Flashback bygger pepparkakshus!
2024-05-29, 23:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja precis, folk gillade musk i California p.g.a elbilar, men nr Musk brjade twittra saker som r mer t Donald Trumps hll s brjade de hata honom eftersom alla i California lskar Biden.

De bryr sig inte om fretaget Tesla, de bryr sig om elbilar och milj osv, men hatar Trump och hgerpolitik och Musk har visat att han str mycket mer t hger n s.
Finns det ngra stats p hur mycket frsljning TSLA i s fall tappat i Kalifornien?
Citera
2024-05-29, 23:27
Medlem
Enterprises avatar
Enligt denna artikel har Tesla inte tappat i frsljning i Kali, dremot har tillvxttakten minskat. Sen r det oklart hur mycket det beror p mttnad av marknaden och hur mycket det beror p "politiska" val av bilkpare som inte gillar Musk. Jag gillar inte heller Musk, men jag hade vrderat det oerhrt litet, om jag hade vervgt att kpa en Tesla.
Citera
2024-05-29, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Enligt denna artikel har Tesla inte tappat i frsljning i Kali, dremot har tillvxttakten minskat. Sen r det oklart hur mycket det beror p mttnad av marknaden och hur mycket det beror p "politiska" val av bilkpare som inte gillar Musk. Jag gillar inte heller Musk, men jag hade vrderat det oerhrt litet, om jag hade vervgt att kpa en Tesla.

Det r nog skert s att de minsta mngden folk hrs hgst.
Alla som r extremt politiskt styrda visar sina sikter i alla mediakanaler.
Kanske fr Kalifornien att se vrre ut n det r, men det r nog ingen tvekan att Tesla gjort rtt val att flytta till Texas.

S mycket bttre p alla stt och vis bde lagmssigt med domare, men ocks skattemssigt och mycket annat.
Citera
2024-05-29, 23:42
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det r nog skert s att de minsta mngden folk hrs hgst.
Alla som r extremt politiskt styrda visar sina sikter i alla mediakanaler.
Kanske fr Kalifornien att se vrre ut n det r, men det r nog ingen tvekan att Tesla gjort rtt val att flytta till Texas.
Jag skulle tro att det mest r Twitter-positionering, men i grunden handlar om att Musk rent privat kan spara mnga miljardtals dollar i lgre inkomstskatt genom en flytt av stet frn CA till TX. Vem kan klandra det beslutet rent egoistiskt liksom? Men det r klart han mste kunna motivera med ngot s att det inte framstr som en total lekstuga.

Citat:
Moving Teslas HQ to Texas may benefit Musk personally more than his company, because Texas has no income tax and Californias income tax tops out at 13.3%. Depending on whether and how Musk exercises the stock options that constitute his compensation and the course of Teslas share price, hes in line for tens of billions of dollars in income in coming years.
https://www.latimes.com/business/sto...exas-elon-musk
Citera
2024-05-29, 23:53
Medlem
Citat:
Jag skulle tro att det mest r Twitter-positionering, men i grunden handlar om att Musk rent privat kan spara mnga miljardtals dollar i lgre inkomstskatt genom en flytt av stet frn CA till TX. Vem kan klandra det beslutet rent egoistiskt liksom? Men det r klart han mste kunna motivera med ngot s att det inte framstr som en total lekstuga.

Ja men det r ju tyvrr s det fungerar i Sverige. Fretag flyr landet fr att starta upp i andra lnder fr att vi har s extremt hg skatt hr.

Problemet r ju i grunden vr sossiga politik som lett landet i s mnga r.
ven om vi stundtals har haft borglig eller moderat ledning s r det korta perioder som inte kan skapa en lngsiktig frndring.

Sossarna ser bara skatter skatter skatter som lsningen till alla problem. Det r s vnstern fungerar och det skrmmer bort en jvla massa fretag som sger HejD till Sverige och Hej till andra lnder som skattar mycket lgre.

Vi kommer snart inte ha ngra fretag vrt namnet kvar i Sverige fr att vi skattar ihjl dom s att de flyr landet.

Rsta hger om ni vill behlla vra fretag och ven locka nya fretag hit.
Rsta vnster om ni inte vill ha ngra fretag hr och att alla ska drivas frn Malta eller nt snt.
Citera
2024-05-30, 00:05
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Fr ngra r sen lskade "Woke-kalifornier" (helt vanliga vre medelklassare) Tesla.
Det r denna typ av personer som gillar Tesla (de tror att elbilar r rena och miljvnliga till skillnad frn de dr smutsiga fossilbilarna och vill grna visa hur PK och duktiga de r fr andra mnniskor). Tnk ngon liberal i storstad som har ett par r p universitet, humaniora naturligtvis.

Citat:
Vem normalt funtad gr runt och hatar ett bilmrke liksom?
En annan sak r att man kan tycka att aktien r fr hgt vrderad, vilket inte r ngot hat.
Jag skulle tro att de flesta om inte alla som kritiserar Tesla i trden just kritiserar vrderingen med tanke p de tveksamma framtidsutsikterna de har just nu osv. Som du sger r det ju konstigt om man skulle hata sjlva bilmrket. Jag tycker sjlv de gr hyfsat snygga bilar. Inte de snyggaste men vissa modeller ser helt ok ut. Jag skulle dock inte kpa en Tesla av flera skl (bland annat fr att det finns snyggare och bttre bilar som samtligt r billigare). Det som diskuteras r ju dock sklart Tesla som investering, inte huruvida de gr snygga eller fula bilar. Att kritisera Teslas vrdering (eller fr den delen att kritisera ngonting som har att gra med Tesla) r enligt de som har valt att gifta sig med aktien (och Musk) hr i trden att vara en hater (och svitt jag frstr hatar man d allt som har med Tesla att gra inklusive sjlva bilarna och Elon Musk osv). Det r en av anledningarna till varfr trden r full med lgkvalitativt trams.
Senast redigerad av Fittfitta 2024-05-30 kl. 00:09.
Citera
2024-05-30, 00:18
Medlem
Hyperkits avatar
Elon Musk ska bygga en Ai fabrik fr xAi och bestllt ver 100 000 Nvidia chip. Frgan r om xAi blir sin egna aktie eller om man ska kpa Tesla? Nvidia ocks sklart, men det har jag redan 🔥
Citera
2024-05-30, 00:18
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ja men det r ju tyvrr s det fungerar i Sverige. Fretag flyr landet fr att starta upp i andra lnder fr att vi har s extremt hg skatt hr.

Problemet r ju i grunden vr sossiga politik som lett landet i s mnga r.
ven om vi stundtals har haft borglig eller moderat ledning s r det korta perioder som inte kan skapa en lngsiktig frndring.

Sossarna ser bara skatter skatter skatter som lsningen till alla problem. Det r s vnstern fungerar och det skrmmer bort en jvla massa fretag som sger HejD till Sverige och Hej till andra lnder som skattar mycket lgre.

Vi kommer snart inte ha ngra fretag vrt namnet kvar i Sverige fr att vi skattar ihjl dom s att de flyr landet.

Rsta hger om ni vill behlla vra fretag och ven locka nya fretag hit.
Rsta vnster om ni inte vill ha ngra fretag hr och att alla ska drivas frn Malta eller nt snt.
Sverige har dock ngra ekonomiska frdelar gentemot USA (och mnga andra lnder). Vi har t.ex ingen frmgenhetsskatt, arvsskatt eller fastighetsskatt och mycket lg kapitalskatt (p ISK och KF). P flera stt r Sverige ett skatteparadis jmfrt med andra lnder, tro det eller ej.
Citera
2024-05-30, 10:35
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Den hr delen r ju riktigt USA-strd:

"After the Delaware ruling, lawyers for the plaintiff shareholders asked the judge to award what would be a record $6 billion in attorneys fees for winning the case. The judge hasnt ruled on that request, and Teslas board said in a proxy statement that a fee award may not be warranted if shareholders reapprove the compensation package."

Ngra sliskiga advokater ska ha 65 miljarder seketas fr att nn dement domare har dmt ut ett kompensationspaket 5 r efter att det har godknts och utfallet anses vara fr bra.

Ja, om man tyckte $56B var mycket fr 6 rs arbete s undrar jag vad folk tycker om $6B fr ngra timmars pappersarbete.
Citera
2024-05-30, 10:40
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyperkit
Elon Musk ska bygga en Ai fabrik fr xAi och bestllt ver 100 000 Nvidia chip. Frgan r om xAi blir sin egna aktie eller om man ska kpa Tesla? Nvidia ocks sklart, men det har jag redan 🔥

xAi r helt separat frn Tesla, och privat fretag. Men du kan ga det insirekt genom att ga Cathie Wood's ARK Venture Fund.
Citera
2024-05-30, 21:22
Medlem
raskenss avatar
Blir mer och mer en realityspa av Tesla.

https://carup.se/teslas-lockbete-for...a-musks-bonus/
Citera
2024-05-30, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Sverige har dock ngra ekonomiska frdelar gentemot USA (och mnga andra lnder). Vi har t.ex ingen frmgenhetsskatt, arvsskatt eller fastighetsskatt och mycket lg kapitalskatt (p ISK och KF). P flera stt r Sverige ett skatteparadis jmfrt med andra lnder, tro det eller ej.

Arvsskatt r en sanning med modifikation.
Jag fick rva en lgenhet som sldes fr 1 miljon. Utav det fick jag skatta 220 000 kr ca som gick till Stefan Lfven att leka med. (vinstskatt)

Tycker det r helt galet. jag har haft en nra anhrig som dtt och jag ftt rva lgenheten, men trots det ska politikerna suga ut 22% av det arvet. Tro mig, jag satt riktigt jvla skitigt till ekonomiskt och behvde alla pengar, men NEJ, inte ska man f allt man rver inte, nej nej, politikerna ska ta 22% av det nr man srjer och mr dligt s kommer de och sveper bort hela 220 000 kr av en miljon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in