Flashback bygger pepparkakshus!
2024-05-28, 20:00
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu r jag i ett hypotetiskt scenario dr FSD faktiskt skulle funka bra, tnk en mindre intervention per 50 000 krda mil utan risk fr allvarlig olycka-bra. Just nu r vl inte ens backkameran ett bekymmer fr FSD har vl inte lrt sig backa n?

Det finns ett ondligt antal scenarior fr FSD att lra sig, s frgan r konstig.

Jod, den parkerar fint med auto park, men det r inte single stack med FSD nnu, utan en separat feature. FSD 12.4 kommer ha auto park som d kommer heta Banish.
Citera
2024-05-29, 05:02
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jod, den parkerar fint med auto park, men det r inte single stack med FSD nnu, utan en separat feature. FSD 12.4 kommer ha auto park som d kommer heta Banish.

Har du koll p Cybertruck?

https://www.youtube.com/watch?v=LC9a3GR1HJY

r produktionskvaliteten p den hr nivn i allmnhet? Skulle uppskatta dina tankar kring det.
Citera
2024-05-29, 11:11
Medlem
raskenss avatar
Intressant dom. Ska bli spnnande se vilka fljder den fr:

https://carup.se/tesla-erkanner-i-do...e-ga-ur-bilen/
Citera
2024-05-29, 11:51
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Har du koll p Cybertruck?

https://www.youtube.com/watch?v=LC9a3GR1HJY

r produktionskvaliteten p den hr nivn i allmnhet? Skulle uppskatta dina tankar kring det.

Eftersom produktionstekniken innefattar s mnga nya metoder s r kvalitetsbrister som rapporterats att betrakta som barnsjukdomar i en annars revolutionerande produkt. Snubben i videon r intellektuellt orlig frn start, d han fr det att framst som en recension av Cybertruck som gtt in i massproduktion medan det r en Foundation Series som troligtvis producerades innan produktionsmetoder var helt finstmda. Verkar som han hittat ett vldigt tidigt exemplar som haft fel och brister som man vanligtvis inte hittar p exemplar som rullar ut frn fabrikerna idag.

N usch. Jag avskyr luffare som redan bestmt sig att de inte gillar ngot och undviker att nmna saker som de egentligen vet. Bttre att lyssna p Sandy Munro och hans team som demonterat en sann fabriksversion av Cybertruck. Sen finns det ytterligare en firma som plockar isr ett exemplar som jag tycker kan vara vrt en titt.

https://youtu.be/khPMITqp91I?si=KYnF_gnGG11a3_tr
Citera
2024-05-29, 11:54
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Eftersom produktionstekniken innefattar s mnga nya metoder s r kvalitetsbrister som rapporterats att betrakta som barnsjukdomar i en annars revolutionerande produkt. Snubben i videon r intellektuellt orlig frn start, d han fr det att framst som en recension av Cybertruck som gtt in i massproduktion medan det r en Foundation Series som troligtvis producerades innan produktionsmetoder var helt finstmda. Verkar som han hittat ett vldigt tidigt exemplar som haft fel och brister som man vanligtvis inte hittar p exemplar som rullar ut frn fabrikerna idag.

N usch. Jag avskyr luffare som redan bestmt sig att de inte gillar ngot och undviker att nmna saker som de egentligen vet. Bttre att lyssna p Sandy Munro och hans team som demonterat en sann fabriksversion av Cybertruck. Sen finns det ytterligare en firma som plockar isr ett exemplar som jag tycker kan vara vrt en titt.

https://youtu.be/khPMITqp91I?si=KYnF_gnGG11a3_tr

Tack! Jag tyckte allmnt att det kndes lite som en som ville sjunga i Tesla-haters-kren och jag ogillar det upplgget men det gav mig lite funderingar nd. Munro r givetvis lngt bttre men efter hans besk hos Canoo r jag mer tveksam till honom (jag tycker han kndes osaklig).
Citera
2024-05-29, 11:56
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Den kommer inte f ngra fljder alls frutom att Tesla ska slippa betala fr att FSD orsakar skador. Vad tnker du att den ska f fr fljder? Jag tror ingen biltillverkare kommer sga "nejnej, du behver inte g ur och titta, vi str fr om det hnder ngot"
Citera
2024-05-29, 12:08
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Tack! Jag tyckte allmnt att det kndes lite som en som ville sjunga i Tesla-haters-kren och jag ogillar det upplgget men det gav mig lite funderingar nd. Munro r givetvis lngt bttre men efter hans besk hos Canoo r jag mer tveksam till honom (jag tycker han kndes osaklig).

Han fokuserar p en del negativa aspekter som att frunken knipsar av en morot och att det gr att skala en gurka p en drrkant. En gurka kan jag skala lika ltt p valfri kastrull i kket, och han kanske (stort kanske d uppdateringen funnits lngre n hans video) inte r medveten om att Tesla uppdaterat mjukvaran fr att luckan skall g tillbaka vid minsta motstnd frsta gngen, och andra gngen, men om man fortstter trycka p knappen fr att stnga den s skall luckan frska stnga sig nd, d logiken sger att det bara r ngot i utrymmet som ligger i vgen och ger motstnd, fr en mnniska brukar vara smart nog att flytta handen och inte upprepa samma misstag 3 fucking ggr. Detta har ju s klart missbrukats av folk som vill f klick p sina videos, och haters slevar glatt i sig detta. Men ingen har ngonsin heller psttt att haters oavsett vad de hatar r ett srskilt smart slkte som tar reda p hur saker ligger till.
Citera
2024-05-29, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Jag som investerare tror som helhet p Teslas framtid, men hller med om detta och en del andra dumheter som Tesla frsker sig p.

Kamera kan INTE erstta riktiga backsensorer, inte idag i alla fall. Jag frstr varfr Tesla vill ta bort det och spara pengar och lgga allt krut p kameror, men jag tycker i alla fall att de br ha riktiga sensorer till den dag de kan visa att kamera r minst lika bra.

Ta bort spakarna och frska blinka med knappar r inte heller smart och ngot de skulle antingen vntat med eller implementerat smartare s att knapparna inte svnger med ratten, d.v.s. att knapparna sitter p sin egen cirkel p ratten som inte snurrar med vriga ratten s att man fr leta efter vart knapparna befinner sig i olika lgen.

FSD d? Ja det tror jag p och jag tror p att det fungerar med endast kameror, i alla fall nr man kr framt, fr kameror erstter ju mnniskors gon, s fungerar det med gon s ska det fungera med kameror ocks.

Backsensorer erstter dock inte vra gon. Jag har stor nytta varje dag av bde backkamera, men ocks backsensorer. Backar dagligen in p mycket trnga parkeringsplatser i ett garage och hade det fungerat s dligt som med Tesla s hade jag hgst troligt skadat bilen mnga gnger vid det hr laget d det krvs millimeter precision fr att kunna parkera utan skador.

Bara backsensorer eller bara backkamera hade inte hjlpt skulle jag tro. Jag mste ha bde och fr att kunna parkera skert utan skador.
Citera
2024-05-29, 12:48
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag som investerare tror som helhet p Teslas framtid, men hller med om detta och en del andra dumheter som Tesla frsker sig p.

Kamera kan INTE erstta riktiga backsensorer, inte idag i alla fall. Jag frstr varfr Tesla vill ta bort det och spara pengar och lgga allt krut p kameror, men jag tycker i alla fall att de br ha riktiga sensorer till den dag de kan visa att kamera r minst lika bra.

Ta bort spakarna och frska blinka med knappar r inte heller smart och ngot de skulle antingen vntat med eller implementerat smartare s att knapparna inte svnger med ratten, d.v.s. att knapparna sitter p sin egen cirkel p ratten som inte snurrar med vriga ratten s att man fr leta efter vart knapparna befinner sig i olika lgen.

FSD d? Ja det tror jag p och jag tror p att det fungerar med endast kameror, i alla fall nr man kr framt, fr kameror erstter ju mnniskors gon, s fungerar det med gon s ska det fungera med kameror ocks.

Backsensorer erstter dock inte vra gon. Jag har stor nytta varje dag av bde backkamera, men ocks backsensorer. Backar dagligen in p mycket trnga parkeringsplatser i ett garage och hade det fungerat s dligt som med Tesla s hade jag hgst troligt skadat bilen mnga gnger vid det hr laget d det krvs millimeter precision fr att kunna parkera utan skador.

Bara backsensorer eller bara backkamera hade inte hjlpt skulle jag tro. Jag mste ha bde och fr att kunna parkera skert utan skador.

Hller med om att backsensorn kunde ftt vara kvar ett tag till d det r vldigt billiga komponenter och faktiskt r extremt hjlpsamt, men blinkersspaken tycker jag r en ondig kvarleva. Den kan gott f vara automatisk och det r en ltt mjukvaru-fix.
Citera
2024-05-29, 15:15
Medlem
Citat:
Hller med om att backsensorn kunde ftt vara kvar ett tag till d det r vldigt billiga komponenter och faktiskt r extremt hjlpsamt, men blinkersspaken tycker jag r en ondig kvarleva. Den kan gott f vara automatisk och det r en ltt mjukvaru-fix.

Provkrt en ny Tesla med knapparna p ratten och det r helt odrgligt, framfr allt i rondeller (vilka kanske r ovanliga i USA?).

Om den kan indikera via navigation och/eller vid rattutslag s blir det kanske lite mindre strigt, kanske till och med jttebra. Eller om man flyttar knapparna eller stter de flytande som freslogs innan.
Citera
2024-05-29, 15:23
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Provkrt en ny Tesla med knapparna p ratten och det r helt odrgligt, framfr allt i rondeller (vilka kanske r ovanliga i USA?).

Om den kan indikera via navigation och/eller vid rattutslag s blir det kanske lite mindre strigt, kanske till och med jttebra. Eller om man flyttar knapparna eller stter de flytande som freslogs innan.

Ja, precis. Jag menar p att Tesla borde automatisera det s att bilen blinkar automatiskt d den vet vart man skall svnga s lnge man slagit in destinationen i dess GPS. Annars hller jag med om att en spak r att fredra.
Citera
2024-05-29, 15:25
Medlem
wwrs avatar
En domstol har ju dmt Elon Musk att betala tillbaka de 50 miljarder dollar han lyckades mygla till sig nr Teslas luftslott stod p topp. Det utgr 1/4 av Musks tillgngar.

Men nu frsker man lura de godtrogna aktiegarna att nd sknka sina pengar till Musk. Den 13 juni blir det en mycket intressant omrstning om detta p bolagsstmman. ven svenska aktiegare kan rsta via Avanza och Nordnet.

Glass Lewis, USA:s nst strsta "aktierdgivare" som ger rd till institutioner och andra om placeringar sger att Musken inte skall ha ngra 50 miljarder.

Citat:
A top proxy advisory firm has urged Tesla shareholders to vote against Elon Musk's $56 billion pay deal and a proposal to reincorporate the EV maker in Texas.

https://www.businessinsider.com/tesl...package-2024-5
Senast redigerad av wwr 2024-05-29 kl. 15:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in