2022-03-25, 10:16
Medlem
Elon Musk dansar i Berlin under invigning.

https://www.youtube.com/watch?v=y5uV6qLYqMQ

Det tar dubbelt så lång tid att starta en fabrik i Tyskland som i Kina. Jävligt tragiskt egentligen. Allt beroende på byråkrater och narcissister som lägger sig i och kommer med blanketter och vill ha inkvotering och gud vet allt. Dessa byråkrater är så inkompetenta att de klarar inte ens att skriva och formulera lagar och regler som vanliga människor förstår och Sverige är ännu värre. Sverige ligger nog väldigt långt ner på listan över etableringar för Tesla. Aktiekursen skulle rasa om Tesla sa att de skulle satsa på/i Sverige. Ett veritanelt inferno av blanketter, utredningar, byråkrati, obegripligheter och inkvoteringar. Svenska byråkrater går hem kl 16 och tar semester om de så är en Pandemi. "The Big picture" ser dom inte.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2022-03-25 kl. 10:56.
Citera
2022-03-25, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De har producerat 30 bilar. Det vore intressant att veta nur många de producerar denna vecka och nästa. Det måste de veta.

De måste också veta om de 30 bilarna som just levererades var målade i de nya färger som skall karakterisera Berlinfabriken.

Jag har jobbat på en lastbilsfabrik i ca 15 år nu och vi har aldrig vetat hur många hytter vi klämmer ut per vecka innan veckan är slut.

Angående färgen, så ja visst, det vet de nog.
Konstig fråga, väldigt specifik, och vad säger ett ja eller nej?

Det är väl bara att kolla på de videos som finns och se om färgerna på bilarna är nya jämfört med tidigare färger, eller?
Citera
2022-03-25, 12:43
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Jag har jobbat på en lastbilsfabrik i ca 15 år nu och vi har aldrig vetat hur många hytter vi klämmer ut per vecka innan veckan är slut.

Angående färgen, så ja visst, det vet de nog.
Konstig fråga, väldigt specifik, och vad säger ett ja eller nej?

Det är väl bara att kolla på de videos som finns och se om färgerna på bilarna är nya jämfört med tidigare färger, eller?
Teslas produktion och färger har de skrutit mycket med. Nu har de öppnat och produktionen startat. Då är det upp till journalister att ta reda på vad som verkligen sker nu, inte bara planer, och Tesla skall informera. Men man visar bilder där Elon dansar.

Frågorna om färger och aktuell produktion i Berlin har ställts i ett par aktiva form men än så länge har inga svar kommit. Någon borde veta.
Senast redigerad av wwr 2022-03-25 kl. 12:59.
Citera
2022-03-25, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
De räknar från 2019 när Tesla inte var lönsam. Gå lägg dig. Faktum är att Tesla har högsta marginaler av alla biltillverkare.

Note 14 – Income Taxes
A provision for income taxes of $699 million, $292 million and $110 million has been recognized for the years ended December 31, 2021, 2020 and 2019, respectively, related primarily to our subsidiaries located outside of the U.S. Our income (loss) before provision for income taxes for the years ended December 31, 2021, 2020 and 2019 was as follows (in millions):

Hahah de är ju fortfarande års baserat dvs 21’ vad förlustdrivande domestic (US). Tesla har väldigt bra marginaler, men de är dåliga i USA medans de är fruktansvärt bra i Kina (45% pretax)
Citera
2022-03-25, 16:38
Medlem
wwrs avatar
Vad det går att få fram så var inte de första 30 bilar som levererades från Berlin i de nya färger som skall vara speciella för Berlinfabriken. Alla 30 verkar ha varit svarta.
Citat:
Looks like all black new colours deep crimson and liquid mercury not due for 3 months
https://www.reddit.com/r/teslainvestorsclub/comments/t0qeyu/longrunning_thread_for_detailed_discussion/i21juzm?utm_medium=android_app&utm_source=share&co ntext=3
Citera
2022-03-26, 06:59
Medlem
wwrs avatar
Uppgifterna att Teslas hela vinst skulle komma från Kina är intressanta. Jag har ingen utbildning i att läsa bokföring så jag vågar inte ge mig in på det området. Tesla bojkottar ju massmedia och svarar inte på frågor så det närmaste man kanske kan komma Tesla är Reddit som jag anser bl.a. fungerar som ett "halvofficiellt" Tesla/SpaceX-forum men formellt inte har koppling till Musk-företagen.

Det finns uppgifter om hur omsättningen är fördelad mellan de olika regionerna, men inte ens på Reddit (teslainvestorsclub) kan de svara på hur vinsten är fördelad. De säger att de inte vet. Det är märkligt. Det borde framgå ur bokföringen, för den som är tränad att läsa sådan.
Senast redigerad av wwr 2022-03-26 kl. 07:03.
Citera
2022-03-26, 07:05
Medlem
Citat:
Uppgifterna att Teslas hela vinst skulle komma från Kina är intressanta. Jag har ingen utbildning i att läsa bokföring så jag vågar inte ge mig in på det området. Tesla bojkottar ju massmedia och svarar inte på frågor så det närmaste man kanske kan komma Tesla är Reddit som jag anser bl.a. fungerar som ett "halvofficiellt" Tesla/SpaceX-forum men formellt inte har koppling till Musk-företagen.

Det finns uppgifter om hur omsättningen är fördelad mellan de olika regionerna, men inte ens på Reddit (teslainvestorsclub) kan de svara på hur vinsten är fördelad. De säger att de inte vet. Det är märkligt. Det borde framgå ur bokföringen, för den som är tränad att läsa sådan.
Årsrapporter eller delårsrapporter kan du väll läsa hoppas jag!
Citera
2022-03-26, 07:09
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Årsrapporter eller delårsrapporter kan du väll läsa hoppas jag!
Den här tråden har inget att göra med mig.

När en medlem på teslainvestorsclub svarar att de inte kan ta fram siffrorna är något skumt.

Skall vi ta uppgifterna om att hela Teslas vinst kommer från Kina för givna eller kan någon argumentera mot?

Alla verkar överens om att marginalerna är större i Kina, men står den regionen för hela vinsten?
Senast redigerad av wwr 2022-03-26 kl. 07:11.
Citera
2022-03-26, 07:28
Medlem
Citat:
Den här tråden har inget att göra med mig.

När en medlem på teslainvestorsclub svarar att de inte kan ta fram siffrorna är något skumt.

Skall vi ta uppgifterna om att hela Teslas vinst kommer från Kina för givna eller kan någon argumentera mot?

Alla verkar överens om att marginalerna är större i Kina, men står den regionen för hela vinsten?
Enligt vad jag läst så får ingen vinst föras ut ur Kina under flera års tid.
Citera
2022-03-26, 07:30
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
Enligt vad jag läst så får ingen vinst föras ut ur Kina under flera års tid.
Det låter intressant. Har du någon länk. Det måste väl ha stått i årsredovisningen?
Citera
2022-03-26, 07:34
Medlem
wwrs avatar
Det är öht skumt att vinsten uppdelad på regioner inte har gått att få fram på ett ekelt sätt. Omsättningen går direkt att surfa fram.
Citera
2022-03-26, 09:35
Medlem
Citat:
Det låter intressant. Har du någon länk. Det måste väl ha stått i årsredovisningen?
Jag läste på någon blogg, kommer inte ihåg vilken. Men det ska inte vara ovanligt när verksamheter startar i Kina.

Jag ska leta lite och se om något hittas.

Montana Skeptic har skrivit om det.
https://seekingalpha.com/article/4339781-teslas-transformation-chinese-company-seems-unstoppable
Senast redigerad av 1488hh 2022-03-26 kl. 09:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in