2022-11-30, 22:24
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yihaaa
Jodå jag har fått skador när ja sprungit för länge i skor inflammation i knät bla , Då hade jag inte ökat eller ändrat min träning något och sprang precis som vanligt. Gick hos sjukgymnast ett tag och enligt henne kunde skadan bero på utslitna skor. Klart dämpningen i skor slits ut tror ni man kan springa flera hundra mil och tro att dämpningen ska hålla? Kanske det fungerar om man väger lite men ja är stor 90 kg och jag behöver bra dämpning i mina skor annars får ja ont.

Jag har inte påstått att dämpningen inte slits ut ej heller att man kan springa flera hundra mil, däremot så brukar jag sikta på ca 100mil på mina skor.

Givetvis beroende på vad för sko och hur den används. Du kanske skulle prova att ha fler par skor så att dina skor får lov att vila mer mellan dina rundor. Jag brukar springa med 3 olika skor i veckan. Intervaller med ett par, trail ett annat par och långpass med ett tredje par. Ökad rotation och ökad vila för skorna. Dessutom så tvättar jag mina skor kontinuerligt, inte i tvättmaskinen, men när jag ändå duschar sköljer jag av svett och diverse som fastnat på utsidan. Vilket gör att skorna inte bryts ner lika snabbt. Torkar skonsamt utan sulan i.

Sen är det klart att springer man med extremdämpade skor så märks det mycket större skillnad mellan en ny och en gammal sko. Jag kör ganska lite dämpning i mina.
Citera
2022-12-01, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Jag har inte påstått att dämpningen inte slits ut ej heller att man kan springa flera hundra mil, däremot så brukar jag sikta på ca 100mil på mina skor.

Givetvis beroende på vad för sko och hur den används. Du kanske skulle prova att ha fler par skor så att dina skor får lov att vila mer mellan dina rundor. Jag brukar springa med 3 olika skor i veckan. Intervaller med ett par, trail ett annat par och långpass med ett tredje par. Ökad rotation och ökad vila för skorna. Dessutom så tvättar jag mina skor kontinuerligt, inte i tvättmaskinen, men när jag ändå duschar sköljer jag av svett och diverse som fastnat på utsidan. Vilket gör att skorna inte bryts ner lika snabbt. Torkar skonsamt utan sulan i.

Sen är det klart att springer man med extremdämpade skor så märks det mycket större skillnad mellan en ny och en gammal sko. Jag kör ganska lite dämpning i mina.

Jag har 2 par skor ja byter mellan , tvättar mina skor med ljummet vatten typ 1 gång i veckan. Det jag menar är att ett tecken på att ens skor börjar bli slitna är just att man kan börja känna att de gör ont i tex knä ben eller fötter . Jag som måste ha skor med bra dämpning och känner av när skorna gjort sitt , tror det är helt annorlunda om man inte väger så mycket som ja då slits inte skorna lika snabbt och dämpningen är inte lika viktig. Kör med rincon 3 och bondi särskilt bondi märks av snabbt när den börjar bli sliten och av alla dom par ja haft är det runt 5-600 km.
Citera
2022-12-02, 19:56
Medlem
Baskervilles-Hunds avatar
Kom nyss in från veckans långpass på 21 km i regnblandad snö. Helt underbart var det, bortsett från att telefonen dog halvvägs av kylan, jag var helt musiklös och utan möjlighet att ringa om det skulle ha hänt något. Tack och lov så höll pannlampans batteri hela vägen!
Andra gången jag springer halvmaraton-distans. Körde med energy gels denna gång och det var som natt och dag jämfört med förra gången, energin höll i princip hela vägen nu.
Hur lång tid tog det för er som sprungit maraton att klara 42 km efter att ni först klarat 21 km? Funderar på om det är realistiskt att sikta på att springa Stockholm Marathon i vår/sommar sen?
Citera
2022-12-02, 20:26
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baskervilles-Hund
Kom nyss in från veckans långpass på 21 km i regnblandad snö. Helt underbart var det, bortsett från att telefonen dog halvvägs av kylan, jag var helt musiklös och utan möjlighet att ringa om det skulle ha hänt något. Tack och lov så höll pannlampans batteri hela vägen!
Andra gången jag springer halvmaraton-distans. Körde med energy gels denna gång och det var som natt och dag jämfört med förra gången, energin höll i princip hela vägen nu.
Hur lång tid tog det för er som sprungit maraton att klara 42 km efter att ni först klarat 21 km? Funderar på om det är realistiskt att sikta på att springa Stockholm Marathon i vår/sommar sen?

Klarar man springa 21 km så klarar man troligen ett Marathon med.
Jag sprang mitt första maraton ca 6 månader efter min första halvmara (Om vi pratar tävling). Men det berodde mer på att mitt maraton var på tävling i oktober och sen var det inte många maror som passa i närområdet innan dess.
Citera
2022-12-02, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Klarar man springa 21 km så klarar man troligen ett Marathon med.
Jag sprang mitt första maraton ca 6 månader efter min första halvmara (Om vi pratar tävling). Men det berodde mer på att mitt maraton var på tävling i oktober och sen var det inte många maror som passa i närområdet innan dess.

Ah, det gillar jag att höra. Sprang du för att klara någon särskild tid? Kan tänka mig att man är nöjd att komma i mål bara, första gången. Minns du hur benen mådde vid 21 km när du skulle springa maraton? Jag får för mig att man ska känna sig fräschare i benen efter 21 km än vad jag gör, för att klara 21 km till. Men det kanske är så att många kör på trots ömmande ben och jag behöver sluta oja mig så mycket
Citera
2022-12-02, 22:29
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ah, det gillar jag att höra. Sprang du för att klara någon särskild tid? Kan tänka mig att man är nöjd att komma i mål bara, första gången. Minns du hur benen mådde vid 21 km när du skulle springa maraton? Jag får för mig att man ska känna sig fräschare i benen efter 21 km än vad jag gör, för att klara 21 km till. Men det kanske är så att många kör på trots ömmande ben och jag behöver sluta oja mig så mycket

Jag blev skadad vid julen och det tog ett tag att bli okej. Jag fick promenera mycket och träna mindre mängd distans. Men testa en längre runda på ca 30 km två veckor innan i lågt tempo.
Jag satsa absolut inte på någon tid men Sprang in på 03.50 vilket jag var nöjd med efter min första mara men skulle vara rätt missnöjd med om jag fick samma tid idag. Så länge det inte är skador är det bara att köra på och jobbigast brukar vara runt 30 km.
Citera
2022-12-02, 22:36
Medlem
Citat:
Det har nog varit lite olika. Jag springer nog ofta två pass på vardagar och sen ett ett längre på lördagar eller söndagar. Har väldigt få återhämtningsdagar. I snitt kanske två dagar per månad men har haft perioder med minst 10 km löpning i minst 8 månader utan vilodag. Speciellt under covid då jag inte sprang några lopp och inte behövde vila upp mig för att prestera på tävlingar. Är dock rätt korkat att springa som jag gör. Det har gjort mig till sämre löpare.

Jag kör typ samma upplägg, det blir inte många vilodagar på ett år. Springer i stort sett 10-16km varje dag... Säkert många som skulle såga upplägget men jag har svårt att motivera mig själv att träna på annat sätt när jag inte har några ambitioner att tävla, dessutom hållit mig relativt skadefri.

Löpning is a hell of a drug...
Citera
2022-12-02, 22:57
Medlem
Citat:
Jag blev skadad vid julen och det tog ett tag att bli okej. Jag fick promenera mycket och träna mindre mängd distans. Men testa en längre runda på ca 30 km två veckor innan i lågt tempo.
Jag satsa absolut inte på någon tid men Sprang in på 03.50 vilket jag var nöjd med efter min första mara men skulle vara rätt missnöjd med om jag fick samma tid idag. Så länge det inte är skador är det bara att köra på och jobbigast brukar vara runt 30 km.

Jäklar.. 3,50 på första maran låter jäkligt bra. Jag klockar in på dryga 2 timmar för en halvmara, skulle bli förvånad om jag klarade en helmara på under 5 timmar första gången. Men det är bara att pressa på och öka distansen gradvis upp till 30 km då.. Planen nu är att köra på med med dryga 2 mil på långpasset och försöka bygga upp så att benen pallar att springa den sträckan en gång i veckan åtminstone. Att ni klarar att springa över milen varje dag är fan galet..

Beställt ett par Hoka Bondi nu när det var billigt på Bikester. Kanske kan pressa ur några km till i veckan med nya skor.
Citera
2022-12-03, 11:47
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaRule
Jag kör typ samma upplägg, det blir inte många vilodagar på ett år. Springer i stort sett 10-16km varje dag... Säkert många som skulle såga upplägget men jag har svårt att motivera mig själv att träna på annat sätt när jag inte har några ambitioner att tävla, dessutom hållit mig relativt skadefri.

Löpning is a hell of a drug...

Finns också flera som säger det är ett bra upplägg. Kanske inte om man satsar på fart och snabbhet men uthållighet och distans tror jag det är väldigt effektivt.

Jag har dock gjort så här ett par år och när man överdriver vilket jag är bra på och kanske inte lyssnar på kroppen så kommer skadorna som ett brev på posten. Men nu är jag tillbaka och i år tror jag det blir ett bra år. Ska även testa lite distanser som jag är sjukt obekväm med för att se om det är något för mig. I år kommer jag tävla från 100 m - 100 km .

Rätt häftigt. Jag kommer dock troligen bli sist i flera av tävlingarna. Speciellt på de korta distanserna.
Citera
2022-12-03, 12:49
Medlem
Sprang 21.1km långpass första gången sent augusti (2h03). Sega ben och energibrist i slutet. Några veckor senare med lite energi och det gick jogga runt på 1h53, fortfarande ovana ben men nu ingen väggkänsla i benen. Efter någa veckor blev 21.1k standard söndagspass och gick typiskt på 1h50 vilket varit mitt standard joggtempo från dag 1 till idag. På pass som pågår längre än 90min tar jag energi, nu mest för att jag känner att återhämtningen går snabbare och man är piggare efter passet.

Första (och enda) maradistansen var i början av april följande år, då ett plogging-pass i skogen som jag hade tänkt skulle vara runt 20-25km helt plötsligt hade blivit 30km så jag fortsatte och kom in på 3h53 (grus väldigt kuperat, ca 600m höjdmeter totalt). Längsta passet innan var nog 25km, och flåsmässigt är det inga bekymmer utan det är ju att man är ovan så benen tog slut helt vid 35km. Sista 5km gick i 6:30-tempo...

Som sagt ovan, när man väl klarar halvmaradistans utan bekymmer som ett standardpass så är man nära att klara maradistans, det svåra är att kunna göra det i en utmanande fart med hedern i behåll vilket kräver mer överlånga pass (så det inte ser ut som det såg ut mina sista 5km...)

Citat:
Senast redigerad av Markowitz 2022-12-03 kl. 13:11.
Citera
2022-12-03, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Sprang 21.1km långpass första gången sent augusti (2h03). Sega ben och energibrist i slutet. Några veckor senare med lite energi och det gick jogga runt på 1h53, fortfarande ovana ben men nu ingen väggkänsla i benen. Efter någa veckor blev 21.1k standard söndagspass och gick typiskt på 1h50 vilket varit mitt standard joggtempo från dag 1 till idag. På pass som pågår längre än 90min tar jag energi, nu mest för att jag känner att återhämtningen går snabbare och man är piggare efter passet.

Första (och enda) maradistansen var i början av april följande år, då ett plogging-pass i skogen som jag hade tänkt skulle vara runt 20-25km helt plötsligt hade blivit 30km så jag fortsatte och kom in på 3h53 (grus väldigt kuperat, ca 600m höjdmeter totalt). Längsta passet innan var nog 25km, och flåsmässigt är det inga bekymmer utan det är ju att man är ovan så benen tog slut helt vid 35km. Sista 5km gick i 6:30-tempo...

Som sagt ovan, när man väl klarar halvmaradistans utan bekymmer som ett standardpass så är man nära att klara maradistans, det svåra är att kunna göra det i en utmanande fart med hedern i behåll vilket kräver mer överlånga pass (så det inte ser ut som det såg ut mina sista 5km...)

Ok, bra info! Du nuddar ju vid något intressant där å, att när man gjort det en gång så bryts den mentala barriären och det blir möjligt att börja nöta den distansen mer regelbundet och göra den till det nya normala. Varför har det inte blivit fler än ett pass med maratondistans för dig?
Citera
2022-12-03, 20:04
Medlem
Om jag ska köra en tävling på maratondistans så vill jag göra det med ett hårt tidsmål och verkligen satsa och tävla (åldersklass, är närmare 50), och just nu vill jag inte göra den typ av träning som krävs för det. Det räcker med den träning som jag känner krävs för mina mål på halvmaran. Att göra maradistans på träning ser jag inget syfte med så det skulle bara ske om jag får feeling, solen lyser, och fickorna är fulla med lösgodis som sist.

Citat:
Ok, bra info! Du nuddar ju vid något intressant där å, att när man gjort det en gång så bryts den mentala barriären och det blir möjligt att börja nöta den distansen mer regelbundet och göra den till det nya normala. Varför har det inte blivit fler än ett pass med maratondistans för dig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in