2013-10-31, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BelleReve
Någon som har en tanke om dessa skor? http://www.sportamore.se/produkt/48879-nike-air-pegasus-30-m-blasvart?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_ca mpaign=prisjakt&ref=prisjakt

Är helt nybörjare med löpning, så vill helst inte satsa på flaggskepps-skor. Samtidigt är det Stadiums billigaste sko i utbudet (kostar 800 medan resten ligger runt 1200), så det kanske är en dålig investering, kvalitetsmässigt alltså.

Har ingen uppfattning om hur mycket man bör betala för ett par löparskor för att det ska vara värt priset.

F.ö. har jag "neutralt" steg, väger lite, och tänker springa på skogsstigar två gånger i veckan.

Pegasus brukar aldrig vara fel, möjligtvis kan sulan vara lite hal för vinter träning, av vad jag kan se. Finns väl flera olika modeller av Pegasus nu för tiden.
Senast redigerad av msthlm37 2013-10-31 kl. 21:05.
Citera
2013-10-31, 22:14
Medlem
LabiSiffres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BelleReve
Någon som har en tanke om dessa skor? http://www.sportamore.se/produkt/48879-nike-air-pegasus-30-m-blasvart?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_ca mpaign=prisjakt&ref=prisjakt

Är helt nybörjare med löpning, så vill helst inte satsa på flaggskepps-skor. Samtidigt är det Stadiums billigaste sko i utbudet (kostar 800 medan resten ligger runt 1200), så det kanske är en dålig investering, kvalitetsmässigt alltså.

Har ingen uppfattning om hur mycket man bör betala för ett par löparskor för att det ska vara värt priset.

F.ö. har jag "neutralt" steg, väger lite, och tänker springa på skogsstigar två gånger i veckan.

Grejen är att ett par skor som är riktigt bra för mig kanske inte är lika bra för dig. Priset är väl inte så intressant det heller egentligen. Så gå dit och testa dojjorna och köp om det känns bra.
Citera
2013-10-31, 22:55
Medlem
snaelladus avatar
Ni som vet vilka skor/vilken storlek ni ska ha rekommenderar jag: http://wiggle.co.uk

Gratis frakt. Snorbilligt. Gratis retur. Beställde ett par saucony kinvara en lördag. Hade dem i handen på onsdag (!!) för 768 kr (!!).
Citera
2013-10-31, 23:22
Medlem
nosheoldwomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsatlet
Nja, man kan säkert tro det, men man vet egentligen inte riktigt vad det handlar om. För att "veta vad det handlar om" krävs regelbunden, hård träning över lång tid, något som många av dagens motionärer inte verkar vara intresserade av på riktigt. Därför är resultatlistorna så pinsamt dåliga idag också om man jämför med för 20 år sedan. Glöm inte heller att löpning är en otroligt hård sport som framkallar fruktansvärd smärta vid maxprestation och som ställer stora psykiska krav på utövaren.

Det är ingen konst för en människa att springa väldigt långsamt väldigt länge. Folk är dock så förbannat otränade idag generellt sett att dom ser det som någon slags bedrift. Det är därför det blir pinsamt när oinsatt folk tycker att dom är "jätteduktiga" för att dom har "lyckats" "löpa" en halvmara i 6:15/km-tempo. Den lika oinsatta omgivningen brukar vara ungefär lika imponerad som "löparen" själv.

Om jag tar mig själv som exempel, (och jag är verkligen ingen duktig löpare på något sätt, jag strävar dock efter att bli det) så springer jag långpass på omkring 20km, för det mesta runt 5:15-5:25/tempo beroende på terräng, och då ligger jag och snittar 70-74% av maxpuls, dvs jag är inte särskilt andfådd, det är mest benen som blir trötta. Och jag är LÅNGT ifrån en duktig löpare.

Faktum är alltså att vår fiktiva halvmara är en riktigt usel prestation om man är 20-50 år gammal, det går inte att bortse ifrån detta. Det är ungefär som att syssla med styrketräning och bänka 50kg. Det är inget man vill lyfta fram direkt.
Därför blir det direkt pinsamt för alla med minsta lilla kunskap när sådant skrivs ut i sociala medier eller i andra sammanhang.

Så mitt råd till dig, börja från början. Det spelar ingen större roll att du är 40 år gammal, du har ändå utvecklingspotential. Skjut upp maran ett par år, lär dig springa milen under 45min åtminstone, och 3km under 13min, och bygg en bättre löpgrund. Ju fortare man kan springa, ju roligare är det, det kan jag garantera dig. Skaderisken kommer antagligen att minska också då din teknik blir bättre i takt med att du blir snabbare.

Resultatet är inte viktigt för många, det är bedriften i sig. Alla vill inte bli triathleter i framtiden. De vill väl bara springa, må bra och inte jaga tider vilket är härligt för dom. Folk får springa hur fan de vill, jag tycker alla är bra som bara ger sig ut.
Citera
2013-11-01, 09:14
Medlem
Sinnesförvirrads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosheoldwoman
Resultatet är inte viktigt för många, det är bedriften i sig. Alla vill inte bli triathleter i framtiden. De vill väl bara springa, må bra och inte jaga tider vilket är härligt för dom. Folk får springa hur fan de vill, jag tycker alla är bra som bara ger sig ut.

Instämmer. Jag har full förståelse för tänket att de som inte har tränat mycket och kommit ner i vissa tider inte "har fattat det" som ni andra har. Jag upplevde eufori efter att gått ner från 60 till under 50 minuter på milen, och jag kämpar hårt för att komma ner ytterligare en bunke minuter. Jag har också anmält mig till marathon för att bara genomföra den, och inget annat. Skulle det visa sig att jag blir frälst efter det så kommer jag så klart att jobba hårt för att förbättra tider osv till nästa gång, men jag måste erkänna att när jag läser om det här elitistiskt tänkandet som vissa av er verkar ha så blir jag omotiverad och får känslan av att det här är klubben för inbördes beundran och de som "vet" vad det verkligen handlar om.

Jag håller absolut inte med om att vem som helst kan springa långa lopp långsamt. Att man kan träna sig till det absolut, men när jag började springa i påskas sprang jag mycket långsamt och fick stanna efter sex km, helt knäckt. Klart som fan att jag är stolt när jag sedan har kommit upp i milen, och sedan i 15 km. Nu kämpar jag vidare för att komma upp i halvmaran, förhoppningsvis innan året är slut. Parrallellt med detta kör jag intervallpass och jobbar på att få ner tiderna, men man måste börja någonstans, och vilka än resultaten är så känner jag mig stolt, och min "oinvigda" omgivning gläds med mig och är imponerade över mina framsteg. Jag tänker inte gömma mitt kärlek till löpning bara för att det finns de som är mycket bättre, snabbare och "vet vad det handlar om".
Citera
2013-11-01, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnesförvirrad
Instämmer. Jag har full förståelse för tänket att de som inte har tränat mycket och kommit ner i vissa tider inte "har fattat det" som ni andra har. Jag upplevde eufori efter att gått ner från 60 till under 50 minuter på milen, och jag kämpar hårt för att komma ner ytterligare en bunke minuter. Jag har också anmält mig till marathon för att bara genomföra den, och inget annat. Skulle det visa sig att jag blir frälst efter det så kommer jag så klart att jobba hårt för att förbättra tider osv till nästa gång, men jag måste erkänna att när jag läser om det här elitistiskt tänkandet som vissa av er verkar ha så blir jag omotiverad och får känslan av att det här är klubben för inbördes beundran och de som "vet" vad det verkligen handlar om.

Jag håller absolut inte med om att vem som helst kan springa långa lopp långsamt. Att man kan träna sig till det absolut, men när jag började springa i påskas sprang jag mycket långsamt och fick stanna efter sex km, helt knäckt. Klart som fan att jag är stolt när jag sedan har kommit upp i milen, och sedan i 15 km. Nu kämpar jag vidare för att komma upp i halvmaran, förhoppningsvis innan året är slut. Parrallellt med detta kör jag intervallpass och jobbar på att få ner tiderna, men man måste börja någonstans, och vilka än resultaten är så känner jag mig stolt, och min "oinvigda" omgivning gläds med mig och är imponerade över mina framsteg. Jag tänker inte gömma mitt kärlek till löpning bara för att det finns de som är mycket bättre, snabbare och "vet vad det handlar om".

Instämmer också med er båda, självklart.

Vi är alla olika, har olika förutsättningar, olika mål, olika filosofier... etc... etc vilket självklart är helt ok och bra.

Sedan att vissa av oss fortfarande har tävlingsdjävulen i oss eller vad man ska säga, det är vårat problem. ;-) Även om jag framförallt tävlar mot mig själv nu för tiden.

I vissa inlägg kanske man vänder sig mot likasinnade men det behöver inte betyda att man ser ner på en person med en mera avslappnad attityd till träning och sina mål.

Har man tex knappt aldrig tränat seriöst i hela sitt liv är det så klart en jätteprestation med en halvmara eller i ännu större grad en helmara.

Jag har haft lite av en allt eller inget personlighet genom åren på gott och ont. Antingen tränar jag regelbundet och seriöst eller annars noll. ;-)
Citera
2013-11-01, 09:53
Medlem
Sinnesförvirrads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msthlm37
Instämmer också med er båda, självklart.

Vi är alla olika, har olika förutsättningar, olika mål, olika filosofier... etc... etc vilket självklart är helt ok och bra.

Sedan att vissa av oss fortfarande har tävlingsdjävulen i oss eller vad man ska säga, det är vårat problem. ;-) Även om jag framförallt tävlar mot mig själv nu för tiden.

I vissa inlägg kanske man vänder sig mot likasinnade men det behöver inte betyda att man ser ner på en person med en mera avslappnad attityd till träning och sina mål.

Har man tex knappt aldrig tränat seriöst i hela sitt liv är det så klart en jätteprestation med en halvmara eller i ännu större grad en helmara.

Jag har haft lite av en allt eller inget personlighet genom åren på gott och ont. Antingen tränar jag regelbundet och seriöst eller annars noll. ;-)

Jag känner igen allt eller inget-personligheten. Det är samma här, och jag springer 3-4 gånger i veckan nu och vill inte förlora motivationen (som jag har gjort förut). Det är nog därför som jag också anmälde mig till marathon i september. Med det målet kan jag inte dra ner på träningen. Just nu tycker jag att det är jätteroligt! =)
Citera
2013-11-01, 11:43
Medlem
Framtidsatlets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosheoldwoman

På en punkt håller jag med dig, att bara ge sig ut är bra, all träning som blir av är bättre än ingen träning alls. Jag menar inte heller att man ska jaga resultat om man inte är intresserad av det, det är upp till var och en.

Min åsikt är väl snarare att det är lite sorgligt att vi nu lever i ett samhälle där det ses som en bedrift att springa en halvmara, oavsett hur långsamt man springer den. Folk i gemen är så otroligt otränade att något som egentligen borde vara ganska självklart, blir något att vara verkligt stolt över. Det är kärnan i problemet, att genomförandet i sig, att bara "klara av det", anses som en så stor prestation i sig att man helt bortser ifrån hur man genomförde det, när det egentligen borde vara detta som är det intressanta. Men eftersom gemene mans lägsta nivå har förskjutits nedåt dom senaste två decennierna, är det inte längre så.

Därför tror jag också att folk nu är mer intresserade av att genomföra maror än att sänka sina miltider, oavsett hur dåligt dom faktiskt löper, för i deras märkliga värld är det en större prestation att löpa maran på 5h än milen på 41. Kvantitet före kvalitet helt enkelt.

Maraton-statistik är ett lysande exempel på detta. 1984 krävdes en 2:53-tid på Stockholm Maraton för att bli topp500 av herrarna. År 2010 räckte det med en 3:08-tid, vilket är en ENORM skillnad i prestation. Medelmotionären blir helt enkelt sämre och sämre.

Missförstå mig inte nu, jag ser inte ner på folk som löptränar och springer långsamt, alla är ju nybörjare någon gång, jag hälsar glatt på alla oavsett förmåga när jag själv löptränar, det är inte det som är poängen.
Senast redigerad av Framtidsatlet 2013-11-01 kl. 11:46.
Citera
2013-11-01, 12:30
Medlem
nosheoldwomans avatar
Snart är det vinter på riktigt, härligaste löpsäsongen

Bara jag som längtar efter ett rejält snöfall?
Citera
2013-11-01, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsatlet
På en punkt håller jag med dig, att bara ge sig ut är bra, all träning som blir av är bättre än ingen träning alls. Jag menar inte heller att man ska jaga resultat om man inte är intresserad av det, det är upp till var och en.

Min åsikt är väl snarare att det är lite sorgligt att vi nu lever i ett samhälle där det ses som en bedrift att springa en halvmara, oavsett hur långsamt man springer den. Folk i gemen är så otroligt otränade att något som egentligen borde vara ganska självklart, blir något att vara verkligt stolt över. Det är kärnan i problemet, att genomförandet i sig, att bara "klara av det", anses som en så stor prestation i sig att man helt bortser ifrån hur man genomförde det, när det egentligen borde vara detta som är det intressanta. Men eftersom gemene mans lägsta nivå har förskjutits nedåt dom senaste två decennierna, är det inte längre så.

Därför tror jag också att folk nu är mer intresserade av att genomföra maror än att sänka sina miltider, oavsett hur dåligt dom faktiskt löper, för i deras märkliga värld är det en större prestation att löpa maran på 5h än milen på 41. Kvantitet före kvalitet helt enkelt.

Maraton-statistik är ett lysande exempel på detta. 1984 krävdes en 2:53-tid på Stockholm Maraton för att bli topp500 av herrarna. År 2010 räckte det med en 3:08-tid, vilket är en ENORM skillnad i prestation. Medelmotionären blir helt enkelt sämre och sämre.

Missförstå mig inte nu, jag ser inte ner på folk som löptränar och springer långsamt, alla är ju nybörjare någon gång, jag hälsar glatt på alla oavsett förmåga när jag själv löptränar, det är inte det som är poängen.

Du har dina poänger så klart och jag håller med dig också.

Beror väl lite på vilka man pratar med etc. Men för alla som någon gång varit seriösa och hyfsat framgångsrika i deras löpträning väger nog tex <41min på milen eller tex <1:30h på halvmaran avsevärt tyngre än att ha genomlidit Maran på 4 eller 5 timmar eller Lidingöloppet på >3h. De två första mera tider för seriösa motionärer (nästan elit motionärer) medan en Mara på >4h visst är bra men ändå är betydligt lättare att träna sig till. Sedan beror det så klart lite på helheten, om tex en person >100kg klarar en mara på strax över 4h, då ökar självklart prestationen något enormt.

Däremot pratar man med folk som inte har någon erfarenhet eller mycket lite erfarenhet av träning är det en totalt annan sak. De kopplar inte riktigt förhållandet tid - prestation utan fastnar för den stora hemska Maran och tycker att det slår allt oavsett om man kryper runt eller inte.
Citera
2013-11-02, 00:46
Medlem
Mr.Riddims avatar
Körde ett pass idag med och det gick sådär. Det verkar som att sova för lite och ta ett lugnt pass är bättre än att sova för mycket och köra ett tungt pass. Mina resultat från idag. Är jag på topp kan jag nog köra mycket bättre.

DISTANS: 3.85 km
TID: 20min
MED. FART: 5:12 min/km
MAX. FART: 3:47 min/km

Hur är det att springa vid diet? Blir det genast mycket värre med resultaten?
Citera
2013-11-02, 07:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Riddim
Körde ett pass idag med och det gick sådär. Det verkar som att sova för lite och ta ett lugnt pass är bättre än att sova för mycket och köra ett tungt pass. Mina resultat från idag. Är jag på topp kan jag nog köra mycket bättre.

DISTANS: 3.85 km
TID: 20min
MED. FART: 5:12 min/km
MAX. FART: 3:47 min/km

Hur är det att springa vid diet? Blir det genast mycket värre med resultaten?

Den första veckan under diet brukar jag inte märka av något särskilt. Jag håller förvisso ett relativt högt kolhydratsintag även under deff. Men efter första veckan går det mycket neråt för mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in