2013-02-27, 16:09
Medlem
ManSkaSovaDas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo

Det jag fetat hade jag inte tänkt på skulle ge den effekten utan tänkt att det är tvärs om. Det är det nog inte. Du har nog helt rätt. Även på denna punkt har media tänkt fel med sitt goda syfte. Tack för den tanken!

Det övriga du skriver är mkt likt, eller exakt nästan, såsom jag tänker och tycker utifrån mina upplevelser i livet och de människor jag diskuterat djupare med, vilka är från alla de olika hörn av världen och från väldigt olika miljöer, ideologier och klasser i Sverige.
Citera
2013-02-27, 16:11
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilippaMannerheim
Tror du mig om jag säger att det finns lika många (om inte fler) svenskfödda elever som har oerhörda disciplinproblem oavsett om läraren är kvinna eller man?

Tror du mig om jag säger att läsförståelsen sjunker drastiskt bland svenskfödda ungdomar idag, så drastiskt att det finns en stor oro för hur de ska klara sig i yrkeslivet om de inte kan djupläsa längre texter utan bara skum- och sökläsa?

Tror du mig om jag säger att det var många gånger lättare att samarbeta med föräldrar som inte var födda i Sverige än svenskfödda eftersom de svenskfödda i många fall upplevde sig veta långt mer om hur jag skulle utöva mitt yrke, än vad jag som lärare gjorde?

Det här är inga överraskingar. Men problematiska svenska elever och problemetiska svenska föräldrar innebär inte, att skolan skulle vara Oberoende av elevpopulationens ursprung, kultur, religion m.m. Eller anser du det?

Mitt svar till dig var en invändning mot, att det finns 1. skolfrågor 2. arbetslivsfrågor 3. trafikfrågor osv som kan diskuteras separat och så finns det invandrarfrågor i en egen liten ask. Min poäng var, att skolfrågor, arbetslivsfrågor, trafikfrågor kort sagt (med få undantag) SAMTLIGA samhällsfrågor kommer att påverkas, när ett lands politiker byter ut sin befolkning.

EDIT

Jag ser, att du skrev "svenskfödda" elever. Jag tolkade det som etniskt svenska. Men - du kanske avser något annat.

S.k. "svenskfödda" barn kan tyvärr börja skolan utan att kunna ett enda ord svenska...
Senast redigerad av Meiji 2013-02-27 kl. 16:19.
Citera
2013-02-27, 16:18
Medlem
FilippaMannerheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Ja, du glider undan eftersom du är inkonsekvent (aka dubbla måttstockar).

Du förespråkar att man "[vågar] stiga rakt in i sakfrågan" - men du vill inte ta del av den information om sakfrågan som Avpixlat, Fria Tider och Exponeringen förmedlar, eftersom du tillskriver dessa sajter illasinnade motiv.

Och du förespråkar medmänsklighet - men du vill slippa höra några "moralpläderingar" (sic) från dem, som undrar över hur påfallande asymmetriskt du verkar tillämpa någon medmänsklighet.

Aj, det där gjorde ont. Ungefär så känns det för mig att gå in på Avpixlat, det är så mycket ilska och frustration som lyser igenom där. Men okidoki. Jag får väl se det som en "läxa" från dig Meiji.

Du kräver av mig att jag ska stiga in i sakfrågan och argumentera utifrån en kunskapsbas som jag inte har. Lika svårt skulle det vara för dig att på detaljnivå dryfta forskningsläget med mig gällande hur it bäst implementeras i förskolan. I alla fall om du inte är insatt. Eller hobbyintresserad.

De som jag anser bör stiga in i sakfrågan och prata med dig, som faktiskt är kritisk till hur det ser ut idag, är väl snarare de som inte anser du har rätt och som är kunniga på området.

Men visst pratar jag gärna med dig om värderingar och medmänsklighet i största allmänhet. Tycka kan vi ju alla göra.
Citera
2013-02-27, 16:19
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Det är svensk omsorgsfullt retuscherad journalistik som är starkt avvikande. Och det är synnerligen inskränkt och provinsiellt att beskriva andra länders nyhetsförmedling för "jävla pöbelfasoner".

Hur usel svensk journalistik än må vara, är the Sun och dylikt skräp om möjligt ännu värre.

Men jag ska ta det riktigt tydligt så trillar kanske poletten ned: jag vänder mig emot att hänga ut enskilda brottslingar med namn och bild - oavsett om dessa sedan är svennar eller blattar. Det är jävla pöbelfasoner, i och med att det implicit uppmuntrar till pöbelbeteende. Vad ska vi med den informationen till? Söka upp brottslingen i fråga?

Därmed inte sagt att media bör mörka om nu vissa grupper är särskilt benägna till olika typer av brott. Det betyder emellertid inte att man nödvändigtvis måste hänga ut enskilda brottslingar med namn och bild.

Begriper du vad jag menar nu?
Citera
2013-02-27, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askabara
Det kan kännas så ibland.

Hur många av mina inlägg i den här tråden har du besvärat dig med att svara på?
Men det gör inget, jag förstår mycket väl att du har fullt upp med att hänga med i svängarna.

Fast det är ganska uppenbart att du helst "debatterar" med dem vilka stryker dig medhårs.
Att debattera dem vilka har skilda åsikter, kunskaper, synvinklar och bakgrunder kan ibland utveckla ens personlighet.

Himmel, du också Askabara! Jag behöver nog en assistent, tror jag.
Citera
2013-02-27, 16:27
Medlem
Jag skulle vilja knyta an det råd som oyto gav tidigare i tråden: läs utländska medier och jämför med de svenska. Man behöver bara gå till exempelvis Berlingske Tidende, Helsingin Sanomat eller Aftenposten för att få sig en tankeställare om hur märkligt det svenska debattklimatet måste framstå för en utomstående, inklusive våra nordiska grannar. Den här artikeln av Astrid Meland belyser skillnaderna mellan svenskt och norskt debattklimat på ett bra sätt, tycker jag:

https://www.vg.no/nyheter/meninger/a...artid=10113487

Läs kvalitetstidningar som The Guardian, The Telegraph och New York Times och fundera över hur de skiljer sig från svensk press när det gäller exempelvis konsekvensneutralitet. Många människor i det här landet upplever det som att journalisterna har svikit sin roll som informationsförmedlare och i stället ägnar sig åt ren opinionsbildning. Vad de efterlyser är inte avpixlatjournalistik (vilket vissa användare i tråden antyder) utan en seriös journalistik som öppet och förutsättningslöst behandlar olika samhällsfrågor, utan åsiktsförtryck, skygglappar och kvävande konsensusmentalitet. Det vill säga en sådan journalistik som finns i de flesta andra europeiska länder.

Att diskussioner på Flashback så ofta glider in på invandring och integration beror helt enkelt på att dessa frågor annars är så tabubelagda och att det finns ett uppdämt behov av att diskutera dem.

Du skriver att du bor i ett blandat område och har en blandad bekantskapskrets. Har du provat att fråga dina vänner med utländsk bakgrund vad de tycker om svenskt debattklimat och svenska medier?
Senast redigerad av Nebeltag 2013-02-27 kl. 16:29.
Citera
2013-02-27, 16:29
Medlem
fboba40s avatar
Citat:
ALLA här inne verkar tycka att jag glider undan och inte svarar på frågor.

Jag tänker att det säkerligen finns mycket socialt men säkert även biologiskt som påverkar hur vi är mot varandra. Men jag tror verkligen inte att vi alla är "slavar" under våra hormoner, det vore ju förskräckligt i så fall.

Där fick vi i alla fall biologismen avverkad. Om jag har räknat rätt så återstår nu endast intelligenskvot av de obligatoriska ämnen som ska komma upp i tråden. Kanske likaså bra att du drar din uppfattning i den frågan också så slipper nån formulera ett långt inlägg

Grundpremissen i den frågan är att vita män, företrädesvis i de högre samhällsklasserna, har högst intelligens, vilket undantagslöst förklarar all ojämlikhet i världen.
Citera
2013-02-27, 16:31
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Aj, det där gjorde ont. Ungefär så känns det för mig att gå in på Avpixlat, det är så mycket ilska och frustration som lyser igenom där. Men okidoki. Jag får väl se det som en "läxa" från dig Meiji.

Du kräver av mig att jag ska stiga in i sakfrågan och argumentera utifrån en kunskapsbas som jag inte har.

Jag invände främst mot att du *inte vill* skaffa dig mer kunskap i sakfrågan genom att läsa Avpixlat, Fria Tider och Exponeringen. Om fd kammaråklagare Hillegren kan - så kan väl du!

Citat:
Slutsatser efter att ha läst Avpixlat i ett halvår

Denna artikel ska inte uppfattas som någon okritisk hyllning till Avpixlat utan endast som ett ifrågasättande av den vettlösa kritik som stundom riktas mot sajten. Om jag vore anlitad av dess redaktion som rådgivare skulle jag avrått från vissa publiceringar. Men det är ett närmast poänglöst konstaterande då jag säkert skulle ha gjort detsamma på vilken redaktion jag än varit engagerad.

Däremot vill jag framhålla några positiva erfarenheter som min läsning skänkt mig. Förutom att det redaktionella materialet ger information och infallsvinklar som man inte påträffar i den etablerade pressen finner jag ofta tips om sådant som är läs- eller hörvärt på annat håll. Senast i söndags (17/2) blev jag uppmärksammad på en intressant intervju med Åke Ortmark i P4.

Om journalistkåren bestod av medlemmar med hans ärlighet och integritet skulle Avpixlat vara fullständigt obehövlig. Sajtens existensberättigande beror helt enkelt på att den vanliga pressen inte fullgör sitt uppdrag – att informera i stället för att agitera.

http://www.newsmill.se/artikel/2013/...t-i-ett-halv-r

Citat:
De som jag anser bör stiga in i sakfrågan och prata med dig, som faktiskt är kritisk till hur det ser ut idag, är väl snarare de som inte anser du har rätt och som är kunniga på området.

Men visst pratar jag gärna med dig om värderingar och medmänsklighet i största allmänhet. Tycka kan vi ju alla göra.

Jag skulle gärna vilja få svar på mina två frågor.
Citera
2013-02-27, 16:35
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Jag ser, att du skrev "svenskfödda" elever. Jag tolkade det som etniskt svenska. Men - du kanske avser något annat.

S.k. "svenskfödda" barn kan tyvärr börja skolan utan att kunna ett enda ord svenska...

Det här med "svenskfödd" är ju bara statistiktrolleri ändå. Jag ifrågasatte en gång vissa gruppers stora utanförskap och fick ett diagram kastat på mig som visade att fler "utrikes födda" än "inrikes födda" jobbade i Sverige. Då kan man ju fråga sig, om det vore sant, var finns den "strukturella rasismen" på arbetsmarknaden som alla talar om?

"Svenskfödd" betyder ingenting alls. Eftersom det är under barndomen du formar värdegrund och värderingar. Gör du det i en etnisk homogen ö med säg bara somalier eller iraker, som råkar ligga i ett svenskt bostadsområde är du inte mer svensk än om du vuxit upp i Mogadishu eller Bagdad.

Allt när det gäller integration handlar om kontakt med lokalbefolkningen, och som alla andra folk självsegregerar etniska svenskar - tror jag läste någonstans att 75% av svenskarna aldrig umgås med utomeuropeiska invandrare.

Vill du bo i Japan och passa in, lär från japaner. Det samma gäller Sverige. Med eller utan statistiktrolleri.
Citera
2013-02-27, 16:41
Medlem
Citat:
Jag invände främst mot att du *inte vill* skaffa dig mer kunskap i sakfrågan genom att läsa Avpixlat, Fria Tider och Exponeringen. Om fd kammaråklagare Hillegren kan - så kan väl du!

http://www.newsmill.se/artikel/2013/...t-i-ett-halv-r

Jag skulle gärna vilja få svar på mina två frågor.

Ja, jag har en lista på fler som också vill ha svar. Den blir längre och längre. Kan ni inte svara varandra i litet högre grad?
Citera
2013-02-27, 16:46
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ja, jag har en lista på fler som också vill ha svar. Den blir längre och längre. Kan ni inte svara varandra i litet högre grad?
Vad säger din gubbe om ditt nya åtagande som kräver all din tid och uppmärksamhet?
Citera
2013-02-27, 16:49
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Hur usel svensk journalistik än må vara, är the Sun och dylikt skräp om möjligt ännu värre.

Men jag ska ta det riktigt tydligt så trillar kanske poletten ned: jag vänder mig emot att hänga ut enskilda brottslingar med namn och bild - oavsett om dessa sedan är svennar eller blattar. Det är jävla pöbelfasoner, i och med att det implicit uppmuntrar till pöbelbeteende. Vad ska vi med den informationen till? Söka upp brottslingen i fråga?

Därmed inte sagt att media bör mörka om nu vissa grupper är särskilt benägna till olika typer av brott. Det betyder emellertid inte att man nödvändigtvis måste hänga ut enskilda brottslingar med namn och bild.

Begriper du vad jag menar nu?

Vi - dvs väljarna - behöver information om t.ex. brottsligheten för att kunna förstå samhället och utvärdera den politik som förs. Väljarna måste vara så välinformerade som möjligt - annars fungerar inte den demokratiska processen, som den är tänkt att fungera. Nyckelordet är transparens.

Du verkar kanske tro, att den tabloida pressen i Storbritannien skulle avvika från övrig brittisk press, när det gäller att informera väljarna. Så är ingalunda fallet. The Telegraph skriver:

Citat:
Gang of nine Asian men in Oxford groomed girls as young as 11, court hears

A gang of nine Asian men in Oxford groomed vulnerable girls as young as 11 for sex, subjecting them to assaults that were "perverted in the extreme", a court heard today.

Under teckningen av dem står namnen: "Left to right: Kamar Jamil, Akhtar Dogar, Anjun Dogar, Assad Hussain, Mohammed Karrar, Bassan A Karrar, Mohammed T Hussain, Shan Ahmed, Balel Ahmed."

Artikeln slutar:

Citat:
The prosecutor told the jury of seven men and five women that the facts of the case would make them feel "uncomfortable" but urged them to "steel yourselves to listen to the evidence and assess it carefully and dispassionately".

It took the court clerk about half an hour to read all 51 charges on the indictment, which date from between May 2004 and January 2012 and relate to six girls who were aged between 11 and 15 at the time of the alleged abuse.

Anjum Dogar, 30, is charged with four counts of rape, three of conspiracy to rape, three of arranging or facilitating child prostitution and one count of trafficking within the UK for sexual exploitation.

His brother, Akhtar Dogar, 32, is charged with six counts of rape, three of conspiracy to rape, three of arranging or facilitating child prostitution and one count of trafficking within the UK for sexual exploitation.

Kamir Jamil, 27, is charged with three counts of rape, three counts of conspiracy to rape, two counts of arranging or facilitating child prostitution, and one count of trafficking within the UK for sexual exploitation.

Mohammed Karrar, 38, Oxford, is charged with four counts of conspiracy to rape, seven counts of rape, two counts of trafficking for sexual exploitation, one of conspiracy to assault by penetration, two counts of arranging or facilitating child prostitution, one count of using an instrument with intent to procure a miscarriage and one count of assault of a child by penetration.

His brother, Bassan Karrar, 33, is charged with three counts of rape, three counts of conspiracy to rape, two counts of arranging or facilitating child prostitution, one count of trafficking for sexual exploitation and one count of conspiracy to assault by instrument.

Assad Hussain, 32, is charged with three counts of sexual activity with a child and two counts of conspiracy to rape.

Mohammed Hussain, 24, is charged with conspiracy to engage in sexual activity with a child, rape and two counts of sexual activity with a child.

Bilal Ahmed, 26, is charged with conspiracy to engage in sexual activity with a child and sexual activity with a child.

Zeeshan Ahmed, 27, is charged with two counts of conspiracy to engage in sexual activity with a child and two counts of sexual activity with a child.

They deny all the charges. The trial continues.

http://www.telegraph.co.uk/news/ukne...urt-hears.html

Det är således all (!) brittisk press inkl. BBC, som du avfärdar som "skräp" och anser ha "pöbelfasoner". Blott Sverige svensk journalistik har...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in