2014-05-17, 16:53
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mytilus
Varför påstås ibland universums expansion bero på att "space itself" utvidgar sig? Är det inte snarare så att spacen mellan de synliga objekten fylls ut med något osynligt som pumpas fram från "ingenstans" (annan dimension eller utbredd stargateliknande funktion) så att separationen mellan allt ökar? Annars skulle ju spacen i allt utvidgas överallt, inne i atomernas partiklar och i deras beståndsdelar, inne i kvarkar, myoner, higgs och allt det där, även beståndsdelarna som dessa är gjorda av (om det är vågor eller kvantissar eller supersträngar eller vad som helst) och materialet i sin tur av dessa beståndsdelar. Kort sagt precis allt är "space" och om det då utvidgar sig eller inte, skulle bli omöjligt att detektera. Allt ser ut precis som alldeles nyss, om det så blivit tusen gånger större än det var för en sekund sedan. Därför måste det där universella utvidgandet av "space" dyka upp som en utfyllnad från nowhere, eller är det någon definition av "space" som bara gäller de intergalaktiska mellanrummen, att rymden helt enkelt blir "tunnare" där det redan är "tomt" vid expansionen?
Expansionen sker bara mellan de stora galaxklustren, lokalt är det gravitationen som dominerar och håller ihop galaxer osv.
Universum expanderar just nu i ca 70km/s/Mpc vilket är ca 20km/s för var miljonte ljusår.

Vårt synliga universum har dubblat sin storlek på ca 10 miljarder år, men tiden för nästa fördubbling kommer vara mindre eftersom expansionen accelererar.

Kolla och läs:
http://www.universetoday.com/107142/is-everything-in-the-universe-expanding/
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Metric_expansion_of_space
Citera
2014-05-18, 02:17
Medlem
Sniparss avatar
Jag ser på himmeln just nu en snabbt flimrande stjärna. Det är inget flygplan, utan det är något annat. Vad kan det vara?

Ber om ursäkt om det är en dum fråga, jag kan nämligen ingenting om ämnet, men skulle gärna vilja veta vad jag tittar på.
Citera
2014-05-18, 02:25
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snipars
Jag ser på himmeln just nu en snabbt flimrande stjärna. Det är inget flygplan, utan det är något annat. Vad kan det vara?

Ber om ursäkt om det är en dum fråga, jag kan nämligen ingenting om ämnet, men skulle gärna vilja veta vad jag tittar på.
(FB) Såg du något på himlen och vill veta vad det var? Läs här först innan du postar.
Citera
2014-05-18, 02:46
Medlem
Sniparss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
(FB) Såg du något på himlen och vill veta vad det var? Läs här först innan du postar.
I see. Men jag kunde inte använda det programmet och därför inte på egen hand avgöra vad det var jag ser/såg.

Dock kände jag att min fråga är väldigt "vanlig" så att jag inte behövde ange koordinater osv. Trodde att svaret på min fråga skulle besvarats enkelt. Jag såg även en mycket stark stjärna som var orange/gul som lös starkt i bara några minuter.

I Höör såg jag detta, mitten av Skåne.
Citera
2014-05-18, 05:52
Medlem
Om jag färdas med med halva ljushastigheten under fem års tid och sen återvänder till Jorden, så har det gått tio år för folket på Jorden, medans jag själv enbart har upplevt att det har gått fem år?

har jag uppfattat det rätt?
Citera
2014-05-20, 16:45
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Om jag färdas med med halva ljushastigheten under fem års tid och sen återvänder till Jorden, så har det gått tio år för folket på Jorden, medans jag själv enbart har upplevt att det har gått fem år?

Ja om du med din klocka på ditt rymdskepp ser att det gått 5 år så har det gått 10 på jorden (har inte kolla att det stämmer matematiskt). Du inte bara upplever det, det händer faktiskt. Din kropp har åldrats 5 år medans för oss på jorden har vi åldrats 10 år.
Citera
2014-05-20, 17:03
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Ja om du med din klocka på ditt rymdskepp ser att det gått 5 år så har det gått 10 på jorden (har inte kolla att det stämmer matematiskt). Du inte bara upplever det, det händer faktiskt. Din kropp har åldrats 5 år medans för oss på jorden har vi åldrats 10 år.
Det stämmer inte matematiskt.

Faktorn är inte 2, utan 2/√3.

γ=1/√(1-(v/c)²)
γ=1/√(1-(0.5c/c)²)
γ=1/√(1-(0.5)²)
γ=1/√(1-(1/4))
γ=1/√(3/4)
γ=1/((√3)/(√4))
γ=1/(√3)/2)
γ=2/√3
γ~1.15

Edit:
Vill du uppnå faktorn 2 får du åka i ca 0.87c.
2=1/√(1-(v/c)²)
√(1-(v/c)²)=1/2
1-(v/c)²=1/4
(v/c)²=3/4
v/c=√(3/4)
v/c=(√3)/2
v/c ~ 0.86603
Dvs ca 87% av ljushastigheten.
Senast redigerad av PuffTheDragon 2014-05-20 kl. 17:12.
Citera
2014-05-21, 17:08
Medlem
Rimberts avatar
Citat:

Ja, så är det. Det blir som en tidsresa 5 år framåt i tiden.
Det gäller att vara förutseende och säga upp alla tidningsprenumerationer och sådant innan man ger sig ut på en sådan resa, annars kan det bli onödiga utgifter när man kommer hem, med kronofogden som bankar på dörren för allehanda obetalda räkningar.
Relativitetsteorin är inte så teoretisk, när man får betala förseningsavgifter....
Senast redigerad av Rimbert 2014-05-21 kl. 17:42.
Citera
2014-05-21, 17:28
Medlem
kef71s avatar
Citat:

Nej, det har gått ca 5.7735 år på Jorden om du färdas med halva ljushastigheten i 5 år.
Senast redigerad av kef71 2014-05-21 kl. 17:44.
Citera
2014-05-21, 19:09
Medlem
rumligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Du menar att TBBT är på samma nivå som den geocentriska världsbilden..? Kom igen..

Den geocentriska världsbilden var ju en alldeles utmärkt teori att bygga vidare på, medan BB-teorin troligen är en återvändsgränd.
Citera
2014-05-21, 19:38
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Ja, så är det. Det blir som en tidsresa 5 år framåt i tiden.
Det gäller att vara förutseende och säga upp alla tidningsprenumerationer och sådant innan man ger sig ut på en sådan resa, annars kan det bli onödiga utgifter när man kommer hem, med kronofogden som bankar på dörren för allehanda obetalda räkningar.
Relativitetsteorin är inte så teoretisk, när man får betala förseningsavgifter....
Du missade helt mitt inlägg va?

5*(2/√3) = 10/√3
Dvs ca 5.8 år på Jorden.
Citera
2014-05-22, 08:07
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rumlig
Den geocentriska världsbilden var ju en alldeles utmärkt teori att bygga vidare på, medan BB-teorin troligen är en återvändsgränd.

Menar du på fullaste allvar att du kan avgöra att en av de mest fundamentala teorierna, som vilar på enorma mängder evidens, troligtvis inte är sann? Ett påstående som går tvärt emot konsensus inom den vetenskapliga världen. Detta postulerar du på Flashback(!) med en klackspark. Lider du möjligen av hybris?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in