2026-09-01, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Hur bör jag göra för att omsätta fart till uthållighet? Jag kan springa 4*4 i 3:30-tempo. Har t.om. avslutat sista två i 3:10.
2km har jag sprungit på 7 min.

Men på sträckor 5km och uppåt har jag inte i närheten av det tempo som löpkalkylatorer beräknar är motsvarande.
5km borde bli 19:30 typ men är 21:30, 10km bör ligga på 41 men är närmre 50, en bra dag kanske 47.

Jag upplever att steget blir sämre i lägre tempo och bättre upp till iaf 3:55.

Jag är muskulös och producerar mycket värme.

Är det långt och långsamt som gäller för bättre aerob bas? Jag har främst kört intervaller av olika slag.

Jag skulle ge dig samma råd till dig som jag gav några poster upp.
Citera
2026-09-01, 14:49
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Jag skulle ge dig samma råd till dig som jag gav några poster upp.

Tack! Det blir att köpa boken Den kompletta löpar och maraton boken.
Jag har en vän som mest gymmar men som sprungit en sub 3h mara. Hans tips var dock att fokusera på intervaller.

Den lägst hängande frukten är för mig att gå ner i vikt. Kan nog gå ner 10-13 kg utan att tappa massa muskler (mer än så vill jag inte).

Men gällande träningen ska jag läsa boken.
Citera
2026-09-01, 19:58
Medlem
Kan du göra 2km på 7 min borde du kunna göra 5km under 1830 tycker jag (viss gubb-bias på mig kanske). 21:30 är knasigt långsamt i jämförelse. Jag vet inte om jag gör 2km på 7 min blankt idag, men kan utan bekymmer springa 10km varje dag på 43 min som komfortabel distansträning med snäppet över joggkänsla (även om jag inte gör det då det är lite för snabbt).

Låter som att du inte lägger tillräckligt med tid på ren uthålligtsträning och bara toppar den (uthållighetstsmässigt svaga) formen och springer på ren fartförmåga. Spring längre och mer, inte nödvändigtvis särskilt snabbt.

Citat:
Hur bör jag göra för att omsätta fart till uthållighet? Jag kan springa 4*4 i 3:30-tempo. Har t.om. avslutat sista två i 3:10.

Men på sträckor 5km och uppåt har jag inte i närheten av det tempo som löpkalkylatorer beräknar är motsvarande.
5km borde bli 19:30 typ men är 21:30, 10km bör ligga på 41 men är närmre 50, en bra dag kanske 47.

Är det långt och långsamt som gäller för bättre aerob bas? Jag har främst kört intervaller av olika slag.
Senast redigerad av Markowitz 2026-09-01 kl. 20:00.
Citera
2026-09-02, 02:24
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Kan du göra 2km på 7 min borde du kunna göra 5km under 1830 tycker jag (viss gubb-bias på mig kanske). 21:30 är knasigt långsamt i jämförelse. Jag vet inte om jag gör 2km på 7 min blankt idag, men kan utan bekymmer springa 10km varje dag på 43 min som komfortabel distansträning med snäppet över joggkänsla (även om jag inte gör det då det är lite för snabbt).

Låter som att du inte lägger tillräckligt med tid på ren uthålligtsträning och bara toppar den (uthållighetstsmässigt svaga) formen och springer på ren fartförmåga. Spring längre och mer, inte nödvändigtvis särskilt snabbt.

Ja det är knasigt. Men det beror nog på att jag är väldigt muskulös och väger runt 105kg. Det kostar mycket över längre distanser. När jag var yngre och lättare hade jag inte samma snabbhet men jag var bättre på 5km och uppåt.

Men jag håller med och känner mig frustrerad över det. När jag springer långsamt, då faller kadensen och jag rör mig mer vertikalt, har längre markkontakt (och därmed lägre studs). Löpsteget blir sämre i låg fart.

Sen är det annorlunda mentalt. Att pusha sig själv stenhårt när jag är i rätt mode gillar jag. Att plågas tills jag tror jag ska svimma. Det är inte lika kul att plågas så hårt länge. Efter 2km på 7 min pissade jag blod :s
Senast redigerad av Triremer 2026-09-02 kl. 02:27.
Citera
2026-09-02, 07:25
Medlem
Citat:
Tack! Det blir att köpa boken Den kompletta löpar och maraton boken.
Jag har en vän som mest gymmar men som sprungit en sub 3h mara. Hans tips var dock att fokusera på intervaller.

Den lägst hängande frukten är för mig att gå ner i vikt. Kan nog gå ner 10-13 kg utan att tappa massa muskler (mer än så vill jag inte).

Men gällande träningen ska jag läsa boken.

Det låter toppen. Jag önskar dig lycka till
Citera
2026-09-03, 22:11
Medlem
Herrcykels avatar
Som jag alltid säger till nya löpare, spring långsammare än vad ni tror. I början behöver ni bara få upp volymen så kommer ni bli bättre på alla distanser. Som referens sprang jag milen under 34 min för någon vecka sedan. Trots detta är majoriteten av mina pass lugnare än kollegor som gör milen runt 45 min. Självklart springer jag tuffare också, men faktum är att mesta av min träning så har jag under 130 i puls. Ni behöver inte ha blodsmak i munnen på några träningspass, spara det till tävling.
Citera
2026-09-05, 06:07
Medlem
Diablo1118s avatar
Skadad, Lite små symtom på att det kan vara en förkylning på gång, krånglade mage, Jobb stress, ur , form , katastrof väder,.

Start Helsingborgs Marathon om ca 4 h.

Målgång tänker mig ta det väldigt lugnt och gå med fyra timmars gruppen. Kan mycket väl bli så att detta blir min första DNF på en mara men jag är rätt envis. Förutom magen så är kläder idag ett huvudbry.

Shorts och t-shirt brukar det bli men det kommer bli blött och blåsigt så inte säker ännu om det är tillräckligt. Speciellt om man inte gör en max prestation. Vi får se.
Citera
2026-09-05, 18:34
Medlem
Triremers avatar
Liten update. Jag kollade kadensen och i högre tempo ser det bra ut men i långsamt tempo var kadensen låg, vertikal rörelse hög. Jag var alltså väldig dålig när det kommer till löpekonomi i låg fart. Jag har övat teknik och bara fokuserat på kadens och vertikal rörelse. Nu kan jag springa mitt lugna tempo med 15-20 slag färre i puls och fått ner watt till 340 från 436 i samma tempo. I tempo långsammare än 4:30 per minut har jag förbättrats mycket. Några tips som hjälpt är, öka kadensen, använd armarnas pendling mer för att påverka kadens. Tänk ett hinder på säg 30-50cm, är det lättast att komma över det genom att lyfta knäet eller hälen? Hälen är mycket lättare. Kollar man på eliten sparkar de nästan hälarna i rumpan samtidigt som knäna lyft ganska lite. Genom att applicera detta kan jag bli bättre på längre distanser i lägre tempo. I högre tempo kom det naturligt och kanske förklarar det varför jag är rätt snabb i korta distanser och intervaller men långsam >5-10 km
Citera
2026-09-05, 18:46
Medlem
Citat:

Utan att överanalysera dina siffror skulle jag säga att du bör träna fler pass i högt tempo, dina sprintar och intervaller hjälper inte så mycket på uthållighet, eller ja om det är typ intervaller på 800-2000m intervaller.
Citera
2026-09-06, 14:05
Medlem
jjujjus avatar
Kära atleter och experter

Jag behöver tips, råd och information.
Jag tänkte börja ta min träning på större allvar, jag har börjat springa på löpbandet lite mer frekvent men jag skulle ändå kalla mig själv för ”nybörjare” eftersom det har gått år och dagar som jag faktiskt inte sprungit alls. Jag brukade liksom bara gå till gymmet och styrketräna och sedan gå hem.

Nu vill jag bli en väldigt snabb men också uthållig löpare. När jag googlar och frågar AI så säger denne att jag ligger jättebra till som nybörjare men kan det verkligen stämma? Nu var jag klantig och har inte sparat resultaten från gårkvällens pass. Men jag jobbade upp mig från 8 km/h till 5:43 km/h dvs att jag började jogga för att värma upp och med tiden så ökade jag men jag sprang aldrig mitt snabbaste, har inte riktigt vågat KUTA. Men har sprungit snabbt för att orka längre sträckor och jag vill ha feedback med den lilla informationen jag har.

Jag vet inte hur många kilometer jag har sprungit, men jag sprang i 12.34 minuter. 2.34 minuter var jogging.. och ca 5 minuter var dubbelt så snabbt och 2 minuter till var en acceleration och sista tiden var ännu snabbare i typ 2,5 minut. Jag nådde upp till att det stod 5.43 km/h som det snabbaste ikväll men jag kände att jag hade kunnat 5.30 men vågade inte riktigt för att jag vill ta det lite hälsosamt och inte få en hjärtattack pga chock.

Vad tror ni? Är detta ens möjligt? Har jag kollat fel? Jag kan väl inte springa 5.43 om proffs ligger på 2:12-2:30 och vältränad motionär på 3:30-4:30 och genomsnittlig motionär på 5:30-6:30? Hur kan jag redan bli genomsnittlig när jag är nybörjare?

Jag ska prova imorgon igen. Vad ska jag titta efter? Hur länge ska jag springa och hur långt för att veta? Feedback - är jag bra eller dålig? Fattar inte

Hjälp hjälp hjälp, Tack
Citera
2026-09-06, 15:11
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Kära atleter och experter

Jag behöver tips, råd och information.
Jag tänkte börja ta min träning på större allvar, jag har börjat springa på löpbandet lite mer frekvent men jag skulle ändå kalla mig själv för ”nybörjare” eftersom det har gått år och dagar som jag faktiskt inte sprungit alls. Jag brukade liksom bara gå till gymmet och styrketräna och sedan gå hem.

Nu vill jag bli en väldigt snabb men också uthållig löpare. När jag googlar och frågar AI så säger denne att jag ligger jättebra till som nybörjare men kan det verkligen stämma? Nu var jag klantig och har inte sparat resultaten från gårkvällens pass. Men jag jobbade upp mig från 8 km/h till 5:43 km/h dvs att jag började jogga för att värma upp och med tiden så ökade jag men jag sprang aldrig mitt snabbaste, har inte riktigt vågat KUTA. Men har sprungit snabbt för att orka längre sträckor och jag vill ha feedback med den lilla informationen jag har.

Jag vet inte hur många kilometer jag har sprungit, men jag sprang i 12.34 minuter. 2.34 minuter var jogging.. och ca 5 minuter var dubbelt så snabbt och 2 minuter till var en acceleration och sista tiden var ännu snabbare i typ 2,5 minut. Jag nådde upp till att det stod 5.43 km/h som det snabbaste ikväll men jag kände att jag hade kunnat 5.30 men vågade inte riktigt för att jag vill ta det lite hälsosamt och inte få en hjärtattack pga chock.

Vad tror ni? Är detta ens möjligt? Har jag kollat fel? Jag kan väl inte springa 5.43 om proffs ligger på 2:12-2:30 och vältränad motionär på 3:30-4:30 och genomsnittlig motionär på 5:30-6:30? Hur kan jag redan bli genomsnittlig när jag är nybörjare?

Jag ska prova imorgon igen. Vad ska jag titta efter? Hur länge ska jag springa och hur långt för att veta? Feedback - är jag bra eller dålig? Fattar inte

Hjälp hjälp hjälp, Tack

Det är för jobbigt att tolka dina siffror då du verkar blanda ihop det lite. Så här kommer lite råd.

1. När vi pratar om hastighet vid löpning pratar de flesta om min/km. Väldigt få räknar km/h då det blir för komplicerat. I alla fall om vi pratar i de som använder mått i km och inte i engelska miles.

2. För de flesta som börjar springa brukar ett av de första målen vara att komma under timmen på 10 km. Det inbär ett tempo bättre än 6min/km. Eller som du då räknar eller försöker 10km/ h.

3. De som är riktigt vassa och duktiga ligger runt 3min/km men varierar också med distans. Kortare distans högre tempo. Sen spelar vind lutning terräng också in så klart.

Så för att svara på din fråga så Ja du har kollar fel och jämför troligen min/km mot Km/h vilket blir helt tokigt.

För att hålla 3min/km behöver du springa i 20km/h på löpbandet. Snabbare min/km högre km/h.
Jag tror inte jag någonsin sprungit snabbare än 14km/h på löpband och ute så kan jag sällan klara under 4min/km även om det händer ibland. De flesta passen gör jag dock i 4:45-6 minuter/km.

Jag försöker klara Sub 3 på mara (4:15min/km PB 03:09 och under 40 på milen (under 4min/km har PB 40:15)

https://www.jogg.se/loparkalkylatorn Här kan du leka och jämföra lite olika siffror
Senast redigerad av Diablo1118 2026-09-06 kl. 15:17.
Citera
2026-09-06, 20:31
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Det är för jobbigt att tolka dina siffror då du verkar blanda ihop det lite. Så här kommer lite råd.

1. När vi pratar om hastighet vid löpning pratar de flesta om min/km. Väldigt få räknar km/h då det blir för komplicerat. I alla fall om vi pratar i de som använder mått i km och inte i engelska miles.

2. För de flesta som börjar springa brukar ett av de första målen vara att komma under timmen på 10 km. Det inbär ett tempo bättre än 6min/km. Eller som du då räknar eller försöker 10km/ h.

3. De som är riktigt vassa och duktiga ligger runt 3min/km men varierar också med distans. Kortare distans högre tempo. Sen spelar vind lutning terräng också in så klart.

Så för att svara på din fråga så Ja du har kollar fel och jämför troligen min/km mot Km/h vilket blir helt tokigt.

För att hålla 3min/km behöver du springa i 20km/h på löpbandet. Snabbare min/km högre km/h.
Jag tror inte jag någonsin sprungit snabbare än 14km/h på löpband och ute så kan jag sällan klara under 4min/km även om det händer ibland. De flesta passen gör jag dock i 4:45-6 minuter/km.

Jag försöker klara Sub 3 på mara (4:15min/km PB 03:09 och under 40 på milen (under 4min/km har PB 40:15)

https://www.jogg.se/loparkalkylatorn Här kan du leka och jämföra lite olika siffror
Tack för din input och råd. Jag tror att jag minns fel och att det stod min/km men att jag inte förstod vad som menades så byt ut alla mina km/h mot min/km så blir det nog rätt? För jag sprang ju snabbare mot slutet och siffran sänktes desto snabbare jag sprang. Började på 8 och var på 5.43min/km.

Jag vill inte springa i en hel timme, det är inte mitt mål. Mitt mål är att kunna springa relativt fort och ungefär en kvart. Tror aldrig att jag kommer ha nytta av att springa en hel timme eftersom jag inte är ute efter att springa några ”lopp”. Jag vill bara bli en väldigt snabb person på kortare sträckor men klara av att springa fort i en kvart om jag blir jagad av någon och behöver fly för mitt liv. eller bli polis i övermorgon.

Ska träna nu och testa springa ännu snabbare men har fan inte ätit idag så vi får se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in