2015-02-25, 20:17
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostfralla2000
Där har du fel, allt har ett centrum.
Där har du fel, universum exempelvis har inget centrum. Det finns inte en plats där expansionen började, den började nämligen överallt.

Dock är vi centrum av vårt observerbara universum.

Jag har för en tid sedan försökt mig på en liknelse, så faktiskt beskriver detta relativt bra. Tyvärr blev det en wall of text.

(FB) 6-10 billion light years away, there is a void in space 1 billion light years across
Senast redigerad av PuffTheDragon 2015-02-25 kl. 20:20.
Citera
2015-02-25, 21:15
Medlem
Sesamdamans avatar
@ rumlig. Glömde komplettera mitt svar. Här har du det tidigaste fotot taget i universums historia (så tidigt vi kunnat se). Ser du någon utgångspunkt på det fotot?
Citera
2015-02-25, 21:56
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Där har du fel, universum exempelvis har inget centrum. Det finns inte en plats där expansionen började, den började nämligen överallt.

(FB) 6-10 billion light years away, there is a void in space 1 billion light years across

Nix, däremot så finns platsen där expansionen började numera överallt.
Citera
2015-02-25, 22:31
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
När själva rummet expanderar så finns inget centrum. Hur svårt är det att få denna pollett att trilla ned? Jo det är lika svårt som det är i vår totala informationsvärld, som att inte använda internet alls. Har man "IT-kompetens" nog för att logga in och posta på Flashback, så måste man ha kompetens att googla expansion of space, och behöver därefter inte längre ligga sömnlös och grunna på den saken.

(Om man inte kan engelska, så får man leva kvar i stenålderns okunskap. Utan engelska - ingen kunskap i internettider. Inte ens svenska astronomer publicerar på svenska.)

Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Den gemensamma utgångspunkten är tiden innan big bang (tiden innan universum började expandera). Allt i universum låg då i samma punkt = allt var centrum då --> Allt är centrum nu.

Om du menar vart utgångspunkten låg innan universum expanderade får du svara relativt vad? Relativt rummet utanför punkten som troligtvis inte fanns då? Eller relativt absoluta vakuumet utanför universum? Relativt vårt närliggande multiuniversum?

Citat:

Dock är vi centrum av vårt observerbara universum.

Jag har för en tid sedan försökt mig på en liknelse, så faktiskt beskriver detta relativt bra. Tyvärr blev det en wall of text.

Allt är centrum nu allt var centrum då Whats up med att vi kan se ändå bak till universums födelse då?????????

Är ni bekväma i era hjärnor med det här? Jag är antagligen för dum i huvudet för jag vill ha EN MITTPUNKT AV UNIVERSUM NU!!

jag måste få tänka på det här en stund.
Citera
2015-02-25, 22:52
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Allt är centrum nu allt var centrum då Whats up med att vi kan se ändå bak till universums födelse då?????????

Är ni bekväma i era hjärnor med det här? Jag är antagligen för dum i huvudet för jag vill ha EN MITTPUNKT AV UNIVERSUM NU!!

jag måste få tänka på det här en stund.
https://www.youtube.com/watch?v=i1UC6HpxY28
https://www.youtube.com/watch?v=pAMpdiBKen8

ingen är dum i huvudet
Senast redigerad av Sesamdaman 2015-02-25 kl. 22:55.
Citera
2015-02-25, 23:32
Medlem
rumligs avatar
Men det är ju intressant det här med att det inte finns nåt centrum. Då borde man ju kunna påstå att universum kontraherar överallt i stället för mot ett centrum som inte finns.
Den accelererande effekten i galaxernas rörelse skulle bättre förstås då, eller..
Citera
2015-02-25, 23:42
Medlem
Får se om jag har fattar detta rätt.... Går alltså tiden INTE lika fort i rymden som här på Jorden?

Föråldras man segare,snabbare? Eller hur funkar det? Är detta som något slags Star-Gate men i verkligheten? Sjukt spännande verkar det bara.
Citera
2015-02-26, 00:12
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostfralla2000
Nix, däremot så finns platsen där expansionen började numera överallt.
Läs det jag skrev igen. Du missfuppfattade det jag skrev.
Citera
2015-02-26, 00:15
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roaccutankillen
Får se om jag har fattar detta rätt.... Går alltså tiden INTE lika fort i rymden som här på Jorden?

Föråldras man segare,snabbare? Eller hur funkar det? Är detta som något slags Star-Gate men i verkligheten? Sjukt spännande verkar det bara.
Tiden i en krökt rumtid går långsammare relativt ett platt. Dvs, om du befann dig nära en neutronstjärna och jag långt bort, skulle du åldras långsammare än mig.
Citera
2015-02-26, 00:20
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rumlig
Men det är ju intressant det här med att det inte finns nåt centrum. Då borde man ju kunna påstå att universum kontraherar överallt i stället för mot ett centrum som inte finns.
Den accelererande effekten i galaxernas rörelse skulle bättre förstås då, eller..
Kontraherar? Då skulle samtliga galaxers ljus vara blåförskjutna, men det är det inte.
Citera
2015-02-26, 00:23
Medlem
Fris avatar
Citat:
Tiden i en krökt rumtid går långsammare relativt ett platt. Dvs, om du befann dig nära en neutronstjärna och jag långt bort, skulle du åldras långsammare än mig.
Och i mycket mindre grad gäller detsamma på Jorden relativt för satelliter. Tillräckligt mycket för att GPS-mjukvaran i en vanlig mobiltelefon behöver justera signalerna den tar emot från GPS-satelliterna för relativitetsteorin. Rumtidens krökning är vår praktiska vardag här och nu.
Citera
2015-02-26, 00:28
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Och i mycket mindre grad gäller detsamma på Jorden relativt för satelliter. Tillräckligt mycket för att GPS-mjukvaran i en vanlig mobiltelefon behöver justera signalerna den tar emot från GPS-satelliterna för relativitetsteorin. Rumtidens krökning är vår praktiska vardag här och nu.
Så klart. Såg nu att man kunde tolka det jag skrev som att det bara gäller så kompakta objekt. Det gäller så klart överallt.
Faktorn beror på förhållandet mellan schwarzchildradien (som definieras av materian som står för krökningen) och det avstånd man befinner sig till masscentrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in