2013-02-22, 19:02
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Naturligtvis måste vi kunna hata. Det skulle se väldigt märkligt ut med ett forum där man inte får hata till exempel Hitler eller Stalin. Och får man hata dem så får man hata både Palme, Reinfeldt och Åsa Linderborg i konsekvensens namn.
Men du gör en ful dragning när du försöker koppla ihop hat med hot och göra det likställt med hot.
Journalist-bockfoten tittar fram. Den klär dig inte.
Naturligtvis måste vi kunna hata. Det skulle se väldigt märkligt ut med ett forum där man inte får hata till exempel Hitler eller Stalin. Och får man hata dem så får man hata både Palme, Reinfeldt och Åsa Linderborg i konsekvensens namn.
Men du gör en ful dragning när du försöker koppla ihop hat med hot och göra det likställt med hot.
Journalist-bockfoten tittar fram. Den klär dig inte.
Var och en av de sju dödssynderna…
http://sv.wikipedia.org/wiki/De_sju_d%C3%B6dssynderna
…kan kopplas ihop med ”hot” om man så vill - högmod går före ett hotande fall, vår kollektiva girighet hotar naturen/miljön, vällusten hotar…ja hälsan, individens och folkets - avund (individuell eller organiserad) kan upplevas hotfull för vissa samhällsklasser och individer (det är därför undertecknad vill vara anonym..

Hoten har olika allvarlighetsgrad typ kretsarna i Dantes inferno, och drabbar olika (syndaren själv och/eller omgivningen), men finns oundvikligen i syndernas förlängning, s a s.
Och synderna finns, och har fördömts och predikats/missionerats emot sen tidernas morgon i olika omfattning och intensitet (och med olika ”målgrupper” alltefter ”väckelsens” natur). Men de är still going strong….
Det finns flera bud gällande vilken av lasterna som kan räknas som de andras mod…f’låt ursprung. Girigheten är väl vanligast. T.o.m. lättjan kan sorteras under avaritia - samtidigt som den är dess och de andra lasternas nemesis, eller bromskloss. Visst, den late kan känna samma sug som den högmodige, vällustige, girige, vrede osv efter resp lasters lockelser - men lättjan har för många och mer omedelbara fördelar.
--------------
Vad har nu det här med Flashback och näthat att göra? Jo, det har att göra med det som vi JUST NU, i skrivande och läsande stund, tagit i bruk - de teknologiska förutsättningarna för att kunna utöva åtminstone en av de sju dödssynderna med så gott som obefintlig(?) insats av personligt risktagande och energi…
Siegfrid igen:
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Naturligtvis måste vi kunna hata.[…]
Naturligtvis måste vi kunna hata.[…]
Om det inte vore så LÄTT…skulle vi göra det -hata - ens om vi kunde?
Citat:
Ursprungligen postat av Poptarts101
Jag vet inte om jag missuppfattat vad folk ser som näthat, så rätta mig om jag har fel..
Men är inte själva "näthatet" när folk blir sura över att inte få sin åsikt hörd?
[….]
Jag vet inte om jag missuppfattat vad folk ser som näthat, så rätta mig om jag har fel..
Men är inte själva "näthatet" när folk blir sura över att inte få sin åsikt hörd?
[….]
https://www.flashback.org/sp42140353
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Det är ju det som är hela problemet. Ingen annan vet heller, för det är helt godtyckligt. Hot är olaga hot. Det är solklart och ska polisanmälas.
Citat:
Ursprungligen postat av Poptarts101
Det är ju det som är hela problemet. Ingen annan vet heller, för det är helt godtyckligt. Hot är olaga hot. Det är solklart och ska polisanmälas.
https://www.flashback.org/sp42140428
Problemet för några tycks vara att folk får uttrycka att dom blir sura över att få sin åsikt hörd/uppladdad på Nätet, men inte uppmärksammad - de blir nätföraktade:
Citat:
http://www.newsmill.se/artikel/2013/...ar-medborgarna
Filippa Mannerheim om Näthat
När makten (nät)föraktar medborgarna
När makten (nät)föraktar medborgarna
Om den (åsikten) aldrig blivit hörd/uppladdad hade den varit omöjlig att (nät)förakta.
Citat:
”Jävla överlägsna journalistjävel Varför lyssnar du inte? Du har ju stoff för femtio artiklar vid det här laget. Du är i själva verket inte ett dugg intresserad av vad vi har att säga. Du har ju redan din vinkel klar. Ni journalister hämtar uppslag till era nyheter här på Flashback, sedan sticker ni iväg eftersom ni är för fina för att prata med vanligt folk!”
Filippa ger ingen länk, och ”citatet” är förmodligen fiktivt. Men man ska kunna se tåren på kinden och den skälvande underläppen hos den akterseglade deltagaren.
Varifrån kommer ett sånt ANSPRÅK??? Att nån därovan ska lyssna?
Skulle ”vanligt folk” ens bli förvånade över ringaktningen av deras åsikter om det varit utelämnat åt gammelmedia, dvs inte haft möjligheten att publicera åsikterna på Nätet? Som för säg 20 år sen?
Teknologin ger oss detta anspråk, ger oss känslan av att vara jämlika med proffsen på opinionsbildning. Våra texter på bloggen eller på Flashback står ju där, täcker lika stor del av dataskärmen som journalisternas ditto.
Som lappen i valurnan var fjärde år ger den oss en känsla av jämlikhet på röstens område, kanske jämbördighet t o m.
Sviks känslan har vi en de oinfriade förväntningarnas förvirring - anomien:
Citat:
http://www.zetterberg.org/Press/DN/dn970502.htm
Samhällsvetenskapen har ett svar som heter 'anomie'. När ett samhälle drabbas av anomie är det som att få bokstäver före A och efter Ö i sin tidning. Texten framstår som förvirrad. Bokstäverna före A må bilda ljuvliga ord, bokstäverna efter Ö bilda hemska ord. Men oavsett vilka de nya orden är gäller att utanför det gamla invanda alfabetet kan människan inte orientera sig. Allt blir flytande.
[…]
Inget samhällsgift är så farligt som anomie. Drabbas vi kan vi inte längre vara samhällsvarelser.
Jag får ibland frågan varför jag håller på liberalkonservatism snarare än ren liberalism som den bästa samhällsideologin. Ett svar är att studiet av anomie visar att de invanda zonerna i samhällets belöningssystem måste ändras långsamt så att människor hinner följa med, annars kan landet hamna i anomie.
[…]
Inget samhällsgift är så farligt som anomie. Drabbas vi kan vi inte längre vara samhällsvarelser.
Jag får ibland frågan varför jag håller på liberalkonservatism snarare än ren liberalism som den bästa samhällsideologin. Ett svar är att studiet av anomie visar att de invanda zonerna i samhällets belöningssystem måste ändras långsamt så att människor hinner följa med, annars kan landet hamna i anomie.
Om vi inte längre kan orientera oss med det vanliga alfabetet i samhället, får vi samhällshat?
Och Nätet har fångsten i sina maskor?