2021-01-01, 12:04
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Ja. Först måste ju bilen bli kapabel. Självklart är det första steget. Finns ingen bil som är kapabel än. Isåfall hade du redan sett de på gatan. En prototyp är inte samma sak.
Jag vet inte om jag är otydlig eller om du duckar frågan. Jag gör ett sista försök, hur vill du definiera "kapabel"?

Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Ja och nej. Ingen raketkirurgi. Men vår hjärna gör det enkelt för oss i svåra situationer. Unerskatta inte det.
Visst är det så, även om den också gärna lägger krokben. Skulle nog vilja hävda att stress är den ledande orsaken till missad uppkörning och det är inte en faktor för en dator.
Citera
2021-01-01, 13:25
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Jag vet inte om jag är otydlig eller om du duckar frågan. Jag gör ett sista försök, hur vill du definiera "kapabel
Jag är väll inte otydlig? Kapabel, alltså när den klarar level 3. Om de har data på att inga olyckor skett på 100 miljoner km, men myndigheter vill vänta till 1 miljard km. Då är den level 3 enligt mig. Vissa myndigheter är strängare än andra. Speciellt i EU.
Citera
2021-01-01, 13:33
Medlem
Citat:
Jag är väll inte otydlig? Kapabel, alltså när den klarar level 3. Om de har data på att inga olyckor skett på 100 miljoner km, men myndigheter vill vänta till 1 miljard km. Då är den level 3 enligt mig. Vissa myndigheter är strängare än andra. Speciellt i EU.
Så inga olyckor på 100 miljoner km, då är de level 3 enligt dig?
Citera
2021-01-01, 13:37
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Så inga olyckor på 100 miljoner km, då är de level 3 enligt dig?
Det var ett exempel. Drog bara ut en siffra från arslet. Den är level 3 när Tesla säger det. Jag litar på att de inte hade släppt ut en dödsmaskin på vägen. Och jag är rätt säker på att Tesla har bättre koll än några kostymnissar i regeringen.
Citera
2021-01-01, 14:52
Medlem
libbens avatar
Man får inte heller glömma bort hur fort utvecklingen kommer gå för deras AI i dojon när den är fullt rustad.

Är man intresserad av ämnet kan man börja med att läsa på mer här https://cleantechnica.com/2020/11/21...lf-driving-ai/

Som det är i nuläget så tar det flera dagar för en körning och sedan rullas nya fsd versionen ut till testförarna.

När Dojon är fullt rustad kommer de kunna göra körningen på några timmar.

Så det kommer gå ruskigt fort när Dojon börjar bli rustad och ju fler bilar som har tillgång till FSD ju fortare kommer processen gå. Det är galet hur mycket data Tesla har och kommer få. Om ni tycker resultatet är bra nu så vänta bara tills några tusen till sitter med FSD och rapporterar data till Dojon. Det kommer gå mycket fort!
Citera
2021-01-01, 15:17
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Den klarar lv 3 när den är godkänd som lv 3. Se det som peer review, din forskning är inte klar för att du säger att den är klar, den är klar när den är granskad och du lyckats övertyga dina granskare att du vet vad du håller på med.

Men ja, absolut, du har en poäng i att reglerna tycks vara slappare i USA.
Citera
2021-01-01, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork

Visst är det så, även om den också gärna lägger krokben. Skulle nog vilja hävda att stress är den ledande orsaken till missad uppkörning och det är inte en faktor för en dator.

Sant, AI lär vara bättre förare i nästan alla situationer. Men jag mistänker att bara en sådan sak som påfarter till motorväg kan skapa stora problem. Ibland är vägen snett nedanför, du ser knappt vägen och du måste anpassa farten redan innan då du har kort sträcka att byta fil. Misstänker att en AI kan få svårt att veta riktigt var den ska leta fordon i ett sådant läge. Men programmerargenier har säkert lösning för det med förvisso.

Med det sagt har nog cirka 50% av bilförarna svårt med samma sak idag med, men det vore komiskt att se bilarna autobromsa när de misslyckas att komma in på motorvägen.
Citera
2021-01-01, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Sant, AI lär vara bättre förare i nästan alla situationer. Men jag mistänker att bara en sådan sak som påfarter till motorväg kan skapa stora problem. Ibland är vägen snett nedanför, du ser knappt vägen och du måste anpassa farten redan innan då du har kort sträcka att byta fil. Misstänker att en AI kan få svårt att veta riktigt var den ska leta fordon i ett sådant läge. Men programmerargenier har säkert lösning för det med förvisso.

Med det sagt har nog cirka 50% av bilförarna svårt med samma sak idag med, men det vore komiskt att se bilarna autobromsa när de misslyckas att komma in på motorvägen.
Eller vänstersväng i tät trafik inne i staden utan trafikljus, ögonkontakt och samspel är ju nyckeln där. Normalt sätt stannar kanske någon för att låta en genomföra svängen, ska AIn notera detta?
Citera
2021-01-02, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Eller vänstersväng i tät trafik inne i staden utan trafikljus, ögonkontakt och samspel är ju nyckeln där. Normalt sätt stannar kanske någon för att låta en genomföra svängen, ska AIn notera detta?

Haha, jag ser fram emot att se AI bilarna stå still vid övergångsstället och vänta på 5-åringen på cykel som väntar på mamma och pappa 200 meter bort.
Citera
2021-01-02, 16:30
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skenderbeg
Snabb fråga tror ni tesla kommer fortsätter uppåt framöver

Ja, den kommer att fortsätta upp så länge som FED ökar penningmängden i den takt som dom gör nu.
Alla pengar som trycks och vräks ut på markanden måste ta vägen någonstans.
Hur mycket tesla aktien kommer att gå upp under 2021 är svårt att säga. Priset på aktien saknar redan nu koppling till bolagets fysiska intjännignsmöjligheter, så om aktien kostar 700 eller 2000 USD spelar egentligen ingen roll i det avseendet. Priset på aktien beror bara av vad man tror att någon vill betala för aktien senare.
Citera
2021-01-02, 18:40
Medlem
Powrs avatar
Då var det officiellt! 500k bilar levererade 2020

Ett mål Elon Musk hade redan år 2014! Trots en pandemi och trots att fabriken var stängd några veckor!

Tesla levererar som vanligt

Grattis till alla som håller $TSLA
Citera
2021-01-02, 20:19
Medlem
Citat:
Då var det officiellt! 500k bilar levererade 2020

Ett mål Elon Musk hade redan år 2014! Trots en pandemi och trots att fabriken var stängd några veckor!

Tesla levererar som vanligt

Grattis till alla som håller $TSLA

”dEt FiNNs InGeN efTerFrågAn”

500.000 fordon levererade under en pandemi och under ganska ansträngda internationella handelsrelationer.
Senast redigerad av Dristigheten 2021-01-02 kl. 20:26.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback