Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-06, 10:36
  #4609
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Vi har ju gått igenom det här med krediterna. Var jag inte tydlig nog sist? Komiskt att du kallar mig dum när du inte förstår enkel ekonomi.
Det är du som tror att Tesla är lågt värderat och att Tesla kommer att dominera världens biltillverkning om några år.
Du vill nog inte förstå ens om du får fakta slaget i huvudet på dig.
Tesla är extremt övervärderat ens om man lyckas maxa produktionen och försäljningen i de nuvarande och kommande fabrikerna. Space X, Solceller och annat skit är bara distraktioner från illusionisten Musk.
Sekten jublar och applåderar kaninen ur hatten.
Citera
2021-03-06, 10:45
  #4610
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är du som tror att Tesla är lågt värderat och att Tesla kommer att dominera världens biltillverkning om några år.
Du vill nog inte förstå ens om du får fakta slaget i huvudet på dig.
Tesla är extremt övervärderat ens om man lyckas maxa produktionen och försäljningen i de nuvarande och kommande fabrikerna. Space X, Solceller och annat skit är bara distraktioner från illusionisten Musk.
Sekten jublar och applåderar kaninen ur hatten.
Din självinsikt är skrattretande! Allt du säger borde du säga till dig själv. Jag slog fakta i huvudet på dig angående krediterna men du fattar fortfarande ingenting. Istället byter du ämne. Jag förklarade väldigt tydligt att Tesla överlever utan krediterna och jag gav dig fakta men ändå är du här och skriver samma skit.
Citera
2021-03-06, 15:42
  #4611
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Har gått igenom detta många gånger redan

Ok men låt oss då prata om deras potentiella tillväxt inom andra saker de faktiskt tjänar pengar på.

Vi ponerar att det är powerwalls de skall växa med och vi säger att de kan sälja tre powerwalls till varje hushåll i världen. Låt oss säga det går 3 personer på varje hushåll. Nu tar vi i, det är bara en bråkdel av världens invånare som har behov av det här. Men då blir det en powerwall per världsinvånare och de håller i 7 år. Låt oss för enkelheten skull säga att de tjänar lika mycket på en powerwall som en bil.

För att tiodubbla aktiekursen och hålla ett P/E på 20 så måste Tesla ta 30% av världsbilmarknaden och dessutom sälja en powerwall till varje invånare i hela världen var sjunde år, eller en per hushåll varannat år.

Den globala snittlönen per hushåll är ca 10000 USD per år. En powerwall kostar 6500 USD.

Snittvärldsinvånaren måste lägga 25% av sin inkomst på powerwalls och var tredje bil som köps måste vara en Tesla för att upprätthålla den aktiekurs du förutspår.

Detta går inte ihop.
__________________
Senast redigerad av lemmeln 2021-03-06 kl. 15:45.
Citera
2021-03-06, 18:22
  #4612
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Ok men låt oss då prata om deras potentiella tillväxt inom andra saker de faktiskt tjänar pengar på.

Vi ponerar att det är powerwalls de skall växa med och vi säger att de kan sälja tre powerwalls till varje hushåll i världen. Låt oss säga det går 3 personer på varje hushåll. Nu tar vi i, det är bara en bråkdel av världens invånare som har behov av det här. Men då blir det en powerwall per världsinvånare och de håller i 7 år. Låt oss för enkelheten skull säga att de tjänar lika mycket på en powerwall som en bil.

För att tiodubbla aktiekursen och hålla ett P/E på 20 så måste Tesla ta 30% av världsbilmarknaden och dessutom sälja en powerwall till varje invånare i hela världen var sjunde år, eller en per hushåll varannat år.

Den globala snittlönen per hushåll är ca 10000 USD per år. En powerwall kostar 6500 USD.

Snittvärldsinvånaren måste lägga 25% av sin inkomst på powerwalls och var tredje bil som köps måste vara en Tesla för att upprätthålla den aktiekurs du förutspår.

Detta går inte ihop.
Självklart går det inte ihop om du bara räknar bilar och powerwall. Jag rekommenderar dig att läsa på lite. Du kan börja här:https://youtu.be/i9eWmAkTTTw

Sen kan du även googla på ark invest tesla price target. Läs deras rapport. Finns massa info att hitta bara du letar.
Citera
2021-03-06, 19:03
  #4613
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Självklart går det inte ihop om du bara räknar bilar och powerwall. Jag rekommenderar dig att läsa på lite. Du kan börja här:https://youtu.be/i9eWmAkTTTw

Sen kan du även googla på ark invest tesla price target. Läs deras rapport. Finns massa info att hitta bara du letar.

Kan du inte bara nämna vilka produkter och tjänster det är i stället? Eller åtminstone en enda, den absolut bästa?
Citera
2021-03-06, 19:40
  #4614
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Kan du inte bara nämna vilka produkter och tjänster det är i stället? Eller åtminstone en enda, den absolut bästa?
Jobbigt att klicka på en länk eller?
Citera
2021-03-06, 19:51
  #4615
Avstängd
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Michael Burry vågade, men har är ju också speciell. Hundratals miljarder har gått förlorade i att försöka sig på att blanka denna luriga aktie!

Vansinne att ens tänka tanken..
Citera
2021-03-06, 20:14
  #4616
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jobbigt att klicka på en länk eller?

Du ber mig se på en halvtimme lång film.

Skriv nu bara den absolut bästa produkten eller tjänsten som Tesla bör värderas efter i stället för bilar eller powerwalls.
Citera
2021-03-06, 20:15
  #4617
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Vansinne att ens tänka tanken..
Men jag önskar ändå att jag hade gjort det för en månad sedan.
Citera
2021-03-06, 20:39
  #4618
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Du ber mig se på en halvtimme lång film.

Skriv nu bara den absolut bästa produkten eller tjänsten som Tesla bör värderas efter i stället för bilar eller powerwalls.
Finns för många att nämna. Min 10x price target är mer än bara 1 produkt/tjänst. Här är några iaf. Vill du veta mer om varje sak så får du googla själv.
Bilar
Energi (powerwall, Megapack, solenergi och autobidder)
Försäkring
FSD intäkter
Taxi
App store
Hvac för hem
Licensiera sin mjukvara till andra tillverkare
Batterier
Dojo
Supercharger nätverk
Finns säkert mer jag glömt nämna, och många fler saker som inte är offentligt än.
Citera
2021-03-06, 20:41
  #4619
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Finns för många att nämna. Min 10x price target är mer än bara 1 produkt/tjänst. Här är några iaf. Vill du veta mer om varje sak så får du googla själv.
Bilar
Energi (powerwall, Megapack, solenergi och autobidder)
Försäkring
FSD intäkter
Taxi
App store
Hvac för hem
Licensiera sin mjukvara till andra tillverkare
Batterier
Dojo
Supercharger nätverk
Finns säkert mer jag glömt nämna, och många fler saker som inte är offentligt än.

Så i princip bara förhoppningar om potentiellt framtida produkter och tjänster?
Citera
2021-03-06, 20:49
  #4620
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Så i princip bara förhoppningar om potentiellt framtida produkter och tjänster?
Gör du research så fattar du varför det är mer än bara förhoppningar. Men om 30 min är för långt för dig så kommer du aldrig lära dig något.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback