Citat:
Ursprungligen postat av
nosheoldwoman
Resultatet är inte viktigt för många, det är bedriften i sig. Alla vill inte bli triathleter i framtiden. De vill väl bara springa, må bra och inte jaga tider vilket är härligt för dom. Folk får springa hur fan de vill, jag tycker alla är bra som bara ger sig ut.
På en punkt håller jag med dig, att bara ge sig ut är bra, all träning som blir av är bättre än ingen träning alls. Jag menar inte heller att man ska jaga resultat om man inte är intresserad av det, det är upp till var och en.
Min åsikt är väl snarare att det är lite sorgligt att vi nu lever i ett samhälle där det ses som en bedrift att springa en halvmara, oavsett hur långsamt man springer den. Folk i gemen är så otroligt otränade att något som egentligen borde vara ganska självklart, blir något att vara verkligt stolt över. Det är kärnan i problemet, att genomförandet i sig, att bara "klara av det", anses som en så stor prestation i sig att man helt bortser ifrån hur man genomförde det, när det egentligen borde vara detta som är det intressanta. Men eftersom gemene mans lägsta nivå har förskjutits nedåt dom senaste två decennierna, är det inte längre så.
Därför tror jag också att folk nu är mer intresserade av att genomföra maror än att sänka sina miltider, oavsett hur dåligt dom faktiskt löper, för i deras märkliga värld är det en större prestation att löpa maran på 5h än milen på 41. Kvantitet före kvalitet helt enkelt.
Maraton-statistik är ett lysande exempel på detta. 1984 krävdes en 2:53-tid på Stockholm Maraton för att bli topp500 av herrarna. År 2010 räckte det med en 3:08-tid, vilket är en ENORM skillnad i prestation. Medelmotionären blir helt enkelt sämre och sämre.
Missförstå mig inte nu, jag ser inte ner på folk som löptränar och springer långsamt, alla är ju nybörjare någon gång, jag hälsar glatt på alla oavsett förmåga när jag själv löptränar, det är inte det som är poängen.