2015-03-13, 15:21
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
fast då stämmer inte gif:en
Tar du allt vatten på jorden (is, sötvatten, saltvatten, ja allt vatten) och gör en sfär av detta kommer den inte bli större än så.
Gör samma sak för en massa objekt i solsystemet och jämför.

Europa exempelvis har mer vatten än Jorden.

Igår meddelades att detta även gäller Ganymedes av de Gallileiska månarna.
Citera
2015-03-13, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Tar du allt vatten på jorden (is, sötvatten, saltvatten, ja allt vatten) och gör en sfär av detta kommer den inte bli större än så.

Lite nyfiken, har man någon bra förklaring till varför vatten verkar förekomma i större mängder längre ut och så sparsamt på de inre planeterna? Är det gasjättarnas stora gravitation som sugit till sig fler kometer (är kometteorin om vattnets källa fortfarande förhärskande ens?).
Citera
2015-03-13, 16:28
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon

inte så insatt i europa men de visste väl inte om istäcket bara var ~2km och resten sten? Eller har man kunna kartlägga hela europas inre?
Citera
2015-03-13, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Lite nyfiken, har man någon bra förklaring till varför vatten verkar förekomma i större mängder längre ut och så sparsamt på de inre planeterna? Är det gasjättarnas stora gravitation som sugit till sig fler kometer (är kometteorin om vattnets källa fortfarande förhärskande ens?).

Beror väl helt och hållet på avståndet till solen. Vatten kan inte existera alltför länge för nära vår stjärna, ta t.ex merkurius. Det kokar bort till slut och atmosfärerna blir förstörda av solskurar. Du har inte samma problematik längre ut.
Teorin om vattnets uppkomst på jorden är fortfarande oklar, de kom iaf fram till att vattnets isotop sammansättning från astroider skiljde sig från det vi har på jorden nyligen vilket ställt frågan på nytt. Inte omöjligt att jorden krockat med en mindre vattenfylld planet någon gång.
Citera
2015-03-13, 17:55
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sesamdaman
Varför ger den det?

Inflationsteorin är inte ----> multiverse såvitt jag känner till det.
Den teorin ramlade ur en ekvation från inflationsteorin vad jag kommer ihåg.
Varför den gjorde det kan ju ingen svara på.

Anledningen blir väl att dessa två teorier/hypoteser hänger ihop.
Citera
2015-03-13, 20:26
Medlem
Reality81s avatar
nu kommer det dumma frågor om ljusets hastighet

laser
uv ljus
vanlig ficklampa

är de av helt enkelt fotoner och om de lyser uppnår de ljusets max gräns direkt eller accellererar ljuset fram till maxgränsen.

om du har ett neonrör i lampa går in i mörkt rum, hur kan det fånga fotoner så länge eller är det inte ljus?
Citera
2015-03-13, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reality81
nu kommer det dumma frågor om ljusets hastighet

laser
uv ljus
vanlig ficklampa

är de av helt enkelt fotoner och om de lyser uppnår de ljusets max gräns direkt eller accellererar ljuset fram till maxgränsen.

om du har ett neonrör i lampa går in i mörkt rum, hur kan det fånga fotoner så länge eller är det inte ljus?
Ja, det är fotoner.

Ljuset har alltid samma hastighet för alla, oavsett vad som lyser, vem som mäter, eller om du försöker hinna ikapp, åka ifrån eller hur du än gör. Det finns bara en hasighet. Fotonerna accelererar alltså inte, för ljuset har alltid samma hastighet.

Skillnaden mellan de olika varianterna du tar upp är vilken våglängd de har, och har alltså inte med själva hastigheten att göra.
Senast redigerad av Daudodidi 2015-03-13 kl. 20:45.
Citera
2015-03-13, 20:45
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Tack för snabbt svar! Tänka sig att det är självaste Jupiter! Måste gå ut och kolla en gång till!

Mvh

tt

Har du kikare? Ta med den. Du kan se Jupiters månar med även en liten kikare.
Citera
2015-03-13, 21:00
Medlem
Reality81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Ja, det är fotoner.

Ljuset har alltid samma hastighet för alla, oavsett vad som lyser, vem som mäter, eller om du försöker hinna ikapp, åka ifrån eller hur du än gör. Det finns bara en hasighet. Fotonerna accelererar alltså inte, för ljuset har alltid samma hastighet.

Skillnaden mellan de olika varianterna du tar upp är vilken våglängd de har, och har alltså inte med själva hastigheten att göra.
ah. hmm... då det inte går att resa ikapp i det kända universum. det kommer alltid tom öka avståndet oavsett så då kan man känna att universum är oändligt. indeed.
Citera
2015-03-13, 21:00
Medlem
Vad är det som blinkar i ultrarapid i alla spektrumets färger Söderut på natthimlen just nu? Jag brukar inte intressera mig av Astronomi men detta var det sjukaste jag sett?
Citera
2015-03-13, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xynic
Vad är det som blinkar i ultrarapid i alla spektrumets färger Söderut på natthimlen just nu? Jag brukar inte intressera mig av Astronomi men detta var det sjukaste jag sett?
Är det typ sydväst, relativt lågt på himlen? Det är ett ganska starkt ljus där just nu. Funderade på det var någon planet men jag är inte alls bra på stjärnhimlen. Blinkade såg jag dock inte att den gjorde, men det var noterbart starkt om vi nu talar om samma
Citera
2015-03-13, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Är det typ sydväst, relativt lågt på himlen? Det är ett ganska starkt ljus där just nu. Funderade på det var någon planet men jag är inte alls bra på stjärnhimlen. Blinkade såg jag dock inte att den gjorde, men det var noterbart starkt om vi nu talar om samma

Ja sydväst och lågt skulle jag vilja säga att det är, finns inget annat i närheten av den/det heller.
För mig påminde det om detta:

https://www.youtube.com/watch?v=MM5zVETkjsk&t=150

Den blinkar väldigt tydligt i flera färger för mig i väldigt rask takt, jag befinner mig i mälardalsregionen om det har någon betydelse, har även bett en polare som bor i Linköping verifiera det för mig och han såg samma...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in