Kära atleter och experter
Jag behöver tips, råd och information.
Jag tänkte börja ta min träning på större allvar, jag har börjat springa på löpbandet lite mer frekvent men jag skulle ändå kalla mig själv för ”nybörjare” eftersom det har gått år och dagar som jag faktiskt inte sprungit alls. Jag brukade liksom bara gå till gymmet och styrketräna och sedan gå hem.
Nu vill jag bli en väldigt snabb men också uthållig löpare. När jag googlar och frågar AI så säger denne att jag ligger jättebra till som nybörjare men kan det verkligen stämma? Nu var jag klantig och har inte sparat resultaten från gårkvällens pass. Men jag jobbade upp mig från 8 km/h till 5:43 km/h dvs att jag började jogga för att värma upp och med tiden så ökade jag men jag sprang aldrig mitt snabbaste, har inte riktigt vågat KUTA. Men har sprungit snabbt för att orka längre sträckor och jag vill ha feedback med den lilla informationen jag har.
Jag vet inte hur många kilometer jag har sprungit, men jag sprang i 12.34 minuter. 2.34 minuter var jogging.. och ca 5 minuter var dubbelt så snabbt och 2 minuter till var en acceleration och sista tiden var ännu snabbare i typ 2,5 minut. Jag nådde upp till att det stod 5.43 km/h som det snabbaste ikväll men jag kände att jag hade kunnat 5.30 men vågade inte riktigt för att jag vill ta det lite hälsosamt och inte få en hjärtattack pga chock.
Vad tror ni? Är detta ens möjligt? Har jag kollat fel? Jag kan väl inte springa 5.43 om proffs ligger på 2:12-2:30 och vältränad motionär på 3:30-4:30 och genomsnittlig motionär på 5:30-6:30? Hur kan jag redan bli genomsnittlig när jag är nybörjare?
Jag ska prova imorgon igen. Vad ska jag titta efter? Hur länge ska jag springa och hur långt för att veta? Feedback - är jag bra eller dålig? Fattar inte
Hjälp hjälp hjälp, Tack