2015-02-07, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Den kosmologiska konstanten är speciell i det avseende hur den kom till. Einstein trodde inte att universum expanderade, men samtidigt förstod han att gravitationen borde få universum att kollapsa. Då la han till en parameter i sin beskrivning och vips var hela universum statiskt.
Idag vet vi att universum expanderar och till och med accelererar.
Vi vet helt enkelt för lite om kosmologin att vi faktiskt kan säga att den är konstant. Den kan mycket väl variera med tiden.

Så den skulle kunna vara konstant i någon (eller några dimensioner), men samtidigt föränderlig i någon (eller några dimensioner)?
Det är ju faktiskt annorlunda och väldigt intressant!
Citera
2015-02-07, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Jag blir verkligen mer fascinerad av gravitationen ju mer jag läser mig in på den. Jag tror att vi inte börjat förstå det universum vi lever i relativt universums enorma storlek och spelregler. Jag tror skillnaden när vi tittar på människor som Einstein och Newton idag jämfört med 100x år framåt kommer vara att vi idag tror Einstein utvecklade en näst intill komplett teori om vårt universum men att vi om 100x år kommer titta tillbaka och se att det han kom på rörde sig egentligen bara om 1-2% av vad som egentligen finns att upptäcka.

Som en glad amatör så tror jag nästan som dig:-)
Fast, jag skulle nog vilja ge Newton och Einstein 10-20% av vår kommande förståelse...;-)
Citera
2015-02-07, 05:45
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Tänkte precis fråga om det. Det nämndes att även "Dark Ages" var längre vilket jag antar betyder att gravitationen drog igång lite senare? När tror man gravitationen drog igång i universum? (kom just på att det kanske är en kuggfråga )

Jag blir verkligen mer fascinerad av gravitationen ju mer jag läser mig in på den. Jag tror att vi inte börjat förstå det universum vi lever i relativt universums enorma storlek och spelregler. Jag tror skillnaden när vi tittar på människor som Einstein och Newton idag jämfört med 100x år framåt kommer vara att vi idag tror Einstein utvecklade en näst intill komplett teori om vårt universum men att vi om 100x år kommer titta tillbaka och se att det han kom på rörde sig egentligen bara om 1-2% av vad som egentligen finns att upptäcka.

Du borde se avsnittet av Through the wormhole - Does gravity exist? där gravitationen diskuteras. Oerhört intressant. En av många teorier kring gravitation som tas upp är faktiskt att gravitonen inte riktigt finns utan egentligen består av två gluoner, partikeln som förmedlar den starka kärnkraften. Gravitationen skulle alltså vara en annan "flavör" av den starka växelkraften. En ganska elegant idé men bara påvisad på matematisk nivå.
Citera
2015-02-07, 14:55
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Som en glad amatör så tror jag nästan som dig:-)
Fast, jag skulle nog vilja ge Newton och Einstein 10-20% av vår kommande förståelse...;-)
Ja det är ju synd att vi inte kommer uppleva framtida upptäckter

Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Du borde se avsnittet av Through the wormhole - Does gravity exist? där gravitationen diskuteras. Oerhört intressant. En av många teorier kring gravitation som tas upp är faktiskt att gravitonen inte riktigt finns utan egentligen består av två gluoner, partikeln som förmedlar den starka kärnkraften. Gravitationen skulle alltså vara en annan "flavör" av den starka växelkraften. En ganska elegant idé men bara påvisad på matematisk nivå.

Menar du avsnittet "Is gravity an illusion". Det var den enda jag hittade som hade med gravitationen att göra. Hursomhelst är det ju ändå konstigt om det vore så att gravitationen egentligen är en annan kraft för hur ska vi då kunna förklara bilder som dessa. Det är mäkta kusligt hur Einstein insåg detta och hur långt fram han var tankemässigt jämförelse med tiden han levde i.

Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Läs länken jag gav dig, och i synnerhet där inflationen slutar. Det är nämligen då man tror gravitationen började bromsa expansionen.
Ja det förstår jag Men även innan det måste någon form av mikrogravitation funnits eller? Och eftersom det innan det tros bara funnits energi så borde ju gravitationen ha någon form av koppling till energi och inte bara materia?
Citera
2015-02-07, 21:38
Medlem
MasterBaits avatar
Hmmm... om universum expanderar och accelererar...

...Ponera nu att man hittade ett wormhole... Tänk om man dyker upp på nåt helt annat ställe än man tänkt då, eller inte kan hitta tillbaka igen i samma maskhål för att universum expanderar och maskhålet förflyttar sig då. Eller så kanske man inte hittar ut ur maskhålet eftersom universum expanderar maskhålet lika snabbt som man färdas i det? Och så fastnar man liksom på samma ställe du förstår va vad jag menar???

Och om man ska då få till det där med att kröka rymden för warpspeed, hur påverkar expansionen när man kröker rymden, kan expansionen motverka att man färdas eller kan man få en skjuts framåt?
Citera
2015-02-07, 21:49
Medlem
konan-babarens avatar
Stämmer det, att i rymden kan ingen höra dej skrika?
Citera
2015-02-08, 04:03
Medlem
Citat:

Var detta avsnittet något att ha? Såg första delen som var fullt med massa faktafel. Tappade förtroende för Morgan Freeman där.

Citat:
Menar du avsnittet "Is gravity an illusion".

Tror det är del 2?

Citat:
Ursprungligen postat av konan-babaren

Delvis. I Vakuum kan inte ljud röra sig vidare, men i vågor och gas kan det göra det. Det måste finnas något som ljudet kan utbreda sig i. Men i det störa hela är svaret ja.
Citera
2015-02-08, 07:59
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Var detta avsnittet något att ha? Såg första delen som var fullt med massa faktafel. Tappade förtroende för Morgan Freeman där.

Vilka fakta då exakt? I ett program som presenterar ett halvdussin olika teorier för vad gravitation är så tror du alla kan vara korrekta?

Ja Morgan Freeman borde tas ifrån sin doktorsgrad i kvantumfysik. Um vänta. Han är en skådis!
Citera
2015-02-08, 08:03
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Menar du avsnittet "Is gravity an illusion". Det var den enda jag hittade som hade med gravitationen att göra. Hursomhelst är det ju ändå konstigt om det vore så att gravitationen egentligen är en annan kraft för hur ska vi då kunna förklara bilder som dessa. Det är mäkta kusligt hur Einstein insåg detta och hur långt fram han var tankemässigt jämförelse med tiden han levde i.

Ja det är den jag menade. Jag tycker teorin är logisk. Dels skulle "gravitonen" ha gömt sig ute i det öppna hela tiden och dels är både den starka kärnkraften och gravitationen alltid attraherande om än i vitt skilda avstånd och styrkor.
Citera
2015-02-08, 08:08
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konan-babaren

Nej. Bara sjunga...
https://www.youtube.com/watch?v=KaOC9danxNo

Radiovågor kan propagera i vakuum, så klart, och det kan ljudvågor också om det finns luft där man befinner sig så visst kan någon höra en skrika och sjunga. Men om man befinner sig i vakuum utan rymdskepp så blir det svårt att göra sig hörd. För det första så finns det inget medium för att propagera ljudvågor och för det andra så är du död...
Citera
2015-02-08, 09:32
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ja det är den jag menade. Jag tycker teorin är logisk. Dels skulle "gravitonen" ha gömt sig ute i det öppna hela tiden och dels är både den starka kärnkraften och gravitationen alltid attraherande om än i vitt skilda avstånd och styrkor.
Det sista. Gravitationen och starka kärnkraften skiljer sig eftersom den starka kärnkraften håller ihop allt som är litet (mikroskopiskt) medans gravitationen inte håller ihop allt som är makroskopiskt kom jag på. Lägg 2 bollar bredvid varandra på en plan yta så ser du att de inte drar sig till varandra. Hoppa på månen eller en himla kropp med mindre massa än jorden så ser du att det tar mer tid för dig att komma ner igen till marken. Och bilderna på gravitationslinsning bevisar att Einstein hade rätt om tidsrymden. Så det är märkligt om det vore så att gravitationen är starka kärnkraften egentligen.

Om gravitonen så vet jag inte hur den skulle förklara kraften. Även om det finns en oupptäckt graviton så undkommer vi inte faktumet att bilderna på gravitationslinsning, faktumet att mer massa ger mer gravitationskraft och faktumet att små objekt inte attraherar. För där ligger nyckeln tror jag. Fråga dig själv, hur skulle gravitonen kunna förklara att objekt med stora massor attraherar mer än objekt med små massor om de inte böjer tidsrymden mer än små massor? Det är det jag tycker är fascinerande med Einstein att han utan tillgång till avancerande experiment och redskap kunde lista ut detta.

Sen kan ju gravitationen ha flera egenskaper än bara de vi ser idag men jag kan fortfarande inte se sambandet mellan starka kärnkraften och den gravitationskraft vi har förklararingar till idag. Men om vi lyckas lösa mikrogravitations problemet då kanske vi kommer se samband med inte bara de två krafterna utan alla de 4 krafterna vi ser idag.
Citera
2015-02-08, 10:15
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Det sista. Gravitationen och starka kärnkraften skiljer sig eftersom den starka kärnkraften håller ihop allt som är litet (mikroskopiskt) medans gravitationen inte håller ihop allt som är makroskopiskt kom jag på.

Men båda krafterna innebär fortfarande att materia attraherar materia. Den starka kärnkraften har bara ett maximalt avstånd för sin attraktion, och därför bara finns i det mikroskopiska, medan gravitationens är oändligt. Men. Tänk om vi har fel om den starka kärnkraften. Tänk om den inte alls har ett maxavstånd. Tänk om den bara blir extremt mycket svagare på avståndet 1fm och sjunker ner till 1/10^-38 del av styrkan...

Citat:
Lägg 2 bollar bredvid varandra på en plan yta så ser du att de inte drar sig till varandra. Hoppa på månen eller en himla kropp med mindre massa än jorden så ser du att det tar mer tid för dig att komma ner igen till marken.

Men det finns en kraft mellan bollarna och den går att mäta. Cavendish mätte kraften mellan två blykulor 1798 och fick gravitiationskonstanten.

Citat:
Och bilderna på gravitationslinsning bevisar att Einstein hade rätt om tidsrymden. Så det är märkligt om det vore så att gravitationen är starka kärnkraften egentligen.

Materia kröker rymden precis som Einstein förutsåg. Inte konstigt då att galaxer orsakar den effekten. Materia och gravitation är inte samma sak.

Citat:
Om gravitonen så vet jag inte hur den skulle förklara kraften. Även om det finns en oupptäckt graviton så undkommer vi inte faktumet att bilderna på gravitationslinsning, faktumet att mer massa ger mer gravitationskraft och faktumet att små objekt inte attraherar. För där ligger nyckeln tror jag. Fråga dig själv, hur skulle gravitonen kunna förklara att objekt med stora massor attraherar mer än objekt med små massor om de inte böjer tidsrymden mer än små massor? Det är det jag tycker är fascinerande med Einstein att han utan tillgång till avancerande experiment och redskap kunde lista ut detta.

Jo Einstein var onekligen briljant men han kunde inte acceptera kvantumfysiken som kräver en graviton för att fungera. Men Einstein hade rätt om tidsrymden och massa och där gravitation är en krökning i rymden orsakad av massa. Men kvantumfysiken har också bevisats korrekt i en mängd experiment. Så vilken teori är den rätta? Hur ska man förena de två disciplinerna i en enhetlig teori? Välkommen till fysikerns värld. De har kämpat med det här problemet länge. Synd att Einstein inte använde det mäktigaste verktyget han hade tills sitt förfogande; kvantumfysiken. Hade han anammat den så kanske han hade knäckt nöten och vi hade haft våra Hoverboards med antigravitationsdrift idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in