Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-20, 21:16
  #3553
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
Detta är ett klassiskt bubbla-beteende. Priset för värdepappret är numera helt frånskilt verkligheten och finansiella rapporter.

Aktien kan lika väl kosta 700$ som 1000$, sedan när vi nått 1000$ kan vi "lika gärna" hoppa upp till 1500$. Att Teslas börsvärde alltså dubbleras, utan några konkreta orsaker, utöver spekulationer på aktiemarknaden av investerare, är typiskt för en bubbla. Det spelar ingen roll om man säljer lika många Model S och att omsättningen ökade med säg ynka 3%, tjurarna kommer ändå yra om dubblering av värdet på bolaget.

Tyvärr tror jag på en krasch och det är synd då det är många ovana investerare som handlar papper via mobilen som kommer bli drabbade.

Gör det enkelt för dig och svara på denna fråga. Hur många bilar kommer Tesla sälja 2030 tror du/ni?

När ni svarat på den frågan. Hur många batterier som inte kommer sättas i bilar kommer byggas och vilken infra kommer byggas upp utifrån det? Elon själv har sagt att han tror att den delen inom Tesla kommer vara större värderat än bilförsäljningen. Om ni tar fram Elons alla mål som han satt upp och projektionerna han gett. Har han misslyckats med det hittills? Hur många bilar bygger Elon i år tror ni? Vad var förväntningarna enligt ELon själv långt innan vi ens kom till 2020? Vad händer när hans nya fabriker är klara och pumpar ut bilar?

Allt pekar på att Tesla kommer sälja mer bilar än projicerats redan 2021 - 2025.

Förklara istället hur aktien är övervärderad idag. Förklara ditt bear case och vad det grundar sig på. Att de bara säljer bilar och inte visar någon vinst att tala om och att försäljningen sjunker i vissa länder? Vad är ditt/ert bear case här?

Med facit i hand så har Elon hela tiden uppnått sina mål om än lite lätt försenat på vissa datum. Men utöver det så pekar det mesta på att det kommer gå fortfarare och fortfarade för varje år.

Tror ni på forumet att ni vet bättre än Elon Musk själv inom hans område och i branschen han verkar i? Det är många som försökt Shorta Tesla och fått käka ordentligt för det senaste åren med stora förluster. Även om de gör några kortsiktiga vinster här och där.

Innehåller erat bear case scenario konkurrenter som inte ens är i närheten av att utveckla den infra som Tesla redan har på plats och som de accelerar inom och utvecklar ännu snabbare på?

Ni är nog alldeles för kortsiktiga i erat tänk.

Den som frågar om 20åriga grabbar på youtube. Ja det finns några personligheter där som syns mycket. Men lyssna på Tesla daily och Warren Redlich istället så får ni mer data att gå på än de yngre killarna som hypar lite för mycket.

Lyssna på Dave Lee och Emmet när de pratar om utvecklingen och varför de valt investera som de gör.

Cathie Woods göra extremt stora vinster med sina ETF program. Ni vet alltså bättre än dedikerade analytiker som haft rätt hela tiden från start tills nu? Cathie Woods hade för övrigt gått in med kapital ifall Tesla hade behövt det när den stora krisen var under production hell. Alla som skratta de då åt Elon och försökte sprida osäkerhet för investerare snackade bara skit ur tomma luften i princip. Cathie och många andra investerare hade klivit in för att styra upp det även då.

Jag förstår att vissa av er tycker att kursen är övervärderad idags läget. Men ni ser inte till helheten.

Samma människor sa samma sak om Apple, Amazon och Ali Baba och ändå så har de inte lärt sig och kör samma upplägg och skygglappar på när det kommer till Elon och Tesla.

Lycka till. Går aktien ner kortsiktigt under volatila perioder? Säkert., Är elbilar här för att stanna? Helt klart. Kommer Tesla troligen dominera på några enkla principer som ni övriga inte verkar kunna ta till er? Helt klart.

Sitt ni utanför om ni känner för det istället
Citera
2020-12-20, 21:54
  #3554
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Gör det enkelt för dig och svara på denna fråga. Hur många bilar kommer Tesla sälja 2030 tror du/ni?

När ni svarat på den frågan. Hur många batterier som inte kommer sättas i bilar kommer byggas och vilken infra kommer byggas upp utifrån det? Elon själv har sagt att han tror att den delen inom Tesla kommer vara större värderat än bilförsäljningen. Om ni tar fram Elons alla mål som han satt upp och projektionerna han gett. Har han misslyckats med det hittills? Hur många bilar bygger Elon i år tror ni? Vad var förväntningarna enligt ELon själv långt innan vi ens kom till 2020? Vad händer när hans nya fabriker är klara och pumpar ut bilar?

Allt pekar på att Tesla kommer sälja mer bilar än projicerats redan 2021 - 2025.

Förklara istället hur aktien är övervärderad idag. Förklara ditt bear case och vad det grundar sig på. Att de bara säljer bilar och inte visar någon vinst att tala om och att försäljningen sjunker i vissa länder? Vad är ditt/ert bear case här?

Med facit i hand så har Elon hela tiden uppnått sina mål om än lite lätt försenat på vissa datum. Men utöver det så pekar det mesta på att det kommer gå fortfarare och fortfarade för varje år.

Tror ni på forumet att ni vet bättre än Elon Musk själv inom hans område och i branschen han verkar i? Det är många som försökt Shorta Tesla och fått käka ordentligt för det senaste åren med stora förluster. Även om de gör några kortsiktiga vinster här och där.

Innehåller erat bear case scenario konkurrenter som inte ens är i närheten av att utveckla den infra som Tesla redan har på plats och som de accelerar inom och utvecklar ännu snabbare på?

Ni är nog alldeles för kortsiktiga i erat tänk.

Den som frågar om 20åriga grabbar på youtube. Ja det finns några personligheter där som syns mycket. Men lyssna på Tesla daily och Warren Redlich istället så får ni mer data att gå på än de yngre killarna som hypar lite för mycket.

Lyssna på Dave Lee och Emmet när de pratar om utvecklingen och varför de valt investera som de gör.

Cathie Woods göra extremt stora vinster med sina ETF program. Ni vet alltså bättre än dedikerade analytiker som haft rätt hela tiden från start tills nu? Cathie Woods hade för övrigt gått in med kapital ifall Tesla hade behövt det när den stora krisen var under production hell. Alla som skratta de då åt Elon och försökte sprida osäkerhet för investerare snackade bara skit ur tomma luften i princip. Cathie och många andra investerare hade klivit in för att styra upp det även då.

Jag förstår att vissa av er tycker att kursen är övervärderad idags läget. Men ni ser inte till helheten.

Samma människor sa samma sak om Apple, Amazon och Ali Baba och ändå så har de inte lärt sig och kör samma upplägg och skygglappar på när det kommer till Elon och Tesla.

Lycka till. Går aktien ner kortsiktigt under volatila perioder? Säkert., Är elbilar här för att stanna? Helt klart. Kommer Tesla troligen dominera på några enkla principer som ni övriga inte verkar kunna ta till er? Helt klart.

Sitt ni utanför om ni känner för det istället

Volvo sålde dubbelt så många bilar som Tesla 2019.

Jag håller med vad du säger, och vi hade kunnat skaka hand på allting förutsatt att aktien såldes runt 100$. Problemet är att kursen och förhoppningarna - "Elons mål och visioner" för ett eller två decennium framöver är inprisat i kursen idag. Mycket kan hända på vägen. VW storsatsar. Återigen, det är ett bra och fint bolag, men dess värdepapper är tyvärr bortkopplat från dess verksamhet/verklighet.

Ericsson säljs för 100kr idag. På mindre än ett halvår skulle vi kunna tjura upp kursen till 800 kr precis som vid IT-krashen (ser du likheter med EV-branschen?) för att dess VD står och pratar om världsledande 5G-teknik, återgång till mobiltelefontillverkning, starta upp abonemangstjänser osv osv. I en perfekt värld och om allting klaffar så skulle Ericsson vara värt 800 kr då ca 2035 kanske. Men man kan inte sätta kurser för vad man hoppas på att ett bolag är om 15 år. Eller det är klart man kan, men det är väldigt riskfyllt.

Nedsidan för Tesla är enorm.
Citera
2020-12-20, 23:01
  #3555
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Det finns massvis med folk som presenterar denna data och tänk och hur framtiden kan se ut. Om du är intresserad hittar du dem själv.
Nu var ju frågan vad DU tror om framtiden, det lät som om att du hade gjort en analys.
Citera
2020-12-21, 00:10
  #3556
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Nu var ju frågan vad DU tror om framtiden, det lät som om att du hade gjort en analys.

Ja jag har gjort min analys och Tesla ligger tungt i mitt innehav. Vill du inte tänka själv eller göra egen analys så har du massvis med folk som redan gör detta på youtube och andra plattformar.

Jag har gjort min analys och jag ser samma saker som många andra investerare ser. Dock är mina siffror mer justerade och jag anser de är mer realistiska.
Citera
2020-12-21, 00:19
  #3557
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Ja jag har gjort min analys och Tesla ligger tungt i mitt innehav. Vill du inte tänka själv eller göra egen analys så har du massvis med folk som redan gör detta på youtube och andra plattformar.

Jag har gjort min analys och jag ser samma saker som många andra investerare ser. Dock är mina siffror mer justerade och jag anser de är mer realistiska.
Om du har gjort en analys kanske du kan svara på frågan? Hur stor tror du att elbilsmarknaden är 2030 och hur stor del har Tesla av den? I vilka andra marknader har Tesla betydande andelar?
Citera
2020-12-21, 00:26
  #3558
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Gör det enkelt för dig och svara på denna fråga. Hur många bilar kommer Tesla sälja 2030 tror du/ni?

När ni svarat på den frågan. Hur många batterier som inte kommer sättas i bilar kommer byggas och vilken infra kommer byggas upp utifrån det? Elon själv har sagt att han tror att den delen inom Tesla kommer vara större värderat än bilförsäljningen. Om ni tar fram Elons alla mål som han satt upp och projektionerna han gett. Har han misslyckats med det hittills? Hur många bilar bygger Elon i år tror ni? Vad var förväntningarna enligt ELon själv långt innan vi ens kom till 2020? Vad händer när hans nya fabriker är klara och pumpar ut bilar?

Allt pekar på att Tesla kommer sälja mer bilar än projicerats redan 2021 - 2025.

Förklara istället hur aktien är övervärderad idag. Förklara ditt bear case och vad det grundar sig på. Att de bara säljer bilar och inte visar någon vinst att tala om och att försäljningen sjunker i vissa länder? Vad är ditt/ert bear case här?

Med facit i hand så har Elon hela tiden uppnått sina mål om än lite lätt försenat på vissa datum. Men utöver det så pekar det mesta på att det kommer gå fortfarare och fortfarade för varje år.

Tror ni på forumet att ni vet bättre än Elon Musk själv inom hans område och i branschen han verkar i? Det är många som försökt Shorta Tesla och fått käka ordentligt för det senaste åren med stora förluster. Även om de gör några kortsiktiga vinster här och där.

Innehåller erat bear case scenario konkurrenter som inte ens är i närheten av att utveckla den infra som Tesla redan har på plats och som de accelerar inom och utvecklar ännu snabbare på?

Ni är nog alldeles för kortsiktiga i erat tänk.

Den som frågar om 20åriga grabbar på youtube. Ja det finns några personligheter där som syns mycket. Men lyssna på Tesla daily och Warren Redlich istället så får ni mer data att gå på än de yngre killarna som hypar lite för mycket.

Lyssna på Dave Lee och Emmet när de pratar om utvecklingen och varför de valt investera som de gör.

Cathie Woods göra extremt stora vinster med sina ETF program. Ni vet alltså bättre än dedikerade analytiker som haft rätt hela tiden från start tills nu? Cathie Woods hade för övrigt gått in med kapital ifall Tesla hade behövt det när den stora krisen var under production hell. Alla som skratta de då åt Elon och försökte sprida osäkerhet för investerare snackade bara skit ur tomma luften i princip. Cathie och många andra investerare hade klivit in för att styra upp det även då.

Jag förstår att vissa av er tycker att kursen är övervärderad idags läget. Men ni ser inte till helheten.

Samma människor sa samma sak om Apple, Amazon och Ali Baba och ändå så har de inte lärt sig och kör samma upplägg och skygglappar på när det kommer till Elon och Tesla.

Lycka till. Går aktien ner kortsiktigt under volatila perioder? Säkert., Är elbilar här för att stanna? Helt klart. Kommer Tesla troligen dominera på några enkla principer som ni övriga inte verkar kunna ta till er? Helt klart.

Sitt ni utanför om ni känner för det istället

XPENGs bilar är mycket snyggare, effektivare och kostar halva priset. Dem har redan lanserats i Norge. Varför skulle folk köpa en tesla istället för xpeng
Citera
2020-12-21, 00:54
  #3559
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Det finns massvis med folk som presenterar denna data och tänk och hur framtiden kan se ut. Om du är intresserad hittar du dem själv.



Tesla var vid splitten 2230 dollar och blev 446 dollar om jag inte minns fel. Den var även precis innan det var dags att splittas uppe och nosade på 2500 dollar.

Tesla aktien är inte övervärderad idag. Bara om man tror att de är ett bilföretag och försöker räkna på P/E. Vilket är fullkomligt idiotiskt att göra. Ifall man investerar långsiktigt i Tesla och förstår fundamenten så är allt under 1000 dollar extremt snorbilligt i dagsläget ifall man räknar på en förväntad avkastningsmodell per år som är skälig. Men sådant klarar inte vanligt folk som köper och säljer kortsiktigt.


Nej, dagens börsvärde är extremt billigt ifall du ser på det ur ett längre perspektiv som en investerare. Att du inte förstår fundament och hur man investerar är inte skäl för att tro att den är övervärderad. Det är din förmåga att utvädera bolaget som är undermåligt.



Buy on rumors sell on news, absolut. Du är ingen investerare utan bara en kortsiktig trader. Klart att det du säger sker i en volatil aktie. Köp en tesla aktie och låt den ligga till 2030 och återkom sedan hur det gick för dig.
Jag menade att dagen splitnyheten blev officiell så låg den på ca 1400.

Jag är extremt bullish på Tesla och är långsiktig till minst år 2030. Men att den är dyr idag tycker till och med Elon Musk. Mest för att den gått upp så mycket bara för S&P nyheten. 400 känns lite mer vettigt. Men slutet av nästa år, när Giga Berlin varit igång och alla haters inser att efterfrågan i Europa inte alls försvunnit, och antal sålda bilar är nära 1 miljon, då tror jag aktien ligger på 1500. Jag köper fortfarande varje månad, även för detta priset, för nästa år kommer dagens pris kännas som en Black Friday rea
Citera
2020-12-21, 01:12
  #3560
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Gör det enkelt för dig och svara på denna fråga. Hur många bilar kommer Tesla sälja 2030 tror du/ni?

När ni svarat på den frågan. Hur många batterier som inte kommer sättas i bilar kommer byggas och vilken infra kommer byggas upp utifrån det? Elon själv har sagt att han tror att den delen inom Tesla kommer vara större värderat än bilförsäljningen. Om ni tar fram Elons alla mål som han satt upp och projektionerna han gett. Har han misslyckats med det hittills? Hur många bilar bygger Elon i år tror ni? Vad var förväntningarna enligt ELon själv långt innan vi ens kom till 2020? Vad händer när hans nya fabriker är klara och pumpar ut bilar?

Allt pekar på att Tesla kommer sälja mer bilar än projicerats redan 2021 - 2025.

Förklara istället hur aktien är övervärderad idag. Förklara ditt bear case och vad det grundar sig på. Att de bara säljer bilar och inte visar någon vinst att tala om och att försäljningen sjunker i vissa länder? Vad är ditt/ert bear case här?

Med facit i hand så har Elon hela tiden uppnått sina mål om än lite lätt försenat på vissa datum. Men utöver det så pekar det mesta på att det kommer gå fortfarare och fortfarade för varje år.

Tror ni på forumet att ni vet bättre än Elon Musk själv inom hans område och i branschen han verkar i? Det är många som försökt Shorta Tesla och fått käka ordentligt för det senaste åren med stora förluster. Även om de gör några kortsiktiga vinster här och där.

Innehåller erat bear case scenario konkurrenter som inte ens är i närheten av att utveckla den infra som Tesla redan har på plats och som de accelerar inom och utvecklar ännu snabbare på?

Ni är nog alldeles för kortsiktiga i erat tänk.

Den som frågar om 20åriga grabbar på youtube. Ja det finns några personligheter där som syns mycket. Men lyssna på Tesla daily och Warren Redlich istället så får ni mer data att gå på än de yngre killarna som hypar lite för mycket.

Lyssna på Dave Lee och Emmet när de pratar om utvecklingen och varför de valt investera som de gör.

Cathie Woods göra extremt stora vinster med sina ETF program. Ni vet alltså bättre än dedikerade analytiker som haft rätt hela tiden från start tills nu? Cathie Woods hade för övrigt gått in med kapital ifall Tesla hade behövt det när den stora krisen var under production hell. Alla som skratta de då åt Elon och försökte sprida osäkerhet för investerare snackade bara skit ur tomma luften i princip. Cathie och många andra investerare hade klivit in för att styra upp det även då.

Jag förstår att vissa av er tycker att kursen är övervärderad idags läget. Men ni ser inte till helheten.

Samma människor sa samma sak om Apple, Amazon och Ali Baba och ändå så har de inte lärt sig och kör samma upplägg och skygglappar på när det kommer till Elon och Tesla.

Lycka till. Går aktien ner kortsiktigt under volatila perioder? Säkert., Är elbilar här för att stanna? Helt klart. Kommer Tesla troligen dominera på några enkla principer som ni övriga inte verkar kunna ta till er? Helt klart.

Sitt ni utanför om ni känner för det istället
En applåd till dig! Kunde inte sagt det bättre själv
Hade folk bara gjort lite research så hade de också fått en "aha moment". Istället letar de runt hela nätet efter en negativ artikel och kommer hit och spyr galla över saker de inte ens förstår.

Bara full self driving är värt triljoner. Fattar inte folk det?
Citera
2020-12-21, 01:17
  #3561
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Jag håller med och skribenten ovanför visar med all tydlighet att så är fallet.
2030 skulle jag inte våga äga Tesla.
I min tankebana kommer olja att 2030 ligga runt $150 och Corona kommer bara att förstärka rimligheten i det scenariot. Detta hör dock inte till topic, men lyssna på Toyota när dom pratar elbilar.
När detta sprider sig till miljönissarna så lär Tesla förlora sin mest trogna skara följare.
Toyota lär ju inte finnas kvar 2030 om de tror att elbilshypen kommer dö ut. År 2030 kommer de flesta nysålda bilar vara elektriska.
Citera
2020-12-21, 01:49
  #3562
Avstängd
wwrs avatar
Musk visar åter vilket företagargeni han är. Först överväger han att överföra stora delar av Teslas tillgångar i Bitcoin.
Citat:
Elon Musk inquired about converting “large transactions” of Tesla Inc.’s balance sheet into Bitcoin
https://www.bloomberg.com/news/artic...ons-to-bitcoin

Dessutom planerar han att göra om självkörningen till ett abonnemang med ett pris som avspeglar produktens exklusiva kvalitéer.
Citat:
Elon Musk has confirmed that Tesla plans to release its Full Self-Driving software package as a monthly subscription service as soon as “early 2021”.

Be ready for a surprisingly high price.
https://electrek.co/2020/12/20/tesla...arly-2021/amp/

Teslas akiteägare kan tryggt luta sig tillbaka i förarsätet och låta Elon styra aktiekursen mot nya höjder.

*ironivarning*
Citera
2020-12-21, 02:21
  #3563
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mespingvin
Den var väl omkring 800$ dvs 160$ justerat för split som han tweetade "price is too high imo".

Så var det nog! Ännu värre...
Citera
2020-12-21, 02:23
  #3564
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Musk visar åter vilket företagargeni han är. Först överväger han att överföra stora delar av Teslas tillgångar i Bitcoin.

https://www.bloomberg.com/news/artic...ons-to-bitcoin

Dessutom planerar han att göra om självkörningen till ett abonnemang med ett pris som avspeglar produktens exklusiva kvalitéer.

https://electrek.co/2020/12/20/tesla...arly-2021/amp/

Teslas akiteägare kan tryggt luta sig tillbaka i förarsätet och låta Elon styra aktiekursen mot nya höjder.

*ironivarning*

Ligger det i aktieägarnas intresse och bolagets uppsatta mål att ha "likvida" medel på en rätt volatil och spekulativ marknad som krypto? Kanske det, jag vet faktiskt inte.

En prenumerationstjänst får man in mer pengar på än engångsavgifter. Kommer ihåg att de som köpte Tesla runt 2010 (?) fick gratis supercharge resten av bilens livslängd. Sedan tog man bort det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback