Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Det gr alltid att hitta detaljer som kan vinklas fr att passa sitt eget narrativ. Teslas krnverksamhet ligger i USA, de expanderar aggressivt genom att bygga 2 nya fabriker +2 batterifabriker och pilotanlggning, bygger superdatorer, utvecklar nya fordon, mjukvara och en prototyp fr en autonom humanoid robot. De pljer allts ner enorma mngder pengar p R&D och har ekonomer som vet hur man utnyttjar skattereduktioner och avdrag, men du vljer att se det som att Tesla gr frlust inhemskt? Jaja, om det trstar dig p ntterna s. 😉
Verkar ju meningslst att bygga 2 gigantiska nya fabriker i Texas och Berlin d. Fr med ditt resonemang kommer allt de producerar sljas med frlust. Hej och h!
Eller s kan det ju vara s att du inte frstr Teslas bokfring i sin helhet bttre n vad de sjlva gr, verkar rimligare enligt min mening.

Det r ju du som vinklar faktiska siffror, jag bara ppekar fakta att Tesla frlorar pengar i USA och du ger din frklaring till det.
Tesla spenderade isa 2.5 miljarder USD i R&D r 2021, detta inkluderar samtliga projekt under varumrket.
Att det ska vara meningslst att bygga fler fabriker d de p bottom line gr frlust i USA sger vl bara en del om hur du har 0 frstelse fr ekonomi. Tesla har positiv bruttomarginal i USA vilket medfr att de potentiellt med en hgre volym output kan gra vinst p bottom line. Det r simpel matematik, mitt pstende var att de i nulget inte gr vinst i USA. helt transparent med siffror ifrn dokument Tesla IR slpper..
Ditt pstende om att jag inte frstr Teslas bokfring "i sin helhet" bttre n vad de sjlva gr r ju sjlvklart, och vldigt irrelevant. Tesla pstr inte sjlva att de gr vinst i USA bottom line utan tvrt om. Ls p lite istllet fr att kasta ur dig skit nr du gissningsvis r ekonomutbildad i hgstadie-niv