2024-10-14, 17:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Du hade bättre tajming än jag. I övrigt hade vi samma (dumma?) idé.

TSLA har som sagt en oerhörd potential. Lite förvånad att aktien inte återhämtat sig efter gårdagens Space-X-landning dock, det borde ha påverkat priset.
Citera
2024-10-14, 17:04
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarlGrey
TSLA har som sagt en oerhörd potential. Lite förvånad att aktien inte återhämtat sig efter gårdagens Space-X-landning dock, det borde ha påverkat priset.
Jo, jag är som sagt bullish Tesla, men jag tror att kryptorelaterat kommer gå bättre fram till årskiftet..
Citera
2024-10-14, 17:23
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Var är konkurrensen till Teslas robotar? Jag vet att Japan ligger långt fram där men är inte så insatt.

Tesla har pengar, ingenjörer, beräkningskraft och produktionsmedel.

Så ingen direkt konkurrens skulle jag säga även om Figure och BD har samarbeten med företag som satsar. Ett slutet ekosystem som Tesla har och superfokus på att ta Optimus till färdig produkt är svårt att konkurrera med.
Citera
2024-10-14, 17:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Jo, jag är som sagt bullish Tesla, men jag tror att kryptorelaterat kommer gå bättre fram till årskiftet..

TSLA är kryptorelaterat.
Citera
2024-10-14, 18:12
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Jag vet en och annan Tesla/Elon-hater som denna artikeln berör.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/kronikor/20240315/cathie-bjork-se-hit-alla-teslahatare/
Citera
2024-10-14, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tesla har pengar, ingenjörer, beräkningskraft och produktionsmedel.

Så ingen direkt konkurrens skulle jag säga även om Figure och BD har samarbeten med företag som satsar. Ett slutet ekosystem som Tesla har och superfokus på att ta Optimus till färdig produkt är svårt att konkurrera med.
Hmm... "företag som satsar" jo, så kan man ju uttrycka det...
Figure är backat av AI ledare såsom Amazon, OpenAI och Nvidia. Men det är ingen konkurrent?
Jag har slutat bli förvånad över den övertro som bor i sekten. Man skakar på huvudet och går vidare.
Citera
2024-10-14, 20:41
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag vet en och annan Tesla/Elon-hater som denna artikeln berör.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/kronikor/20240315/cathie-bjork-se-hit-alla-teslahatare/

Va, den här artikeln kan inte finnas på riktigt? Simulationen är trasig nu?
Citera
2024-10-15, 00:29
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Hmm... "företag som satsar" jo, så kan man ju uttrycka det...
Figure är backat av AI ledare såsom Amazon, OpenAI och Nvidia. Men det är ingen konkurrent?
Jag har slutat bli förvånad över den övertro som bor i sekten. Man skakar på huvudet och går vidare.

Vem skall skall producera dem då, och till vilket pris? Gu va skönt det verkar att inte fatta någonting så man kan vandra runt och tro att allt är så lätt.
Citera
2024-10-15, 00:31
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Va, den här artikeln kan inte finnas på riktigt? Simulationen är trasig nu?

Haha, exakt vad jag tänkte också. Bara en glitch, säkert borta imorgon igen.
Citera
2024-10-15, 13:00
Medlem
Enterprises avatar
Det har säkert fastslagits tidigare men Optimus-robotorna på Eventet 10/10 var fjärrstyrda av Tesla-anställda.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-10-14/tesla-s-optimus-robots-were-remotely-operated-at-cybercab-event
Citera
2024-10-15, 14:19
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det har säkert fastslagits tidigare men Optimus-robotorna på Eventet 10/10 var fjärrstyrda av Tesla-anställda.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-10-14/tesla-s-optimus-robots-were-remotely-operated-at-cybercab-event

Så är det. Ingen hemlighet. Det som dock är "det stora" är hur rörliga robotarna är. Sedan ska det tilläggas att det vi såg var generation 2. Det är inte den generation som Tesla ämnar produktionssätta inom cirka 2 år. Det som visades upp av generation 3 var endast en underarm med hand som visade hur långt man kommit med finliret. En hand är mycket komplicerad att göra bra med alla leder, böjningar m.m.

// CC
Citera
2024-10-15, 15:05
Medlem
raskenss avatar
Intressant analys om robottaxin från ett stort Teslafan:

https://www.youtube.com/watch?v=fgm5uZaS3-E

En intressant observation är att om nu model 3 har precis samma FSD varför ska man köpa en robotaxi när 3:a också gör samma sak men har massa extra features.
Senast redigerad av raskens 2024-10-15 kl. 15:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in