2024-05-28, 20:00
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu är jag i ett hypotetiskt scenario där FSD faktiskt skulle funka bra, tänk ”en mindre intervention per 50 000 körda mil utan risk för allvarlig olycka”-bra. Just nu är väl inte ens backkameran ett bekymmer för FSD har väl inte lärt sig backa än?

Det finns ett oändligt antal scenarior för FSD att lära sig, så frågan är konstig.

Jodå, den parkerar fint med auto park, men det är inte single stack med FSD ännu, utan en separat feature. FSD 12.4 kommer ha auto park som då kommer heta Banish.
Citera
2024-05-29, 05:02
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jodå, den parkerar fint med auto park, men det är inte single stack med FSD ännu, utan en separat feature. FSD 12.4 kommer ha auto park som då kommer heta Banish.

Har du koll på Cybertruck?

https://www.youtube.com/watch?v=LC9a3GR1HJY

Är produktionskvaliteten på den här nivån i allmänhet? Skulle uppskatta dina tankar kring det.
Citera
2024-05-29, 11:11
Medlem
raskenss avatar
Intressant dom. Ska bli spännande se vilka följder den får:

https://carup.se/tesla-erkanner-i-domstol-maste-ga-ur-bilen/
Citera
2024-05-29, 11:51
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Har du koll på Cybertruck?

https://www.youtube.com/watch?v=LC9a3GR1HJY

Är produktionskvaliteten på den här nivån i allmänhet? Skulle uppskatta dina tankar kring det.

Eftersom produktionstekniken innefattar så många nya metoder så är kvalitetsbrister som rapporterats att betrakta som barnsjukdomar i en annars revolutionerande produkt. Snubben i videon är intellektuellt oärlig från start, då han får det att framstå som en recension av Cybertruck som gått in i massproduktion medan det är en Foundation Series som troligtvis producerades innan produktionsmetoder var helt finstämda. Verkar som han hittat ett väldigt tidigt exemplar som haft fel och brister som man vanligtvis inte hittar på exemplar som rullar ut från fabrikerna idag.

Nä usch. Jag avskyr luffare som redan bestämt sig att de inte gillar något och undviker att nämna saker som de egentligen vet. Bättre att lyssna på Sandy Munro och hans team som demonterat en sann fabriksversion av Cybertruck. Sen finns det ytterligare en firma som plockar isär ett exemplar som jag tycker kan vara värt en titt.

https://youtu.be/khPMITqp91I?si=KYnF_gnGG11a3_tr
Citera
2024-05-29, 11:54
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Eftersom produktionstekniken innefattar så många nya metoder så är kvalitetsbrister som rapporterats att betrakta som barnsjukdomar i en annars revolutionerande produkt. Snubben i videon är intellektuellt oärlig från start, då han får det att framstå som en recension av Cybertruck som gått in i massproduktion medan det är en Foundation Series som troligtvis producerades innan produktionsmetoder var helt finstämda. Verkar som han hittat ett väldigt tidigt exemplar som haft fel och brister som man vanligtvis inte hittar på exemplar som rullar ut från fabrikerna idag.

Nä usch. Jag avskyr luffare som redan bestämt sig att de inte gillar något och undviker att nämna saker som de egentligen vet. Bättre att lyssna på Sandy Munro och hans team som demonterat en sann fabriksversion av Cybertruck. Sen finns det ytterligare en firma som plockar isär ett exemplar som jag tycker kan vara värt en titt.

https://youtu.be/khPMITqp91I?si=KYnF_gnGG11a3_tr

Tack! Jag tyckte allmänt att det kändes lite som en som ville sjunga i Tesla-haters-kören och jag ogillar det upplägget men det gav mig lite funderingar ändå. Munro är givetvis långt bättre men efter hans besök hos Canoo är jag mer tveksam till honom (jag tycker han kändes osaklig).
Citera
2024-05-29, 11:56
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Den kommer inte få några följder alls förutom att Tesla ska slippa betala för att FSD orsakar skador. Vad tänker du att den ska få för följder? Jag tror ingen biltillverkare kommer säga "nejnej, du behöver inte gå ur och titta, vi står för om det händer något"
Citera
2024-05-29, 12:08
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Tack! Jag tyckte allmänt att det kändes lite som en som ville sjunga i Tesla-haters-kören och jag ogillar det upplägget men det gav mig lite funderingar ändå. Munro är givetvis långt bättre men efter hans besök hos Canoo är jag mer tveksam till honom (jag tycker han kändes osaklig).

Han fokuserar på en del negativa aspekter som att frunken knipsar av en morot och att det går att skala en gurka på en dörrkant. En gurka kan jag skala lika lätt på valfri kastrull i köket, och han kanske (stort kanske då uppdateringen funnits längre än hans video) inte är medveten om att Tesla uppdaterat mjukvaran för att luckan skall gå tillbaka vid minsta motstånd första gången, och andra gången, men om man fortsätter trycka på knappen för att stänga den så skall luckan försöka stänga sig ändå, då logiken säger att det bara är något i utrymmet som ligger i vägen och ger motstånd, för en människa brukar vara smart nog att flytta handen och inte upprepa samma misstag 3 fucking ggr. Detta har ju så klart missbrukats av folk som vill få klick på sina videos, och haters slevar glatt i sig detta. Men ingen har någonsin heller påstått att haters oavsett vad de hatar är ett särskilt smart släkte som tar reda på hur saker ligger till.
Citera
2024-05-29, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Jag som investerare tror som helhet på Teslas framtid, men håller med om detta och en del andra dumheter som Tesla försöker sig på.

Kamera kan INTE ersätta riktiga backsensorer, inte idag i alla fall. Jag förstår varför Tesla vill ta bort det och spara pengar och lägga allt krut på kameror, men jag tycker i alla fall att de bör ha riktiga sensorer till den dag de kan visa att kamera är minst lika bra.

Ta bort spakarna och försöka blinka med knappar är inte heller smart och något de skulle antingen väntat med eller implementerat smartare så att knapparna inte svänger med ratten, d.v.s. att knapparna sitter på sin egen cirkel på ratten som inte snurrar med övriga ratten så att man får leta efter vart knapparna befinner sig i olika lägen.

FSD då? Ja det tror jag på och jag tror på att det fungerar med endast kameror, i alla fall när man kör framåt, för kameror ersätter ju människors ögon, så fungerar det med ögon så ska det fungera med kameror också.

Backsensorer ersätter dock inte våra ögon. Jag har stor nytta varje dag av både backkamera, men också backsensorer. Backar dagligen in på mycket trånga parkeringsplatser i ett garage och hade det fungerat så dåligt som med Tesla så hade jag högst troligt skadat bilen många gånger vid det här laget då det krävs millimeter precision för att kunna parkera utan skador.

Bara backsensorer eller bara backkamera hade inte hjälpt skulle jag tro. Jag måste ha både och för att kunna parkera säkert utan skador.
Citera
2024-05-29, 12:48
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag som investerare tror som helhet på Teslas framtid, men håller med om detta och en del andra dumheter som Tesla försöker sig på.

Kamera kan INTE ersätta riktiga backsensorer, inte idag i alla fall. Jag förstår varför Tesla vill ta bort det och spara pengar och lägga allt krut på kameror, men jag tycker i alla fall att de bör ha riktiga sensorer till den dag de kan visa att kamera är minst lika bra.

Ta bort spakarna och försöka blinka med knappar är inte heller smart och något de skulle antingen väntat med eller implementerat smartare så att knapparna inte svänger med ratten, d.v.s. att knapparna sitter på sin egen cirkel på ratten som inte snurrar med övriga ratten så att man får leta efter vart knapparna befinner sig i olika lägen.

FSD då? Ja det tror jag på och jag tror på att det fungerar med endast kameror, i alla fall när man kör framåt, för kameror ersätter ju människors ögon, så fungerar det med ögon så ska det fungera med kameror också.

Backsensorer ersätter dock inte våra ögon. Jag har stor nytta varje dag av både backkamera, men också backsensorer. Backar dagligen in på mycket trånga parkeringsplatser i ett garage och hade det fungerat så dåligt som med Tesla så hade jag högst troligt skadat bilen många gånger vid det här laget då det krävs millimeter precision för att kunna parkera utan skador.

Bara backsensorer eller bara backkamera hade inte hjälpt skulle jag tro. Jag måste ha både och för att kunna parkera säkert utan skador.

Håller med om att backsensorn kunde fått vara kvar ett tag till då det är väldigt billiga komponenter och faktiskt är extremt hjälpsamt, men blinkersspaken tycker jag är en onödig kvarleva. Den kan gott få vara automatisk och det är en lätt mjukvaru-fix.
Citera
2024-05-29, 15:15
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Håller med om att backsensorn kunde fått vara kvar ett tag till då det är väldigt billiga komponenter och faktiskt är extremt hjälpsamt, men blinkersspaken tycker jag är en onödig kvarleva. Den kan gott få vara automatisk och det är en lätt mjukvaru-fix.

Provkört en ny Tesla med knapparna på ratten och det är helt odrägligt, framför allt i rondeller (vilka kanske är ovanliga i USA?).

Om den kan indikera via navigation och/eller vid rattutslag så blir det kanske lite mindre störigt, kanske till och med jättebra. Eller om man flyttar knapparna eller sätter de flytande som föreslogs innan.
Citera
2024-05-29, 15:23
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Provkört en ny Tesla med knapparna på ratten och det är helt odrägligt, framför allt i rondeller (vilka kanske är ovanliga i USA?).

Om den kan indikera via navigation och/eller vid rattutslag så blir det kanske lite mindre störigt, kanske till och med jättebra. Eller om man flyttar knapparna eller sätter de flytande som föreslogs innan.

Ja, precis. Jag menar på att Tesla borde automatisera det så att bilen blinkar automatiskt då den vet vart man skall svänga så länge man slagit in destinationen i dess GPS. Annars håller jag med om att en spak är att föredra.
Citera
2024-05-29, 15:25
Medlem
wwrs avatar
En domstol har ju dömt Elon Musk att betala tillbaka de 50 miljarder dollar han lyckades mygla till sig när Teslas luftslott stod på topp. Det utgör 1/4 av Musks tillgångar.

Men nu försöker man lura de godtrogna aktieägarna att ändå skänka sina pengar till Musk. Den 13 juni blir det en mycket intressant omröstning om detta på bolagsstämman. Även svenska aktieägare kan rösta via Avanza och Nordnet.

Glass Lewis, USA:s näst största "aktierådgivare" som ger råd till institutioner och andra om placeringar säger att Musken inte skall ha några 50 miljarder.

Citat:
A top proxy advisory firm has urged Tesla shareholders to vote against Elon Musk's $56 billion pay deal and a proposal to reincorporate the EV maker in Texas.

https://www.businessinsider.com/tesla-investors-advised-vote-against-elon-musk-pay-package-2024-5
Senast redigerad av wwr 2024-05-29 kl. 15:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in