2013-02-26, 18:15
Citat:
Ursprungligen postat av FilippaMannerheim
Många tack för dina tips ManSkaSovaDa! Jag ska försöka spåra dina inlägg i ämnet tolerans i olika sammanhang. Spännande. Och jag ska absolut fortsätta hänga här.
Vill bara förtydliga att jag inte pratar om påhopp främst utan mera en utmanande och på gränsen till hotfull underton i vissa av inläggen som spiller över på hela diskussionen, helt i onödan om du frågar mig. Men jag ska läsa tråden igen om några månader - kanske är jag så luttrad vid det laget att jag tycker att det känns som vi alla leker tillsammans i bollhavet på IKEA, vem vet?
Vill bara förtydliga att jag inte pratar om påhopp främst utan mera en utmanande och på gränsen till hotfull underton i vissa av inläggen som spiller över på hela diskussionen, helt i onödan om du frågar mig. Men jag ska läsa tråden igen om några månader - kanske är jag så luttrad vid det laget att jag tycker att det känns som vi alla leker tillsammans i bollhavet på IKEA, vem vet?

Hehe... Aaa... Själv har jag aldrig känt på hur det är att bada i bollhavet. Mina föräldrar hade andra intressen än McDonalds o lekställen o nu är ju alla bollhav borta.

Vet inte hur jag ska tipsa dig mer. I början när jag läste här var det rent obehagligt tyckte jag. Skrämmande. Läskigt. Galet. Till o med helt sjukt vidrigt vad vissa skrev, t ex de äkta rasisterna på Flashback som tycker SD är som gamla socialdemokraterna typ. Samma upplevelse får jag ibland när jag läser utländsk media om diverse frågor, bland annat islam, feminism o olika krig här och var. Som jag ser det nu är det lite som att jag bott i en skyddad värld här i Sverige (även fastän jag rest en hel del över hela planeten) och inte utsats för åsikter på ett mer rakt och sakligt sätt. Åsikter som jag inte ens visste fanns men som jag nu vet finns både här i Sverige och runt om i världen mellan alla möjliga olika grupper, åsikter och intressen i alla möjliga riktningar.
Upplever det nu som att jag både levde i den där lite skyddade världen (eftersom jag mest bara konsumerade svensk media) och att samtal med människor runt världen sällan kom ända ner på djupet som de gör här på flashback. Upplever också att jag var saftigt indoktrinerad.
Jag är övertygad om att vi alla människor på Jorden i princip är hjärntvättade (skulle vilja ha snällare ord) utifrån den värld vi lever i och de människor vi umgås med, som ofta har liknande bakgrund och kanaler där de inhämtar sin information. Jag upplever att Flashback hjälpt mig att bli lite mindre hjärntvättad. Jag har läst om såååå mkt intressant här och lärt mig så mycket som jag aldrig skulle haft en aning om ifall jag hållit mig till vanlig media och människor i mina vanliga kretsar. Är otroligt tacksam för hur mkt jag lärt mig om hur vi alla människor fungerar också.
Tycker helt klart det SkeptiskUtforskare skrev kan tas i beaktning. Det jag dock upplever är att SkeptiskUtforskare missar poängen i vad de som skriver här vill. De precis som journalister och du och jag vill få fram vår poäng och hur vi ser på saker och ting o hur vi upplever världen omkring oss och vad vi tror är de bästa lösningarna. SkeptiskUtforskare skjuter lite snett här som jag ser det och verkar, likt en konspiratoriker, ha fått för sig att vi här försöker ändra din uppfattning som att vi skulle vara någon form av sekt som ska ha med dig. Det är inte korrekt. Vi tycker det är viktigt att andra, helst alla, människor ska lyssna på våra åsikter och vår syn på världen. Det är ingen skillnad mellan oss, dig eller när du skrev din artikel eller journalister ute i media. Här är det mycket högre till tak dock och det är andra åsikter än man normalt kommer i kontakt med via vanlig media och "vanliga" Svenssons som endast följer svensk och västerländsk media.
Jag tror att du upplever det som utmanande och på gränsen till hotfull underton just för att du är ovan att möta både den här typen av rak och superärlig kommunikation samt också ovan vid en del av åsikterna som du "utsätts" för här.
Sen håller jag med, Flashback har en jargong helt klart. Det är nog en vanesak. Har inte läst alla inlägg i den här tråden men tycker faktiskt att det inte är så farligt alls och att folk skrivit ganska snällt till dig. Det kan upplevas klart brutalare.