2024-10-03, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
oftast misterrunning, 21run, runningdirect (holland i praktiken), sen top4running och alltricks har levererat några också.

(
Ok, sidorna som dyker upp först när man googlar alltså. De flesta av dom du nämner har ju svenska hemsidor => det var det jag menade med svenska webshoppar. Superblast2 i 44-45 var slut på alla du nämner utom Misterrunning så jag slog till där. 2 veckors leverans men ingen frakt. Och sidan verkar bytt namn till Mistertennis i all leveransinformation
Citera
2024-10-03, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Det är själva fan vad fort folk springer. Jag tänkte att 3 timmar på ett maraton borde vara överkomligt med nåt års träning. Det har dock allt mer gått upp för mig att det där året kommer behöva översättas till 3-4 års fokuserad träning. Nu har jag sprungit i 7 mån och tappat 12 kg. Sprang för tredje gången idag så långt som en halvmara och denna gång var snabbast hittills. Första halvan tog 59 min och andra halvan 51 min, så jag kom i mål på 1 tim 50 min. Det tar ju typ 30 min innan jag kommer in i "andra andningen" så därför går det segt i början. Men översätter man det till ett maraton blir det ändå bara 3 tim 40 min, förutsatt att jag kan fortsätta hålla samma tempo, vilket jag förstås inte klarar ännu. Tempot som krävs för tre timmar klarar jag med fullständig utmattning att hålla i 5 km. Men skam den som ger sig, I guess.

Det du gör är som att beräkna hur lång tid det tar att bygga ett hus om man inte byggt något hus tidigare.
Du blir inte bättre bara för att du sätter mål med tid. Dock kan du ta hjälp med träningen och på så sätt få bättre träningspass för att kunna utvecklas snabbare. Detta kommer snabba upp din utveckling. Så vill du utveckla din träning så är det upp till dig. Jobba på det du kan påverka och låt tiderna bli vad de blir.
Även när man är en duktig löpare så att säga så hamnar man ju bara i den stora massan bland människor som springer i mål. Så man behöver inte bry sig jättemycket om tiden. Jag är själv betydligt stoltare för min hälsa och kroppens fysik samt mina träningspass jag genomför varje vecka. Det är något att vara stolt över anser iaf jag.
Jag hoppas du kan tänka snarlikt för då kommer du kanske hålla igång löpningen så länge du känner att det är givande. Jag har passerat 20 år med kondition nu.
Senast redigerad av JohnWicks 2024-10-03 kl. 11:49.
Citera
2024-10-22, 19:44
Medlem
Bostonroses avatar
Nån som har några bra tips/video ang löpteknik/löpskolning?

Såg mig själv på video och det såg verkligen riktigt konstigt ut 😂
Citera
2024-10-22, 22:13
Medlem
https://www.youtube.com/shorts/X4mszBJsWwg

Citat:
Ursprungligen postat av Bostonrose
Nån som har några bra tips/video ang löpteknik/löpskolning?

Såg mig själv på video och det såg verkligen riktigt konstigt ut 😂
Citera
2024-10-23, 14:24
Medlem
Bostonroses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
https://www.youtube.com/shorts/X4mszBJsWwg
Hahaha det där var jag på passet idag... 😂
Citera
2024-10-26, 23:09
Medlem
Carouws avatar
Börjar bli sugen på att springa fjällmaraton som en utmaning. Någon som har sprungit KIA 45K? Eller kan tipsa om eran favorit.
Citera
2024-10-29, 06:30
Medlem
Bostonroses avatar
Ni som springer ultralopp hur lägger ni upp eran träning? Om nån vill dela med sig av ett träningschema så vore jag evigt tacksam 🙏
Citera
2024-11-01, 00:39
Bannlyst
Okej nu är det dags på allvar att börja löpa. Så behöver lite råd, har ingen aning om vad jag ska göra.

Lite info om mig som ni behöver:
23+ men under 28
192cm lång
Ungefär 95kg
Otroligt dålig kondition, verkligen jättedålig.
Har aldrig löpt på allvar förr.
Tränar lyfter och kommer börja ta ganska mycket vikter där.

Två saker kan ej rubbas på. Att jag ska öka i vikt och att jag ska lyfta vikter x antal gånger i veckan, TUNGT.

Sen kan vi diskutera annat om ni kommer på det.

Jag kommer främst sikta på 3km och 5km sträcka där 3km är ABSOLUT VIKTIGAST. Prio 1.

3km på 12 minuter är målet, ungefär 12:30/13:00 är okej men 12 minuter är det jag hoppas på.

Hur lägger jag upp det? Styrketränar minst 3 gånger i veckan, varannan dag typ. Tunga basövningar.

Så hur gör jag? Vad är skaderisken?

Sen så kommer jag EJ kunna löpa inomhus nu och när snön/isen kommer så kommer det bli jävligt tråkigt. Hur löser jag det då?

Hur viktigt är det att hålla ”benen nedanför kroppen”? Har hört något om det.

När kan jag tänka att jag kommer lösa detta? Idag kan jag kanske springa 2km på 20 minuter.

Jag kommer läsa här hela tiden även om jag inte är inloggad.

Väldigt viktigt för mig.

Vad tror ni?

Fråga mig vad ni vill.
Citera
2024-11-01, 09:02
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelDesanta
Okej nu är det dags på allvar att börja löpa. Så behöver lite råd, har ingen aning om vad jag ska göra.

23+ men under 28
192cm lång
Ungefär 95kg

Två saker kan ej rubbas på. Att jag ska öka i vikt och att jag ska lyfta vikter x antal gånger i veckan, TUNGT.

Jag kommer främst sikta på 3km och 5km sträcka där 3km är ABSOLUT VIKTIGAST. Prio 1.

3km på 12 minuter är målet, ungefär 12:30/13:00 är okej men 12 minuter är det jag hoppas på.

Hur lägger jag upp det? Styrketränar minst 3 gånger i veckan, varannan dag typ. Tunga basövningar.

Sen så kommer jag EJ kunna löpa inomhus nu och när snön/isen kommer så kommer det bli jävligt tråkigt. Hur löser jag det då?

När kan jag tänka att jag kommer lösa detta? Idag kan jag kanske springa 2km på 20 minuter.

Väldigt viktigt för mig.

Vad tror ni?

Fråga mig vad ni vill.

Mitt råd är att du läser Rune Larssons bok och eller annan litteratur om löpning.

Jag tror på som han beskriver att du måste lägga in en ordentlig grundträning innan du börjar med fart. Börja med långsamma promenader där du lägger in små delar med lätt jogg.
Öka långsamt och variera både distans och underlag. Även om ditt mål är 3 km gör grundträningen på längre distanser och regelbundet. Du kommer märka att konditionen snabbt blir bättre.
Det är kroppen som inte riktigt hinner med. Skaderisken ökar om du kör mer fart och saknar grundträningen. Styrketräning med fokus på stärka muskler som man använder vid löpning är viktigare än vad man tror. Börja inte med intervaller eller fart för tidigt. Utan först efter x antal månader när du har vant dig vid löpningen.

Du skriver att målet är att öka i vikt . Det må så vara men ju mer du väger desto jobbigare och mer påfrestande kommer löpningen vara. Jag springer mycket men vet inte mina tider på 3 eller 5 då jag inte riktigt springer dessa distanser. Skulle troligen klara under 4 min på 3 km och kanske även 5.
Har inte heller försökt mig på 10 km sedan förra hösten så kanske jag skulle klara även det med rätt uppladdning och träning men framförallt lite vila. Jag är i grym form nu men sliten efter många tävlingar och mycket mängdträning. Startar på om några timmar och har sen en mara kvar i år innan dags för lite återhämtning och sen påbörja min grundträning igen.

Vinterlöpning bör du pröva det är riktigt trevligt och bra för grundträningen.
Citera
2024-11-01, 14:08
Medlem
seaworthys avatar
Citat:

23+ men under 28
192cm lång
Ungefär 95kg

Väldigt viktigt för mig.

Vad tror ni?

Fråga mig vad ni vill.

2 km på 20 min är knappt raskt promenad så din kondition är ju riktigt risig. Med tanke på vad du beskriver så finns väl ingen anledning att du ska springa överhuvudtaget, iallafall inte om målet är att få bättre kondition.

Cykla, crosstrainer, rodd eller stakmaskin är bättre. Annars kan du köpa dig ett par gångstavar och köra power walks på stigar. Det kommer räcka långt och länge
Citera
2024-11-01, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Mitt råd är att du läser Rune Larssons bok och eller annan litteratur om löpning.

Jag tror på som han beskriver att du måste lägga in en ordentlig grundträning innan du börjar med fart. Börja med långsamma promenader där du lägger in små delar med lätt jogg.
Öka långsamt och variera både distans och underlag. Även om ditt mål är 3 km gör grundträningen på längre distanser och regelbundet. Du kommer märka att konditionen snabbt blir bättre.
Det är kroppen som inte riktigt hinner med. Skaderisken ökar om du kör mer fart och saknar grundträningen. Styrketräning med fokus på stärka muskler som man använder vid löpning är viktigare än vad man tror. Börja inte med intervaller eller fart för tidigt. Utan först efter x antal månader när du har vant dig vid löpningen.

Du skriver att målet är att öka i vikt . Det må så vara men ju mer du väger desto jobbigare och mer påfrestande kommer löpningen vara. Jag springer mycket men vet inte mina tider på 3 eller 5 då jag inte riktigt springer dessa distanser. Skulle troligen klara under 4 min på 3 km och kanske även 5.
Har inte heller försökt mig på 10 km sedan förra hösten så kanske jag skulle klara även det med rätt uppladdning och träning men framförallt lite vila. Jag är i grym form nu men sliten efter många tävlingar och mycket mängdträning. Startar på om några timmar och har sen en mara kvar i år innan dags för lite återhämtning och sen påbörja min grundträning igen.

Vinterlöpning bör du pröva det är riktigt trevligt och bra för grundträningen.
Så börja gå + lätt jogg i början? Vilka sträckor? När kan man börja jogga?

Fast är verkligen skaderisken så hög på 3km? Hur kan man motverka? Hur mycket ska man värma upp innan? Hur värma upp? Stretcha?
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
2 km på 20 min är knappt raskt promenad så din kondition är ju riktigt risig. Med tanke på vad du beskriver så finns väl ingen anledning att du ska springa överhuvudtaget, iallafall inte om målet är att få bättre kondition.

Cykla, crosstrainer, rodd eller stakmaskin är bättre. Annars kan du köpa dig ett par gångstavar och köra power walks på stigar. Det kommer räcka långt och länge
Japp riktigt jävla dålig.

Jag måste bli bättre på själva löpdelen… så det går inte att undvika.
Citera
2024-11-01, 17:26
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Så börja gå + lätt jogg i början? Vilka sträckor? När kan man börja jogga?

Fast är verkligen skaderisken så hög på 3km? Hur kan man motverka? Hur mycket ska man värma upp innan? Hur värma upp? Stretcha?

Japp riktigt jävla dålig.

Jag måste bli bättre på själva löpdelen… så det går inte att undvika.

Varför måste du springa? Är det något du vill göra?

Om det är så, börja med att komma ut och röra på dig varje dag. Efter någon vecka eller två kan du lägga in lätt jogg i 5 min och promenera i 5 minuter. Tänk på samma sätt som med styrkan. Vänj kroppen och öka progressivt. För löpning är det viktigare att du ökar den totala volymen löpning än tempot under ganska lång period framåt. Spring mer helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in