2013-02-24, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FilippaMannerheim
Nej, jag är inte judinna. Men du, vad spelar det för roll egentligen? Även om du inte alls menade det, känns din fråga faktiskt obehaglig just i detta sammanhang. Förstår du mig? Jag pratar ju med dig utan att bry mig om vilken bakgrund du har. Är inte det bland annat detta som är så bra med Flashbacks anonymitet - att andra beredvilligt lyssnar på ens åsikter utan att först bli påverkade av vem man är?

Och: Himla schysst erbjudande av dig! Det uppskattas! Jag tar gärna emot ditt riktiga namn i ett PM. Det skulle kännas skönt att vi båda presenterat oss för varandra, eftersom du frågar saker om mig som person och jag inte varit anonym här som du. Om du tycker är det känns okej för dig, alltså?

Kanske är det dags att starta den där tråden? Vill du göra det chainmail? Någon annan?
Att uppge sitt namn när man har förmånen att vara anonym, kan kännas bra för stunden. Konsekvensen är inte förutsägbar för de som har seriösa inlägg. Jag avråder från att uppge identitet, med tanke på hur arbetsgivare och myndigheter kan reagera.

Det finns en anledning till att även seriösa journalister hänger regelbundet på flashback. Enda sättet att få förmedla det man verkligen tycker. Det som känns bra, är inte alltid bra. Det är fel att uppmana till frivillig outing.

Som Rödluvan och vargen eller som att pissa i byxorna, varmt en stund. Men sen blir det vått och kallt.
Citera
2013-02-24, 18:01
Medlem
FilippaMannerheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Att uppge sitt namn när man har förmånen att vara anonym, kan kännas bra för stunden. Konsekvensen är inte förutsägbar för de som har seriösa inlägg. Jag avråder från att uppge identitet, med tanke på hur arbetsgivare och myndigheter kan reagera.

Det finns en anledning till att även seriösa journalister hänger regelbundet på flashback. Enda sättet att få förmedla det man verkligen tycker. Det som känns bra, är inte alltid bra. Det är fel att uppmana till frivillig outing.

Som Rödluvan och vargen eller som att pissa i byxorna, varmt en stund. Men sen blir det vått och kallt.

Jag fick ett, enligt mig, mycket rakryggat erbjudande av någon som ville veta mer om mig som person och därför kände att det var hyggligt att berätta om sig själv i ett PM. Jag "uppmuntrade knappast till outing", som du skriver. Personen gör precis som h*n själv vill, såklart.
Citera
2013-02-24, 18:13
Medlem
schipperke77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chainmail
Varför var din mor på kibbutz?

Hon var väl hippie? Att åka till Kibbutz var populärt bland hippies fram till intifadan ungefär.
Citera
2013-02-24, 18:14
Medlem
Condottieris avatar
Citat:
Nej, jag är inte judinna. Men du, vad spelar det för roll egentligen?
Man har inga skyldigheter på Flashback, IRL-identiteten är en privatsak. Judiskheten är dock av intresse då den avgör de ideologiska bevekelsegrunderna.
Citera
2013-02-24, 18:19
Medlem
HerrPs avatar
Idag är det ju uppenbart att Filippa är en betydligt bättre journalist än Janne G i alla fall.
Citera
2013-02-24, 18:22
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFatController
Rädsla/motvilja mot förändring ligger i människans natur. Det kan kallas bondförnuft. Kulturkrockar leder till motsättningar. Så fungerar människan. De är trist, alla har ett ansvar, även vanliga människor - dit kan 98% av jordens befolkning räknas.
Men vad är poängen här? 'Där man säger "negerboll" bränner man tillslut människor?'. B-S!

De är de politiker/lobbyister/terrorister som kan utnyttjar motsättningar i sina egna syften. Med hjälp av lögner, censur och åsiktslikrikning. Fördummande av mänskligheten och utrotande av empati. Det är politiker och deras hundar inom massmedia som får bondförnuftigt folk i väst att tro "muslimska fäder dödar sina döttrar" och som avhumaniserar fienden till den grad att vanligt folk inte längre ifrågasätter hur det kan vara terroristernas fel när vi dödar deras barn...

Det var politiker och deras hundar inom massmedia som startata alla krig i historien. Det är nyttigt att läsa Breiviks vansinne. För det kan appliceras rakt av på hur lobbyister i vår sjukta massmedia arbetar.

Nu var det inte jag utan Erleb du citerade, bra inlägg ändå.
Citera
2013-02-24, 18:24
Medlem
Burkens avatar
Citat:
Nej, jag är inte judinna. Men du, vad spelar det för roll egentligen? Även om du inte alls menade det, känns din fråga faktiskt obehaglig just i detta sammanhang. Förstår du mig? Jag pratar ju med dig utan att bry mig om vilken bakgrund du har. Är inte det bland annat detta som är så bra med Flashbacks anonymitet - att andra beredvilligt lyssnar på ens åsikter utan att först bli påverkade av vem man är?

Och: Himla schysst erbjudande av dig! Det uppskattas! Jag tar gärna emot ditt riktiga namn i ett PM. Det skulle kännas skönt att vi båda presenterat oss för varandra, eftersom du frågar saker om mig som person och jag inte varit anonym här som du. Om du tycker är det känns okej för dig, alltså?

Kanske är det dags att starta den där tråden? Vill du göra det chainmail? Någon annan?

Faen Filippa - nu börjar nedplockningen av dig i bitar - har läst hela tråden och alla dina skrivna resonemang, dina texter är nu under analys i minsta detalj och du får (för första gången?) stå (upp) för allt du skriver.
Du är en godhjärtad människa som trodde att du aldrig skulle tillhöra oss här på FB - Nu är du här och fast!
Nu är det dags att släppa allt och börja bli helt (FB) ärlig - du kan göra som du beskrev tidigare - bli anonym, VI på FB förstår dig alltid!

Helt OT:
http://www.youtube.com/watch?v=Le-3MIBxQTw

Skön låt med mening.....
Senast redigerad av Burken 2013-02-24 kl. 19:04. Anledning: Jag kom på att.........................
Citera
2013-02-24, 18:29
Medlem
Filippa, du nämnde tidigare att din artikel på Newsmill fått nästan 30 000 visningar, tror jag? Är det information de ger?

Det är nämligen väldigt många läsare du har fått! Utan vidare fler än genomsnittlig ledar/kulturtext har på Aftonbladet, enligt vad de själva uppgett. Om man lägger till denna tråds visningar (nu är det väl dock inte unika läsare?) så har din text fått fler läsare än det mesta Åsa Linderborg skrivit om "hatsajterna".
Citera
2013-02-24, 18:50
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
.....

En fråga från mig till Siegfrid: Vill du att just jag ska delta i en sådan diskussion eller vill du att just jag ska lyssna på vad andra har att säga i frågan? Är det läge för en ny tråd? Finns det en tidigare som passar bättre än den här? Om det är viktigt för dig, Siegfrid, att jag tar del av den så lovar jag att läsa, i synnerhet dina inlägg!

Själv funderar jag på detta:

Vilka lösningar ser ni på segregationen mellan olika samhällsgrupper?
Hur kan vi få ett Sverige där fler känner sig inkluderade?
Hur kan vi skapa möjligheter för fler möten mellan grupper?

Vem startar den tråden? Jag gör det gärna om ni tycker att den är intressant nog?

"Siegfrid". Du frågade om mitt namn. Min mamma jobbade på kibbutz på 70-talet. När jag föddes fick jag namnet Rakel i andranamn. Jag heter även Maria. Undrade du om jag var judinna eller var det av något annat skäl du tog upp mitt mellannamn?
Vad heter du?

Jag frågar dig därför att jag vill veta mer om dina bevekelsgrunder, både för att skriva artikeln och för att diskutera i denna tråden.

Vill du diskutera invandring, politik eller feminism, varsågod, vi har forum för nästan allt. Problemet med dina frågeställningar är att de kan upplevas som en aning för snäva för den bredd på diskussionen som finns här. Du kommer att få möta inlägg från personer som inte alls vill ha någon integration mellan olika samhällsgrupper, som inte vill inkludera fler eller ens någon utomstående i Sverige eller vill ha några möten med annat än svenskar alls. Den som formulerar frågan styr också diskussionen. Men välkommen att försöka! Det går, se bara på debattörer som Ruskigbuss eller Humbug som har åsikter som ligger nära dina. Man måste hantera att spridningen av åsikter är större här än på ett genomsnittligt redaktionsmöte.

Din bakgrund är relevant. Om du bor på Östermalm eller mångkulturell förort, om du kommer från anrik överklass eller Högdalen, om du är svenska eller invandrare - och om du är judinna eller kristen. Allt spelar in därför att vi tillåter allt att spela in. Nu har du berättat vem du är och varför och jag tror dig. En riktig jiddishe mama hade inte släppt iväg sin dotter till ett borgerligt bröllop i stadshuset hur som helst.

Vad jag heter? Tja, här respekterar vi anonymiteten för de som väljer att vara anonyma, du har inte valt det och då är det som det är.
Jag kunde gott ha varit här med mitt riktiga namn men det är inte bara min egen integritet jag har att tänka på, utan även andras, så då får jag fortsätta att vara anonym för deras skull.
För övrigt är jag en vit, kristen, konservativ medelålders heterosexuell man i ett etniskt svenskt bostadsområde innanför Stockholms tullar. Men det kanske du redan räknat ut?
Dessutom har jag också varit journalist, så där är vi åtminstone före detta kolleger.
Citera
2013-02-24, 18:51
Medlem
FilippaMannerheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Filippa, du nämnde tidigare att din artikel på Newsmill fått nästan 30 000 visningar, tror jag? Är det information de ger?

Det är nämligen väldigt många läsare du har fått! Utan vidare fler än genomsnittlig ledar/kulturtext har på Aftonbladet, enligt vad de själva uppgett. Om man lägger till denna tråds visningar (nu är det väl dock inte unika läsare?) så har din text fått fler läsare än det mesta Åsa Linderborg skrivit om "hatsajterna".

Den som har skrivit en artikel på Newsmill kan på "MyMill" som det kallas få information om hur många som läst den, vilket jag antar i realiteten betyder, klickat på den. Det är den siffran jag uppgett här.
Citera
2013-02-24, 18:55
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chainmail
När du ändå tar upp det... Är du judinna? Varför var din mor på kibbutz?
Jag tror att FM svarade på det när hon sa att hon inte bara hette Rakel, utan också Maria. Vad gäller att jobba på kibbutz var det mycket vanligt att svenska ungdomar som ville ha lite utländska erfarenheter och samtidigt göra ett rejält handtag gjorde det på 60- och 70-talen.
Citera
2013-02-24, 19:13
Medlem
chainmails avatar
Citat:

Du undvek visst att svara på mina andra frågor…

Om att vara jude eller inte är behäftat med en massa beröringsskräck. Är det lika obehagligt att bli frågad om man är somalier, irakier, kurd, turk, finne, zigenare, kristen, buddist eller muslim?

Nej, jag skulle aldrig outa mig i en tråd på Flashback och skulle jag sända dig mitt namn i PM förväntar jag givetvis att du inte för detta vidare till någon under några omständigheter. Det finns nämligen en anledning till att jag är anonym. För dig är det inga problem att sitta på Flashback och diskutera då du lätt kan förklara med att du gör research och wallraffar, för mig däremot är det annorlunda, jag skulle kunna bli av med jobb, familj, riskera egendom och problem med myndigheter samt försätta släktingar i onödiga och känsliga situationer. Kan jag lägga hela min tillvaro i dina händer? Är du mogen att axla ett sådant ansvar? Vad hade du gjort om du vore som jag? Hur tror du det skulle påverka diskussionen? Skulle min riktiga identitet tillföra dynamik eller lägga sordin på diskussionen?

Att du startade tråden i ditt eget namn istället för att starta den anonymt var ditt val. Att offentliga personer har gör det här är en sak men varför skulle allmänheten göra det? Det skulle garanterat döda dynamiken i diskussionerna.

Visst skulle man på Flashback kunna ha en tråd med bara verkliga identiteter men vad du skulle få är försiktiga och till stor del menlösa inlägg, anonymiteten och det fria ordet gör Flashback till den fantastiska mötesplats det är.
Senast redigerad av chainmail 2013-02-24 kl. 19:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in