2024-10-12, 22:52
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
´

Visst, men de är oerhört inlåsta eftersom de inte kan köra var som helst. De är inlåsta i områden där de har mappat upp varenda centimeter av omgivning med HD maps. Skulle man släppa bilen utanför ett område som inte är HD mappat till minsta detalj så skulle bilen inte fatta ett dugg och stå still. Den har ingen aning om hur man kör om den inte "går på räls" med stödhjul så att säga.

Det är en enorm skillnad med Tesla som satsar på AI istället där bilen ska kunna släppas vart som helst och kunna köra ändå. Med tanke på hur liten yta waymo har lycakts få köra på än så länge, hur mycket tror du inte att det kommer kosta och hur många decennier eller århundraden tror du det kommer ta innan de kan köra på hela jorden? Svaret är att det kommer inte hända med den teknik de använder idag.

Ja och det är nästa poäng. Tesla tjänar redan idag stora pengar på FSD eftersom folk frivilligt betalar för en icke färdig version av FSD. Pengar som för Tesla bara är 100% vinst. Bilarna är redan utrustade med allt som behövs för FSD och de går med vinst på bilarna utan att en enda person köper FSD. Men de som köper FSD för ganska mycket pengar, det blir ju 100% vinst.

Waymo och andra sidan... finns ingen framtid för dom.
Crusise är redan körda, de körde över en kvinna och sedan fortsatte att köra medans hon låg under bilen.

job230ge är alltid så nogaräknad med positivt kassaflöde för att motivera ett företags värdering eller avgöra dess ledning, men inte när det kommer till Waymo.
Citera
2024-10-12, 22:57
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ahh. Det klassiska "om du inte tjäna mer än Musk har du ingen rätt att ha åsikter" argumentet. Det är nästan i samma nivå som "min pappa tjänar mer än din pappa" -argumentet.

Är så spännande att observera argumentationsmetodetna Teslasekten använder sig av. Herr Mongolid du var ju aktiv i början av din flashbackkarriär med att kämpa mot religiösa rörelser. Hur känns det att numera själv vara aktiv i en religiös rörelse, Teslasekten alltså?

Någon som hänger dagarna i ända på ett forum för en aktie som de har noll intresse av att varken äga eller korta, men pratar om vilka som tillhör en sekt eller ej. Inget du säger kan göra mig arg, men din tro på att du kan är orubblig. Religiös övertygelse om något.
Citera
2024-10-13, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Jag måste ha träffat en nerv, för din reaktion är pinsamt barnslig. Det är lite lustigt att förmodat vuxna människor har idoler på det här sättet.

Tesla har inte levererat det som var ett år bort för fem år sen, så det kanske är öppet för diskussion hur effektiv hans metod är.
Huruvida metoden är effektiv var en parentes (jag hade en aning om att vetenskap inte är något för dig). Fokusera på saker utanför parentesen
Citera
2024-10-13, 05:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Robotarna var (inget skämt) styrda remote av människor.

Bolag som Waymo, baidu mfl kör 100 000 betalda förarlösa taxiturer i veckan.

Skilj på negativitet och realitet

Du tror alltså på fullt allvar att Tesla är så efter. Varför är isf inte Tesla-aktien nere på noll?
Citera
2024-10-13, 07:03
Medlem
Hmm risken ær før stor i Tesla nu tycker jag. Jag kommer sælja på Måndag. DÅ får man se om det var lika dumt som att sælja Nvidia før tidigt ochså

Men vafan. Många orosmoln runt tesla nu. Æven om nya Model Y jupiter kommer nog sælja som SMØR!
Citera
2024-10-13, 07:48
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Huruvida metoden är effektiv var en parentes (jag hade en aning om att vetenskap inte är något för dig). Fokusera på saker utanför parentesen

Det utanför din parantes är ad hominem.

Att du kallar det för vetenskap och att det automatiskt innebär att det är rätt är ett tecken på att du inte förstår statistik. Otippat.
Senast redigerad av OldFashioned 2024-10-13 kl. 07:50.
Citera
2024-10-13, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
job230ge är alltid så nogaräknad med positivt kassaflöde för att motivera ett företags värdering eller avgöra dess ledning, men inte när det kommer till Waymo.

Alphabet täcker Waymos förluster väl. Men waymo som enskilt bolag är inget jag skulle köpa
Citera
2024-10-13, 19:15
Medlem
Flaskhanks avatar
Skummade igenom denna tråd och det är galet mycket troll även här (liksom i Bitcoinforumen).
Det är en sak att vara skeptiska till att Tesla lyckas, men det är en annan sak att vara kompletta troll.

Personligen tyckte jag eventet lovade gott inför framtiden. Tesla är långt framskridna på flera viktiga området. Det jag inte visste (för att jag inte hängt med) var att FSD var tillåtet i flera stater i USA. Ju mer data vi får på att det också fungerar, desto fortare kommer det få spridning. Pratar man om nollvision, och FSD är bästa vägen dit, så bör det snart bli hårda restriktioner på att INTE köra FSD.

Sedan kan man tycka att Musk tidslinjer är optimistiska, men det tycker även han själv så ingen större sak där.
Citera
2024-10-13, 19:40
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhank
Pratar man om nollvision, och FSD är bästa vägen dit, så bör det snart bli hårda restriktioner på att INTE köra FSD.

Oavsett hur bra FSD är kan det bli knepigt på vissa ställen att övertyga byråkrater om att FSD+människa inte är ännu bättre, och att man alltså aldrig tillåter att ta bort mänskliga föraren oavsett hur bra systemet är.

Det är såklart ett feltänk, på samma sätt som det är feltänk att tro att radar+kameror är bättre än bara kameror. Men att övertyga korkade människor i beslutande positioner om det är inte det lättaste...
Citera
2024-10-13, 20:10
Medlem
Flaskhanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Oavsett hur bra FSD är kan det bli knepigt på vissa ställen att övertyga byråkrater om att FSD+människa inte är ännu bättre, och att man alltså aldrig tillåter att ta bort mänskliga föraren oavsett hur bra systemet är.

Ser det som ett icke problem i längden.

Byråkrater är (i detta fall) tillsatta för att göra världen bättre. När det står utan all rimlig tvivel att FSD gör världen bättre så kommer dom behöva acceptera det.
Visst, vissa kommer vara segare än andra, och folk kommer dö pga det men tids nog så tror jag snarare det blir reglerat att INTE köra FSD.

Som sagt, iom att dom redan börjat med FSD på valda ställen, så kommer det inte gå att blunda för resultaten detta gissningsvis kommer att ge.

Jag är otroligt bullish Tesla på sikt (även om jag tycker Musk är en idiot i lite för många ämnen).
Citera
2024-10-13, 20:18
Medlem
Var är konkurrensen till Teslas robotar? Jag vet att Japan ligger långt fram där men är inte så insatt.
Citera
2024-10-13, 21:47
Medlem
Humeruss avatar
Vet att det är lite off topic, MEN hur sjukt är det inte att SpaceX lyckades landa en 80m hög 120tons booster på ett par armar på ett torn som störtar ner i flera tusen km/h från atmosfären.

Fattar att det inte påverkar TSLA aktiekurs och det inte finns några riktiga paralleller som håller.

Men att göra något omöjligt möjligt är ganska imponerande, få hoppas att vi ser tillbaka på FSD på samma sätt innan årtiondet är över 🤓
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in