Citat:
Ursprungligen postat av
The-9
Vad ska få Tesla att gå till 500?
Här är ekvationen:
Teslas värdering utöver deras fordonssektor och energisektor = marknadsvärdet av autonoma taxis samt autonoma humanoida robotar, minus risken att Tesla inte lyckas utveckla så pass bra AI som gör deras produkter användbara eller konkurrenskraftiga.
Om du tror att chansen att Tesla lyckas med det är 0% så är aktien övervärderad. Om chansen är 50% eller högre så är aktien undervärderad. Tesla själva tycks tro att chansen är 100%, annars hade de inte utformat en helt ny modell och ett system för detta ändamålet.
Att Tesla satsar i princip hela sin framtid på att få full autonomi att fungera skapar stor volatilitet då marknaden gillar förutsägbara företag. En risk på ens 5% att Tesla misslyckas kan skapa svängningar om 10-50%, beroende på om det samtidigt uppstår andra orosmoln.
Jag tror inte jag vet någon aktieägare i Tesla som inte är medveten om riskerna, så det du hittills har bidragit med är helt menlöst. Men det håller åtminstone forumet vid liv att några inte har bättre saker för sig än att sitta här och försöka provocera aktieägare. Så tack, antar jag.