2013-02-26, 18:15
Medlem
ManSkaSovaDas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilippaMannerheim
Många tack för dina tips ManSkaSovaDa! Jag ska försöka spåra dina inlägg i ämnet tolerans i olika sammanhang. Spännande. Och jag ska absolut fortsätta hänga här.

Vill bara förtydliga att jag inte pratar om påhopp främst utan mera en utmanande och på gränsen till hotfull underton i vissa av inläggen som spiller över på hela diskussionen, helt i onödan om du frågar mig. Men jag ska läsa tråden igen om några månader - kanske är jag så luttrad vid det laget att jag tycker att det känns som vi alla leker tillsammans i bollhavet på IKEA, vem vet?

Hehe... Aaa... Själv har jag aldrig känt på hur det är att bada i bollhavet. Mina föräldrar hade andra intressen än McDonalds o lekställen o nu är ju alla bollhav borta.

Vet inte hur jag ska tipsa dig mer. I början när jag läste här var det rent obehagligt tyckte jag. Skrämmande. Läskigt. Galet. Till o med helt sjukt vidrigt vad vissa skrev, t ex de äkta rasisterna på Flashback som tycker SD är som gamla socialdemokraterna typ. Samma upplevelse får jag ibland när jag läser utländsk media om diverse frågor, bland annat islam, feminism o olika krig här och var. Som jag ser det nu är det lite som att jag bott i en skyddad värld här i Sverige (även fastän jag rest en hel del över hela planeten) och inte utsats för åsikter på ett mer rakt och sakligt sätt. Åsikter som jag inte ens visste fanns men som jag nu vet finns både här i Sverige och runt om i världen mellan alla möjliga olika grupper, åsikter och intressen i alla möjliga riktningar.

Upplever det nu som att jag både levde i den där lite skyddade världen (eftersom jag mest bara konsumerade svensk media) och att samtal med människor runt världen sällan kom ända ner på djupet som de gör här på flashback. Upplever också att jag var saftigt indoktrinerad.

Jag är övertygad om att vi alla människor på Jorden i princip är hjärntvättade (skulle vilja ha snällare ord) utifrån den värld vi lever i och de människor vi umgås med, som ofta har liknande bakgrund och kanaler där de inhämtar sin information. Jag upplever att Flashback hjälpt mig att bli lite mindre hjärntvättad. Jag har läst om såååå mkt intressant här och lärt mig så mycket som jag aldrig skulle haft en aning om ifall jag hållit mig till vanlig media och människor i mina vanliga kretsar. Är otroligt tacksam för hur mkt jag lärt mig om hur vi alla människor fungerar också.

Tycker helt klart det SkeptiskUtforskare skrev kan tas i beaktning. Det jag dock upplever är att SkeptiskUtforskare missar poängen i vad de som skriver här vill. De precis som journalister och du och jag vill få fram vår poäng och hur vi ser på saker och ting o hur vi upplever världen omkring oss och vad vi tror är de bästa lösningarna. SkeptiskUtforskare skjuter lite snett här som jag ser det och verkar, likt en konspiratoriker, ha fått för sig att vi här försöker ändra din uppfattning som att vi skulle vara någon form av sekt som ska ha med dig. Det är inte korrekt. Vi tycker det är viktigt att andra, helst alla, människor ska lyssna på våra åsikter och vår syn på världen. Det är ingen skillnad mellan oss, dig eller när du skrev din artikel eller journalister ute i media. Här är det mycket högre till tak dock och det är andra åsikter än man normalt kommer i kontakt med via vanlig media och "vanliga" Svenssons som endast följer svensk och västerländsk media.

Jag tror att du upplever det som utmanande och på gränsen till hotfull underton just för att du är ovan att möta både den här typen av rak och superärlig kommunikation samt också ovan vid en del av åsikterna som du "utsätts" för här.

Sen håller jag med, Flashback har en jargong helt klart. Det är nog en vanesak. Har inte läst alla inlägg i den här tråden men tycker faktiskt att det inte är så farligt alls och att folk skrivit ganska snällt till dig. Det kan upplevas klart brutalare.
Citera
2013-02-26, 18:32
Medlem
Diskussionen börjar likna turerna på en parningsplats, där en massa friare paraderar sina käpphästar - ”stridskampar” - för en svårflörtad provryttarinna….ok liknelsen haltar lite, men så gör väl de gamla kusarna också för den delen….

Citat:
Ursprungligen postat av Vimur

Citat:
Går ni inte i själva verket rakt i fällan och uppfyller "etablissemangets" bild av er? Ingen vill väl lyssna på personer som verkar mer intresserade av kampen än av saken, hur rätt de än må ha?

För att backa bandet en smula var det just detta min text på newsmill handlade om, om ni nu minns trådens inledning? 
https://www.flashback.org/sp42192190

Den här formuleringen är dessutom intressant. Du förutsätter att du a) skriver till ett homogent kollektiv (= näthatarna?), b) att de senare innerst inne söker "etablissemangets" bekräftelse.

Vad det verkligen det texten handlade om? Skapa dialog, visst, men i enlighet med etablissemangets (och din) norm? Jag trodde att syftet var motsatsen.

Du uppfattar det som om de är mer intresserade av kampen - det är definitivt mitt intryck av Linderborg & co också som ständigt formulerar sin argumentation mot någon/något - men det betyder inte att det är så.
[…]
https://www.flashback.org/sp42196174

“Intresset för kampen” tenderar att överskugga “faran på taket” --- ja det var väl inte så lyckat det heller, kanske; vad skulle damerna och herrarna på Språkforumet kalla det? Katakres? Kontamination? Jaså, inte ens det…

I det här drygt fyra år gamla inlägget…

https://www.flashback.org/sp13786597

… citerar jag en uppsats av Thomas von Vegesack från 1997 där han refererar en diskussion:

Citat:
Torsdagen den 9 december 1948 diskuterades tryckfriheten i Palais de Ghaillot i Paris.

Det gällde följande formulering:
Citat:
Everyone shall have the right to freedom of thought and expression; this right shall include freedom to hold opinions without interference and to seek, receive and impart information and ideas by any means and regardless of frontiers.

Vad säger ni om Vysjinskijs varning? :

Citat:
’Total frihet att sprida uppfattningar ger ingen lösning på problemet med yttrandefrihet. Det finns farliga idéer vars spridning måste förhindras’, säger Vysjinskij och nämner nazismen. ’Det är meningslöst’, fortsätter han, ’att hävda att idéer ska bekämpas med idéer. Det behövdes handlingar för att hindra historien från att upprepa sig själv. Det räcker inte med att idéer bekämpas med andra idéer, fascistiska manövrer och krigshetsares stämplingar måste också förklaras illegala och lämpliga bestraffningsåtgärder utformas. Misstaget att avstå från bestraffningsåtgärder kan på nytt kosta världen miljoner liv.’

Jfr varningen från medarbetaren i Kina:

Citat:
Inför nolltolerans mot hot.
Snabba straff skulle få skrivbordskrigarna att tona ner sig. Då minskar triggarna på nätet som får i gång de riktigt farliga. Rättsamhället kan inte vänta tills de spränger Rosenbad. Spåra, infiltrera och lagför dem. Annars kommer små, fredliga och rika demokratier som Sverige och Norge att få en till Breivik och Mangs; och en till och en till och en till – ända tills de bara är små.

Ola Wong SvD:s medarbetare i Kina
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/in...et_7825654.svd

Citat:
SKJUT DE GALNA HUNDARNA!!!

http://www.bokus.com/bok/97891189374...-och-hans-tid/

http://sv.wikiquote.org/wiki/Andrej_Vysjinskij

Eftersom ni är så intresserade av vad nickjyckarna ”tycker”, så är det väl bäst att säga att jag inte nödvändigtvis ”tycker” det jag citerar - det är snarare menat som en påminnelse från historien om vad som kan dölja sig i de demokratiska och empatiska fårakläderna.

Det blir inte nödvändigtvis demokrati, empati och tolerans som blir över när man utrotat odemokrati, oförståelse, intolerans samtidigt som man spolar de tekniska och institutionella möjligheterna att uttrycka såna dåligheter.

Vi kanske säljer en förstfödslorätt för en grynvälling, typ…
http://www.ne.se/sok?q=f%C3%B6rstf%C3%B6dslor%C3%A4tt
Citera
2013-02-26, 18:32
Medlem
FilippaMannerheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManSkaSovaDa
Hehe... Aaa... Själv har jag aldrig känt på hur det är att bada i bollhavet. Mina föräldrar hade andra intressen än McDonalds o lekställen o nu är ju alla bollhav borta.

Fy då. Men misströsta inte. Åk till IKEA vid Kungens kurva. Där brukar min son leka i bollhavet medan vi shoppar våra Billy bokhyllor. Är säker på att du också får prova om du frågar snällt.

Citat:
Sen håller jag med, Flashback har en jargong helt klart. Det är nog en vanesak. Har inte läst alla inlägg i den här tråden men tycker faktiskt att det inte är så farligt alls och att folk skrivit ganska snällt till dig. Det kan upplevas klart brutalare.

De flesta har varit snälla. Det har du rätt i.
Citera
2013-02-26, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManSkaSovaDa
Åsikter som jag inte ens visste fanns men som jag nu vet finns både här i Sverige och runt om i världen mellan alla möjliga olika grupper, åsikter och intressen i alla möjliga riktningar.

Upplever det nu som att jag både levde i den där lite skyddade världen (eftersom jag mest bara konsumerade svensk media) och att samtal med människor runt världen sällan kom ända ner på djupet som de gör här på flashback. Upplever också att jag var saftigt indoktrinerad.

Jag är övertygad om att vi alla människor på Jorden i princip är hjärntvättade (skulle vilja ha snällare ord) utifrån den värld vi lever i och de människor vi umgås med, som ofta har liknande bakgrund och kanaler där de inhämtar sin information. Jag upplever att Flashback hjälpt mig att bli lite mindre hjärntvättad. Jag har läst om såååå mkt intressant här och lärt mig så mycket som jag aldrig skulle haft en aning om ifall jag hållit mig till vanlig media och människor i mina vanliga kretsar. Är otroligt tacksam för hur mkt jag lärt mig om hur vi alla människor fungerar också.

Men bara för att kolla lite med dig. Du är väl även medveten om att det är oerhört mycket lögner och vinklade påhittade detaljer även i Flashback? Jag menar, har du klarat av att sortera ut den informationen eller har du svalt även de helt uppenbara lögnerna? Det viktiga är inte att folk har åsikter eller rättare sagt vad de har åsikter om. Det viktiga är alltid att se till verkligheten och göra en egen källkritisk analys av vad någon just har påstått.

Rent generellt så är det tyvärr väldigt många som inte är mogna den uppgiften.
Citera
2013-02-26, 18:41
Medlem
Ingenieurs avatar
Diskussionen i denna tråd har blivit mycket intressant, och jag har läst den ett tag nu. Angående det med "insikt" som diskuterades några sidor tillbaks, vill jag länka till en tråd jag startade förra sommaren när jag var som mest förvirrad. Jag läste av intresse en hel del på psykologidelen av forumet, därefter började jag kolla politikdelen. Det var så jag blev "flashbackare"
Den är inte ens en sida lång, kika på den Filippa, jag tror den kan vara givande för dig.
https://www.flashback.org/t1916054
Citera
2013-02-26, 19:01
Medlem
HappySadHarrys avatar
Nu kör GP debatten igång. Journalisten som Filippa kritiserade är med.
http://www.gp.se/kulturnoje/1.132857...-fran-debatten
Citera
2013-02-26, 19:13
Medlem
FilippaMannerheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingenieur
Diskussionen i denna tråd har blivit mycket intressant, och jag har läst den ett tag nu. Angående det med "insikt" som diskuterades några sidor tillbaks, vill jag länka till en tråd jag startade förra sommaren när jag var som mest förvirrad. Jag läste av intresse en hel del på psykologidelen av forumet, därefter började jag kolla politikdelen. Det var så jag blev "flashbackare"
Den är inte ens en sida lång, kika på den Filippa, jag tror den kan vara givande för dig.
https://www.flashback.org/t1916054

Tack. Jag lovar att läsa den.
Citera
2013-02-26, 19:31
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Du, fboba40, får jag ställa dig en fråga? Varför blir det så i så många trådar?

Tror du att dessa ämnen återkommer så ofta för att det finns ett kokande missnöje hos så många här? Stämmer det att frågan inte tillåts debatteras öppet, att ingen ansvarig vill svara när man ställer obekväma frågor, att så många politiker lägger locket på?

Eller är det för att "värva" nytillkomna?

Vad är din bild?

Jag kan svara för min bild. Det här är en fråga om etniciteters överlevnad. Vi svenskar är inte annorlunda än stammar i Amazonas, eller i the outback, eller ute på små öar. Vi har samma rätt till överlevnad som dessa folk har.

När den officiella agendan därför går ut på att vi inte ens finns, då måste man reagera över det. Vad de som styr säger är att de hotade folken ändå inte har haft något att behålla, och att deras barn lika gärna kan komma från någon helt annanstans på jorden.

Det är det som är grunden, och om du tittar på vad kritiker säger, kommer du märka, att de inte säger något annat än att, men kan inte också vi svenskar få ha ett litet land.
Citera
2013-02-26, 19:50
Medlem
Citat:
Nu förstår jag vad du menar. Tack! Jag tycker givetvis också att det är viktigt att sätta in åtgärder där det behövs. Om det behövs. Men inte om behoven skapas genom att några i samhället definierar en viss grupp som ett "problem".

Hur ser det ut i Norge vad gäller rasism? Har den ökat i och med debatten? Hur tydligt är det där "mönstret"? undrar man ju genast.

Intressant inlägg. Ta inte illa upp nu, men jag har absolut ingen aning om huruvida du har rätt i sak för jag kan nada och ingenting om hur det ser ut i Norge, jag får erkänna det.

Har du någon begriplig och pålitlig källa som man kan få ta del av?

Du borde verkligen ta för vana att regelbundet besöka skandinaviska nyhetssidor, de är inte alls svårförstådda och kan ge ett annat perspektiv. Detta förvånar mig, faktiskt - att svenska journalister är så omedvetna om debatt och mediabevakning i grannländerna.

Rent pedagogisk fungerar detta också bättre än att jag ska filtrera fram x antal länkar där etniskspecifika signalement ges, eller överrepresentationsstatistik redovisas. Och några studier på att Norge och Danmark är rasistiska länder finns knappast, de ligger som oftast snäppet högre än Sverige i alla sorters demokrati- och tryckfrihetsindex, såväl som livskvalitet och trygghet. Att Danmark skulle vara någon sorts fascistoidrasistisk polisstat är ett myt som bara bar spridning i Stockholm innerstad.

Men! För att befästa det där "mönstret" ur ett annat perspektiv som knappast kan ifrågasättas har du en länk här: http://www.nytimes.com/2011/07/06/wo...s%2fEgypt&_r=0

Artikeln nämner en internationellt mycket väl rapporterad studie (inte i Sverige, dock) som säger att 83% av alla egyptiska kvinnor sextrakasserats (allt från tafsande på bussen till massvåldtäkter) och att hela 63% av de egyptiska männen öppet erkänner att de sextrakasserar. Allt detta var mycket i fokus efter överfallet på Lara Logan på Tahrirtorget.

Vad drar du för slutsatser när du läser artikeln? Finns det ett mönster, en mentalitet, en kollektiv värdegrund i ett land som Egypten som skiljer sig från den svenska?
Citera
2013-02-26, 20:05
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:

Egentligen inte FM - men jag kör QUOTE för att påkalla FM uppmärksamhet.

http://www.gp.se/kulturnoje/1.132857...bara-provocera

Filippa, jag skulle vilja ställa dig en fråga nu när du har varit fler dagar i rad i din tråd och faktiskt vågar debattera med oss här, vad du tycker om GP's debatt som pågår? Här har du läst sida upp och sida ner av "vaccin", och dina journalistkollegor sitter på GP. Hur ser du på debatten som varit här jämfört med GP's paneldebatt?
Citera
2013-02-26, 20:08
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åsa Linderborg från GP's debattsida
Åsa Linderborg menar att man måste skilja på hot och hat. Hat går inte att förbjuda men hot är faktiskt olagligt. Trots att näthat polisanmäls ligger de på hög.

Någon som vågar sätta emot en dyngfylla på krogen att Åsa Linderborg lusläser i den här tråden? Så här lät det ju inte riktigt förra veckan.

Det tillsammans med den totala dikeskörningen med "näthatare" som framkom i alternativ media kanske fick till en ändring på tonläget också när jag tänker efter lite...
Senast redigerad av Nostradumbass 2013-02-26 kl. 20:17.
Citera
2013-02-26, 20:11
Medlem
Den pågående debatten på GP belyser frågeställningarna i Filippas artikel på ett bra sätt, tycker jag, inte minst vad gäller synen på medborgarna. Måste säga att jag tycker att Åsa Linderborg som person framstår som sympatisk. Hos henne finns det faktiskt inget folkförakt, sedan kan man tycka vad man vill om hennes politiska åsikter. Hos FP-politikern Johan Pehrson och journalisten Mattias Hagberg däremot, hu ...
Senast redigerad av Nebeltag 2013-02-26 kl. 20:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in