Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-05, 18:41
  #4585
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Vad snackar ni om? Det är ju inte bara Tesla. Hela jävla techmarknaden har ju rasat tillsammans med Tesla. Detta har inte så mycket med Tesla i sig att göra.

I princip all grön tech har rasat rejält. Problemet med Tesla är ju den höga fallhöjden. Blir tufft att nå de nivåer den varit på förut när vi väl får rekylen om några månader.

Skönt att man sålde allt runt 850 dollar...

Kommer garanterat att köpa in mig igen men nu blir det att följa raset från läktaren.

Sitter dock med positioner i både Xpeng och NIO inte så kul, blir att köpa mer för att få ner GAV, nog enda sättet att gå plus i år. Mycket EV-bolag som var övervärderat i Januari.
Citera
2021-03-05, 19:31
  #4586
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vet inte riktigt vilka det är dom är tänkta att betala premiumpengar för lyxen att sitta och surfa på mobilen när bilen kör en till jobbet. Jag kan inte direkt säga att jag skulle vara villig att betala särskilt mycket extra för det, det ger ju mig inget större i värde tillbaka.

Som sagt innan, det enda jag skulle se fram emot är att låta bilen köra hem mig från puben när jag är packad. Men frågan är om inte en taxiresa är billigare i längden än betala en massa extra för tjänsten i bilen.

Folk vill i regel ha en billig driftsäker bil som dom kan ta sig från a till b med, det är inte mercedes s-klass som är mest sålda bilen på jorden direkt.


Premiumpengar? Hur är under halvmiljonen med FSD premiumpengar?

Klart du inte förstår vem som är intresserad av det, för du verkar inte ha varit i varken USA eller Kina. Där kör man bil, mycket och långt, fram och tillbaka till jobbet, vi snackar ofta 1.5 timma plus för enkel väg. Kollektivtrafik existerar inte förutom i New York.

F.ö förväntas man även att prestera på sina jobb, vilket innebär att man i regel jobbar 12 timmar om dagen. Att kunna jobba medans man pendlar är guld värt.

Och nej, småspararna har inte drivit teslas kurs på över ett år.
__________________
Senast redigerad av Dristigheten 2021-03-05 kl. 19:34.
Citera
2021-03-05, 19:41
  #4587
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag har försökt förklara det för folk här men ingen verkar förstå. Aja bara att låta de spekulera vidare. De som vet, de vet.
Jag hoppas bara den här rean är kvar tills nästa fredag. Kommer göra ett större köp då
Hur mycket tycker du att aktien är värd? Alltså, om du i dagsläget ägde noll stycken, men du nu hade kassa att köpa in dig med, hur högt ska priset vara för att du ska välja att avstå?
Citera
2021-03-05, 20:16
  #4588
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Hur mycket tycker du att aktien är värd? Alltså, om du i dagsläget ägde noll stycken, men du nu hade kassa att köpa in dig med, hur högt ska priset vara för att du ska välja att avstå?
Ägde jag noll stycken så hade jag fortfarande köpt för dagens pris. Men jag är långsiktig. Kommer inte sälja en enda aktie på 10 år, så dagens pris är orelevant för mig. Jag köper varje chans jag får helt enkelt.
Citera
2021-03-05, 20:26
  #4589
Medlem
lemmelns avatar
Det är fortfarande så efter detta kursfall, att om man köper hela bolaget i dag till nuvarande värdering så tar det med nuvarande försäljningssiffror 1044 år innan företaget tjänat in priset i vinst.

Men då räknar vi inte med inflationen. 1,02^1044 är nästan en miljard. Så lite förenklat tar det en miljard år att få tillbaka investeringen.

Så nog är det fortfarande en väldigt riskabel investering till det här priset. Det gäller att de tar världen med storm ganska snart om det skall vara något annat än förhoppningar som ligger till grund för det här priset.
Citera
2021-03-05, 20:40
  #4590
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Ägde jag noll stycken så hade jag fortfarande köpt för dagens pris. Men jag är långsiktig. Kommer inte sälja en enda aktie på 10 år, så dagens pris är orelevant för mig. Jag köper varje chans jag får helt enkelt.
Jojo, jag har följt tråden ett tag så det är jag medveten om. Jag undrar bara vad din övre gräns ligger på. Företaget är ju inte värt oändligt mycket menar jag, så jag undrar bara hur mycket du skulle vara beredd att betala en aktie idag.

Jag har själv inget intresse i att aktien ska gå ner, och jag har inte svårt att tänka mig att Tesla är ett bra företag som kommer vara med for the long haul. Jag är bara genuint nyfiken på hur man kan komma fram till att dagens värde är rimligt, givet att teknologin som ska infria löftena inte finns ännu, än mindre infrastrukturen. Att de inte tjänar några nämnvärda pengar just nu är kanske en separat diskussion, men det är väl en sak som är mer än rimligt att ta med i värderingen man gör.

Personligen tror jag absolut på sektorn och jag kommer alltid vara teknikoptimist. Dessutom är det larvigt att tro att det kommer vara dagens stora bilmärken som för alltid kommer dominera hela världen. Lika larvigt är det att tro att Tesla kommer ha något slags monopol på bilmarknaden de kommande 30 åren, vilket nästan är det som krävs för att rättfärdiga värderingen vi har idag. Och förhoppningarna att hela jordens energiproblem ska komma att lösas inom några mandatperioder ger jag inte heller mycket för.

Just nu känner jag mig säker på att mina pengar de kommande åtminstone tio åren kommer förräntas bättre på annat håll. Men som sagt är Tesla absolut ett intressant bolag, som det säkert kan bli något bra av. Det är ju inte precis så att de som torskade i IT-bubblan runt millennieskiftet hade fel i sak.
Citera
2021-03-05, 21:18
  #4591
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Jojo, jag har följt tråden ett tag så det är jag medveten om. Jag undrar bara vad din övre gräns ligger på. Företaget är ju inte värt oändligt mycket menar jag, så jag undrar bara hur mycket du skulle vara beredd att betala en aktie idag.

Jag har själv inget intresse i att aktien ska gå ner, och jag har inte svårt att tänka mig att Tesla är ett bra företag som kommer vara med for the long haul. Jag är bara genuint nyfiken på hur man kan komma fram till att dagens värde är rimligt, givet att teknologin som ska infria löftena inte finns ännu, än mindre infrastrukturen. Att de inte tjänar några nämnvärda pengar just nu är kanske en separat diskussion, men det är väl en sak som är mer än rimligt att ta med i värderingen man gör.

Personligen tror jag absolut på sektorn och jag kommer alltid vara teknikoptimist. Dessutom är det larvigt att tro att det kommer vara dagens stora bilmärken som för alltid kommer dominera hela världen. Lika larvigt är det att tro att Tesla kommer ha något slags monopol på bilmarknaden de kommande 30 åren, vilket nästan är det som krävs för att rättfärdiga värderingen vi har idag. Och förhoppningarna att hela jordens energiproblem ska komma att lösas inom några mandatperioder ger jag inte heller mycket för.

Just nu känner jag mig säker på att mina pengar de kommande åtminstone tio åren kommer förräntas bättre på annat håll. Men som sagt är Tesla absolut ett intressant bolag, som det säkert kan bli något bra av. Det är ju inte precis så att de som torskade i IT-bubblan runt millennieskiftet hade fel i sak.
Jag har inte riktigt en övre gräns. Eller jo klart om den låg på $2000 idag så hade jag nog inte köpt. Men annars köper jag när jag kan. Jag försöker inte tajma marknaden. Men jag köper mer aggressivt när den är så billig som nu. Hade den varit på $800 så hade jag fortfarande köpt, men inte lika mycket kanske. Helt ärligt så varierar det, så jag kan inte ge ett rakt svar med en specifik summa, sorry.

Björnarna här kommer få en hjärtattack nu, men jag tror starkt på att Tesla kommer 10x inom 10 år. Det kanske förklarar varför jag inte tänker på en övre gräns.
Citera
2021-03-05, 22:18
  #4592
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Eller jo klart om den låg på $2000 idag så hade jag nog inte köpt. [..]
Björnarna här kommer få en hjärtattack nu, men jag tror starkt på att Tesla kommer 10x inom 10 år.

$6000 om tio år hade ju varit tre gånger pengarna om du köpt på kurs $2000? Vad är det, 11-12% per år, alltså mer än börsen i snitt per år. Börjar du tvivla på Tesla?
Citera
2021-03-05, 22:19
  #4593
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag har inte riktigt en övre gräns. Eller jo klart om den låg på $2000 idag så hade jag nog inte köpt. Men annars köper jag när jag kan. Jag försöker inte tajma marknaden. Men jag köper mer aggressivt när den är så billig som nu. Hade den varit på $800 så hade jag fortfarande köpt, men inte lika mycket kanske. Helt ärligt så varierar det, så jag kan inte ge ett rakt svar med en specifik summa, sorry.

Björnarna här kommer få en hjärtattack nu, men jag tror starkt på att Tesla kommer 10x inom 10 år. Det kanske förklarar varför jag inte tänker på en övre gräns.

Det säljs i hela världen 17 miljoner nya bilar varje år. Tesla sålde 0,5 miljoner bilar 2020. Det är ungefär 3%. En tiodubbling innebär att var tredje bil som säljs skall vara en Tesla.

Om kursen skall bli 10x av 10x försäljning så innebär det att den behåller samma P/E som nu, dvs strax över 1000. I princip alla världens biltillverkare är värderade till ett P/E kring 10 till 20. För att kursen skall tiodubblas samtidigt som P/E sjunker till 20 så krävs det att Tesla säljer 250 miljoner bilar varje år.

Det här är mellanstadiematematik.
__________________
Senast redigerad av lemmeln 2021-03-05 kl. 22:22.
Citera
2021-03-05, 22:43
  #4594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Ägde jag noll stycken så hade jag fortfarande köpt för dagens pris. Men jag är långsiktig. Kommer inte sälja en enda aktie på 10 år, så dagens pris är orelevant för mig. Jag köper varje chans jag får helt enkelt.
Det kan vara en bra idé som typ de som köpte och höll Apple. Det kan också vara en riktigt dålig idé som typ de som köpte och höll genom it bubblan i början av seklet. Det fanns många svenne banan som var miljonärer ett tag där men som behöll sina aktier genom hela raset.
Citera
2021-03-05, 22:44
  #4595
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffe98
$6000 om tio år hade ju varit tre gånger pengarna om du köpt på kurs $2000? Vad är det, 11-12% per år, alltså mer än börsen i snitt per år. Börjar du tvivla på Tesla?
Haha det var bara ett exempel. Du behöver inte läsa in något i det, jag tvivlar absolut inte på Tesla.
Citera
2021-03-05, 22:46
  #4596
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Det säljs i hela världen 17 miljoner nya bilar varje år. Tesla sålde 0,5 miljoner bilar 2020. Det är ungefär 3%. En tiodubbling innebär att var tredje bil som säljs skall vara en Tesla.

Om kursen skall bli 10x av 10x försäljning så innebär det att den behåller samma P/E som nu, dvs strax över 1000. I princip alla världens biltillverkare är värderade till ett P/E kring 10 till 20. För att kursen skall tiodubblas samtidigt som P/E sjunker till 20 så krävs det att Tesla säljer 250 miljoner bilar varje år.

Det här är mellanstadiematematik.
Vilken tur att Tesla inte bara är ett bilföretag då
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback