Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-16, 07:04
  #3901
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Har sprungit kontinuerligt i snart 3 år. Jag tränar just nu för 10 km. Springer 9-11 mil i veckan fördelat på 7 pass.

Shit bra jobbat. Kör du ingen vilodag?
Citera
2017-08-16, 08:23
  #3902
Medlem
marcellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Shit bra jobbat. Kör du ingen vilodag?

Dubbla pass, annars skjuter man ut sig rätt fort.
Citera
2017-08-16, 11:25
  #3903
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Shit bra jobbat. Kör du ingen vilodag?


Oftast inte, men ibland blir det en vilodag om jag känner mig sliten/har något lopp/test inplanerat.
Citera
2017-08-16, 14:58
  #3904
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Det finns flera olika sätt att räkna ut ens tröskelfart. Man brukar säga att det är det tävlingstempo du kan hålla i 45-60 minuter, så för dig kanske det ligger runt 4:10-4:15 min/km. Det här hittade jag på marathon.se:

Tack, kör du endast 100% vid intervaller?
Citera
2017-08-16, 15:03
  #3905
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcello
Tröskeln är ju extremt individuell och det bästa är ju att mäta sin tröskel med tester, men det kostar ju en liten slant. Vill man inte lägga den pengen så tycker jag att Jack Daniel's beräkningsmetoder stämmer väldigt bra på mig när det gäller träningsfarter, mindre bra när det gäller race predicitions.

Stagflations höftning 4.10-4.15 är nog rätt spot on. Om jag var du skulle jag testa springa 40min i 4.15-tempo och se hur du reagerar på det.

https://runsmartproject.com/calculator/

Tack, jag ska testa det. Gäller 40 minuters tröskelpass om man tränar för milen?

Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Man lär sig med tiden att alla pass är inte "det bästa jag gjort". Känner du ingen ork eller ingen motivation så ta en promenad eller cykeltur istället, bättre det än att inte röra på sig alls

Rutiner är viktigt, hoppar man ett pass så är risken att man bommar flera.

tack för svar
Citera
2017-08-16, 17:10
  #3906
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Oftast inte, men ibland blir det en vilodag om jag känner mig sliten/har något lopp/test inplanerat.

Nyfiken fråga, vad gör du milen på?
Citera
2017-08-16, 19:05
  #3907
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boven541
Tack, kör du endast 100% vid intervaller?

Jag ger bara allt jag har vid kvalitetsträning, ja.
Citera
2017-08-20, 15:01
  #3908
Medlem
preben12s avatar
Tänkte göra en satsning mot sub 40 på Hässelbyloppet i oktober. Gjorde milen på mellan 42-43 min på Kungsholmen runt i maj så tycker det känns inom ramarna för rimlighet att klara det. I juni-juli har jag dock tappat efter med träningen och har även lagt på mig två-tre trivselkilo under semestern. Började köra igång igen i början av augusti men drog på mig en rejäl halsinfektion så har varit borta två veckor nu men tänkte försöka köra igång igen kommande vecka.

Det är sju veckor kvar nu till loppet och har tänkt försöka köra fyra löppass i veckan fram tills dess fördelat på:

Ett långdistans 20 km
Ett distans 10 km
Ett intervallpass
Ett tröskel/längre intervaller

Utöver detta kommer jag köra två fotbollsträningar+en match i veckan samt cykla till jobbet vilket blir 25 km fram och tillbaka.

Visst tusan borde jag klara sub40 med dessa förutsättningarna om jag bara håller mig frisk, skadefri och verkligen kör alla pass? Vet inte egentligen vad jag vill med det här inlägget mer än som någon form av motivationshöjare som jag kan gå tillbaka och läsa när jag en regnig kväll i september kommer hem efter en tung jobbdag och har ett gnetigt intervallpass på schemat.
Citera
2017-08-20, 16:11
  #3909
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Tänkte göra en satsning mot sub 40 på Hässelbyloppet i oktober. Gjorde milen på mellan 42-43 min på Kungsholmen runt i maj så tycker det känns inom ramarna för rimlighet att klara det. I juni-juli har jag dock tappat efter med träningen och har även lagt på mig två-tre trivselkilo under semestern. Började köra igång igen i början av augusti men drog på mig en rejäl halsinfektion så har varit borta två veckor nu men tänkte försöka köra igång igen kommande vecka.

Det är sju veckor kvar nu till loppet och har tänkt försöka köra fyra löppass i veckan fram tills dess fördelat på:

Ett långdistans 20 km
Ett distans 10 km
Ett intervallpass
Ett tröskel/längre intervaller

Utöver detta kommer jag köra två fotbollsträningar+en match i veckan samt cykla till jobbet vilket blir 25 km fram och tillbaka.

Visst tusan borde jag klara sub40 med dessa förutsättningarna om jag bara håller mig frisk, skadefri och verkligen kör alla pass? Vet inte egentligen vad jag vill med det här inlägget mer än som någon form av motivationshöjare som jag kan gå tillbaka och läsa när jag en regnig kväll i september kommer hem efter en tung jobbdag och har ett gnetigt intervallpass på schemat.

Ja, men det upplägget bör du rimligen klara sub 40. Det är dock svårt att svara på eftersom alla är individuella. Det hänger ganska mycket på hur du kommer utföra intervallpasset och tröskelpasset, eftersom det är dessa pass som är måttstockar för hur bra du kan tänkas klara milen. En bra vecka för dig kan exempelvis vara:

Pass 1: Distans, 20 km @ 5-5:15 tempo.
Pass 2: Distans, 10 km @ 4:40-5:05 tempo.
Pass 3: Intervaller, 10x400 m @ 3-3:10 tempo.
Pass 4: Tröskelpass, 3-4x2000 m @ 3:50-3:55 tempo.

Pass 4 tycker jag egentligen du kan köra 8x1000 @ 3:45-3:55, men det kanske kan vara vettigt att ha några längre trösklar eftersom du inte springer så mycket volym. Pass 3 är viktigt, här kan du variera och exempelvis köra 5x500 m max, 10x600 m, 15x200 m, 10x300 m, 5x800 m och så vidare. Pass 1 och pass 2 ska vara lugna, du ska inte känna att dessa pass påverkar kvaliteten på pass 3 och 4, vilket är dina nyckelpass och dessa är väldigt viktiga.

Det allra vettigaste vore att göra ett miltest (vilket kan göras på några olika sätt, men personligen föredrar jag att helt enkelt springa 10 km tills dess att jag inte kan springa mer) varje 2-3 veckor för att se hur formen utvecklas. Dessa test bör utföras under liknande omständigheter, gärna så noggrant som möjligt (samma tidpunkt, samma mat, samma underlag och gärna exakt samma bana). Jag tror att man vinner mycket mentalt på att testa sin form, dels för att man får en uppfattning om hur man ska lägga upp träningen och dels för att det kan vara motiverande att se att man blir bättre och bättre.

Du kommer träna ganska mycket andra saker samtidigt som du springer. Jag tycker personligen det är ganska ogynnsamt att spela fotboll/styrketräna tungt när man försöker bli en bra långdistanslöpare (eller 10 km-löpare om man vill). Det sliter ganska mycket och man får inte ut det mesta av löpningen, men om du tycker att det är roligt och inte satsar stenhårt ser jag ingen anledning till att dumpa de andra träningsformerna för löpningens skull.

Ett annat tips är att föra träningsdagbok. Skriv ner hur långa passen är och vilka tider du hade på intervallerna. Upprepa sedan exakt samma träningspass och jämför tiderna. Det kan ju rimligtvis vara en fördel att låta det gå någon vecka mellan exakt samma träningspass, kroppen svarar ju inte direkt på träning. Jag tycker personligen att träningsdagbok är en väldigt viktig framgångsfaktor.

Att du cyklar så mycket per dag är inga problem, så länge du inte cyklar i maxfart och därmed tar ut dina lår och vader. Jag tycker cykling påskyndar återhämtningen när man sysslar med löpning. Det finns nog stora fördelar med att variera sin träning, men det är ju någonting som de allra flesta löpare brukar ha stora problem med att göra.

Jag önskar dig lycka till. Jag håller själv på med ett litet "milprojekt". Har du några frågor om specifika pass eller behöver ytterligare rådgivning är det bara att höra av sig. Det vore kul om du uppdaterade mig, tider och annat är alltid intressant när man älskar löpning.
Citera
2017-08-20, 16:37
  #3910
Medlem
Xer0s avatar
Känner mig så jävla omotiverad, vet ju att jag måste träna annars är det kört men, fan. Tog på mig kläderna idag och sedan precis när jag skulle gå ut så, ne, jag pallar fan inte.

Men det är typ lyckas med detta eller dö snart. Även om det är en uppförsbacke och konditionen bara blir sämre och sämre så måste man ändå kämpa emot.

Personligen skiter jag i alla lopp och sådant trams. Det handlar mer om att överleva, om man nu skall göra det.

Längsta streckan jag någonsin sprungit i mitt liv är 8km, och det var för flera år sedan och 13kg sedan.
__________________
Senast redigerad av Xer0 2017-08-20 kl. 16:40.
Citera
2017-08-20, 17:24
  #3911
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Känner mig så jävla omotiverad, vet ju att jag måste träna annars är det kört men, fan. Tog på mig kläderna idag och sedan precis när jag skulle gå ut så, ne, jag pallar fan inte.

Men det är typ lyckas med detta eller dö snart. Även om det är en uppförsbacke och konditionen bara blir sämre och sämre så måste man ändå kämpa emot.

Personligen skiter jag i alla lopp och sådant trams. Det handlar mer om att överleva, om man nu skall göra det.

Längsta streckan jag någonsin sprungit i mitt liv är 8km, och det var för flera år sedan och 13kg sedan.

När sprang du senast? Du kanske borde överväga att promenera några dagar i veckan till att börja med om du inte har sprungit på ett tag. Sedan trappa upp det sakta men säkert, t.ex. Jogga 1 km och promenera 4 km?
Citera
2017-08-20, 17:41
  #3912
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boven541
När sprang du senast? Du kanske borde överväga att promenera några dagar i veckan till att börja med om du inte har sprungit på ett tag. Sedan trappa upp det sakta men säkert, t.ex. Jogga 1 km och promenera 4 km?

Jag kom iväg ändå, men det satt långt inne. Var typ en vecka sedan sisst.

Har problem med att få till kontinuiteten. Sådär mitt i veckan så vaknar jag ofta för sent, kommer för sent till jobbet, jobbar till 7 och sedan är man hemma vid 8 på kvällen.

Man skulle hinna ta en kvällspromenad iof, men i praktiken är man oftast för trött.

Mina rutiner är allmänt dåliga.
__________________
Senast redigerad av Xer0 2017-08-20 kl. 17:59.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback