2022-08-05, 17:21
  #11689
Medlem
Skulle vilja köpa in mig i Tesla nu när dom ska göra en split. Finns det något datum på när den kommer genomföras eller hur lång tid brukar det vanligtvis ta från godkännandet?
Citera
2022-08-05, 17:49
  #11690
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 347497
Skulle vilja köpa in mig i Tesla nu när dom ska göra en split. Finns det något datum på när den kommer genomföras eller hur lång tid brukar det vanligtvis ta från godkännandet?
Tror det tog runt en månad sist. Vi får nog veta exakt när det blir ikväll eller på måndag.
Citera
2022-08-05, 18:11
  #11691
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Det var en av hans bättre presentationer. Så mycket att se fram emot med Tesla

Tyckte också det var ovanligt bra, musks bästa prestation på scenen på länge imo.

Marknaden verkar dock inte uppskatta vad som förmedlades dock.

Om någon vill lyssna på hela agm i podcast format så rekommenderas appen Quartr starkt, sjukt bra och gratis

https://youtu.be/5FBi_XCuKQc här är någon 20 min recap av okänd kvalitet annars
Citera
2022-08-05, 18:41
  #11692
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Tyckte också det var ovanligt bra, musks bästa prestation på scenen på länge imo.

Marknaden verkar dock inte uppskatta vad som förmedlades dock.

Om någon vill lyssna på hela agm i podcast format så rekommenderas appen Quartr starkt, sjukt bra och gratis

https://youtu.be/5FBi_XCuKQc här är någon 20 min recap av okänd kvalitet annars
Marknaden är konstig ibland. Har sett det hända så många gånger. Jag minns Q1 2021 när Tesla hade en sjuk earnings beat och kursen rasade i två dagar följt av ett sjukt rally tredje dagen. Makes no sense.

Det känns för övrigt som att börsen kommer rasa när som helst. Fattas ju bara att Kina invaderar Taiwan nu, följt av all annan skit med ekonomin. Jag tror det kan bli en rejäl nedgång likt den vi hade 2008. Men vem vet.
Jag har iaf sålt av en ganska stor position denna veckan. Hoppas på en krasch nu
Citera
2022-08-05, 22:34
  #11693
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 347497
Skulle vilja köpa in mig i Tesla nu när dom ska göra en split. Finns det något datum på när den kommer genomföras eller hur lång tid brukar det vanligtvis ta från godkännandet?
25 augusti blir splitten
https://twitter.com/garyblack00/status/1555650813531398147?s=21&t=rHL6nB7aOiPArtV4O8lYBQ
Citera
2022-08-05, 23:06
  #11694
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Marknaden är konstig ibland. Har sett det hända så många gånger. Jag minns Q1 2021 när Tesla hade en sjuk earnings beat och kursen rasade i två dagar följt av ett sjukt rally tredje dagen. Makes no sense.

Det känns för övrigt som att börsen kommer rasa när som helst. Fattas ju bara att Kina invaderar Taiwan nu, följt av all annan skit med ekonomin. Jag tror det kan bli en rejäl nedgång likt den vi hade 2008. Men vem vet.
Jag har iaf sålt av en ganska stor position denna veckan. Hoppas på en krasch nu

Hoppas för din skull att du har rätt. Har själv gett upp att kunna time:a macroprylar, det e fan helt omöjligt, och historien upprepar sig sällan likadant som sist. Senast jag försökte time:a macro var under coronakraschen då det "ju såklart kommer gå åt helvete" och sen gick det bara upp och upp. Som tur var gick jag in igen efter bara ett par dagar. Hade jag varit tjurskallig hade det varit ett mycket dyrt misstag.

Elon pratar en hel del om finansläget i Full Send podcasten som släpptes idag. Det är en jävla soppa. Kina/Taiwan som sagt, Kina har även en bostadssituation som liknar USAs år 2007/2008. Dock är läget i resten av världen lite mer sansat, inflationen verkar på väg ned mm. Det kan gå precis hursomhelst.

Tesla kommer ju oavsett påverkas betydligt mindre än andra bolag av ev. recession osv men i korta loppet kan så klart börskursen paja ordentligt. Jag hade varit väldigt försiktig med att sälja Tesla då Q3/Q4 ser ut att bli riktigt dunder.
Citera
2022-08-06, 09:31
  #11695
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 347497
Skulle vilja köpa in mig i Tesla nu när dom ska göra en split. Finns det något datum på när den kommer genomföras eller hur lång tid brukar det vanligtvis ta från godkännandet?

En analytiker jag tar rygg på har haft väldigt rätt i det stora hela, bland annat denna stora rekyl vi nyss haft. Enligt hans analys skall vi ha ett sista ben ner som gör en ny lägre botten. Om denna hastiga vändning är början på det benet eller bara en rekyl innan en högre topp är oklart, men själv såg 900+ som ett läge att köpa lite warranter med kort position samt kasta av några aktier i den korta portföljen. Jag uppmuntrar inte att göra som jag utan istället investera med lång tidshorisont då Teslas framtid är ljus och aktiepriset kommer nå nya ATH så fort denna recession är över.
Citera
2022-08-06, 10:31
  #11696
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Marknaden är konstig ibland. Har sett det hända så många gånger. Jag minns Q1 2021 när Tesla hade en sjuk earnings beat och kursen rasade i två dagar följt av ett sjukt rally tredje dagen. Makes no sense.

Det känns för övrigt som att börsen kommer rasa när som helst. Fattas ju bara att Kina invaderar Taiwan nu, följt av all annan skit med ekonomin. Jag tror det kan bli en rejäl nedgång likt den vi hade 2008. Men vem vet.
Jag har iaf sålt av en ganska stor position denna veckan. Hoppas på en krasch nu

Brukar vara en klassiker som är mer synonymt med USA att starta igång krig/konflikt när ekonomin sviktar för att släta över en kris. Att kina som ny supermakt och bland de största ekonomierna skulle göra något liknande hade inte förvånat mig alls, vi får se. Men det hade onekligen varit den största triggern jag kan komma på som orsakar ett panikras på världens börser. Att Kina har en gigantisk fastighetsbubbla där Evergrande driver ett pyramidspel av grandios proportion vill Kina inte skall gå till historieböckerna som grunden till en ekonomisk kollaps.
Citera
2022-08-06, 10:49
  #11697
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
En analytiker jag tar rygg på har haft väldigt rätt i det stora hela, bland annat denna stora rekyl vi nyss haft. Enligt hans analys skall vi ha ett sista ben ner som gör en ny lägre botten. Om denna hastiga vändning är början på det benet eller bara en rekyl innan en högre topp är oklart, men själv såg 900+ som ett läge att köpa lite warranter med kort position samt kasta av några aktier i den korta portföljen. Jag uppmuntrar inte att göra som jag utan istället investera med lång tidshorisont då Teslas framtid är ljus och aktiepriset kommer nå nya ATH så fort denna recession är över.

Cathie Wood, som må vara den i särklass sämsta stockpickern ska också ha en eloge över hur jävla bra hon timear köp och sälj med Tsla. De postar dagliga köp och sälj. Har haft de prenumererat och varje gång aktien har slagit över har hon sålt och till följd fått massa hat på twtr. Sen när den dippar ganska rejält är hon där och köper. Hennes tips ska dock inte appliceras på någon aktie utom tesla då hennes track record bortom är pinsamt
Citera
2022-08-06, 11:09
  #11698
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Cathie Wood, som må vara den i särklass sämsta stockpickern ska också ha en eloge över hur jävla bra hon timear köp och sälj med Tsla. De postar dagliga köp och sälj. Har haft de prenumererat och varje gång aktien har slagit över har hon sålt och till följd fått massa hat på twtr. Sen när den dippar ganska rejält är hon där och köper. Hennes tips ska dock inte appliceras på någon aktie utom tesla då hennes track record bortom är pinsamt

Cathy Wood är inte analytikern jag syftar på och ARK invests strategi är en helt annan som inte lämpar sig för smålirare som mig. Om du tror att din investeringsstrategi kan överträffa ARK så är det bara att sätta igång, men jag tror mest att din största förmåga är efterklokhet. Satsa ditt kapital nu och kom igen om 10 år så kan vi jämföra.
Citera
2022-08-06, 11:18
  #11699
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Cathy Wood är inte analytikern jag syftar på och ARK invests strategi är en helt annan som inte lämpar sig för smålirare som mig. Om du tror att din investeringsstrategi kan överträffa ARK så är det bara att sätta igång, men jag tror mest att din största förmåga är efterklokhet. Satsa ditt kapital nu och kom igen om 10 år så kan vi jämföra.

Jag har konsekvent legat med 60-100% av mitt kapital investerat sedan mina föräldrar fixade Avanza åt mig för 4 år sedan.

Tror nog 90% av investerare överpresterar ARK på en längre tidshorisont. Sedan fonden startades har investerare kumulativt förlorat miljarder dollar då, likt alla andra bubblor, kastar många in pengar nära toppen. Fonden är +-0 senaste 4 åren.

Men 85% av investerare underpresterar SP500 under en lång tidshorisont så det är nog ett vettigare val
Citera
2022-08-06, 12:29
  #11700
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Jag har konsekvent legat med 60-100% av mitt kapital investerat sedan mina föräldrar fixade Avanza åt mig för 4 år sedan.

Tror nog 90% av investerare överpresterar ARK på en längre tidshorisont. Sedan fonden startades har investerare kumulativt förlorat miljarder dollar då, likt alla andra bubblor, kastar många in pengar nära toppen. Fonden är +-0 senaste 4 åren.

Men 85% av investerare underpresterar SP500 under en lång tidshorisont så det är nog ett vettigare val

Ja det låter som en väldigt genomsnittlig investerares grej att göra, att jämföra avkastning mellan småsparares avkastning och fonder på miljarder dollar, mitt i en recession där tech och högrisk tagit som mest stryk. Att du kom in för 4 år sen mellan 2 recessioner och nu redan känner dig som ett geni säger väldigt lite om att du har en bra långsiktig strategi, då alla är genier i en bullmarket. Checka av läget om 10 år igen och lycka till i nästa krasch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in