Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-17, 13:15
  #13789
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Många av oss som investerar i Tesla tycker den är köpvärd på 200 300 400 500 600 också osv. Vi ser det dock ur ett längre perspektiv och hedge fund managers som oftast har lite lägre targets måste anpassa sig och bara prata om närmaste 12 månaderna och kanske ge lite svävande svar om framtiden längre fram.

Det där är ju bara dumt, är priset 150 är det ju smått idiotiskt att tycka 200 eller mer blir köpvärt.
Bara för man tror att priset blir 600 om 1 år innebär ju inte detta att det är köpvärt att betala 200 om värdet idag är 150 😂

1 aktie för 150 eller 1 aktie för 200 vilket är mest köpvärd?
Citera
2022-12-17, 14:45
  #13790
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Det där är ju bara dumt, är priset 150 är det ju smått idiotiskt att tycka 200 eller mer blir köpvärt.
Bara för man tror att priset blir 600 om 1 år innebär ju inte detta att det är köpvärt att betala 200 om värdet idag är 150 😂

1 aktie för 150 eller 1 aktie för 200 vilket är mest köpvärd?
Klart det fortfarande är köpvärt på $200 om man förväntar sig $600 inom något år.
$150 är bara ännu mer köpvärt.
Citera
2022-12-17, 16:36
  #13791
Medlem
Shine_s avatar
Lurar lite på att gå i Tesla på dessa nivåer, har ansett den vara ruskigt övervärderad tidigare men nu börjar PE-t komma ner ordenligt. Muskens politik/twitterrelaterade tramsande kommer att vara bortglömt om ett år om han slutar upp och håller käften. Men jag ser ett aber i form av potentiellt kraftigt vikande efterfrågan på nya EVs generellt på halvkort sikt pga recession, hur ser ni andra som äger eller bevakar aktien på detta?
Citera
2022-12-17, 17:11
  #13792
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Klart det fortfarande är köpvärt på $200 om man förväntar sig $600 inom något år.
$150 är bara ännu mer köpvärt.

Men då är ju allt man trycker köp för köpvärt, alla som köper 1 aktie i bolaget tror såklart att aktien kommer öka.

Tesla är i dagsläget köpvärt vid 150 för det är vad aktien kostar.
För mig är den mindre köpvärd för jag tror den kommer gå ner, för dig är den mer köpvärt för du tror på uppgång.

Men nej aktien är inte köpvärd för 200 när den är värd 150.
Citera
2022-12-17, 17:32
  #13793
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Men då är ju allt man trycker köp för köpvärt, alla som köper 1 aktie i bolaget tror såklart att aktien kommer öka.

Tesla är i dagsläget köpvärt vid 150 för det är vad aktien kostar.
För mig är den mindre köpvärd för jag tror den kommer gå ner, för dig är den mer köpvärt för du tror på uppgång.

Men nej aktien är inte köpvärd för 200 när den är värd 150.
Om du köper den för $100 för att du tycker det är ett rimligt pris, och den sedan går ner till $80 så betyder inte det att den inte var värd att köpa på $100. Om du tror att du kan pricka botten i en bear market så tror du fel.

Det sanna värdet på en aktie och vad den kostar är två olika saker.
Citera
2022-12-17, 17:34
  #13794
Medlem
Wadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Många av oss som investerar i Tesla tycker den är köpvärd på 200 300 400 500 600 också osv. Vi ser det dock ur ett längre perspektiv och hedge fund managers som oftast har lite lägre targets måste anpassa sig och bara prata om närmaste 12 månaderna och kanske ge lite svävande svar om framtiden längre fram.

😁 Ingen vet vad som händer i framtiden och hedgefondförvaltare är inget undantag.
Citera
2022-12-17, 17:38
  #13795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Om du köper den för $100 för att du tycker det är ett rimligt pris, och den sedan går ner till $80 så betyder inte det att den inte var värd att köpa på $100. Om du tror att du kan pricka botten i en bear market så tror du fel.

Det sanna värdet på en aktie och vad den kostar är två olika saker.

Det håller jag med om.

Försöker mest förklara att man kan omöjligt säga att en aktie är värd 200 när värdet är 150 oavsett vad man tror värdet är i framtiden.
Tycker jag den är värd 150 när jag köper den så är det värdet jag tycker det är men självklart kan den gå ner och värdet är mindre än det jag tror MEN KOSTAR NÅGOT 150 ATT KÖPA ÄR DET FAN INTE KÖPVÄRT ATT BETALA 200.
Sen att många är blinda inför tesla och musk i denna tråden och enbart ser uppgång gör det hela omöjligt att få fram.

Blir ju riktigt dumt att köpa en vara för 100kr om jag kan köpa samma vara för 10kr oavsett vad värdet är om 1 månad detta kan verkligen inte vara särskilt svårt för någon att förstå 😂
__________________
Senast redigerad av kallejansson 2022-12-17 kl. 17:44.
Citera
2022-12-17, 17:41
  #13796
Medlem
Wadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Lurar lite på att gå i Tesla på dessa nivåer, har ansett den vara ruskigt övervärderad tidigare men nu börjar PE-t komma ner ordenligt. Muskens politik/twitterrelaterade tramsande kommer att vara bortglömt om ett år om han slutar upp och håller käften. Men jag ser ett aber i form av potentiellt kraftigt vikande efterfrågan på nya EVs generellt på halvkort sikt pga recession, hur ser ni andra som äger eller bevakar aktien på detta?

Det finns risk för att Elon sjabblar bort sig och stora investerare börjar sälja. De tunga aktieägarna börjar redan tappa tålamodet då Elon fjantar sig på Twitter istället för att koncentrera sig på Teslas stora växande problem.
Det finns bättre alternativ för tillväxtjägare, snart får se kurser runt 100-110$.
Citera
2022-12-17, 17:41
  #13797
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Skrattar absolut inte åt att andra gör bra eller dåliga investeringar.

Tycker bara du verkar kolla på denna aktien på ett väldigt ensidigt sätt, du skriver ju att den är köpvärd för den gått ner massor i år men verkar totalt blind inför en raketuppgång om man kollar fler år.
Den kanske går upp 500% till kommande 3år det är säkert möjligt precis som den falla 70% nästkommande år.
Allt jag säger är att ditt argument att den är köpvärd för att den gått ner faller om man kollar uppgången den haft.

Nu skiter du såklart i detta och tycker du den är värd att köpa just nu så köp mer, jag är inte lika säker som dig och kommer vänta ett tag till.
Får se vem som tar bäst beslut.

Du tycker kanske jag är ensidig för att du cherrypickar det jag sagt, eller bara lyssnar på vad andra säger om det jag säger. För verkligheten är den att jag har pratat om en PT i området av $130-170 ($400-500 pre-split) sen början på augusti.
Men jag skiljer på aktiepris och det fundamentala värdet på företaget, och det hör till min strategi att ackumulera aktier när jag tycker att det är billigt, inte att nödvändigtvis försöka pricka botten.
Citera
2022-12-17, 17:46
  #13798
Medlem
Scramscrams avatar
Teslas aktie pris kommer snart* ligga under priset innan covid uppgången, alltså under $20. Låter tungt, låter jobbigt, men det är verkligheten med tidigare split inräknad.


*inom sin tid, nergången kommer vara konstant under en längre tidnframöver. Repar den sig? Troligtvis inte denna gången.

Musk kommer tvingas sälja av mer och mer samtidigt som bolaget kommer blankas till konkurs, en gång för alla.


Fanboys blir arga av min spekulation, men verkligheten är vad den är och räddas inta av fanatism.

Sorry, du skulle sålt av på toppen, som mig och många andra. Aktier är inte då lätt när man förblindas av att idolisera.

”Ack, ack, fattiglapp” som vi brukar säga.
Citera
2022-12-17, 17:48
  #13799
Medlem
Wadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Du tycker kanske jag är ensidig för att du cherrypickar det jag sagt, eller bara lyssnar på vad andra säger om det jag säger. För verkligheten är den att jag har pratat om en PT i området av $130-170 ($400-500 pre-split) sen början på augusti.
Men jag skiljer på aktiepris och det fundamentala värdet på företaget, och det hör till min strategi att ackumulera aktier när jag tycker att det är billigt, inte att nödvändigtvis försöka pricka botten.

Och du började köpa runt $500 😁 Ingen lysande taktik direkt, men men det var billigt då enligt vissa🤯
Citera
2022-12-17, 17:51
  #13800
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
Lurar lite på att gå i Tesla på dessa nivåer, har ansett den vara ruskigt övervärderad tidigare men nu börjar PE-t komma ner ordenligt. Muskens politik/twitterrelaterade tramsande kommer att vara bortglömt om ett år om han slutar upp och håller käften. Men jag ser ett aber i form av potentiellt kraftigt vikande efterfrågan på nya EVs generellt på halvkort sikt pga recession, hur ser ni andra som äger eller bevakar aktien på detta?

Om försäljningen viker för Tesla så är det vikande försäljning på marknaden i stort, men faktum är att Tesla är de som har bäst vinstmarginaler och duktigast på produktion, så det som drabbar Tesla drabbar konkurrenter mångt mycket mer. Dessutom har Tesla en energisektor som kommer börja växa märkbart de kommande åren. Jag ser ingen anledning till att Tesla inte skulle kunna fortsätta växa med 40-50% i snitt i ett antal år till, och potentiellt ännu mer vissa år. Utan att räkna hem potentiella intäkter om FSD blir helt färdigt. Då kommer intäkterna bli bananas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback