2023-01-11, 12:34
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Räkna med att du bränner ca 1 kcal per kg kroppsvikt och kilometer så brukar det träffa hyfsat rätt för dom flesta. Det oavsett om du går eller springer.

Ju bättre kondtion och löpekonomi du får ju mindre kommer du förbränna.

Första stycket helt åt helvete fel. Andra rätt.
Citera
2023-01-11, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobo909
Första stycket helt åt helvete fel. Andra rätt.

Det är inte åt helvete fel. Det stämmer hyfsat bra, sen stämmer det inte exakt. Det fattar väl all?
Citera
2023-01-11, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Är du säker? 1.5 mil promenad för en kille på 100kg skulle då förbränna 1500kcal. Låter mycket.

Låter väl hyfsat rimligt? Men jag har hört mer runt 0,8 när man går men det är ju ungefärligt naturligtvis. Men skulle bli 1200 då istället, sen stämmer det ju int eexakt naturligtvis.
Citera
2023-01-11, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Låter väl hyfsat rimligt? Men jag har hört mer runt 0,8 när man går men det är ju ungefärligt naturligtvis. Men skulle bli 1200 då istället, sen stämmer det ju int eexakt naturligtvis.

Tycker runt 400 kcal låter mer rimligt. Jag gick under några år runt 1.5 mil per dag och brukade unna mig runt 400 kcal extra på de arbetsdagarna. Men jag vet inte heller.
Citera
2023-01-11, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Tycker runt 400 kcal låter mer rimligt. Jag gick under några år runt 1.5 mil per dag och brukade unna mig runt 400 kcal extra på de arbetsdagarna. Men jag vet inte heller.

Ska inte påstå att jag mätt eller så men läst 0,8-1 kcal/kg och km på många ställen. Råkar stämma väldigt bra med min pulsklocka sen om den utgår ifrån pulsen eller sträckan vet jag inte. Sen finns det inget som säger att den har rätt. Och hur mycket du äter extra de dagarna säger ganska lite, det kan ju jämnas ut dagarna efter eller så. Sen kan ju kroppen kompensera träning genom att bli mindre benägen att röra sig övrig tid. Iaf 0,8-1 kcal/kg och km vid gång/joggning/löpning tror jag är ganska väletablerat.
Citera
2023-01-11, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Ska inte påstå att jag mätt eller så men läst 0,8-1 kcal/kg och km på många ställen. Råkar stämma väldigt bra med min pulsklocka sen om den utgår ifrån pulsen eller sträckan vet jag inte. Sen finns det inget som säger att den har rätt. Och hur mycket du äter extra de dagarna säger ganska lite, det kan ju jämnas ut dagarna efter eller så. Sen kan ju kroppen kompensera träning genom att bli mindre benägen att röra sig övrig tid. Iaf 0,8-1 kcal/kg och km vid gång/joggning/löpning tror jag är ganska väletablerat.

Mm håller med. Vore intressant om någon mer kunde skriva också. Nu promenerar jag inte längre men alltid kul att lära sig.
Citera
2023-01-11, 14:56
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baskervilles-Hund
Ät ditt hekto godis du.. Märker du att vågen går åt fel håll så vet du om det var rätt beslut eller inte och kan dra ner lite på snasket eller öka träningen. Funkar det inte med löpning nu när det är plusgrader?

Har bara sprungit ett pass detta år. Den första sprang jag dryga 16 km. Har enorma problem med slemhinnor. Så jag har gått 1-1.5 mil varje dag i stället. Men om jag orkar så ska ja springa i morgon.

Har fått en liten dipp typ. Tappat lite motivation. Men borde väl vända nu med vädret.
Senast redigerad av mr.demon 2023-01-11 kl. 15:04.
Citera
2023-01-11, 15:20
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Har bara sprungit ett pass detta år. Den första sprang jag dryga 16 km. Har enorma problem med slemhinnor. Så jag har gått 1-1.5 mil varje dag i stället. Men om jag orkar så ska ja springa i morgon.

Har fått en liten dipp typ. Tappat lite motivation. Men borde väl vända nu med vädret.

16 km är bra jobbat. Hoppas jag kommer kunna prestera samma.

Behöver ju inte vara något extremt varje gång, huvudsaken är att man kommer iväg när motivationen tryter. Att komma iväg är fan mer än halva jobbet, sen brukar det vara lätt att pusha sig.
Citera
2023-01-11, 16:25
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
16 km är bra jobbat. Hoppas jag kommer kunna prestera samma.

Behöver ju inte vara något extremt varje gång, huvudsaken är att man kommer iväg när motivationen tryter. Att komma iväg är fan mer än halva jobbet, sen brukar det vara lätt att pusha sig.

Men det har verkligen varit en dipp denna vinter. Vete fan vad som hänt. Men jag rör mig nån mil varje dag i alla fall. Ska se om jag orkar jogga i morgon. Känner jag att jag inte pallar 10-15 km, då går jag hellre den sträckan.
Citera
2023-01-11, 16:30
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Men det har verkligen varit en dipp denna vinter. Vete fan vad som hänt. Men jag rör mig nån mil varje dag i alla fall. Ska se om jag orkar jogga i morgon. Känner jag att jag inte pallar 10-15 km, då går jag hellre den sträckan.

Det är bra.

Har ju själv aldrig varit någon uthållig löpare, låg fan alltid sist i boxningen och i fotbollen var jag keeper, vilket underlättade. Runt 18-23 var det bättre då jag började lira anfallare på skoj och spelade en del tennis.

Är så mycket lättare för mig att pusha mig på löpband, då har jag ändå fixat 30-45 min i 10-15 km/h. Ute dör jag fan direkt. Cykel kan jag nog pusha mig bäst i gällande konditionsträning.

Får också alltid vinterdipp.
Citera
2023-01-11, 16:58
Medlem
Jag måste bara kommentera på citatet nedan, inte för att vara dryg utan med ett leende eftersom vi är i löparnördtråden, men det är en mening som blir helt skev för de som löptränar lite mer aktivt. Att springa 45 min i 15km/h är en dröm för många som löptränar och något som en del aldrig klarar (det är alltså bättre än milen på sub 40) och 30 min i 10km/h är ungefär ett tempo som nästan alla friska som inte lider av övervikt klarar när de väl kan springa sammanhängande. Dvs spannet säger inget alls.

På stora motionslopp som blodomloppet är 10km på 40 min typ topp 3-5%, och 5km på 30 runt mediantid inklusive gångare (dvs 50%)

Önskar jag kunde cykla för konditionen, men det är helt kört. Avlider av tristess, både inne och ute, så jag har gett upp. Helt obegripligt dock, för löpning är ju precis lika tråkigt när jag ser på det objektivt utifrån.

Back to topic: Efter en sjujäkla skadeperiod och sjukdomsperiod är man tillbaka med första kvalitetspasset på 4 månader. 4 progressiva km-intervaller där sista gick i tempot jag hade tänkt hålla i 21.1km om 5 månader. Fifan vad avlägset det känns. Motiverad dock, känns lite som sista chansen innan åldersförfallet vinner över comebackförmågan, uppförsbacken känns brantare varje gång man ska komma tillbaka i form

Citat:
då har jag ändå fixat 30-45 min i 10-15 km/h
Citera
2023-01-11, 17:16
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Jag måste bara kommentera på citatet nedan, inte för att vara dryg utan med ett leende eftersom vi är i löparnördtråden, men det är en mening som blir helt skev för de som löptränar lite mer aktivt. Att springa 45 min i 15km/h är en dröm för många som löptränar och något som en del aldrig klarar (det är alltså bättre än milen på sub 40) och 30 min i 10km/h är ungefär ett tempo som nästan alla friska som inte lider av övervikt klarar när de väl kan springa sammanhängande. Dvs spannet säger inget alls.

På stora motionslopp som blodomloppet är 10km på 40 min typ topp 3-5%, och 5km på 30 runt mediantid inklusive gångare (dvs 50%)

Önskar jag kunde cykla för konditionen, men det är helt kört. Avlider av tristess, både inne och ute, så jag har gett upp. Helt obegripligt dock, för löpning är ju precis lika tråkigt när jag ser på det objektivt utifrån.

Back to topic: Efter en sjujäkla skadeperiod och sjukdomsperiod är man tillbaka med första kvalitetspasset på 4 månader. 4 progressiva km-intervaller där sista gick i tempot jag hade tänkt hålla i 21.1km om 5 månader. Fifan vad avlägset det känns. Motiverad dock, känns lite som sista chansen innan åldersförfallet vinner över comebackförmågan, uppförsbacken känns brantare varje gång man ska komma tillbaka i form

Brukade köra intervaller om jag hoppade ben när jag tränade som mest, därmed säger spannet ingenting. Summarumman är att jag alltid haft kass grundkondis, men någon gång har man överraskat sig själv.

Minns ärligt talat inte exakt, och jagar inte tider. Varierat mellan crosstrainern, några ronder på boxningsäcken för att sedan intervalla på löpbandet. Sånt gör träningen mer rolig.

Har även suttit och cyklat 1 timma när jag kört cardio och var helt inne i styrketräning, och visst det är trist som fan men med bra musik är det helt ok emellanåt, och tiden går rätt fort om man tänker på annat.
Senast redigerad av bobo909 2023-01-11 kl. 17:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in