2024-07-06, 12:22
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Det faktum att du tydligen inte är det minsta orolig att kursen kan komma att få sig en smäll nedåt när marginalerna presenteras visar ju att du är en av de som slänger dumma pengar på aktien. Du är bara för trög för att förstå det

Mmmh, skriv gärna fler inlägg. Blir bara roligare när den som är "för trög" får rätt i slutändan.
Citera
2024-07-06, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Mmmh, skriv gärna fler inlägg. Blir bara roligare när den som är "för trög" får rätt i slutändan.
Hahahaha du förstår fortfarande inte. Jag säger inte att det kommer bli så. Jag säger att det finns en risk för det. Så den här diskussionen är inte om vem som kommer ha rätt eller fel, utan att det finns en ganska påtaglig risk för ett bakslag den 23:e och att det faktum att du totalt blundar för den risken gör dina pengar i Tesla jävligt dumma
Citera
2024-07-06, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Jag tänker med att det verkar vettigt att sätta in starlink i teslor, men för FSD's skull.
Tror teslas strategi är att få 'interventions' så lågt som möjligt men inte nödvändigtvis helt eliminerade.

När antalet interventions är tillräckligt lågt kan tesla hantera dem själva, först genom mänsklig vägledning (därav behövs bra internet över hela landet/världen) sedan kanske genom starkare tränade AI nät (som ej bilens inference klarar av men som starka datakluster som körs remote klarar).
Jag tolkar interventions främst som att föraren tar över kontrollen blixtsnabbt för att avvärja en olycka, inte att bilen fastnat i en återvändsgränd eller dylikt.
Citera
2024-07-06, 16:17
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Hahahaha du förstår fortfarande inte. Jag säger inte att det kommer bli så. Jag säger att det finns en risk för det. Så den här diskussionen är inte om vem som kommer ha rätt eller fel, utan att det finns en ganska påtaglig risk för ett bakslag den 23:e och att det faktum att du totalt blundar för den risken gör dina pengar i Tesla jävligt dumma

Det är skilnad på att inte förstå och helt skita i vad du säger.
Citera
2024-07-06, 17:52
Medlem
Citat:
Jag tänker med att det verkar vettigt att sätta in starlink i teslor, men för FSD's skull.
Tror teslas strategi är att få 'interventions' så lågt som möjligt men inte nödvändigtvis helt eliminerade.

När antalet interventions är tillräckligt lågt kan tesla hantera dem själva, först genom mänsklig vägledning (därav behövs bra internet över hela landet/världen) sedan kanske genom starkare tränade AI nät (som ej bilens inference klarar av men som starka datakluster som körs remote klarar).

Men frågan är hur stor plats tar en Starlink mottagare upp på bilen? Kan den byggas in i taket kanske?
Citera
2024-07-06, 18:34
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Lite roligt avsnitt av Ekonominakuten på P1.

https://sverigesradio.se/avsnitt/dar...-ekonomiakuten
Citera
2024-07-07, 08:14
Medlem
BästeHrMongolids avatar
THERE IS RUMOR THAT FORMER UBER CEO, TRAVIS KALANICK, WILL BE INTRODUCED ON 8/8 AS “HEAD OF ROBOTAXI ”

https://x.com/TheSonOfWalkley/status...5g58dZ1AQ&s=19
Citera
2024-07-07, 08:15
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Men frågan är hur stor plats tar en Starlink mottagare upp på bilen? Kan den byggas in i taket kanske?

Det kanske är det som är begränsningen. Kom nyligen en Starlink Mini, den är typ som en liten laptop till storlek.

Men det kanske är en utmaning då allt bara är plåt, glas eller aluminium när det gäller karossen.

Men ja det vore ball, och man hade säkert kunnat använda bilarnas datorer till något spännande när dom har överkapacitet.
Citera
2024-07-07, 08:22
Medlem
Humeruss avatar
Citat:

För övrigt, tänkte lite med det med remote.
Finns det någon självkörande bil fx Wayno som ger passagerarna möjlighet att ta beslut gällande agerande?
Fx om bilen fastnar i en situation där den är osäker på vad den ska göra. Hade det inte räckt att fråga passagerarna, typ ”kan jag köra in på denna grusvägen?”
Citera
2024-07-07, 10:55
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
För övrigt, tänkte lite med det med remote.
Finns det någon självkörande bil fx Wayno som ger passagerarna möjlighet att ta beslut gällande agerande?
Fx om bilen fastnar i en situation där den är osäker på vad den ska göra. Hade det inte räckt att fråga passagerarna, typ ”kan jag köra in på denna grusvägen?”

Tror inte Waymo har sådana valmöjligheter. Detta vore dock en intressant sak att implementera i Tesla robotaxi - FSD har ju redan olika lägen (chill/assertive mm) för hur systemet kör. Kanske går det att lösa många barnsjukdomar i utrullningen av robotaxi att ha olika sätt för kunden att påverka körningen. T.ex att be systemet köra lite mer aggressivt tillfälligt (om man fastnar i en korsning/köbildning mm) eller be den göra om rutten om något där går galet.

Det vanligaste felet FSD gör är ju inte trafikfarliga grejor utan är relaterat till navigation mm, något som en passagerare utan körkort utan problem kan vara med och hjälpa bilen med i vissa fall. Tror helt klart en sådan typ av kommunikation från passageraren kan både göra systemet bättre och upplevelsen bättre för passageraren.

Ett touchscreen interface för att "hjälpa till" att köra bilen är något som jag aldrig setts diskuteras förut faktiskt. Nu är det ju bara FSD eller intervention/takeover som gäller.
Citera
2024-07-07, 13:20
Medlem
raskenss avatar
Verkar som Tesla blir sist ut att lansera autonoma taxibilar. Rätt så många är ute och kör på gatorna redan, här är en till:

https://www.reviewjournal.com/local/...roads-2800295/

Gillar konceptet, gott om utrymme, många smarta innovativa lösningar. Skulle dock gissa Tesla kommer att rulla fram en lätt moddad model Y utan ratt. Sen får dom tillstånd att köra i några städer bakom geofencing under experiment-licens men dom kommer att trumpeta ut att FSD nu är klart.
Citera
2024-07-07, 14:31
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Verkar som Tesla blir sist ut att lansera autonoma taxibilar. Rätt så många är ute och kör på gatorna redan, här är en till:

https://www.reviewjournal.com/local/...roads-2800295/

Gillar konceptet, gott om utrymme, många smarta innovativa lösningar. Skulle dock gissa Tesla kommer att rulla fram en lätt moddad model Y utan ratt. Sen får dom tillstånd att köra i några städer bakom geofencing under experiment-licens men dom kommer att trumpeta ut att FSD nu är klart.

Ena stunden heter det att autonoma taxis ligger 50 år in i framtiden, och i andra stunden så är Tesla sist. Åsikterna svänger snabbt bland björnarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in