2022-03-26, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det r ht skumt att vinsten uppdelad p regioner inte har gtt att f fram p ett ekelt stt. Omsttningen gr direkt att surfa fram.

Tesla r den enda strre biltillverkaren som inte redovisar geographical split, hur lnsamheten r i olika regioner.

I deras 10-k mste de enligt lag redovisa skattepliktighet vilket de gr, det str rakt upp och ner att Tesla frlorar pengar i USA (domestic) medans de gr en snuskigt bra vinst i Kina.

Om investerare vljer att tro att Tesla skulle ljuga i sin 10-k??? S kan de vl iaf frga tesla att redovisa Lnsamhets-split baserat p region. r ju inget problem om man inte har ngot att dlja
Citera
2022-03-26, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det gr alltid att hitta detaljer som kan vinklas fr att passa sitt eget narrativ. Teslas krnverksamhet ligger i USA, de expanderar aggressivt genom att bygga 2 nya fabriker +2 batterifabriker och pilotanlggning, bygger superdatorer, utvecklar nya fordon, mjukvara och en prototyp fr en autonom humanoid robot. De pljer allts ner enorma mngder pengar p R&D och har ekonomer som vet hur man utnyttjar skattereduktioner och avdrag, men du vljer att se det som att Tesla gr frlust inhemskt? Jaja, om det trstar dig p ntterna s. 😉

Verkar ju meningslst att bygga 2 gigantiska nya fabriker i Texas och Berlin d. Fr med ditt resonemang kommer allt de producerar sljas med frlust. Hej och h!

Eller s kan det ju vara s att du inte frstr Teslas bokfring i sin helhet bttre n vad de sjlva gr, verkar rimligare enligt min mening.

Det r ju du som vinklar faktiska siffror, jag bara ppekar fakta att Tesla frlorar pengar i USA och du ger din frklaring till det.

Tesla spenderade isa 2.5 miljarder USD i R&D r 2021, detta inkluderar samtliga projekt under varumrket.

Att det ska vara meningslst att bygga fler fabriker d de p bottom line gr frlust i USA sger vl bara en del om hur du har 0 frstelse fr ekonomi. Tesla har positiv bruttomarginal i USA vilket medfr att de potentiellt med en hgre volym output kan gra vinst p bottom line. Det r simpel matematik, mitt pstende var att de i nulget inte gr vinst i USA. helt transparent med siffror ifrn dokument Tesla IR slpper..

Ditt pstende om att jag inte frstr Teslas bokfring "i sin helhet" bttre n vad de sjlva gr r ju sjlvklart, och vldigt irrelevant. Tesla pstr inte sjlva att de gr vinst i USA bottom line utan tvrt om. Ls p lite istllet fr att kasta ur dig skit nr du gissningsvis r ekonomutbildad i hgstadie-niv
Senast redigerad av job230ge 2022-03-26 kl. 15:26.
Citera
2022-03-26, 15:49
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Sida 86 i deras senaste 10-k. Note 14 (income tax). Det sger att Tesla frlorar pengar i USA medans de har 45% marginal pre tax i Kina.
Citat:
As of December 31, 2021, we had $31.2 billion of federal and $21.6 billion of state net operating loss carry-forwards
https://www.sec.gov/Archives/edgar/d...31.htm#item_14
Vi vet allts att sedan fretagets start ligger det back i USA? Men fr 2021 gr det inte att dela upp regionalt?

... Svida de inte redovisar samma post i 2020-redovisningen. D kan man se t vilket hll det gtt under 2021.

Men som du sger, mycket mrkligt att inte Tesla redovisar detta.
Senast redigerad av wwr 2022-03-26 kl. 16:02.
Citera
2022-03-26, 16:03
Medlem
Citat:
https://www.sec.gov/Archives/edgar/d...31.htm#item_14
Vi vet allts att sedan fretagets start ligger det back i USA? Men fr 2021 gr det inte att dela upp regionalt?

... Svida de inte redovisar samma post i 2020-redovisningen. D kan man se t vilket hll det gtt under 2021.

Men som du sger, mycket mrkligt att inte Tesla redovisar detta.
Frsta tabellen pg 86 redovisar res r 19 20 resp 21 och inte kumulativt. Dvs de gick back ven 2021 i domestic (USA)

Om jag inte har missuppfattat det dvs
Citera
2022-03-26, 16:11
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Frsta tabellen pg 86 redovisar res r 19 20 resp 21 och inte kumulativt. Dvs de gick back ven 2021 i domestic (USA)

Om jag inte har missuppfattat det dvs
OK. Jag r inte utbildad i redovisning. Men jag tolkar det p samma stt.

Frlust i miljoner dollar fr Tesla USA
2021: 130
2020: 198
2019: 287
Citera
2022-03-26, 18:43
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Elon Musk dansar i Berlin under invigning.

https://www.youtube.com/watch?v=y5uV6qLYqMQ

Det tar dubbelt s lng tid att starta en fabrik i Tyskland som i Kina. Jvligt tragiskt egentligen. Allt beroende p byrkrater och narcissister som lgger sig i och kommer med blanketter och vill ha inkvotering och gud vet allt. Dessa byrkrater r s inkompetenta att de klarar inte ens att skriva och formulera lagar och regler som vanliga mnniskor frstr och Sverige r nnu vrre. Sverige ligger nog vldigt lngt ner p listan ver etableringar fr Tesla. Aktiekursen skulle rasa om Tesla sa att de skulle satsa p/i Sverige. Ett veritanelt inferno av blanketter, utredningar, byrkrati, obegripligheter och inkvoteringar. Svenska byrkrater gr hem kl 16 och tar semester om de s r en Pandemi. "The Big picture" ser dom inte.

Du kan ju ta p dig korruptionsglasgonen och se det frn andra sidan. Tesla har snabbt kpt sig tillstnd s att dom kan kra ver alla miljutredningar i Kina, deportera folk som hamnar i klm och antagligen fr Kina tillgng till eftertraktad hgteknologi som kan anvndas i Kinas vapenindustri.

AI kan anvndas i kryssningsmissiler och luftvrnssystem.
Senast redigerad av raskens 2022-03-26 kl. 18:46.
Citera
2022-03-26, 18:45
Medlem
raskenss avatar
Citat:
OK. Jag r inte utbildad i redovisning. Men jag tolkar det p samma stt.

Frlust i miljoner dollar fr Tesla USA
2021: 130
2020: 198
2019: 287

Om tesla gick med frlust i USA vilka delar gr med vinst d? R inte strsta delen av Teslas omsttning i USA?
Citera
2022-03-26, 18:49
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Om tesla gick med frlust i USA vilka delar gr med vinst d? R inte strsta delen av Teslas omsttning i USA?
Det r ocks ett starkt argument. Hr har de bara 10% omsttning i Kina men jag har sett hgre andelar. Det kanske kan anges p olika stt det ocks?
https://businessquant.com/tesla-inc-revenue-by-region

Ngon revisionskunnig mste klara ut detta. Det finns tydligen redovisat fr andra stora bilfretag.

Men 10% i Kina var 2020, det kanske har kat.

Som vanligt kaos nr inte Tesla redovisar.
Senast redigerad av wwr 2022-03-26 kl. 18:51.
Citera
2022-03-26, 19:03
Medlem
wwrs avatar
Ngon p teslainvestorsclub hvdade att Kina mste ha 60% marginal om Fremont gr break even, fr att frklara vinsten.

Undrar vem som vet?
Citera
2022-03-26, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Majoriteten av Teslas produktion kommer ifrn Kina. Giga shanghai har en kvartalsproduktion p 198k medans Fremont har 126k. Samtidigt som Shanghai fortfarande kar sin produktion.

Siffror tagna ifrn TroyTeslike som r Teslas absolut bsta analytiker och slr WS varje kvartal.

Som fingervisning kan du kolla p Teslas vinst innan Giga Shanghai ppnade och sedan efter. Hint (de gick med frlust innan Shanghai ppnade)
Citera
2022-03-26, 21:09
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Majoriteten av Teslas produktion kommer ifrn Kina. Giga shanghai har en kvartalsproduktion p 198k medans Fremont har 126k. Samtidigt som Shanghai fortfarande kar sin produktion.

Siffror tagna ifrn TroyTeslike som r Teslas absolut bsta analytiker och slr WS varje kvartal.

Som fingervisning kan du kolla p Teslas vinst innan Giga Shanghai ppnade och sedan efter. Hint (de gick med frlust innan Shanghai ppnade)
Mycket intressant det du sger.
Citat:
The Giga Shanghai plant has exceeded the Fremont factorys output, Elon Musk has confirmed during the Annual Meeting of Stockholders that took place at the Giga Texas plant.
https://insideevs.com/news/539390/gi...remont-output/

Det r kinesiska slavarbetare och amerikanska bensinbilskande betalare av "regulatory credits" som driver Tesla !!
Citera
2022-03-27, 04:18
Medlem
Det mest humoristiska med det hr larvet r att det r en aktie-trd. D.v.s. de snillen som spekulerar tror sig dessutom kunna spekulera sig till en edge p marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in