Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-07, 09:43
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Här är ekvationen:

Teslas värdering utöver deras fordonssektor och energisektor = marknadsvärdet av autonoma taxis samt autonoma humanoida robotar, minus risken att Tesla inte lyckas utveckla så pass bra AI som gör deras produkter användbara eller konkurrenskraftiga.

Om du tror att chansen att Tesla lyckas med det är 0% så är aktien övervärderad. Om chansen är 50% eller högre så är aktien undervärderad. Tesla själva tycks tro att chansen är 100%, annars hade de inte utformat en helt ny modell och ett system för detta ändamålet.

Att Tesla satsar i princip hela sin framtid på att få full autonomi att fungera skapar stor volatilitet då marknaden gillar förutsägbara företag. En risk på ens 5% att Tesla misslyckas kan skapa svängningar om 10-50%, beroende på om det samtidigt uppstår andra orosmoln.

Jag tror inte jag vet någon aktieägare i Tesla som inte är medveten om riskerna, så det du hittills har bidragit med är helt menlöst. Men det håller åtminstone forumet vid liv att några inte har bättre saker för sig än att sitta här och försöka provocera aktieägare. Så tack, antar jag.

"marknadsvärdet av autonoma taxis samt autonoma humanoida robotar"

Grundlurad boomer.
Senast redigerad av The-9 2024-09-07 kl. 09:46.
Citera
2024-09-07, 12:23
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-9
"marknadsvärdet av autonoma taxis samt autonoma humanoida robotar"

Grundlurad boomer.
Låt de slänga bort sina pengar. Ingen idé att diskutera.
Citera
2024-09-07, 13:10
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Låt de slänga bort sina pengar. Ingen idé att diskutera.

Som att ni kunde diskutera ens om ni ville.
Citera
2024-09-07, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Ett intressant klipp i form av en intervju med Andrej Karpathy som tidigare varit chef för Teslas AI-program. Han lämnade Tesla 2022 men är idag ändå väldigt bullish vad gäller Tesla och hur långt de har kommit och ligger före t ex Waymo.

Ni som gillar Tesla kommer att gilla det som sägs. Ni som inte gillar Tesla, ni kommer troligen inte se klippet ändå. Själv gillar jag Tesla. Jag tror på Tesla som företag och äger själv idag 260 aktier och Tesla är ett av tre företag som jag DCA:ar relativt frekvent.

Ex-Tesla Insider Tells ALL About Robotaxis & Robots

Vilka mer bolag äger du?
Tack för svar
https://www.youtube.com/watch?v=BnKETCwwBSI

// CC

Vilka mer bolag äger du?
Citera
2024-09-08, 00:06
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultomten7
Vilka mer bolag äger du?

Mina tre absolut största innehav och som jag DCA:ar är Tesla, Palantir och SoFi. Sedan har jag en hyfsad summa i en ETF i Bitcoin och Etherum. Utöver det mindre poster i ett 10-tal bolag.

// CC
Citera
2024-09-10, 08:30
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Björnar, haters, idioter... Försök att hänga med på vad som sägs. Pausa och slå upp ord om det behövs, eller be chatGPT att förklara som för en 8-åring.

Till er andra, have fun.

https://youtu.be/pSFvOUswFwA?si=5i346DKWeRaUJ5JK
Citera
2024-09-10, 16:32
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Björnar, haters, idioter... Försök att hänga med på vad som sägs. Pausa och slå upp ord om det behövs, eller be chatGPT att förklara som för en 8-åring.

Till er andra, have fun.

Han är så intelligent att jag inte förstår något av vad han säger. Space, AI, Free speech. Vad fan betyder det här??????
Citera
2024-09-10, 17:25
Medlem
Finns det någon här som använder en "självkörande" bil till vardags? Tanken att sitta och passa på en halvt självsvåldig bil - det verkar för mig fruktansvärt stressande. Använder fsd-köparna i allmänhet funktionen när de inte producerar youtubevideor?
Citera
2024-09-10, 21:38
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Till er andra, have fun.

Onekligen finns sen hel del komik när han försöker marknadsföra att Twitter är riddarna för det fria ordet samtidigt som han glatt tar CCPs hårda sak i baken och glatt tar en andra omgång för han har en hel del Teslafabriker i Kina. Mästaren på att sprida konspirationsteorier. Botten gick nog ur när har föreslog att Taiwan skulle tas över av CCP.
Citera
2024-09-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Finns det någon här som använder en "självkörande" bil till vardags? Tanken att sitta och passa på en halvt självsvåldig bil - det verkar för mig fruktansvärt stressande. Använder fsd-köparna i allmänhet funktionen när de inte producerar youtubevideor?

Jag gör det och även de flesta jag känner. Skönt att kunna slappa i baksätet medans bilen kör en dit man ska. Har åkt drygt 5000 mil nu utan problem.

En bonus är att man slipper böter från fartkameror eftersom det är tomt i förarsätet.
Citera
2024-09-10, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Mina tre absolut största innehav och som jag DCA:ar är Tesla, Palantir och SoFi. Sedan har jag en hyfsad summa i en ETF i Bitcoin och Etherum. Utöver det mindre poster i ett 10-tal bolag.

// CC

Högrisk allihop, mer eller mindre.
Citera
2024-09-11, 07:25
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rorkulten4321
Högrisk allihop, mer eller mindre.

Helt klart så. Mitt tidsperspektiv är dock 5-10-15 år och min bedömning idag är att dessa tre kommer att vara värda det. Vad gäller just Tesla bedömer jag att deras andra delar förutom själva bilarna kommer att kunna "disrupta" marknader inom ovan nämnda tidsram vilket skulle få deras aktie att explodera. Deras nya Colossus-dator med 100 000 NVIDIA-chip är intressant, t ex. Men, ingen vet. Ingen visste något om NVIDIA heller förrän den totalt exploderade. Under många många år var det en tråkig och menlös aktie. Idag, inte riktigt så...

// CC
Senast redigerad av CC75 2024-09-11 kl. 07:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in