Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-31, 15:29
  #3769
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Som Krösus Sork sa, vilket jag håller med om, är de inte level 3 självkörande fordon förrän det är godkänt som det av berörda myndigheter. Vem som helst kan snickra ihop något fordon som kanske lyckas ta sig från A till B utan incident ett par gånger, men någon måste bedöma när det är säkert samt anpassa lagen för det.

Hittade detta intressanta dokument från Transportstyrelsen

https://transportstyrelsen.se/global..._eng_short.pdf



Tycker det är ganska uppenbart att det absolut största hindret för självkörande bilar är att få det godkänt för användning i bred skala, att utveckla det och få det fungera är bara en del av det hela. Därför ska man kanske ha i beaktning att en helt självkörande Tesla som agerar taxibil när du jobbar, eller kör och parkerar själv efter släppt av dig vid restaurangen osv ligger väldigt långt fram i tiden. Men gemene aktieägare i Tesla verkar tro detta kommer inom månader, jag tror snarare 10+ år innan man kan hoppa in i baksätet efter en rejäl pubrunda och låta bilen köra en hem. Jag tror inte heller att en enda Tesla som säljs idag kommer vara kapabel att göra det med nuvarande hårdvara, detta då jag är tveksam till att man skulle godkänna en bil bara för den klarar uppgiften en solig fin dag på bra vägar, utan den ska klara det på en ödslig landsväg utan pinnar/reflexer/synliga väglinjer i full snöstorm kl 2 på natten med..
Håller du med Krösus Sork att det är enkelt att konstruera ett level 5 fordon, som funnits länge också?

Vi får nog "agree to disagree" där. Tesla hade inte släppt ut en version av FSD till allmänheten om den inte är mycket säkrare än en mänsklig förare. De hade inte riskerat folks liv och bli stämda till graven. Myndigheter i USA kommer godkänna det långt före t.ex EU.

Om en människa kan köra i en snöstorm så kommer bilen också kunna det. Vi människor använder 2 kameror (våra ögon) när vi kör. Bilen har 8 kameror med sensorer och radar. Det handlar bara om att träna sin neural network att klara alla situationer.

Folk som kör sin Tesla på natten under en regnstorm är jävligt tacksamma över autopilot på motorväg. Snart klarar den stadstrafik också.
Det är nog svårt att förstå när ni aldrig kört en Tesla. Det är en game changer!
Citera
2020-12-31, 15:33
  #3770
Medlem
Powrs avatar
Tesla har spräckt $700!!!
Jobbigt för alla Tesla shorts där ute
Citera
2020-12-31, 16:06
  #3771
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jaså? Är det enkelt att konstruera ett level 5 fordon? Har det funnits sen lång tid tillbaka?
Tror du själv på vad du säger nu? Svårt att argumentera med ett troll.
Jag är ingenjör, halvvägs genom mitt utbildningsprogram gör man ett projektarbete kring autonom styrning. Det är något som så gott som alla lyckas med. Linköpings universitet har haft en autonom buss som snurrar runt campus de senaste året. Den tekniska höjden är inte hysterisk, däremot bredden och som sagt, framförallt att lyckas bevisa för omvärlden att det fungerar.
Citera
2020-12-31, 16:25
  #3772
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Jag är ingenjör, halvvägs genom mitt utbildningsprogram gör man ett projektarbete kring autonom styrning. Det är något som så gott som alla lyckas med. Linköpings universitet har haft en autonom buss som snurrar runt campus de senaste året. Den tekniska höjden är inte hysterisk, däremot bredden och som sagt, framförallt att lyckas bevisa för omvärlden att det fungerar.
Jämförde du precis en buss kring kampus med en level 5 bil som ska navigera kring trafik?
Jag gissar att en robotdammsugare är mer avancerad än den bussen.
Citera
2020-12-31, 16:58
  #3773
Medlem
Snabb fråga tror ni tesla kommer fortsätter uppåt framöver
Citera
2020-12-31, 17:07
  #3774
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jämförde du precis en buss kring kampus med en level 5 bil som ska navigera kring trafik?
Jag gissar att en robotdammsugare är mer avancerad än den bussen.
Vi kanske har olika defintioner av "kapabel", vad menar du när du säger det? Den är lv 5, men ingen vet det eller kan bevisa det?
Citera
2020-12-31, 17:15
  #3775
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Vi kanske har olika defintioner av "kapabel", vad menar du när du säger det? Den är lv 5, men ingen vet det eller kan bevisa det?
Jag säger att det inte finns någon level 5 än. Det var du som påstod att det var enkelt och har funnits länge. En level 5 är väll när en bil kan köra i alla slags situationer? Inte en buss runt kampus.
Citera
2020-12-31, 17:46
  #3776
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Håller du med Krösus Sork att det är enkelt att konstruera ett level 5 fordon, som funnits länge också?

Vi får nog "agree to disagree" där. Tesla hade inte släppt ut en version av FSD till allmänheten om den inte är mycket säkrare än en mänsklig förare. De hade inte riskerat folks liv och bli stämda till graven. Myndigheter i USA kommer godkänna det långt före t.ex EU.

Om en människa kan köra i en snöstorm så kommer bilen också kunna det. Vi människor använder 2 kameror (våra ögon) när vi kör. Bilen har 8 kameror med sensorer och radar. Det handlar bara om att träna sin neural network att klara alla situationer.

Folk som kör sin Tesla på natten under en regnstorm är jävligt tacksamma över autopilot på motorväg. Snart klarar den stadstrafik också.
Det är nog svårt att förstå när ni aldrig kört en Tesla. Det är en game changer!
Det finns säkert testfordon som presterar väldigt bra, att ha lidar osv istället för att enbart förlita sig på kameror (av kostnadsskäl) är säkerligen en fördel, att Tesla valt bort detta är ett handikapp. Teslan må ha massa kameror men enbart dom i rutan kan få bort smuts/vatten effektivt. En snötäckt bil är ganska snabbt blind i Teslas fall.

Tesla riskerar inget i nuläget då dom varken påstår att bilen kör själv eller uppmanar någon att testa det fullt ut, föraren är ansvarig, föraren ska hålla ratten och ingripa om bilen gör fel.

Jag har själv adaptiv farthållare i bilen, den är bra vid tex stark nederbörd då den hjälper mig att ha koll på trafiken framför mig.

Har du en Tesla?
Citera
2020-12-31, 18:05
  #3777
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag säger att det inte finns någon level 5 än. Det var du som påstod att det var enkelt och har funnits länge. En level 5 är väll när en bil kan köra i alla slags situationer? Inte en buss runt kampus.
Diskussionen började med att du ville få till att Tesla redan är lv 3 eller väldigt nära, men att "myndigheter" kan dra benen efter sig. Du använde dig av ordet kapabel här. Min motpoäng är att den stora utmaningen är att kvalificera bilen för allmän trafik, det finns gott om prototyper som är "kapabla" i den mening att de skulle kunna ha potential att bli kvalificerade.

Mjo, en lv 5:a ska kunna navigera all trafik (vad det nu innebär). Jag försöker inte få det till att LiUs buss är på den nivån, det var ett exempel på att autonom styrning inte behöver vara hyperavancerat. Det märker du väl själv när du är ute och kör? Det är ingen raketkirurgi du sysslar med.
Citera
2020-12-31, 19:11
  #3778
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Diskussionen började med att du ville få till att Tesla redan är lv 3 eller väldigt nära, men att "myndigheter" kan dra benen efter sig. Du använde dig av ordet kapabel här. Min motpoäng är att den stora utmaningen är att kvalificera bilen för allmän trafik, det finns gott om prototyper som är "kapabla" i den mening att de skulle kunna ha potential att bli kvalificerade.

Mjo, en lv 5:a ska kunna navigera all trafik (vad det nu innebär). Jag försöker inte få det till att LiUs buss är på den nivån, det var ett exempel på att autonom styrning inte behöver vara hyperavancerat. Det märker du väl själv när du är ute och kör? Det är ingen raketkirurgi du sysslar med.
Ja. Först måste ju bilen bli kapabel. Självklart är det första steget. Finns ingen bil som är kapabel än. Isåfall hade du redan sett de på gatan. En prototyp är inte samma sak.
Citera
2021-01-01, 01:03
  #3779
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Diskussionen började med att du ville få till att Tesla redan är lv 3 eller väldigt nära, men att "myndigheter" kan dra benen efter sig. Du använde dig av ordet kapabel här. Min motpoäng är att den stora utmaningen är att kvalificera bilen för allmän trafik, det finns gott om prototyper som är "kapabla" i den mening att de skulle kunna ha potential att bli kvalificerade.

Mjo, en lv 5:a ska kunna navigera all trafik (vad det nu innebär). Jag försöker inte få det till att LiUs buss är på den nivån, det var ett exempel på att autonom styrning inte behöver vara hyperavancerat. Det märker du väl själv när du är ute och kör? Det är ingen raketkirurgi du sysslar med.

Ja och nej. Ingen raketkirurgi. Men vår hjärna gör det enkelt för oss i svåra situationer. Unerskatta inte det.
Citera
2021-01-01, 04:17
  #3780
Medlem
annanmedlems avatar
Personligen tror jag risken är väldigt mycket högre att Tesla är kraftigt övervärderat än tvärtom och är inte alls intresserad av att köpa i närheten av nuvarande prisnivåer.

Priset är ju inte på något vis motiverat i nuvarande vinst och ser man bara till bilsidan vilket man ju inte borde göra liksom det såklart kan finnas patent o.s.v. så nu säger jag kanske emot mig själv men ja jag har ju väldigt svårt att se att de har något som gör att de slipper konkurrens. Det finns ju gott om konkurrenter och vare sig batterierna eller elmotorer är något nytt och på AI-fronten pluggade jag ämnet för snart 20 år sedan och jag ligger ju efter där såklart men inte heller det är ju något andra inte kan göra. Marknaden är ju inte omöjlig att ta sig in på för de andra aktörerna och om Tesla har fördelar i konstruktion av bilarna vet jag inte heller men det är väl om inte annat inte givet.

Inte vet jag hur viktigt Musk tycker att det är heller. Jag kan ju tänka mig att han vill driva innovationen framåt men om hans mål är just att driva på förnyelsebart effektivare resande så kanske han är nöjd med att ha väckt utvecklingen och ambitionen och en utveckling i den riktningen bland andra och kanske inte nödvändigtvis behöver vara den som gör det absolut bäst. Han har ju fått till den utvecklingen för bilismen ändå. Hur många tiotals eller hundratals miljarder dollar han till slut är värd kanske spelar mindre roll huvudsaken är att vi fick elbilar, förnyelsebar energi i mängder, självkörande fordon, AI-sjukvård, bättre användargränssnitt, etablerar oss på en annan plats än jorden och börjar ge oss ut i universum o.s.v..Våga drömma och utvecklas. Bli mer som honom och mer som han vill ha framtiden.

Sett till navigeringen vet jag att han i någon video sade något i stil med att man klarade sig bra med bara videokameror och frågade hur mycket bättre det automatiska systemet måste vara än människor innan det är ok att använda det. Och där har han ju såklart en jättepoäng å andra sidan kan jag ju tycka att om de inte använder LIDAR exempelvis och andra gör det så vore ju det ett scenario där andras lösning kanske kunde blivit bättre. Nu kanske de använder LIDAR och i vilket fall som helst kan börja använda det ändå men det måste ju inte vara så att Tesla kommer med den absolut bästa lösningen.
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2021-01-01 kl. 04:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback