Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Det går alltid att hitta detaljer som kan vinklas för att passa sitt eget narrativ. Teslas kärnverksamhet ligger i USA, de expanderar aggressivt genom att bygga 2 nya fabriker +2 batterifabriker och pilotanläggning, bygger superdatorer, utvecklar nya fordon, mjukvara och en prototyp för en autonom humanoid robot. De plöjer alltså ner enorma mängder pengar på R&D och har ekonomer som vet hur man utnyttjar skattereduktioner och avdrag, men du väljer att se det som att Tesla gör förlust inhemskt? Jaja, om det tröstar dig på nätterna så. 😉
Verkar ju meningslöst att bygga 2 gigantiska nya fabriker i Texas och Berlin då. För med ditt resonemang kommer allt de producerar säljas med förlust. Hej och hå!
Eller så kan det ju vara så att du inte förstår Teslas bokföring i sin helhet bättre än vad de själva gör, verkar rimligare enligt min mening.

Det är ju du som vinklar faktiska siffror, jag bara påpekar fakta att Tesla förlorar pengar i USA och du ger din förklaring till det.
Tesla spenderade isa 2.5 miljarder USD i R&D år 2021, detta inkluderar samtliga projekt under varumärket.
Att det ska vara meningslöst att bygga fler fabriker då de på bottom line gör förlust i USA säger väl bara en del om hur du har 0 förståelse för ekonomi. Tesla har positiv bruttomarginal i USA vilket medför att de potentiellt med en högre volym output kan göra vinst på bottom line. Det är simpel matematik, mitt påstående var att de i nuläget inte gör vinst i USA. helt transparent med siffror ifrån dokument Tesla IR släpper..
Ditt påstående om att jag inte förstår Teslas bokföring "i sin helhet" bättre än vad de själva gör är ju självklart, och väldigt irrelevant. Tesla påstår inte själva att de gör vinst i USA bottom line utan tvärt om. Läs på lite istället för att kasta ur dig skit när du gissningsvis är ekonomutbildad i högstadie-nivå