Flashback bygger pepparkakshus!
2024-07-07, 15:30
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Verkar som Tesla blir sist ut att lansera autonoma taxibilar. Rtt s mnga r ute och kr p gatorna redan, hr r en till:

https://www.reviewjournal.com/local/...roads-2800295/

Gillar konceptet, gott om utrymme, mnga smarta innovativa lsningar. Skulle dock gissa Tesla kommer att rulla fram en ltt moddad model Y utan ratt. Sen fr dom tillstnd att kra i ngra stder bakom geofencing under experiment-licens men dom kommer att trumpeta ut att FSD nu r klart.

Nej nej, svenska Nobina var frst med sna hr sjlvkrande bilar! De hade de hr ute vid IKEA fr flera r sedan. Ja de hade frvisso en "kontrollfrare", krde extremt lngsamt och endast en frbestmd rutt likt en sprvagn men ngon skrev att de hade en hgre "level" n Tesla s drfr r de bst! /s

https://www.di.se/bil/varldsunikt-pr...vag-till-ikea/

(Btw de dr IKEA-bilarna r borttagna nu, projektet gick t helvete d sjlvkrningen funkade dligt). Men sjlvklart kommer de hr Las Vegas-bilarna i sin sprvagnsloop bli vrldsledande inom sjlvkrning. Pinky swear!
Citera
2024-07-07, 18:23
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Ena stunden heter det att autonoma taxis ligger 50 r in i framtiden, och i andra stunden s r Tesla sist. sikterna svnger snabbt bland bjrnarna.

FSD r ju snart klart sger Elon den 8/8 r vl allt klart fr vrldslanseringen av sedelpressenpressen.
Citera
2024-07-07, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
FSD r ju snart klart sger Elon den 8/8 r vl allt klart fr vrldslanseringen av sedelpressenpressen.

Va kul det vore om det verkligen kommer ngot banbrytande d.

Ni som sitter hr och gnller fr istllet hoppas p att det INTE blir ngot. r det inte trkigt att sitta och hoppas p att utvecklingen inte gr framt bara fr att ni hatar Tesla och Musk?
Citera
2024-07-07, 19:46
Medlem
Harry_s avatar
pratar Tesla bilarna med varandra?
Citera
2024-07-07, 21:28
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Tror inte Waymo har sdana valmjligheter. Detta vore dock en intressant sak att implementera i Tesla robotaxi - FSD har ju redan olika lgen (chill/assertive mm) fr hur systemet kr. Kanske gr det att lsa mnga barnsjukdomar i utrullningen av robotaxi att ha olika stt fr kunden att pverka krningen. T.ex att be systemet kra lite mer aggressivt tillflligt (om man fastnar i en korsning/kbildning mm) eller be den gra om rutten om ngot dr gr galet.

Det vanligaste felet FSD gr r ju inte trafikfarliga grejor utan r relaterat till navigation mm, ngot som en passagerare utan krkort utan problem kan vara med och hjlpa bilen med i vissa fall. Tror helt klart en sdan typ av kommunikation frn passageraren kan bde gra systemet bttre och upplevelsen bttre fr passageraren.

Ett touchscreen interface fr att "hjlpa till" att kra bilen r ngot som jag aldrig setts diskuteras frut faktiskt. Nu r det ju bara FSD eller intervention/takeover som gller.

Ska faktiskt bli spnnande vad dom har att komma med nu i augusti.
Det r ju en klassiker att man verskattar vad som ska ske p kort tid med underskattar vad som sker p lng tid.

Ni kommer halshugga mig men jag tror att med dagens momentum p FSD s r det p en niv dr jag personligen hade pungat ut med en del pengar fr att f FSD nu eller mycket snart.

Ni som fortfarande r skeptiska till FSD, tror ni inte det r ngot eller bara just att Tesla inte har rtt approach?

Och om s r fallet tror ni inte marknaden kommer reagera kraftigt och tminstone aktien f en rejl skjuts?(innan allt d sklart gr kpprtt t helvete osv osv..)
Citera
2024-07-07, 21:32
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
pratar Tesla bilarna med varandra?

Nej det gr dom inte, eller inte officiellt iaf.
Allt sker lokalt i bilarna.
Lite synd egentligen, knns som om en viss kommunikation mellan bilarna hade varit toppen nr det fx ligger skrp p vgbanan eller liknande.
Kanske varna fr temporra fartkontroller ect. 😅
Citera
2024-07-08, 01:55
Medlem
wwrs avatar
Nr Tesla fr fart p robottaxis kommer nog polisen att f problem. Hr stoppar polisen en Waymo som krt mot frdriktningen. De stannar tydligen om de ser polisens blljus.

https://youtu.be/Zf2kITXlzTI
Citera
2024-07-08, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nr Tesla fr fart p robottaxis kommer nog polisen att f problem. Hr stoppar polisen en Waymo som krt mot frdriktningen. De stannar tydligen om de ser polisens blljus.

https://youtu.be/Zf2kITXlzTI

Grattis!

Du r med i Flashback Forever avsnitt 201.

Northvolt-trden.
Citera
2024-07-08, 07:16
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Grattis!

Northvolt-trden.

Haha, jag fr ngest nr jag hr podare resonera kring komplexa frgor, nnu mer s nr det r kvinnor. Nu r frvisso Nortvolt ett totalt misslyckande, som jag tnkt hela tiden d jag vet hur svrt det r att skala upp till massproduktion. Men r man skeptisk mot precis alla nya projekt med teknisk innovation s kommer man ju ha rtt fler gnger n man har fel. En s kallad blin hna som trffar rtt.
Citera
2024-07-08, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Fr vrigt, tnkte lite med det med remote.
Finns det ngon sjlvkrande bil fx Wayno som ger passagerarna mjlighet att ta beslut gllande agerande?
Fx om bilen fastnar i en situation dr den r osker p vad den ska gra. Hade det inte rckt att frga passagerarna, typ kan jag kra in p denna grusvgen?

Gissar att Tesla kommer implementera Grok i olika former (niver av sarkasm) som man kan prata med och ge direktiv.

Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Nej det gr dom inte, eller inte officiellt iaf.
Allt sker lokalt i bilarna.
Lite synd egentligen, knns som om en viss kommunikation mellan bilarna hade varit toppen nr det fx ligger skrp p vgbanan eller liknande.
Kanske varna fr temporra fartkontroller ect. 😅

Musk har hintat om att bilarna kommer dela information med varann vid ngon Q&A

Vad gller utvecklingen av FSD hoppas jag att den fr fortstta i samma takt och att HW3 kommer kunna kra den version av FSD som blir gllande fr robotaxis.
Citera
2024-07-08, 10:15
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Grattis!

Northvolt-trden.

P temat energi.

https://carup.se/akut-kris-for-varld...ritillverkare/

Kunderna till batteribolaget. Undrar om de frvntat sig strre tillvxt som inte infinner sig.
Citera
2024-07-08, 10:39
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
P temat energi.

https://carup.se/akut-kris-for-varld...ritillverkare/

Kunderna till batteribolaget. Undrar om de frvntat sig strre tillvxt som inte infinner sig.

Bevittnar vi just nu samma stlbad inom batteriteknik industrin som techbranschen hade runt millenieskiftet?

Eller r det bara brja p slutet fr den grna omstllningen ?

Stackars Northvolt, hoppas verkligen att dom verlever och kommer ut starkare p andra sidan.

Kanske ser vi tillbaka p denna tiden om ngra r och tnker ver vilka otroliga surdegar och vilka otroliga mjligheter som fanns att investera rtt/fel i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in