2013-02-28, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kroesmann
Detsamma gäller väl gravitationen? Alltså att jorden snurrar runt inget i 8 minuter och 20 sekunder tills solens upphörda gravitation har nått oss och vi slungas iväg ut i rymden.

Korrekt. Enligt den allmäna relativitetsteorin så har gravitationen samma hastighet som elektromagnetiska vågor i vakuum, ljusets hastighet.

Newton trodde att den skedde omedelbart, Einstein trodde inte det. År 2002 testade två forskare (Edward Fomalont, USA och Sergei Kopeikin, Ryssland/USA) detta då en kvasar passerade bakom Jupiter, de kom fram till att det i själva verket var ljushastigheten som gravitationen rörde sig med. Deras mätningar gav egentligen resultatet 1.06 gånger ljusets hastighet men de hade en felmarginal i storleksordningen 0.21.
Senast redigerad av Bitsocker 2013-02-28 kl. 13:37.
Citera
2013-02-28, 14:09
Medlem
Synesiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker
Korrekt. Enligt den allmäna relativitetsteorin så har gravitationen samma hastighet som elektromagnetiska vågor i vakuum, ljusets hastighet.

Newton trodde att den skedde omedelbart, Einstein trodde inte det. År 2002 testade två forskare (Edward Fomalont, USA och Sergei Kopeikin, Ryssland/USA) detta då en kvasar passerade bakom Jupiter, de kom fram till att det i själva verket var ljushastigheten som gravitationen rörde sig med. Deras mätningar gav egentligen resultatet 1.06 gånger ljusets hastighet men de hade en felmarginal i storleksordningen 0.21.
Hur gick det experimentet till? Kan inte förstå hur Jupiter påverkar kvasarens gravitation.
Citera
2013-02-28, 15:15
Medlem
analogics avatar
Har gravitationen en slags "rödförskjutning" precis som elektromagnetism?
Citera
2013-02-28, 15:30
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analogic
Menar du att gravitationen påverkar det elektromagnetiska spektrat?
Citera
2013-02-28, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Hur gick det experimentet till? Kan inte förstå hur Jupiter påverkar kvasarens gravitation.

Den ryska astrofysiken som jag nämnde, Kopeikin, arbetade med relativitetsteorin och lyckades skriva om ekvationer som uttryckte gravitationsfältet med hjälp av en rörlig kropps massa, dess hastighet och gravitationens hastighet. Så om man har en stor kropp som kan blockera en stark ljuskälla så kan man räkna ut gravitationens hastighet genom att se hur mycket den stora kroppen kröker strålarna (tänk dig en lins) från den starka ljuskällan mot jorden (oss).

I vårt fall så har vi tack vare tack vare rymdsonderna Pioneer 10/11, Voyager 1/2 och Galileo fått reda på Jupiters egenskaper med oerhörd precision. Fysiker letade efter en tillräckligt stark ljuskälla som skulle blockeras av Jupiter och hittade en kvasar som skulle bli täckt i september 2002, Jupiter skulle då knuffa lite på ljuset från kvasaren, som gör att det på himlen skulle se ut som att det flyttat lite på sig. Dessa två forskare kombinerade olika observationer från ett antal olika radioteleskop för att mäta ändringen i kvasarens position när Jupiters gravitationsfält böjde de passerande radiovågorna. Så de fick då fram de variabler de behövde för att räkna ut, eller uppskatta med tanke på alla omständigheter som tillkom, gravitationens hastighet. De fick då fram att det faktiskt var så att hastigheten var samma som ljusets, eller i alla fall inte omedelbar som Newton trodde.

Jag vet inte om deras rapport finns ute på nätet för allmänheten men det är möjligt att jag kan få tag på den senare om du vill veta mer exakt.

Citat:
Ursprungligen postat av analogic

Så här menar du?
Citera
2013-02-28, 15:34
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synesis
Jupiters gravitation kröker ljuset från kvasaren.
Citera
2013-02-28, 15:35
Medlem
analogics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Menar du att gravitationen påverkar det elektromagnetiska spektrat?
Nä vet nog inte riktigt vad jag menade

Men iom att man antar att gravitationsvågor förekommer så borde väl universums expansion påverka gravitationen på samma sätt som EM-fältet? Kanske.. Fick ett infall bara och tänkte att man kanske kunde testa det på något sätt?

Och så ett hopp till nått annat, ser månen alltid rödförskjuten ut iom att det skapas mer rum mellan den och jorden eller gäller det enbart mellan galaxer?

Och vem mördade Palme igentligen?
Senast redigerad av analogic 2013-02-28 kl. 16:09.
Citera
2013-02-28, 15:37
Medlem
hashish-boys avatar
det finns massa negativ energi i rymden kommer den negativa energin skapa ett vakuum som drar ihop universum igen när universum har slutat expandera?

har aldrig studerat astronomi och har inget större intresse men fick den ideen för många år sedan och behöver få svar så jag kan radera den.

har burit på denna tanken sedan barnsben och inte riktigt lyckats släppa den, negativ energi har jag dock lagt till efterhand.
Senast redigerad av hashish-boy 2013-02-28 kl. 15:42.
Citera
2013-02-28, 15:43
Medlem
analogics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker
Så här menar du?
Njaee typ, fast om du struntar i ljuset så att säga.. Hm vet inte riktigt hur jag ska formulera tankegången riktigt. Jag får knacka på senare
Citera
2013-02-28, 15:54
Bannlyst
Det vore typ supersnällt om de kunniga kollar igenom vilka inlägg som inte har besvarats och försöker att komma med lite input även om de inte vet svaret, så att de som ställer frågor i alla får sitt inlägg besvarat. Jag har inte ställt någon fråga men jag kan tänka mig att även en hint eller möjlig förklaring skulle mötas med mycket tacksamhet!
Citera
2013-02-28, 16:13
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isei
Det vore typ supersnällt om de kunniga kollar igenom vilka inlägg som inte har besvarats och försöker att komma med lite input även om de inte vet svaret, så att de som ställer frågor i alla får sitt inlägg besvarat. Jag har inte ställt någon fråga men jag kan tänka mig att även en hint eller möjlig förklaring skulle mötas med mycket tacksamhet!
Det är bara att man bumpar sin fråga om den inte är besvarad.

Jag försöker svara så mycket jag hinner med.
Citera
2013-02-28, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Det är bara att man bumpar sin fråga om den inte är besvarad.

Jag försöker svara så mycket jag hinner med.

Det förstår jag, du är kanon och bidrar otroligt mycket till hela A&R! Du förtjänar ett jättestort tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in