2014-06-01, 09:53
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Kan ett svart hål hota vårat solsystem?
Nej, du kan vara lugn.
Citera
2014-06-01, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Om jag färdas med med halva ljushastigheten under fem års tid och sen återvänder till Jorden, så har det gått tio år för folket på Jorden, medans jag själv enbart har upplevt att det har gått fem år?

har jag uppfattat det rätt?
Jag är lite skeptiskt till resonemanget.
Som jag ser det måste tiden gå lika fort i rymdraketen som tiden på jorden, hur tiden uppfattas av observatörer på rymdfarkosten och runt omkring är en annan sak.

Låt oss säga att tiden går hälften så fort i en rymdraket som håller ½ ljusets hastighet:
Det betyder att om du åker med ljusets hastighet i en rymdraket i ett ½ år så har det gått 1 år på jorden enligt experterna.
Om vi nu använder en gemensam klocka för observatören på rymdraketen och observatören på jorden, jordens position som en enda stor klocka;
Det betyder att om du åker iväg på sommaren så borde du komma tillbaks på vintern med klockan i rymdraketen, men så är det inte för på jorden har det gått ett år och då är det sommar igen. Så där får jag inte ihop resonemanget med tiden.

Ur observatörens öga på rymdraketen kommer bilden på jorden bli fryst eller troligtvis svart när han lämnar jorden i ljusets hastighet, sen när han vänder och åker mot jorden i ljuset hastighet kommer allt på jorden se ut som att det går dubbelt så fort. Summan tid & sträcka blir 1 för hela resan i rymdrakets-observatörens öga, samma som att observatören skulle stannat kvar på jorden.

Jorden roterar inte långsammare bara därför att du reser med ½ ljusets hastighet, däremot uppfattas jorden att rotera långsammare i rymdrakets-observatörens öga när han lämnar jorden.
Rätta mig gärna om jag tänker fel med jordens position som klocka.
Citera
2014-06-01, 19:42
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Jag är lite skeptiskt till resonemanget.
Som jag ser det måste tiden gå lika fort i rymdraketen som tiden på jorden, hur tiden uppfattas av observatörer på rymdfarkosten och runt omkring är en annan sak.

Låt oss säga att tiden går hälften så fort i en rymdraket som håller ½ ljusets hastighet:
Det betyder att om du åker med ljusets hastighet i en rymdraket i ett ½ år så har det gått 1 år på jorden enligt experterna.
Om vi nu använder en gemensam klocka för observatören på rymdraketen och observatören på jorden, jordens position som en enda stor klocka;
Det betyder att om du åker iväg på sommaren så borde du komma tillbaks på vintern med klockan i rymdraketen, men så är det inte för på jorden har det gått ett år och då är det sommar igen. Så där får jag inte ihop resonemanget med tiden.

Ur observatörens öga på rymdraketen kommer bilden på jorden bli fryst eller troligtvis svart när han lämnar jorden i ljusets hastighet, sen när han vänder och åker mot jorden i ljuset hastighet kommer allt på jorden se ut som att det går dubbelt så fort. Summan tid & sträcka blir 1 för hela resan i rymdrakets-observatörens öga, samma som att observatören skulle stannat kvar på jorden.

Jorden roterar inte långsammare bara därför att du reser med ½ ljusets hastighet, däremot uppfattas jorden att rotera långsammare i rymdrakets-observatörens öga när han lämnar jorden.
Rätta mig gärna om jag tänker fel med jordens position som klocka.
Ja, du tänker fel. Läs lite om vad tidsdilatation innebär:
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/dd/VVV/Exp/gedanken.html

Tiden ombord på rymdskeppet går inte hälften så fort vid halva ljusets hastighet, skillnaden är en faktor av 1.15. Det är heller inte så att sambandet är linjärt, allt beror på hur snabbt i förhållande till ljusets hastighet du färdas. Ju närmare c du rör dig, desto större är faktorn och då tidsskillnaden.

Jag svarade på frågan i ett tidigare inlägg. Dock bara med uträkningarna för hur stor faktorn är.
(FB) Ställ era random astronomifrågor

t' = t/sqrt(1-(v/c)^2)
Om v är mycket mindre än c är t' ~ t, men då v närmar sig c kommer t' skjuta i höjden!
Se detta diagram:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56/Tidsdilatation.svg

Edit.
Den relativa hastigheten mellan Jorden och rymdskeppet är här ömsesidigt. I personen på Jordens referensram färdas rymdskeppet, men det är lika rätt att säga att det är Jorden som färdas bort från rymdskeppet.
Däremot kan du färdas framåt i tiden i en accelererad referensram. Dra iväg från Jorden, vänd tillbaka och se dina släktingar och alla på Jorden har åldrats mycket relativt dig.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2014-06-01 kl. 19:58.
Citera
2014-06-01, 20:22
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Jag har läst lite populärlitteratur typ "Kosmos en kortkort historik" av Hawkins. Och jag har en undran:

Enligt ett vanligt förekommande exempel så är hastigheter additativa. Om man åker i ett tåg i 20 m/s och kastar en boll i färdriktningen i säg 5 m/s så blir bollens hastighet 25 m/s. Detta gäller dock inte ljusets hastighet som är konstant oavsett i vilken hastighet ljusets sändes ut i, dvs om man tänder en ficklampa på samma tåg så blir inte fotonernas hastighet 300" m/s + 20 m/s, utan fortfarande "bara" i 300" m/s.

Så om man åkte i ljusets hastighet minus en meter per sekund och tänder en ficklampa så skulle ficklampans ljuskägla sega sig fram i en meter per sekund?

Vad skulle hända om man i samma hastighet kastade en boll med 5 m/s. Skulle bollen färdas i ljusets hastighet plus fyra meter per sekund, dvs överljushastighet?
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2014-06-01 kl. 20:24.
Citera
2014-06-01, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Ja, du tänker fel. Läs lite om vad tidsdilatation innebär:
http://fy.chalmers.se/~f3aamp/dd/VVV/Exp/gedanken.html

Tiden ombord på rymdskeppet går inte hälften så fort vid halva ljusets hastighet, skillnaden är en faktor av 1.15. Det är heller inte så att sambandet är linjärt, allt beror på hur snabbt i förhållande till ljusets hastighet du färdas. Ju närmare c du rör dig, desto större är faktorn och då tidsskillnaden.

Jag svarade på frågan i ett tidigare inlägg. Dock bara med uträkningarna för hur stor faktorn är.
(FB) Ställ era random astronomifrågor

t' = t/sqrt(1-(v/c)^2)
Om v är mycket mindre än c är t' ~ t, men då v närmar sig c kommer t' skjuta i höjden!
Se detta diagram:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/56/Tidsdilatation.svg

Edit.
Den relativa hastigheten mellan Jorden och rymdskeppet är här ömsesidigt. I personen på Jordens referensram färdas rymdskeppet, men det är lika rätt att säga att det är Jorden som färdas bort från rymdskeppet.
Däremot kan du färdas framåt i tiden i en accelererad referensram. Dra iväg från Jorden, vänd tillbaka och se dina släktingar och alla på Jorden har åldrats mycket relativt dig.
Okej, jag är med, det betyder att 1 sekund på jorden är ca 0,87sekunder i en rymdraket med ½ ljusets hastighet.
1 år på jorden blir 0,87 år i raketen.
3 år på jorden blir 2,61 år i raketen.
Så om du åker iväg den 1 Juli 2014 så kommer du tillbaks 2,61 år senare, ca Februari 2017.
Om du stannar kvar på jorden är det 1 juli 2017.
Citera
2014-06-01, 22:41
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag har läst lite populärlitteratur typ "Kosmos en kortkort historik" av Hawkins. Och jag har en undran:

Enligt ett vanligt förekommande exempel så är hastigheter additativa. Om man åker i ett tåg i 20 m/s och kastar en boll i färdriktningen i säg 5 m/s så blir bollens hastighet 25 m/s. Detta gäller dock inte ljusets hastighet som är konstant oavsett i vilken hastighet ljusets sändes ut i, dvs om man tänder en ficklampa på samma tåg så blir inte fotonernas hastighet 300" m/s + 20 m/s, utan fortfarande "bara" i 300" m/s.

Så om man åkte i ljusets hastighet minus en meter per sekund och tänder en ficklampa så skulle ficklampans ljuskägla sega sig fram i en meter per sekund?

Vad skulle hända om man i samma hastighet kastade en boll med 5 m/s. Skulle bollen färdas i ljusets hastighet plus fyra meter per sekund, dvs överljushastighet?

Nej som du själv säger så kan man inte addera relativistiska hastigheter på klassiskt vis. Det är lite mer invecklat och går att läsa om här:
http://math.ucr.edu/home/baez/physics/Relativity/SR/velocity.html
http://www.pitt.edu/~jdnorton/teaching/HPS_0410/chapters/Special_relativity_adding/index.html

Det ska även sägas att det är inte bara din tid som förändras när du färdas så snabbt utom även hur du uppfattar längd osv. Ju snabbare du färdas desto kortare verkar avstånd vara.
Senast redigerad av Försöksdjur 2014-06-01 kl. 22:44.
Citera
2014-06-02, 00:05
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax

Om du färdas i ljushastigheten kan du inte göra ett dugg för kastar du en boll då i fördriktningen så passerar ju bollen ljushastigheten. Därför "fryser du" i tiden under den period du färdas i c.
Citera
2014-06-02, 00:14
Medlem
colabulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Jordens dragningskraft blir inte starkare. Vet inte riktigt vad du menar med "rotationskraft".

Här är ett intressant perspektiv: när man är så fantastiskt lyckligt lottad att andra människor betalar nio års gratis skolgång så kanske man ska göra en liten ansträngning och inte pissa bort den fantastiska förmånen! Att ha frågor om astronomi är en sak, men att behöva upptäcka på Wikipedia att månen snurrar runt jorden…

Varför den finns där och snurrar, dit förbannade jävla punghuvud. Herre gud ska du leka smartass är det bra om du är smart och inte bara ett ass, fy fan hahah.
Citera
2014-06-02, 17:38
Bannlyst
Har jag fattat multiverse rätt?

Existensen av allt är en oändlig yta av energi med ständiga urladdningar. Varje urladdning skapar ett nytt universum, via Big Bang. Ett oändligt antal universum skapas och försvinner ständigt. Naturlagarna är inte konstanta utan beroende utav proportionerna för det specifika universum som blixtrade till liv. Därmed finns det till exempel ett oändligt antal universum som inte är beboeliga, och ett oändligt antal universum som är exakt som vårat, eller nästan som vårat, på ren statistisk sannolikhet?

Allting utgörs därmed av just allting, i ett oändligt antal kombinationer. Detta stöds av studier utav den kosmiska bakgrundsstrålningen, kvantfysiken (främst de nya teorierna om strängar) och mängden mörk energi?

Extremt enkelt förklarat från någon som inte kan ett jota om kvantfysik, men är jag på rätt spår?
Citera
2014-06-02, 18:50
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colabulle
Varför den finns där och snurrar, dit förbannade jävla punghuvud. Herre gud ska du leka smartass är det bra om du är smart och inte bara ett ass, fy fan hahah.
Ahh! Månens skapelse. Theia teorin!

Mycket intressant historia det där, verkligen!

Synd bara att jag inte tänker hjälpa dig med den, då du är så otroligt otrevlig utan belägg. gral är en trevlig person som ofta besvarar och är hjälpsam, han förstod inte din fråga (inte jag heller) och bad om förtydligande. Jag vet inte vad du hade hoppats få ut utav att kalla honom idiot för att du inte kan formulera dina tankar.

Piss off, punghuvud.
Citera
2014-06-02, 21:02
Bannlyst
Våran galax är tydligen 1.000.000.000.000.000.000 Km långt. Hur utalar man då den miljarders miljarder?
Citera
2014-06-02, 22:42
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Våran galax är tydligen 1.000.000.000.000.000.000 Km långt. Hur utalar man då den miljarders miljarder?
1 Triljon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in