2013-03-10, 18:47
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Det där är ju bara en vild hypotes...

Hade du väntat dig att jag skulle lägga upp en liveinspelning från 4.6 miljarder år sedan?
Jag skulle inte säga att det är en "vild hypotes", det är vad dagens forskare tror är den mest troliga förklaringen. Det är fortfarande delar av det vi inte förstår, men det bedrivs mycket forskning på detta område idag.

Citat:
Ja, jag syftar på runt sina egna axlar. Men det där med solen är ett missförstånd, men jag får tyvärr inte diskutera vidare kring detta i denna forumdel...

Nä, geocentrism klarar vi oss bra utan, tack.

Citat:
Osannolikt resultat, varför?

Om du mer eller mindre slumpmässigt skulle skapa en handfull planeter i ett ganska kaotiskt system så vore det väldigt osannolikt att alla fick samma egenskaper.
Citera
2013-03-10, 22:32
Medlem
BERG-INKAs avatar
Jag har en fråga som handlar om olika former av strålning som en stjärna avger. Vår sol som är en stjärna på huvudserien klass G2 avger ju mycket ultraviolett strålning. Jag har läst att en stjärna som är mindre och ljussvagare avger mindre uv-ljus än solen men mer infraröd strålning. I en hypotetisk situation där man har en planet som ligger i en K stjärnas beboeliga zon (flytande vatten kan existera). Den planeten får mycket mindre uv-ljus från sin sol än vad vi får. Hur kan det tänkas påverka förutsättningar för uppkomst av liv? Jag tänker att fotosyntesen är en grundsten för uppkomst av liv och en syrerik atmosfär. Utifrån detta kan mindre stjärnor verkligen stödja liv som vi känner det på jorden?
Citera
2013-03-10, 23:08
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BERG-INKA
Jag har en fråga som handlar om olika former av strålning som en stjärna avger. Vår sol som är en stjärna på huvudserien klass G2 avger ju mycket ultraviolett strålning. Jag har läst att en stjärna som är mindre och ljussvagare avger mindre uv-ljus än solen men mer infraröd strålning. I en hypotetisk situation där man har en planet som ligger i en K stjärnas beboeliga zon (flytande vatten kan existera). Den planeten får mycket mindre uv-ljus från sin sol än vad vi får. Hur kan det tänkas påverka förutsättningar för uppkomst av liv? Jag tänker att fotosyntesen är en grundsten för uppkomst av liv och en syrerik atmosfär. Utifrån detta kan mindre stjärnor verkligen stödja liv som vi känner det på jorden?

Jag är inte expert på fotosyntes, men om jag förstått det rätt så beror den optimala våglängden på vilket ämne växten använder för fotosyntesen. Gröna växter använder klorofyll, men rödalger använder fykobilin, som tar upp ljus av andra våglängder (detta är optimalt då vattnet gör att vissa våglängder tar sig fram bättre än andra). Jag är säker på att evolutionen tar fram ett ämne som är bäst lämpat för att utvinna energi ur det stjärnljus som är rådande på respektive plats där liv uppstår.
Citera
2013-03-10, 23:10
Medlem
HeyBePositives avatar
Vad menar man när man säger att för att något ska finnas så måste man ha något med ett medvetande som iaktar objektet. Tex en boll i en stängd låda finns inte förens någon öppnar locket och ser bollen.

Citera
2013-03-10, 23:26
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyBePositive
Vad menar man när man säger att för att något ska finnas så måste man ha något med ett medvetande som iaktar objektet. Tex en boll i en stängd låda finns inte förens någon öppnar locket och ser bollen.

Det är kvantmekanik och inte astronomi, men det är inte allt för svårt att svara på. Du verkar dock ha missförstått det hela, bollen finns, vi vet dock inte var den finns. Dessutom så är den grejen med medvetande en grej som en massa New Age-mongon har spridit, behövs inget medvetande, det behövs en interaktion med sin omgivning.

Det som händer är, innan en partikel interagerar med sin omgivning så beskrivs den av en vågfunktion. T.ex dess position ges av en sannolikhetsfördelning. När den interagerar med sin omgivning så kollapsar vågfunktionen och dess position bestäms.
Citera
2013-03-10, 23:54
Medlem
Kroesmanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Det är kvantmekanik och inte astronomi, men det är inte allt för svårt att svara på. Du verkar dock ha missförstått det hela, bollen finns, vi vet dock inte var den finns. Dessutom så är den grejen med medvetande en grej som en massa New Age-mongon har spridit, behövs inget medvetande, det behövs en interaktion med sin omgivning.

Det som händer är, innan en partikel interagerar med sin omgivning så beskrivs den av en vågfunktion. T.ex dess position ges av en sannolikhetsfördelning. När den interagerar med sin omgivning så kollapsar vågfunktionen och dess position bestäms.
Lite OT ,men man kan ju tycka att New Ageisterna i alla fall kunde googla på begreppet "observatör" innan de baserar hela sina liv på det.
Det fanns en riktigt rolig episod av programmet Bullshit som behandlade det fenomenet.
Citera
2013-03-11, 00:02
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Lite OT ,men man kan ju tycka att New Ageisterna i alla fall kunde googla på begreppet "observatör" innan de baserar hela sina liv på det.
Det fanns en riktigt rolig episod av programmet Bullshit som behandlade det fenomenet.
Men.. Men... Allt är ett ju? Massa mönster och ordning och inget tyder på att det skulle vara något annat. QED
Citera
2013-03-11, 00:34
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BERG-INKA
En effekt blir att antalet mutationer / tidsenhet, sjunker.
UV-ljus är ju ett upphov till mutationer.
Kan vara så att livet får en längre startsträcka eller tvärt om beroende på om dessa mutationer hämmar en inriktning mot flercelligt liv eller ej.
Citera
2013-03-11, 10:32
Medlem
HeyBePositives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi

Ah jag har visst missuppfattat vad som menades.

Okej. Man diskturear inte kvantmekanik i detta forum?
Citera
2013-03-11, 10:35
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyBePositive
Ah jag har visst missuppfattat vad som menades.

Okej. Man diskturear inte kvantmekanik i detta forum?

Astronomer är förvisso i grunden fysiker och vi kan det mesta i viss utsträckning. Men fysik diskuteras i Fysik, Matematik & Teknologi.

Denna tråden är faktiskt inspirerad av denna:

"Ställ era frågor om kvantmekanik"
https://www.flashback.org/t421786
Citera
2013-03-11, 13:26
Medlem
Enligt den (speciella?) relativitetsteorin beror ju mätningar av tid och rum på observatören själv, men vi säger att universum är 13.7 miljarder år gammalt. Hur går detta ihop? Är universums ålder absolut?
Citera
2013-03-11, 13:59
Medlem
PrinsAlis avatar
Finns en gammal stad i Amerika som är en perfekt avbild av stjärnhimlen. Man är inte säker på åldern men den är äldre än aztekerna.
Staden som blivit förfallen har ändå bevarat pyramider och grunden till andra byggnader, Finns byggnader som symboliserar planeter och återges tydligen med exakta dimensioner och det finns statyer som representerar månader, veckor, dagar.

Hur kan denna astronomiska stad här på jorden blivit åstadkommen?
Kan ju påpekas att pluta hittades 1930.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in