Citat:
Ursprungligen postat av
eribabsi
Det verkar vara så himla trevligt med löpning så jag tänkte börja löpa. Är fet som en gris och inte hållit på med konditionssport sedan tonåren.
Har sprungit väldigt korta distanser (3 km) ett par gånger denna vecka. Ont i smalbenen men det ger med sig. Det går långsamt för att slippa må illa och sedermera dö.
Hur ska man påbörja ett löpar-liv? Dessa få gånger jag varit ute så har det varit i ett par vanliga träningsskor. Hur mycket gör löparskor?
Nu vet jag inte din ålder men jag har alltid levt rätt ohälsosamt. Riktigt illa var det för ca 8 år sen med mycket kraftig övervikt och båda alkohol och rökning och snus. Idag kretsar hela mitt liv kring löpning och det finns inget jag hellre vill göra än ut och springa.
Mitt råd. Ta kontakt med en lokal löparklubb eller förening. Finns flera och alla är nybörjare från början. Investera i ett par löparskor. Jag skulle också starkt rekommendera både en löparklocka och att du registrerar dig på Strava. Börja långsamt och öka inte volym eller fart för snabbt. Då kommer skadorna.
Anmäl dig sen till några lopp det är sjukt kul när man börjar se resultat och att det finns något som man faktiskt kan bli bättre på om man tränar även när man börjar bli äldre.
Försök även så småningom även göra lite styrkeövningar för att stärka svaga områden som behövs vid löpning. Simning är också bra och även Yoga (som jag försökt men insett inte är min grej).
Underskatt inte promenader som alternativ för att gå ner i vikt och att förebygga skador och stärka muskler. Jag började med promenader i ett år innan jag ens fick tanken på att testa springa. Tror det var en stor orsak till att det snabbt gick rätt bra och att jag även var 70 kg lättare.