2022-09-07, 17:31
  #12289
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Jag hoppas verkligen jag har fel och att vi helt plötsligt hoppar 30 år framåt i tiden. Jag tycker det är riktigt coolt att dom försöker sig på det här. Jag gillar visionen, jag tror bara inte på tidplanen. Men visst...allt handlar ju om vad man förväntar sig i september. Att det blir bättre än förra året med coola bilder och en gubbe i spandex utgår jag ifrån.

Det är inte vad jag tror att jag får se på AI day som gör mig förväntansfull, det är att jag vet hur fokuserade Tesla är på att ta fram det de siktat in sig på. Hellre genier med en överambitiös tidsram än mediokra intellekt som knappt försöker. De har byggt en bas som ger stadigt med intäkter samtidigt som de satsar huvudlöst på något som de inte vet exakt hur de skall lösa när de börjar, eller om det är 100% möjligt.
Citera
2022-09-07, 18:54
  #12290
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det är inte vad jag tror att jag får se på AI day som gör mig förväntansfull, det är att jag vet hur fokuserade Tesla är på att ta fram det de siktat in sig på. Hellre genier med en överambitiös tidsram än mediokra intellekt som knappt försöker. De har byggt en bas som ger stadigt med intäkter samtidigt som de satsar huvudlöst på något som de inte vet exakt hur de skall lösa när de börjar, eller om det är 100% möjligt.

Spännande att de aldrig är just de som de visar upp som räknas utan alltid vad den lovar för framtiden. Varit samma sedan Ai day 2019 mm.

Lova saker man aldrig tänker utföra är alltid mest spännande!
Citera
2022-09-07, 21:12
  #12291
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Spännande att de aldrig är just de som de visar upp som räknas utan alltid vad den lovar för framtiden. Varit samma sedan Ai day 2019 mm.

Lova saker man aldrig tänker utföra är alltid mest spännande!

Utför saker hela tiden. Vilken planet bor du på? Ny teknologi och något ingen lyckats med är fullt förståligt att ribban flyttas. Motivationen är ju där. Inte direkt som Elon utvecklat detta förut och stött på alla hinder innan. I hans huvud så hade de en roadmap och en plan med Dojo som exempel. Saker med banbrytande teknologi flyttar ribban hela tiden. Är det svårt att förstå varför saker sker?

Varför är Semin försenad tror du? För att de inte kunde producera och sälja den för 2-3 år sedan?
Citera
2022-09-07, 21:17
  #12292
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Utför saker hela tiden. Vilken planet bor du på? Ny teknologi och något ingen lyckats med är fullt förståligt att ribban flyttas. Motivationen är ju där. Inte direkt som Elon utvecklat detta förut och stött på alla hinder innan. I hans huvud så hade de en roadmap och en plan med Dojo som exempel. Saker med banbrytande teknologi flyttar ribban hela tiden. Är det svårt att förstå varför saker sker?

Varför är Semin försenad tror du? För att de inte kunde producera och sälja den för 2-3 år sedan?


Ja, varför är semin försenad? Den skulle levereras 2019. Jag har inte svaret men det lät som en retorisk fråga
Citera
2022-09-07, 21:25
  #12293
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Ja, varför är semin försenad? Den skulle levereras 2019. Jag har inte svaret men det lät som en retorisk fråga

Om du inte förstår varför semin är försenad så verkar du sakna analysförmåga.
Citera
2022-09-07, 22:28
  #12294
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Spännande att de aldrig är just de som de visar upp som räknas utan alltid vad den lovar för framtiden. Varit samma sedan Ai day 2019 mm.

Lova saker man aldrig tänker utföra är alltid mest spännande!

Tänker du att jag bryr mig om din uppfattning eller ventilerar du bara? Är helt ok att du har dina föreställningar och tycker du skall fortsätta ha dem.
Citera
2022-09-07, 23:00
  #12295
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Om du inte förstår varför semin är försenad så verkar du sakna analysförmåga.

Va? Jag saknar nog analysförmåga så du får gärna upplysa mig.

Men att de inte lyckats tillverka 4680 med Specsen som krävs för 500m semi är ju ett problem.
Citera
2022-09-08, 07:48
  #12296
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Va? Jag saknar nog analysförmåga så du får gärna upplysa mig.

Men att de inte lyckats tillverka 4680 med Specsen som krävs för 500m semi är ju ett problem.

Tror aldrig under alla mina dagar på internet att jag har sett någon som blivit medveten om sitt oförstånd från att någon förklarar det för dem.
Citera
2022-09-08, 08:53
  #12297
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Gary Black och Alexandra Mertz pratar om hur Wall Street värderar Tesla, och om hur Tesla BÖR värderas.

https://youtu.be/ruGLWuSqU3Q

Gary Black: "I can justify a $550 PT without robotaxi".

Han har alltid varit konservativ i sina värderingar just för att han inte bygger sina analyser på teknik som inte finns än. Just därför tycker jag hans perspektiv är intressant.
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2022-09-08 kl. 09:03.
Citera
2022-09-08, 10:01
  #12298
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tror aldrig under alla mina dagar på internet att jag har sett någon som blivit medveten om sitt oförstånd från att någon förklarar det för dem.

Du eller libben får gärna förklara den uppenbara anledningen till att Semin som Tesla ÅR 2017 lovade leverera ÅR 2019 inte finns i slutet av 2022. Jag säger ju rätt ut att jag inte har en susning om anledningen. Jag kan ju ge min tes så får ni säga det uppenbara som jag är för dum för att förstå uppenbarligen.

Tesla lovade 2017 att om du beställer en Semi så får du den levererad år 2019. Dessa lovord byggde på att tesla skulle lösa en torr process för att belägga katoden, en förbättrad batterikemi osv. Vilket inte har skett -> Teslas batterier är betydligt sämre än vad de trodde att de skulle vara år 2017.
__________________
Senast redigerad av job230ge 2022-09-08 kl. 10:04.
Citera
2022-09-08, 10:12
  #12299
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Du eller libben får gärna förklara den uppenbara anledningen till att Semin som Tesla ÅR 2017 lovade leverera ÅR 2019 inte finns i slutet av 2022. Jag säger ju rätt ut att jag inte har en susning om anledningen

Jag tror redan att jag har berättat för dig att 4680 cellens roll i detta. Den är nu essentiell för att Semin skall bli den bästa produkten den kan bli. Den presenterades troligtvis inte med 4680-cellen som absolut nödvändig komponent, men det har blivit uppenbart att Tesla gått den vägen. När andra bitar faller på plats i ett företag som innoverar snabbare än andra företag i en bransch så görs planändringar för att det gynnar utfallet på lite mer sikt.

Nu vet jag att du vill vända på saker jag har sagt och fortsätta gnälla, men det kommer jag ignorera. Förstår du inte nu så är det helt enkelt inte mitt problem.
Citera
2022-09-08, 18:50
  #12300
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag tror redan att jag har berättat för dig att 4680 cellens roll i detta. Den är nu essentiell för att Semin skall bli den bästa produkten den kan bli.

Nej, 4680 med DBE är essentiell för att semi ska kunna få de Specsen tesla sålt bilen för. Att bilen har x antal miles i räckvidd är inte en bonus, det är något som folk betalt för.

Kommer vara exakt samma sak med Cybertruck mark my words. Personerna som reserverat en CT för 39k dollar kommer aldrig se en cybertruck för 39k med dem specsen. Världens mest innovativa bolag tror tyvärr att de är lite bättre på att innovera än vad verkligheten visar.

Det batterier tesla skulle tillverka 100gwh av 2022. Men de levererar ju alltid så borde icke vara något problem. Skulle kunna lära sig ett och annat av sina kinesiska peers att ”underpromise and overdeliver” istället för motsatsen
__________________
Senast redigerad av job230ge 2022-09-08 kl. 18:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in