2013-02-22, 10:23
Citat:
Exakt! Jag kan se fler likheter mellan svenskt och exempelvis östtyskt mediaklimat, än svenskt och danskt. Absolut även i fråga om nyhetsrapportering. Det är precis som om Sverige under efterkrigstiden befann sig under samma kulturella paraply som Östeuropa, samtidigt som vi säkerhetspolitiskt spelade med på NATOs planhalva i smyg.
Ursprungligen postat av Meiji
Skulle du kunna vara hygglig och resonera lite kring din egen fråga betr. att "det närmar sig hot".
För ett par år sedan såg jag ett TV-program om s.k. "hot" mot politiker, som fick mig att undra över, hur svenska journalister egentligen ser på, vad som utgör "ett hot".
En lokal politiker (en äldre man) tala upprört om det "hot" han hade utsatts för i ett brev. Någon hade skrivit till honom och uttryckt sitt ogillande över hur politikern hade handlat.
"Hotet" bestod av att det i brevet stod (ej exakt citerat):
Politikern lade utförligt ut texten om hur illa berörd han hade blivit av detta stora hot.
Det är givetvis ohyfsat och otrevligt att framföra en önskan, att någon ska drabbas av en svår sjukdom - men utgör det ett hot?? Sett genom mina glasögon så finns inget hot (om man inte tror på voodoo el. dyl).
Anser du, att det var "ett hot" eller "närmade sig" ett hot?
-----
Det är inte enbart det opinionsbildande materialet som avviker - nyhetsrapporteringen är också helt annorlunda.
Men svenska journalister förnekar närmast reflexmässigt, att de beter sig helt annorlunda än journalister i andra jämförbara länder, om man diskuterar med dem.
Om man lägger fram evidens, som den man språkar med inte kan förneka att svenska journalister avviker, så övergår denne raskt till att hävda, att svenska journalistik självklart är mycket bättre och "mer etisk" än journalistiken i Oslo, Köpenhamn, London eller Berlin.
Jag har upplevt detta personligen öga mot öga med journalister och jag har sett samma beteende på Flashback.
För ett par år sedan såg jag ett TV-program om s.k. "hot" mot politiker, som fick mig att undra över, hur svenska journalister egentligen ser på, vad som utgör "ett hot".
En lokal politiker (en äldre man) tala upprört om det "hot" han hade utsatts för i ett brev. Någon hade skrivit till honom och uttryckt sitt ogillande över hur politikern hade handlat.
"Hotet" bestod av att det i brevet stod (ej exakt citerat):
Politikern lade utförligt ut texten om hur illa berörd han hade blivit av detta stora hot.
Det är givetvis ohyfsat och otrevligt att framföra en önskan, att någon ska drabbas av en svår sjukdom - men utgör det ett hot?? Sett genom mina glasögon så finns inget hot (om man inte tror på voodoo el. dyl).
Anser du, att det var "ett hot" eller "närmade sig" ett hot?
-----
Det är inte enbart det opinionsbildande materialet som avviker - nyhetsrapporteringen är också helt annorlunda.
Men svenska journalister förnekar närmast reflexmässigt, att de beter sig helt annorlunda än journalister i andra jämförbara länder, om man diskuterar med dem.
Om man lägger fram evidens, som den man språkar med inte kan förneka att svenska journalister avviker, så övergår denne raskt till att hävda, att svenska journalistik självklart är mycket bättre och "mer etisk" än journalistiken i Oslo, Köpenhamn, London eller Berlin.
Jag har upplevt detta personligen öga mot öga med journalister och jag har sett samma beteende på Flashback.
Men åter till drevet om NÄTHATET för all del. Visst är det märkligt -och samtidigt en tydlig indikation på den svenska mediala särvägen- att den samstämmiga bilden om järnrörshögern och SD-inducerat vilt och oresonligt hat stammande från svettiga tangentbordskrigare som knappt klarat av gymnasiet och som aldrig får ligga, så illa passar in på den socialdemokratiska valarbetaren och negern som ertappades som en särdeles aktiv och vidrig hatare. Vi har ju sossen Bengt Silfverstrand som tidigare utmärkt sig som ett riktigt vidrigt och hatiskt svin, men inte heller han blir konfronterad av Aschberg eller "framdragen" som exempel... Och inte ett ord om detta från Guillou, Bjurwald, Linderborg eller Cantwell.... Varför? Hade tystanden varit lika kompakt om det visat sig vara Björn Söder, tror ni? Eller vemfansomhelst random aktiv sverigedemokrat?