2013-02-19, 20:52
Medlem
LostGenerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sheepskin
Mycket av problemet idag tror jag beror på att journalister i princip helt har frångått konsekvensneutralitet som tidigare var en dygd för journalister. Det sades att det viktigaste var att rapportera sanningen även om den var obekväm. Idag verkar det tyvärr enbart handla om att vara opinionsbildare samt även se till att bygga upp sitt varumärke (eftersom många är frilans).

Hade konsekvensneutraliteten kommit tillbaks hade nog förtroendet ökat för journalister.

Jag tror att det grundläggande problemet är att så många journalister är så fruktansvärt obildade och kan så lite om de frågor som de skriver om. Om du kollar igenom CV:et på en random journalist som skriver för en större tidning så är det oftast ett par år på en folkhögskola och några kurser genusvetenskap som är utbildningsbakgrunden. Ett sätt att komma undan detta är såklart att ändra om journalistiken så att den handlar mer om åsikter än om fakta, vilket Fox News har varit pionjärer inom. En åsikt kan aldrig vara rätt eller fel, och därför är det lättare att skriva vad man tycker än att bygga upp argument kring en ståndpunkt.

Ett annat problem vi har i Sverige är att vi knappt har någon tradition utav "public intellectuals" som finns i andra europeiska länder som hjälper till att sätta agendan inom den offentliga debatten, vilket gör att åsikter är svårare att vifta bort. Det är sällan svenska akademiker sticker ut hakan om något kontroversiellt ämne och försöker att reda ut hur saker och ting ligger till utifrån ett mer genomtänkt perspektiv. Det närmsta vi kommer en "upplyst" debattör i Sverige är typ Jan Guillou, vilket säger en del om den tragiska situation vi befinner oss i.
Citera
2013-02-19, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FilippaMannerheim
Jag undrar verkligen hur vanligt det är jag också. Det MÅSTE ju rimligtvis finnas en anledning till att sidorna stänger sina kommentarsfält. Inte beror det på att någon skrivit "Jag tycker du har fel"?

Samtidigt var det som kvinnorna i Uppdrag Granskning läste upp fruktansvärd läsning. Det om något måste väl kallas hat? Det gjorde så ont i mig allt det där de unga killarna skrev om den 21-åriga tjejen - helt utan något som helst filter eller eftertanke.

Jag vet faktiskt inte hur jag själv skulle reagerat om jag fick sådana mejl skickade till mig. Eller om folk skrev sådana saker i kommentarsfältet till någon av mina artiklar.

Vad säger ni andra?

Jag har inte sett UG, men vad jag förstår så kommer "ska steka dina bröst i smör" från någon galning som kontaktade en rad kvinnor, från Blondinbella till SD-kvinnor. Tydligen var han en socialdemokratisk valarbetare, för övrigt.

Men visst finns det kvinnohat, drängig jargong, effektsökeri, rasism och allt möjligt. Och visst är det säkerligen många sverigedemokratiska väljare som syndar, om inte annat för att krönikörerna tenderar vara deras meningsmotståndare.

Sedan är kommentarsdebatten VÄLDIGT vinklad. En betydande andel, säkert majoriteten, som raderas är inte hat utan kritik, ofta välformulerad och faktaunderbyggd.

För att ta ett specifikt exempel: på SvD Näringsliv skrevs nyligen om The Economists hyllningsartikel av de nordiska länderna, den har du säkert hört talas om? I kommentarsfältet under den artikeln raderades en massa inlägg.

Det var nämligen så att flera läsare hänvisade, både med länk och utan, till en ANNAN artikel i samma nummer av The Economist där det skrevs om svensk massinvandring (ja, de använde det ordet) och de stora problemen som uppstår när en stor grupp invandrare kommer till ett generöst välfärdssystem som baseras på att 80% förvärvsarbetar, särskilt som grupper som somalier lika gärna kunde komma "från en annan planet".

Om inte det är bevis för att systemet är riggat och informationen friserad, att det inte är "hat" utan avvikande åsikter och kanske obekväma sanningar som tystas, så vet jag inte vad. Där finns det intressanta artiklar att skriva för en frilansjournalist. Om man bortser från det där med att hitta köpare, då.

Sedan måste jag säga att din artikel gjorde ett mycket sympatiskt intryck på mig. Särskilt om du "har hjärtat till vänster" så är du en frisk fläkt av, tja, EMPATI med dem du inte delar åsikt med. Annars är det där dogmatiska, föraktfullt aggressiva tonläget alltför vanligt från den sidan som trots allt har övertaget.
Citera
2013-02-19, 20:59
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Nej, hatet finns säkert, det märker vi ju.

Får man fråga vad du skrev som Aftonbladet tyckte var så hemskt då?
Jag minns inte ordagrant, det var något år sedan, men jag hade lite synpunkter på medias sätt att förmedla opinionsundersökningar plus att jag tycker att man inte ska räkna in partier som inte klarar 4 procent i eventuella blockbildningar. Utopiska spekulationer. Efter det så undrade jag över varför det så sällan skrivs kritiska artiklar i Aftonbladet och Expressen om MP. Då blev det stopp.
Citera
2013-02-19, 20:59
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Varma tack Kaita!

Jag tycker det är jätteintressant det där du skriver om att många inom media övergått från att rapportera till att kommentera och värdera. Själv har jag också funderat över den tendensen men mera tolkat det som att vi läsare/konsumenter efterfrågar personliga tyckanden, snarare än rak information. Vi ber om tolkningar och enkla förklaringsmodeller! Eller är jag fel ute?

Att gestalta värdegrunden: Äh, ett skolbegrepp slank in antar jag. Jag menar helt enkelt att vissa personer genom sitt sätt att vara blir till levande exempel på ett demokratiskt förhållningssätt. Vilka? Är det viktigt för er när ni diskuterar med andra eller inte?

(Skriver snabbt och slarvigt här då jag samtidigt försöker bada lillkillen som gastar om vattenpistoler och mera skum - sorry! )

Jo, det är kanske till viss del en växelverkan. Läsare gillar konflikt och meningsmotsättningar, det kittlar mer än entonig information. Men som någon annan i tråden skrev handlar det idag också om journalistens varumärke. Ett välbekant namn eller ännu bättre ett kändisskap är guld värt i branschen. Det premierar människor som vill synas och har förmågan att slå sig fram. Jämför med den tidigare urtypen av journalist - ganska grå och ovårdad.
Vi (folk) ber tyvärr inte om förklaringsmodeller utan vill mest ha underhållning. Inget ont i det i och för sig.

Idag är makten över ordet viktigare än både samhällsposition och pengar. Vem formulerar det som vi uppfattar är sant? Kändisar, ja. Journalister, ja (inte av flashback dock..). Politiker, vissa. Företagsledare, några få. Läkare, ja inom sitt område. Kultureliten, nja eftersom ingen begriper vad de gör. Jurister, tveksamt av samma skäl. Byråkrater, nej.
Citera
2013-02-19, 21:06
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Jag undrar verkligen hur vanligt det är jag också. Det MÅSTE ju rimligtvis finnas en anledning till att sidorna stänger sina kommentarsfält. Inte beror det på att någon skrivit "Jag tycker du har fel"?

Samtidigt var det som kvinnorna i Uppdrag Granskning läste upp fruktansvärd läsning. Det om något måste väl kallas hat? Det gjorde så ont i mig allt det där de unga killarna skrev om den 21-åriga tjejen - helt utan något som helst filter eller eftertanke.
Jag tror inte att någon ifrågasätter att dessa kvinnor får sådana mail. Inte minst de som har tämligen hög svansföring själva och gärna kallar de med andra åsikter för ganska elaka saker. Men det är väl ändå en ganska vag koppling mellan dessa anonyma mail och telefonsamtal och tidningarnas kommentarsfält och internetforum? Jag har aldrig sett sådana saker uttryckas publikt på det sättet. Vi vet ju också att t ex Aftonbladet iscensatt "nazisthot" med fejkade iscensatta bilder så det är ju lite svårt att lita på deras sida av saken.
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9...ettanstor.html

Man kan dessutom vända på det och konstatera att t ex Sverigedemokrater har det betydligt tuffare med både hot och våld. Det är ju ingen slump att flest SD-politiker väljer att sluta...
Citera
2013-02-19, 21:11
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Jag följde den där tråden medans den levde. Jag upplevde inte att det var hatinlägg som bemötte KMs artikel. Den vara bara så infantil och enfaldig så att folk helt enkelt blev förbannade på den dynga hon vräkte ur sig. En medveten provokation som gick hem, kan man lugnt säga.
Då tycker vi lika.
Citera
2013-02-19, 21:15
Medlem
serotonins avatar
Citat:

Sedan vänder jag mig litet mot det som är så lätt att göra och som jag tyvärr själv gjorde i min egen artikel, nämligen generalisera. ALLA journalister är inte raljanta.

Jag vill i sammanhanget nämna att jag fick många ödmjuka, fina positiva mejl från journalister som tackade för texten på Newsmill och sa att de upplevde samma sak. Journalistkåren är inte helt homogen...

Intressant att du fick beröm från kollegor, frågan är: kommer de journalister som håller med dig att våga rygga dig offentligt? Troligtvis gagnar det inte deras karriärer att göra det, men har de någon journalistisk heder i sig så håller de inte inne med sina åsikter, även om de råkar vara obekväma.
Citera
2013-02-19, 21:16
Medlem
Alla människor som har en åsikt som sticker ut råkar ut för "näthat" dvs att folk är oförskämda och otrevliga. Man, kvinna, höger eller vänster på den politiska skalan. Oavsett om du diskuterar invandring, feminism, mode eller hip-hop. Internet gör att alla människor kan säga sin åsikt och det gör att mindre genomtänkta kommentarer, eller kommentarer postade på lördagsnatten efter ett pubbesök kommer med. Inget att göra åt. Alternativet är censur av kinesisk modell. Precis som Bjurwald och Linderborgskan vill ha.
Citera
2013-02-19, 21:17
Medlem
burberrys avatar
Jag får ställa mig i hyllningskören och gratulera till en bra och välskriven artikel, där du verkligen träffar spikhuvudet med hammaren.
Citera
2013-02-19, 21:18
Medlem
Jag tycker det är en jättebra artikel! Du lyckades beskriva det jag upplevde när journalisten från GP(?) startade en tråd där han sökte efter näthatare. Många inlägg var mycket intressanta där det märktes att användarna funderat mycket kring det hela, och inlägg som i sig mycket väl kunnat utgöra ett debattinlägg. Jag tror tråden hade blivit intressantare om journalisten deltagit istället för att skriva inlägg som "varför hatar ni". Även om jag inte står bakom en del otrevliga inlägg som följdes på grund av bristen på respons från journalistens sida, så har jag viss förståelse för att folk blev irriterade.
Citera
2013-02-19, 21:18
Medlem
FilippaMannerheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Antagligen är det en blandning av von Oben och att Journalisterna får skriva saker i sina krönikor ena sekunden medan något liknande, fast på andra sidan spektrat, rensas ur kommentarerna som gör att människor blir så arga.

Att känna att man inte är värd att höras, att känna att ens åsikt inte är legitim, inte är värdig offentligheten... Det gör ont.

Men... Du bemöter människor, ber om deras åsikt och frågar varför de tycker som de gör och om man ser till den här tråden har det inte direkt lett till annat än att Flashback försökt ge dig en internetkram.

och ja, du var lite OffTopic, men du är mer än välkommen i Integration & Invandring, det finns några där som vill diskutera med dig tror jag.

Ja, jag tror verkligen du har rätt om det där med ilskan över att inte tas på allvar, oavsett i vilket sammanhang det är. Jag har själv känt den frustrationen när jag jobbat hårt med att arbeta fram (i mitt tycke) spännande artikelförslag, skickat in dem men inte fått ett enda svar. Då känner man sig rejält utmattad, trött, ledsen och - ja, ohörd!

Vad jag inte förstår är varför man inte från redaktionshåll går in och medverkar i diskussionerna mer. Då kan man ju också förklara varför man väljer att ta bort vissa kommentarer och så får man ett guldläge att föra spännande diskussioner med läsarna - de man faktiskt skriver för!

Men det är väl som med allt annat - tid finns inte?
Citera
2013-02-19, 21:19
Medlem
eradnups avatar
Citat:
För några dagar sedan skrev jag en artikel på Newsmill med rubriken: När makten (nät)föraktar medborgarna. http://www.newsmill.se/artikel/2013/...ar-medborgarna

Jag fick många fantastiska svar på mitt inlägg i debatten om näthatet – ett hat som jag tycker verkar trappas upp på fler håll än på anonyma nätforum.

Svaren kom dock inte i kommentarsfältet till artikeln för den funktionen har ju som bekant tagits bort men många, många tog sig istället tid att sända mig sina åsikter per mejl.

”Jonatan” var en av de som mejlade. Han föreslog att jag skulle öppna en tråd här på Flashback för att innehållet i artikeln skulle kunna diskuteras av oss alla.

Nu gör jag det. (Hoppas jag har gjort rätt/lagt tråden rätt?)

Frågor jag gärna skulle vilja diskutera med er är:
Citat:
Hur upplever ni ”makten” i form av journalister eller politiker i relation till oss medborgare? Vad skulle ni vilja ändra på?
När du skrev denna artikeln gjorde du en sak som inte många journalister gör. Du gjorde det dessutom så objektivt du kunde. Du gick inte in med en förutbestämd uppfattning om hur verkligheten såg ut, utan du tragglade igenom hela näthatstråden, drog slutsatserna och skrev.
Citat:
Hur upplever ni Flashback som forum – alltför tillåtande eller helt okej?
Hur upplever ni samhällssamtalet – präglas det av aggressiva motsättningar och polemik eller är beskrivningen överdriven?
Underbart forum, fyllt av kunskap. Dessutom, man får genom att delta och lyssna på debatter, om man väljer att lyssna samt besöka forumsdelar utom ens egna intressesfär, nya intryck vilket är fullkomligt lysande. Tänk att man kan nyansera debatter, förstå problem på ett djupare plan.
Citat:
Vad innebär egentligen yttrandefrihet för er – att få säga vad man vill till vem man vill med vilka ord man vill?
Näthatstråden hade ett citat som var rätt ok. Något omskrivet "Om någon beter sig/uttalar sig som en idiot, bör man få ha rätten att påtala detta för honom" Sen om det är konstruktivt att kalla någon idiot, kan väl diskuteras. Man får ju bättre svar om man talar om varför man anser personen vara en idiot.
Citat:
Vilka anser ni ”gestalta” värdegrunden i samhället idag och är det viktigt för demokratin eller inte?
Journalisterna har tagit som sin uppgift att fostra folket, inta att upplysa folket. Medborgarna runt 30-40 år är trötta på fostran och anser att deras rätt till upplysning ska antingen ges, eller tas tillbaka. Det är internet som gäller. Första striden är nog: https://www.flashback.org/t1423112 Där debattklimatet går i höga tonlägen. Som dränker den egentliga debatten. Aftonbladet samt Avpixlat har satt standarden för debatter låg. Det ska laddas med hårda värdeord som kommunist, stalinist, facist, vänsterextrem, kulturberikare, raketforskare. Debatten lider.
Citat:
Och sist men inte minst: Vad tycker ni att jag glömt att ta upp i min artikel?
Såg inget speciellt jag saknade, blir du dig vän med flashback lär du väl inte sakna scoop i framtiden.
Dyk in, var med, tyck till, bli en (respektfull) röst. Det oerhört läsvärda bra debattörer på detta forum. Stick inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in