Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-05, 22:55
  #4597
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Vilken tur att Tesla inte bara är ett bilföretag då

Du är medveten om hur stor del av deras omsättning och vinst som kommer från bilarna?
Citera
2021-03-05, 23:03
  #4598
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Det kan vara en bra idé som typ de som köpte och höll Apple. Det kan också vara en riktigt dålig idé som typ de som köpte och höll genom it bubblan i början av seklet. Det fanns många svenne banan som var miljonärer ett tag där men som behöll sina aktier genom hela raset.
Absolut det har du rätt i. Jag tror verkligen att Tesla är Apple i det fallet.

Jag har gjort min hemläxa när det kommer till Tesla. Stora delar av min dag går åt att följa företaget, och det har jag gjort i flera år nu. Redan innan jag investerade så var jag fascinerad av Tesla, runt år 2015 blev jag besatt nästan. Mest för att jag redan som liten grabb alltid älskat allt som har med teknologi att göra.

Jag kan med handen på hjärtat säga att jag aldrig varit så säker på något som jag är på Teslas framtid. Jag fattar nästan inte hur man INTE kan investera, åtminstone liten del av sin portfölj till en början.
Citera
2021-03-05, 23:04
  #4599
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Du är medveten om hur stor del av deras omsättning och vinst som kommer från bilarna?
Har gått igenom detta många gånger redan
Citera
2021-03-05, 23:24
  #4600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Premiumpengar? Hur är under halvmiljonen med FSD premiumpengar?

Klart du inte förstår vem som är intresserad av det, för du verkar inte ha varit i varken USA eller Kina. Där kör man bil, mycket och långt, fram och tillbaka till jobbet, vi snackar ofta 1.5 timma plus för enkel väg. Kollektivtrafik existerar inte förutom i New York.

F.ö förväntas man även att prestera på sina jobb, vilket innebär att man i regel jobbar 12 timmar om dagen. Att kunna jobba medans man pendlar är guld värt.

Och nej, småspararna har inte drivit teslas kurs på över ett år.
Då är problemet bristen på kollektivtrafik, 1,5 timme i bilköer är inte premium oavsett fsd eller ej.

Ska man sälja miljontals bilar är det en bil med nypris på max 250k, som ska parkeras på en gata utan laddmöjligheter. Den stora massan bor inte i en villa med solceller på taket.

Jag har varit i usa, kört bil där med på västkusten, de mesta hade en bil med ”autopilot” klarat galant. Om du åkt en lång sträcka i bil nån gång vet du säkert att man är trött och mör oavsett om man körde eller åkte som passagerare. Fsd handlar om att betala dyra pengar för lyxen att istället för lyssna på en podd/musik kunna pilla på mobilen istället.. Det är en gimmick.
Citera
2021-03-05, 23:37
  #4601
Avstängd
Glossuss avatar
Räkna ut Tesla=blanka.. Det går ju inte. Den som vågar får gärna ge sig till känna..
Citera
2021-03-06, 00:22
  #4602
Medlem
Man kan diskutera Teslas framtid in i oändligheten. Tror alla Bears underskattar varumärkets rockstjärnestatus och alla Bulls överskattar företagets storhet. P/E i all ära men när TSLA rusar så går det fort. Jag är här för att tjäna pengar och kommer vara med igen på nästa rusning, för den kommer oavsett hur övervärderad skiten är. En sak är säker: Tesla och Elon ska ingenstans. Vill man in så måste man vara redo på blodröda veckor och rusningar mot molnen. Lycka till alla
Citera
2021-03-06, 05:17
  #4603
Medlem
twoeggss avatar
Gör man TA på aktien så ser man att den bör stöta på support vid förra ATH den 1 September 2020 på ca 500$. Ligger på 597$ efter fredagens stängning. Men beror lite på hur korrektionen som äger rum nu på marknaden går också.
Citera
2021-03-06, 08:57
  #4604
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Men snälla. Alla dina exempel på straffskatter, el-brist etc är bundet till en liten pissmarknad som Sverige. Det är så sjukt många i den här tråden som verkar tro att ett pissluffarland som Sverige på något sätt är en gränssättande marknad för något ö.h.t

Tror du att man har problem med straffskatter i NA eller Asien? Tror du att man har problem med att MP muppar har något att säga till om på dom stora marknaderna?

Samma resonemang gäller priset på en Tesla, där sosse-svennen här inne påstår att tesla ligger i lyxsegmentet, eller ens i premiumsegment. Och det enda argumentet för detta är att den är dyr med ett påslag av moms och för att gemene svensk tjänar lika mycket som en städare gör i USA och därför inte har råd med den.
Tesla överlever tack vare subventioner i USA, precis som att vind och solkraft överlever av samma orsak. Vi har utsläppsrättstramset i hela EU, så batteriebilar subventioneras även här.
Citera
2021-03-06, 10:03
  #4605
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tesla överlever tack vare subventioner i USA, precis som att vind och solkraft överlever av samma orsak. Vi har utsläppsrättstramset i hela EU, så batteriebilar subventioneras även här.
Syftar du på krediterna de säljer? Eller vad för subventioner menar du att Tesla inte skulle överleva utan?
Citera
2021-03-06, 10:07
  #4606
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Syftar du på krediterna de säljer? Eller vad för subventioner menar du att Tesla inte skulle överleva utan?
Spelar du dum eller? Utsläppsrätter som Tesla tilldelas för att man tillverkar ”utsläppsfria” bilar och som Tesla låtsas är en del av marginalen på bilarna är subventioner.
Sen att Teslas bilar i de flesta fall ger upphov till mer utsläpp och miljöbelastning än valfri fossilbil låtsas vi inte om.
Citera
2021-03-06, 10:22
  #4607
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Räkna ut Tesla=blanka.. Det går ju inte. Den som vågar får gärna ge sig till känna..

Michael Burry vågade, men har är ju också speciell. Hundratals miljarder har gått förlorade i att försöka sig på att blanka denna luriga aktie!
Citera
2021-03-06, 10:29
  #4608
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Spelar du dum eller? Utsläppsrätter som Tesla tilldelas för att man tillverkar ”utsläppsfria” bilar och som Tesla låtsas är en del av marginalen på bilarna är subventioner.
Sen att Teslas bilar i de flesta fall ger upphov till mer utsläpp och miljöbelastning än valfri fossilbil låtsas vi inte om.
Vi har ju gått igenom det här med krediterna. Var jag inte tydlig nog sist? Komiskt att du kallar mig dum när du inte förstår enkel ekonomi.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback