Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-27, 19:52
  #8521
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Det är en prognos. Det var liksom min poäng. Skulle en SMHI meterolog bara kopiera dagens temperatur, lufttryck och molnighet i sin prognos för morgondagen skulle han få kicken.
Jo... De använder sig dock väldigt få tarotkort och kristallkulor på SMHI (även om det skulle förklara en hel del). Deras prognoser är modeller baserade på historisk data.
Citera
2022-01-27, 19:52
  #8522
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tesla och Elon verkar vara på vagnen, trollen försöker bryta sönder tråden med definitioner av ord. Jag tar parus från detta.

Ser inte bra ut:
CyberTruck, Semi, Roadster, soltak, Starlink, robotar, Hyperloop, Starship, månprogrammet, Marsresorna, batterisnacket när batterierna tillverkas av Panasonic och LG, förseningarna i Berlin

Dom kommer väl snart i SolarCity-målet

Ses efter din "parus"
Citera
2022-01-27, 19:52
  #8523
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det där betvivlar jag, men jag är inte expert.
Då går det ju inte att diskutera värdet. Vart aktiekursen tar vägen vet ju ingen. Alla tänkbara stegringar och sänkningar är ju inräknade i kursen.

Ingen bryr sig om värdet igår. Det är framtiden som spelar roll för aktiemarknaden.
Citera
2022-01-27, 19:56
  #8524
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Jo... De använder sig dock väldigt få tarotkort och kristallkulor på SMHI (även om det skulle förklara en hel del). Deras prognoser är modeller baserade på historisk data.

Vilka tror du har bäst betalt meteorologer eller aktieanalytiker?
Citera
2022-01-27, 20:00
  #8525
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Var rapporten under förväntan eller vad föranleder dagens ras?

Bra fråga, kursen skakade en del under timmen efter rapporten men gick + till slut, under earnings call sa Elon att ingen ny modell kommer släppas iår, eftersom det skulle innebära en lägre total output av bilar,, jag antar det var vad som fick kursen att reagea.

Jag tycker Tesla ser billig ut nu och har ökat inehavet senaste dagarna. Eps ligger på 2,5, så om de håller samma lönsamhet under 2022 som endast under q4 detta år hamnar pe på 87 (sett till dagens kurs ca 870). Lägger man in 50 tillväxt fram till q4 2022, så är det årliga genomsnittet på 58 sett framåt från q4 2022. Och då är 50% tillväxt ändå inte den mest aggressiva estimeringen.
Citera
2022-01-27, 20:02
  #8526
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Var rapporten under förväntan eller vad föranleder dagens ras?

Det är en massa idioter som säkert har en massa optioner med kort löptid som gör att kursen åker runt som jojo och sedan drar så in i helvete åt ett håll. Detta är typiskt Tesla. Kunde lika gärna vara uppåt.
Citera
2022-01-27, 20:03
  #8527
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Bra fråga, kursen skakade en del under timmen efter rapporten men gick + till slut, under earnings call sa Elon att ingen ny modell kommer släppas iår, eftersom det skulle innebära en lägre total output av bilar,, jag antar det var vad som fick kursen att reagea.

Jag tycker Tesla ser billig ut nu och har ökat inehavet senaste dagarna. Eps ligger på 2,5, så om de håller samma lönsamhet under 2022 som endast under q4 detta år hamnar pe på 87 (sett till dagens kurs ca 870). Lägger man in 50 tillväxt fram till q4 2022, så är det årliga genomsnittet på 58 sett framåt från q4 2022. Och då är 50% tillväxt ändå inte den mest aggressiva estimeringen.

Håller med, har också köpt under idag och under de senaste dagarna.
Citera
2022-01-27, 20:07
  #8528
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Vilka tror du har bäst betalt meteorologer eller aktieanalytiker?
Är din tes att aktieanalytiker inte sysslar med modellering, att meterologer hade haft bättre betalt om de gissade mer eller båda?
Citera
2022-01-27, 20:19
  #8529
Medlem
Lite kuriosa till er som påstår att Tesla aldrig kommer kunna handlas under p/e 100 och att forward p/e borde vara >150.

Mellan år 2000 och 2013 ökade Microsoft sina intäkter med 300%, blev kraftigt mer lönsamma, samtidigt gick p/e talet ifrån 60 till 10. Köpte du Microsoft till p/e 60 (de var år 2000 världsledande inom pc) låg du back 13 år senare.

Att kalla folk idioter för att de säger att ett bolag i en sjukligt konkurrensutsatt bransch inte borde värderas till tresiffrigt p/e är väldigt verklighetsfrånvänt. Jag säger inte vad andra ska göra med sina pengar, men att belåna sig och lägga 100% i Tesla och kalla investeringen för bombsäker är bara naivt.
Citera
2022-01-27, 20:27
  #8530
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Att kalla folk idioter för att de säger att ett bolag i en sjukligt konkurrensutsatt bransch inte borde värderas till tresiffrigt p/e är väldigt verklighetsfrånvänt. Jag säger inte vad andra ska göra med sina pengar, men att belåna sig och lägga 100% i Tesla och kalla investeringen för bombsäker är bara naivt.

Nej så hoppas jag ingen gör.

Ingenting är bombsäkert, man får se på risk/reward.

När aktien har fallit så finns ju mer uppsida än innan (och mindre risk).
Citera
2022-01-27, 21:01
  #8531
Medlem
raskenss avatar
Kursen var ju inte så munter trots rekordresultat -10% just nu. Herr Mongo har säkert nån fin förklaring.
Citera
2022-01-27, 21:09
  #8532
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Kursen var ju inte så munter trots rekordresultat -10% just nu. Herr Mongo har säkert nån fin förklaring.
Jag tror att alla investerare har tagit sitt förnuft till fånga och tittat på fb-forumet. När de läst alla dina inlägg så kände de till sist att det var dags att sälja.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback