2013-02-27, 16:51
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilippaMannerheim
Ja, jag har en lista på fler som också vill ha svar. Den blir längre och längre.

Mina två frågor var formulerade som ja eller nej (för att underlätta för dig).
Citera
2013-02-27, 16:58
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vi - dvs väljarna - behöver information om t.ex. brottsligheten för att kunna förstå samhället och utvärdera den politik som förs. Väljarna måste vara så välinformerade som möjligt - annars fungerar inte den demokratiska processen, som den är tänkt att fungera. Nyckelordet är transparens.

Du verkar kanske tro, att den tabloida pressen i Storbritannien skulle avvika från övrig brittisk press, när det gäller att informera väljarna. Så är ingalunda fallet. The Telegraph skriver:

Under teckningen av dem står namnen: "Left to right: Kamar Jamil, Akhtar Dogar, Anjun Dogar, Assad Hussain, Mohammed Karrar, Bassan A Karrar, Mohammed T Hussain, Shan Ahmed, Balel Ahmed."

Artikeln slutar:

http://www.telegraph.co.uk/news/ukne...urt-hears.html

Det är således all (!) brittisk press inkl. BBC, som du avfärdar som "skräp" och anser ha "pöbelfasoner". Blott Sverige svensk journalistik har...

Må så vara. Tycker du själv att Storbrittanien är något slags föredöme för Sverige som nation? Det tycker inte jag.

Hur som helst har den svenska pressen bevisligen närmat sig den brittiska i det avseendet, så den svenska journalistiken är inte riktigt lika världsunik längre. Gratulerar.
Citera
2013-02-27, 17:07
Medlem
Citat:
Ja, jag har en lista på fler som också vill ha svar. Den blir längre och längre. Kan ni inte svara varandra i litet högre grad?
Jag tror inte du behöver bekymra dig om listor, på vad du behöver svara på. Du öppnade en fördämning i din trådstart. Du fick en roll av en abstrakt journalist, som blir en klagomur, som får representera hela journalistkåren. Ingen förväntar sig att du skall bli ett nytt orakel och konkurrera eller bli motpol till Jan Guillou. Se saken mer som att du hittade en del av den frustrationen som visar sig i dessa inlägg som började med det som kallas "näthat".

Det är inte bara integrationsfrågor ilskan handlar om, det är missnöje med rättssystemet, privatiseringen och brister i offentlig verksamhet. Det handlar om verklighetsfrämmande politiker, som har visioner om vilken befolkning de vill ha. Det tråkiga är att befolkningen inte lyder och har egna åsikter. Jag tror att vi aldrig hade fått grundlagsskyddade rättigheter om yttrandefrihet, om man anat att tekniken skulle göra att vi kan utnyttja rättigheterna fullt ut. Så som vi gör med dagens teknik. Det är tekniken och reklammarknaden som är det största hotet mot makten och inte olika grupper som SD.

Politikerna slår sönder folks svenska identitet och nu blir det en konsekvens de inte räknat med. De slog sönder sin egen konsensuspolitik, där det inte spelade roll vem man röstade på. Det var länge sedan gubbarna satt med kvällstidningen och såg vanemässigt på rapport, så som jag minns min barndom. Alla lyssnade och läste samma sak.

Av trådens inlägg kan du endast komma till en slutsats och det är att det finns ingen näthatarmobb. Vi är alla olika individer med egna åsikter som gemensamt har tröttnat på skiten vi serveras.
Citera
2013-02-27, 17:12
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schipperke77
Må så vara. Tycker du själv att Storbrittanien är något slags föredöme för Sverige som nation? Det tycker inte jag.

Storbritannien är ett föredöme i en del avseenden - främst genom att man har en (hyfsat) fungerande demokratisk process.

Citat:
Hur som helst har den svenska pressen bevisligen närmat sig den brittiska i det avseendet, så den svenska journalistiken är inte riktigt lika världsunik längre. Gratulerar.

Man kan alltid hoppas på, att den svenska journalistkåren kommer till sans och besinning - men en svala gör tyvärr ingen sommar.
Citera
2013-02-27, 17:13
Medlem
ManSkaSovaDas avatar
Citat:
Aj, det där gjorde ont. Ungefär så känns det för mig att gå in på Avpixlat, det är så mycket ilska och frustration som lyser igenom där. Men okidoki. Jag får väl se det som en "läxa" från dig Meiji.

Ska passa på att ställa mig i ledet o ge dig en känga också. Haha...

Obs, kängor kan vara väldigt utvecklande. Begrunda igen Flashback-tolerans i min signatur om du tycker det känns jobbigt med eventuella kängor du får.

Hursom, här kommer min känga.

Är du helt 100% säker på att din uppfattning att det är så mycket ilska och frustration som lyser igenom på Avpixlat är korrekt? Att den är sann?

Är du verkligen det? Nu börjar du kanske tveka men när du skrev detta är jag övertygad om att du i ditt huvud var helt säker på att är så.

Om det skulle vara så, hur vet du det? Har du varit inne i skribenternas hjärnor och tittat på deras tankar?

Kan det vara så att det är människor med andra åsikter om hur vi bäst ska ta hand både om oss själva och övriga världen?

Om det nu skulle vara som du tänkte, varför går du då in på Aftonbladet ibland eftersom där är väl med den måttstocken lika mycket (eller mer?) ilska och frustration över allt möjligt i samhället, t ex SDs framfart. Varför upplever du stort obehag mot Avpixlat medan du snarare upplever obehag över det som Aftonbladet tar upp och inte själva Aftonbladet.

Vad är grundorsaken att du upplever att det är så mycket ilska och frustration där som i sin tur ger dig så starka känslor?

Varför inte samma starka motbjudande känslor när du läser vad Aftonbladet skriver om t ex näringslivstopparna? Mot Aftonbladets journalister alltså eller det som skrivs i kommentatorsfälten och inte mot själva näringslivstopparna?

Går man in i huvudet på näringslivstopparna så lär deras uppkomna känslor vara riktade just mot Aftonbladets skribenter och de som kommenterar. Varför är dina riktade tvärs om?

Allt detta är bara retoriskt igen. Svara inte. Intressant att tänka på dock. Världen är inte vad vi tror. Världen är inte som vi "ser" den. Inte alls faktiskt. Fast för att komma fram till det behöver man läsa en massa här på Flashback eller sådant som är skrivet av filosofer, eller ha tur, eller pluggat en massa olika ämnen, eller träffat någon som kan förklara detta för en. Vilket är grymt svårt. Önskar våra journalister kunde ta del av sådana här kurser för jag ser iaf inte några spår alls av att de besitter den kunskapen. Några kanske, men de kan nog inte använda den för då blir de stämplade av övriga som inte gör det. Spånar bara.

Rekommenderar verkligen att läsa inlägget av TransitGloria nedan som skrevs några sidor tillbaka. Det var grymt bra. Eventuellt svårt att ta in för dig än så länge, vet inte. Skulle tro att de flesta människor inte kan ta in det och förstå det. Oavsett om de själva tror att de gör det eller inte.

Här är det.
https://www.flashback.org/sp42220886

Tack TransitGloria för att du lyckades förmedla detta på ett bra sätt. Inte lätt. Försökt beskriva det för vänner men det går inte så bra. De hänger inte med på vad jag pratar om.
Citera
2013-02-27, 17:15
Medlem
Citat:

Jag håller med om att INDIVIDEN inte behöver hängas ut för det allra mesta under rättegång eller efter dom. Oavsett hudfärg. Svenska tidningar hänger dock gärna ut vita och mycket ogärna andra etniciteter.

Ska ta ett dagsaktuellt exempel som - anser jag - visar hur sjukt svenska redaktioner agerar:

http://www.friatider.se/nytt-valdtak...ok-i-sandviken

Just nu går en man lös i Sandviken som har anfallit fyra barn och försökt våldta och t o m kidnappa dessa. Lokalmedia och åtminstone Fria Tider har skrivit ut polisens signalemente på mannen: färgad med skägg, kort och kraftigt byggd. Dessutom kör han en gammal röd Volvo.

Liknande fall i alla andra länder har omedelbart resulterat i drev i de nationella medierna. Självklart! Vad kan väl vara viktigare än att larma om en fara för barn och fånga honom så snabbt som möjligt?

Men i Sverige? Här är det ingen nyhet värdig riksmedia! Hur kan någon anständig människa försvara detta?

Det finns fler exempel (googla Henok Werie Fre) på av polisen namngivna våldtäktsmän på fri fot, med foto och allt, som rikstidningarna INTE efterlyser. Däremot har kompositbilder på vita våldtäktsmän förekommit på t ex Aftonbladet.

Är inte detta enda missförhållande bevis för att något är otroligt sjukt i svensk media?
Citera
2013-02-27, 17:19
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Jag skriver inte om hur "invandringen påverkar skolan" som du uttrycker det. Säkerligen finns det en hel del studier om detta men i den mån jag närmar mig ämnet handlar det möjligtvis om vilka faktorer som är framgångsrika i undervisning av elever med annat modersmål, eller liknande. Mina källor är oftast pedagogikforskares avhandlingar och dylikt. Med andra ord: mitt kompetensområde är pedagogik, inte politik.

Nu är det ett par år sen men du hade inga problem att blogga om ett eventuellt burkaförbud i skolan. Om inte det är hur invandringen påverkar så vet inte jag. Så sluta ljug nu.

Här på flashback är man inte bättre än sin samlade trovärdighet, och den borde du försöka jobba upp istället för att gräva ur den.
Citat:
Ursprungligen postat av Filippa Mannerheim som inte skriver om hur invandringen påverkar skolan, nej nej.
Men var är de främmande tältbeklädda som vi kämpar så hårt emot? Är de två små elever vi talar om? Tre? Skulle det inte gå att snacka med dem litet istället för att ha en lag bara för dem?

Nåja. Skit samma. Alla dessa motarbetade kvinnor ska nu Folkpartiet gå ut och rädda. Från sig själva. Heder åt Janne med hjärtat på rätta stället! Tur att någon är uppmärksam. Upprörda föräldrar som Marie Söderqvist kräver ju en ändring på detta fruktansvärda ansiktsdöljandet som sker i våra skolor…

Men ärligt talat, burkaproblemet har jag liasom aldrig stött på, trots att jag arbetar i mångkulturell miljö, som det så vackert heter.

Och fortsätter i kommentarsfältet:
Citat:
Hehe, Jimmy! Du har så fel, så fel. Jag jobbar som jag skrev i en mångkulturell miljö med många vackra slöjor på flickorna! Provocerande va? Intressant att du tycker att det krävs en lag här. Har du stött på några stora problem vad gäller denna fråga i din vardag, månne?

Själv anser jag nog att problemen med försäkringskassans enorma köer och okunnighet, sjukpenningen för de som verkligen behöver det numera är indragen, att man försvårat för elever att läsa på komvux är bra mycket större… Se där, något att bita i för vår kära allians… :-)

http://www.dagensskola.se/kronikor/o...n-undervisning
Senast redigerad av Siegfrid 2013-02-27 kl. 17:22.
Citera
2013-02-27, 17:23
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag håller med om att INDIVIDEN inte behöver hängas ut för det allra mesta under rättegång eller efter dom. Oavsett hudfärg. Svenska tidningar hänger dock gärna ut vita och mycket ogärna andra etniciteter.

Ska ta ett dagsaktuellt exempel som - anser jag - visar hur sjukt svenska redaktioner agerar:

http://www.friatider.se/nytt-valdtak...ok-i-sandviken

Just nu går en man lös i Sandviken som har anfallit fyra barn och försökt våldta och t o m kidnappa dessa. Lokalmedia och åtminstone Fria Tider har skrivit ut polisens signalemente på mannen: färgad med skägg, kort och kraftigt byggd. Dessutom kör han en gammal röd Volvo.

Liknande fall i alla andra länder har omedelbart resulterat i drev i de nationella medierna. Självklart! Vad kan väl vara viktigare än att larma om en fara för barn och fånga honom så snabbt som möjligt?

Men i Sverige? Här är det ingen nyhet värdig riksmedia! Hur kan någon anständig människa försvara detta?

Det finns fler exempel (googla Henok Werie Fre) på av polisen namngivna våldtäktsmän på fri fot, med foto och allt, som rikstidningarna INTE efterlyser. Däremot har kompositbilder på vita våldtäktsmän förekommit på t ex Aftonbladet.

Är inte detta enda missförhållande bevis för att något är otroligt sjukt i svensk media?

Har jag sagt att svensk media skulle vara frisk på något sätt? Jag påpekade bara att de tar efter utlandet och Avpixlat på just det område där både du och jag tycks dela åsikten att det inte behövs. Se exempelvis dagens Expressen för exempel på uthängd arab.

Signalement på efterspanade brottslingar är naturligtvis en annan sak.
Citera
2013-02-27, 17:42
Medlem
Mycket läsvärd artikel av Jesús Alcalá som handlar om integration och utbildningsfrågor. Skall rätten att bära niqab försvaras till varje pris? Är det rätt att, som man gjorde på SFI i Strömsund, sätta de kvinnliga eleverna bakom en skärm i klassrummet för att männen skall slippa se dem? Hur skall vi göra när den västerländska synen på jämställdhet krockar med fundamentalistisk islam? Var går toleransens gränser?

Citat:
... Samtidigt som Alia strider för sin niqab strider Miriam, född i Guatemala och nyss kommen till Sverige, på sitt håll. Miriam DO-anmäler Hjalmar Strömerskolan i Strömsund för att den gör för lite åt den diskriminering och de trakasserier som muslimska män utsätter kvinnliga klasskamrater – i vuxenutbildning för invandrare (SFI) – för. Männen tvingar kvinnorna att sitta längst bak i klassrummet, tvingar muslimska kvinnor att bära niqab och tillåter dem inte att tala för sig själva.

Skolan säger: Muslimska män från främst Uzbekistan har i flera år åberopat sin trosfrihet för att ”kräva särskilda klasser för män respektive kvinnor”, för att ”deras kvinnor skulle få bära ansiktsslöja” och för att ”kvinnorna ej fick tala när andra män lyssnade”. Skolledningen tog inte strid. Männen skulle nog ändra sig med tiden.

Hösten 2006 blev klasserna könsuppdelade men vårterminen 2008 kunde de muslimska männen tänka sig en medelväg: gemensamma klassrum på villkor att skolan satte upp skärmar bakom vilka kvinnorna, helst också de icke muslimska, skulle sitta.

Skärmar sattes upp och kvinnorna placerades bakom skärmarna. Lärarna var emellertid missnöjda. Undervisningen blev omöjlig när kvinnorna satt bakom skärmar och därtill inte fick delta i samtalen. Varje fråga som lärarna ville diskutera måste först tas upp med männen. Muslimska kvinnor fick aldrig ”vistas i enrum med manliga lärare”. Icke muslimska elever var illa berörda av denna ordning.

Skolledningen lyckades nå fram till ytterligare en kompromiss: skärmarna skulle tas bort om kvinnorna istället placerades längst bak.

I den vevan, hösten 2008, kom Miriam till skolan. Hon satte sig frankt längst fram och fann sig inte i att bli tystad av männen. Hon tog anstöt av hur nedlåtande männen betedde sig mot samtliga kvinnor och då särskilt de muslimska /... /
http://www.svd.se/kultur/kulturdebat...as_5205649.svd

Denna artikel tycker jag är ett utmärkt exempel på bra svensk journalistik. Den väjer inte för de svåra frågorna.

Edit: Ett stycke till ur artikel. Den är väldigt lång, så jag hoppas att det är OK att citera så här mycket:

Citat:
FN-konventionen om avskaffande av all slags diskriminering av kvinnor inte bara förbjuder könsdiskriminering utan ålägger också staterna att ”ändra eller avskaffa /…/ sedvänjor eller bruk som innebär diskriminering av kvinnor”, att ”ändra mäns och kvinnors sociala och kulturella beteendemönster för att på så sätt avskaffa fördomar, seder och bruk som grundar sig på föreställningen om det ena könets underlägsenhet eller på stelnade roller för män och kvinnor”. Ingen myndighet, enskild person, organisation och inget företag får diskriminera kvinnor.

Varför rättar man sig inte efter konventionen? Vad är förklaringen till att DO, Skolverket, Lärarhögskolan och riksdagen ”glömmer bort” de viktigaste internationella reglerna mot diskriminering av kvinnor?

Läs de citerade konventionsreglerna på nytt och byt ut ”diskriminering av kvinnor /…/ det ena könets underlägsenhet” mot ”rasdiskriminering /…/ den ena rasens underlägsenhet”. Med den läsningen – skulle vi då strunta i konventionen?

Och är det en tillfällighet att så gott som alla muslimska länder gjort förbehåll mot konventionen med hänvisning till Sharia?
Senast redigerad av Nebeltag 2013-02-27 kl. 17:53.
Citera
2013-02-27, 17:46
Medlem
FilippaMannerheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror inte du behöver bekymra dig om listor, på vad du behöver svara på. Du öppnade en fördämning i din trådstart. Du fick en roll av en abstrakt journalist, som blir en klagomur, som får representera hela journalistkåren. Ingen förväntar sig att du skall bli ett nytt orakel och konkurrera eller bli motpol till Jan Guillou.

Nej, jag menade nog mest att jag inte ville vara oartig och lämna frågor adresserade till mig obesvarade. Då brukar listor vara bra att ha.
Citera
2013-02-27, 17:53
Medlem
ManSkaSovaDas avatar
Citat:
Aj, det där gjorde ont. Ungefär så känns det för mig att gå in på Avpixlat, det är så mycket ilska och frustration som lyser igenom där. Men okidoki. Jag får väl se det som en "läxa" från dig Meiji.

Fast jag tror du har rätt. Det finns nog väldigt mycket frustration och kanske en del ilska bakom det som skrivs, inte minst i kommentatorsfälten.

Detta diskvalificerar dock inte alls åsikterna, tankarna eller den fakta som framläggs där.

Skulle man sitta i huvudet på skribenterna eller de som kommenterar inne på Avpixlat skulle man ha 100% förståelse för den frustration och eventuella ilska de känner. Ingen tvekan. Då skulle man också förstå hur de kan skriva och formulera sig som de gör ibland.

Åter igen, det är vi som fått dessa ord, meningar och begrepp laddade med känslor. Då tolkar vi det fel. Det som TransitGloria beskrev så bra alltså.

Behöver ej svara.

Önskar bara att du och alla som eventuellt läser denna tråd, gärna svenska journalister eller politiker, kan börja få insikt i vad det egentligen handlar om så alla möjliga olika grupper tillsammans kan kommunicera öppet och diskutera fram de lösningar som är bäst för Sverige, världen och framtiden inom alla möjliga områden och frågor. Att människor kan börja nå varandra på riktigt och inte falla för all denna misstro i sina egna huvuden.

Önskar att takhöjden höjdes betydligt i det offentliga rummet. Önskar att ni journalister och politiker som eventuellt läser detta börjar konfrontera det ni upplever som hat eller rena tokigheter på ett helt annat sätt. Att ni på riktigt, såsom Filippa gjort här, försöker sätta er in vad som på riktigt finns i tankarna i huvudet på den som skriver och inte falla för era egna hjärnors generaliseringar och feltolkningar.

Sedan är hot en helt annan grej även om det kanske kommer sig utifrån liknande frustration i många fall. Jag vet inte. Nästan inte sett några hot alls och ja de har inte varit något att ta på allvar de jag sett. Beklagligt att människor inte kan hålla sig från att hota andra. Tror ingenting löser sig eller blir bättre av mer censur, mer undantryckning och mer locket på dock. Men det är jag det.
Senast redigerad av ManSkaSovaDa 2013-02-27 kl. 17:56. Anledning: Fetat "behöver ej svara" så Filippa inte dör av utmattning :/
Citera
2013-02-27, 18:04
Medlem
ManSkaSovaDas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag

Agree. Det är ju faktiskt det som är så himla frustrerande.

Det sista du skriver är också intressant. Min upplevelse är att man kan behöva truga lite för att invandrare ska börja berätta vad de egentligen tycker och tänker om grejor i Sverige, iaf om man inte är superbundis. Väl värt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in