2013-02-20, 01:02
Citat:
Ursprungligen postat av FilippaMannerheim
Hur upplever ni ”makten” i form av journalister eller politiker i relation till oss medborgare? Vad skulle ni vilja ändra på?
Personligen anser jag att "politisk aktivist" är en mer passande benämning för dagens "journalister". I takt med folkviljan har de inte varit sedan det började spåra ur redan på Erlanders tid.
Jag vill inte ändra på någonting, utan föredrar dem precis som de är.
Citat:
Hur upplever ni Flashback som forum – alltför tillåtande eller helt okej?
Flashback Forum är för närvarande Sveriges enda företag som emellanåt fungerar som ett allmännyttigt bolag. Objektivt sett är Flashback till största delen ett forum för reaktionära nostalgiker.
Citat:
Hur upplever ni samhällssamtalet – präglas det av aggressiva motsättningar och polemik eller är beskrivningen överdriven?
Överdriven. Än upplever vi bara lugnet för stormen.
Citat:
Vad innebär egentligen yttrandefrihet för er – att få säga vad man vill till vem man vill med vilka ord man vill?
Till skillnad från många andra här är jag ingen yttrandefrihetsfundamentalist så jag avstår från att svara.
Citat:
Vilka anser ni ”gestalta” värdegrunden i samhället idag och är det viktigt för demokratin eller inte?
Jag anser inte att något i grunden skiljer sig från hur det var för fem, femtio eller för den delen fem hundra år sedan. Det enda som förändras över så kort tid är de politiska trenderna, som uteslutande består av yta. (Med undantag för om man blandar eller byter ut befolkningen, givetvis, men låt oss för enkelhetens skull bortse från det). Så värdegrunden är densamma idag som den var redan på förhistorisk tid och beträffande de statsbildningar som västerländska människoapor ger upphov till så består fundamentet av militarism, rasism och en stark utbildningstradition. Därtill har västerlänningar alltid varit svaga för sina hondjur, så någon form av feminism får anses vara naturligt förekommande. På minuskontot får det väl tillstås att västerlänningar har en fallenhet för att bli som besatta av skönhet och fortplantning.
Sammanfattningsvis består alltså värdegrunden av militarism, rasism, utbildning, feminism, skönhet och sex. Resterande inslag hör till de politiska trender som förändras över tid, medan dessa värden avspeglar arvsmassan och således är mer bestående.