Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-30, 12:06
  #19789
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Hur menar du med klarar? Rent tekniskt klarar den väl att köra själv mestadels, men det är inte tillåtet på grund av lagstiftning? Det är så jag förstått det i alla fall. Undra hur mycket olyckor som skulle ske om det bara släpptes och alla lät den köra som den ville...

Jag har sett otaliga videor där fsd kör förbi stoppskyltar, svänger mot mötande trafik osv. Sen kör den klockrent ibland. Kanske 90-99% av tiden. Att köra mestadels ok skulle de flesta 12-åringar göra men det betyder inte att de "kan köra" utan att övervakas av nån som kan.
Citera
2024-04-30, 12:11
  #19790
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jag har sett otaliga videor där fsd kör förbi stoppskyltar, svänger mot mötande trafik osv. Sen kör den klockrent ibland. Kanske 90-99% av tiden. Att köra mestadels ok skulle de flesta 12-åringar göra men det betyder inte att de "kan köra" utan att övervakas av nån som kan.

Nja, men å andra sidan kör de flesta med körkort inte heller korrekt 100% av tiden. Jag tycker man ofta ser människor rulla förbi stoppskyltar, till exempel. Ibland får andra bromsa för det, tutar ilsket och så vidare - men ingen skada sker ändå. Det är först när det blir krock som det blir ett problem.
Citera
2024-04-30, 12:45
  #19791
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Om den fortfarande inte klarar att köra själv är det väl inte så stort?

Ja det återstår att se. Det är en extrem utmaning. Samtidigt har jag svårt att tänka mig att vi aldrig kommer att ha självkörande. Och OM det blir en realitet så är det Tesla som kommer att lyckas med det.
Citera
2024-04-30, 14:00
  #19792
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt69
https://elbilen.se/nyheter/tesla-cyb...rige-i-helgen/

Nice! Tack!
Citera
2024-04-30, 14:09
  #19793
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jag har sett otaliga videor där fsd kör förbi stoppskyltar, svänger mot mötande trafik osv. Sen kör den klockrent ibland. Kanske 90-99% av tiden. Att köra mestadels ok skulle de flesta 12-åringar göra men det betyder inte att de "kan köra" utan att övervakas av nån som kan.

FSD kör väldigt bra för att vara en 5-åring, och med tanke på hur snabbt den lär sig så kommer den bli en helt överlägsen förare innan den fyller 18, men troligtvis innan den ens fyller 8.
Citera
2024-04-30, 14:17
  #19794
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Ja det återstår att se. Det är en extrem utmaning. Samtidigt har jag svårt att tänka mig att vi aldrig kommer att ha självkörande. Och OM det blir en realitet så är det Tesla som kommer att lyckas med det.


På grund av dynamiken i den miljö biltrafiken befinner sig i kanske FSD eller liknande kommer få det svårt att i alla ögonblick bli bättre än en riktigt BRA bilförare som är utvilad, fokuserad och har kört där hundratals gånger tidigare. Att ett system skulle kunna köra bättre/säkrare än medelföraren, som även kan vara trött / stressad / distraherad, är dock inte så svårt att se. Sen har vi då alla som kör riktigt dåligt i största allmänhet...
Citera
2024-04-30, 14:20
  #19795
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det stora problemet blir ansvaret för olyckor och skador. Om en förare inte ansvarar längre så borde rimligtvis allt ansvar för olyckor och skador ligga på Tesla. Jag tror inte Tesla skulle vilja gå ut och säga -vi betalar glatt skadesstånden för alla olyckor vi förorsakar. Sen är som du säger lagstiftningen en så djupt rotad grundbult i vårt samhälle att det är föraren som har det slutliga ansvaret och den lagstiftningen kommer inte att ändras på många år.

Tesla är sitt eget försäkringsbolag och jag tror premien blir jävligt förmånligt för bägge parter när olycksstatistiken och framför allt dödsfall faller till en bråkdel av vad den varit innan. Att ersätta skador när olyckor väl sker blir inga större summor i sammanhanget. Men bra försök.
Citera
2024-04-30, 14:33
  #19796
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
FSD kör väldigt bra för att vara en 5-åring, och med tanke på hur snabbt den lär sig så kommer den bli en helt överlägsen förare innan den fyller 18, men troligtvis innan den ens fyller 8.

Yes och jag funderar på att det kanske ej behöver vara helt binärt av eller på.
T.ex. kan FSD "unsupervised on highways" komma innan "unsupervised on city streets".
Citera
2024-04-30, 14:45
  #19797
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Yes och jag funderar på att det kanske ej behöver vara helt binärt av eller på.
T.ex. kan FSD "unsupervised on highways" komma innan "unsupervised on city streets".

Hmmm, ja det kanske är en möjlighet. Jag tror definitivt att de kommer existera parallellt men att unsupervised släpps för 199 USD igen. Supervised är på egen risk helt enkelt.
Citera
2024-04-30, 16:21
  #19798
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag har äntligen sett en cybertruck med egna ögon:https://www.bildtagg.se/bild/ikmyzyuwn1axd10svyya70kp
Citera
2024-04-30, 16:22
  #19799
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Hmmm, ja det kanske är en möjlighet. Jag tror definitivt att de kommer existera parallellt men att unsupervised släpps för 199 USD igen. Supervised är på egen risk helt enkelt.

Mm tror med det blir parallellt ett tag.

Tror dock att när det släpps unsupervised så kommer månadskostnaden vara mer än 199 USD.

Ev. 199 för t.ex. enbart "Unsupervised Highways"
Citera
2024-04-30, 20:02
  #19800
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Ett jättebra exempel på hur en totalt genomsnittlig person formar sin uppfattning om Tesla när de får sina nyheter från main stream media. Detta är som jag uppfattar det normen bland folk som är lite intresserade av att investera.

https://youtu.be/Vr44ITASi6k?si=eNLLgXkdwMJ_dezY
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback