Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-20, 10:38
  #3313
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Rådfrågning hära...

Springer seedningslopp 10 km nästa helg och har haft ett ganska långsiktigt mål att i vår klara under 40 min. Har haft hyfsad kontinuitet och känt mig stark under de hårda passen på sistone och är nog egentligen i form för att klara det. Så jävla typiskt nog åkte jag för två veckor sen på dödsförkylningen från helvetet med tillhörande bihåleinflammation och var tvungen att ta först en helt vilovecka och nu sista veckan kört tre pass kortrunda (8,5 km) i lugnt tempo för att inte förvärra sjukdomen men ändå få några kilometer i benen. Det har känts tungt som fan ska tilläggas, på en runda som ska vara som en promenad i parken. Extra surt eftersom det föregicks av 8x4 min intervaller där jag höll runt 3.50-tempo på de flesta intervaller. Det har jag aldrig gjort tidigare.

Fråga då, med en vecka kvar, hur kan jag lägga upp passen? Egentligen hade jag ju planerat att ta en lugnare vecka nu, men jag känner också att jag måste få någon slags tempovana i benen för att inte vägga om jag nu ändå ska försöka hålla under 4 tempo. En mil är ju ingen distans egentligen, men dumt att köra för hårt ändå antar jag...?

12 km tisdag och lite hårdare backintervaller/snabbare distans på 10 på torsdag, är det fört hårt så kort inpå ett lopp om en har varit sjuk så länge?

Lite kortare än 12 km på tisdag skulle jag kört, i lugnt tempo. Och 5-6 km snabbdistans på torsdagen.
Citera
2017-03-20, 11:06
  #3314
Medlem
udons avatar
hej!

Jag planerar att springa lidingöloppet i höst och tänker att en rimlig tid är 2:45 - 2:55 h.

* När jag är i god form (inte supervältränad) gör jag milen på strax under 45 min.

* Jag kommer ha tid för 3 löppass i veckan (resten av dagarna blir det lite styrketräning

* Nuvarande form är sådär. Kanske gör milen på runt 50.

* Kommer endast träna trails och motionsspår med backar.


Hur ska jag bäst lägga upp mina 3 pass? Till en början kommer jag inte kunna lägga in allt för långa pass då jag är lite otränad.
Citera
2017-03-20, 14:57
  #3315
Medlem
JavalangIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Rådfrågning hära...

Springer seedningslopp 10 km nästa helg och har haft ett ganska långsiktigt mål att i vår klara under 40 min. Har haft hyfsad kontinuitet och känt mig stark under de hårda passen på sistone och är nog egentligen i form för att klara det. Så jävla typiskt nog åkte jag för två veckor sen på dödsförkylningen från helvetet med tillhörande bihåleinflammation och var tvungen att ta först en helt vilovecka och nu sista veckan kört tre pass kortrunda (8,5 km) i lugnt tempo för att inte förvärra sjukdomen men ändå få några kilometer i benen. Det har känts tungt som fan ska tilläggas, på en runda som ska vara som en promenad i parken. Extra surt eftersom det föregicks av 8x4 min intervaller där jag höll runt 3.50-tempo på de flesta intervaller. Det har jag aldrig gjort tidigare.

Fråga då, med en vecka kvar, hur kan jag lägga upp passen? Egentligen hade jag ju planerat att ta en lugnare vecka nu, men jag känner också att jag måste få någon slags tempovana i benen för att inte vägga om jag nu ändå ska försöka hålla under 4 tempo. En mil är ju ingen distans egentligen, men dumt att köra för hårt ändå antar jag...?

12 km tisdag och lite hårdare backintervaller/snabbare distans på 10 på torsdag, är det fört hårt så kort inpå ett lopp om en har varit sjuk så länge?

Fy, vilken otur. Men jag skulle inte säga att det är smart att köra skiten ur sig sista veckan före lopp ändå, då ska man ta det lugnare än man är van vid. Jag tror att kroppen ofta mår bättre av vila än man tror, även om det är ofrivillig vila till följd av förkylning eller influensa eller liknande.

Kör något snabbdistanspass eller intervallpass under veckan, gärna före typ torsdag, och så vågar du pressa dig för då har du flera dagar efteråt att vila om det skulle kännas tufft. Och om du inte riktigt presterar på topp är det ingen fara, bättre att det går vägen på söndag istället.

Otur men du får försöka göra det bästa av situationen, jag tror på dig!
Citera
2017-03-20, 15:00
  #3316
Medlem
JavalangIIs avatar
Idag tänkte jag köra mitt ganska nyuppfunna intervallpass - en runda på 11,5 km där jag inleder den första kilometern lugnt, sedan kör en kilometer i ca 4.00-tempo, sedan en lugn km och så vidare hela passet. Det blir fem jobbiga sträckor med lugn jogg emellan och det brukar kännas riktigt skönt efteråt. Men idag var det som att det var deg i mina ben. Det är säkert för att jag sovit dåligt flera nätter i rad och inte fått i mig tillräckligt med mat.

Jag fick avbryta ambitionerna efter tredje intervallen och jogga lugnt sista halvan av passet. Besviken men tänkte köra ett snabbdistanspass på onsdag istället, mest för självförtroendets skull. På söndag är det ju dags för seedningslopp och då vill jag ha en bra miltid.
Citera
2017-03-20, 18:17
  #3317
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Lite kortare än 12 km på tisdag skulle jag kört, i lugnt tempo. Och 5-6 km snabbdistans på torsdagen.

Citat:
Ursprungligen postat av JavalangII
Fy, vilken otur. Men jag skulle inte säga att det är smart att köra skiten ur sig sista veckan före lopp ändå, då ska man ta det lugnare än man är van vid. Jag tror att kroppen ofta mår bättre av vila än man tror, även om det är ofrivillig vila till följd av förkylning eller influensa eller liknande.

Kör något snabbdistanspass eller intervallpass under veckan, gärna före typ torsdag, och så vågar du pressa dig för då har du flera dagar efteråt att vila om det skulle kännas tufft. Och om du inte riktigt presterar på topp är det ingen fara, bättre att det går vägen på söndag istället.

Otur men du får försöka göra det bästa av situationen, jag tror på dig!

Får se, kom hem från jobbet idag och mår som ett utskitet plommon så jag fortsätter vila. Jävla skit men så kan det vara... Finns ju fler millopp i år om inte annat Tack för peppen
Citera
2017-03-20, 19:34
  #3318
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JavalangII
Idag tänkte jag köra mitt ganska nyuppfunna intervallpass - en runda på 11,5 km där jag inleder den första kilometern lugnt, sedan kör en kilometer i ca 4.00-tempo, sedan en lugn km och så vidare hela passet. Det blir fem jobbiga sträckor med lugn jogg emellan och det brukar kännas riktigt skönt efteråt. Men idag var det som att det var deg i mina ben. Det är säkert för att jag sovit dåligt flera nätter i rad och inte fått i mig tillräckligt med mat.

Jag fick avbryta ambitionerna efter tredje intervallen och jogga lugnt sista halvan av passet. Besviken men tänkte köra ett snabbdistanspass på onsdag istället, mest för självförtroendets skull. På söndag är det ju dags för seedningslopp och då vill jag ha en bra miltid.

Inte för att vara den som sprider dålig stämning, men det kan ju vara ett tecken på en begynnande infektion... Ta det lugnt och känn efter säger jag. Har vart med om det många gånger att sega ben följs av en förkylning eller liknande. Hoppas på annat dock!
Citera
2017-03-20, 20:11
  #3319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Inte för att vara den som sprider dålig stämning, men det kan ju vara ett tecken på en begynnande infektion... Ta det lugnt och känn efter säger jag. Har vart med om det många gånger att sega ben följs av en förkylning eller liknande. Hoppas på annat dock!

Instämmer, ofta brukar jag må helt okej under dagen men sen under löpturen känner man av att infektionen finns i kroppen och så kommer feber dagen efter

Körde en rätt slitsam 12 km runda idag med 4:30 tempo och kört något enstaka 18 km pass med 4:40 tempo så jag känner att förra årets Göteborgsvarvstid på 1:45 kommer kunna putsas men frågan är vilken tid skulle kunna vara ett rimligt mål att sikta på? Sub 90 har varit målet men känns inte inom räckhåll längre
Citera
2017-03-20, 21:25
  #3320
Medlem
JavalangIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Inte för att vara den som sprider dålig stämning, men det kan ju vara ett tecken på en begynnande infektion... Ta det lugnt och känn efter säger jag. Har vart med om det många gånger att sega ben följs av en förkylning eller liknande. Hoppas på annat dock!

Citat:
Ursprungligen postat av McLennon
Instämmer, ofta brukar jag må helt okej under dagen men sen under löpturen känner man av att infektionen finns i kroppen och så kommer feber dagen efter

Usch, jag hoppas inte det är så illa men visst har ni rätt i att det är bäst att ta det lugnt och känna efter. Hade tänkt köra ett mycket lugnt och inte alltför långt distanspass imorgon, men naturligtvis avbryts det direkt om kroppen inte känns 100 imorgon heller. Finns absolut ingen anledning att pressa på när man inte känner sig på topp, så nära inpå tävling.
Citera
2017-03-20, 21:30
  #3321
Medlem
JavalangIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McLennon
Körde en rätt slitsam 12 km runda idag med 4:30 tempo och kört något enstaka 18 km pass med 4:40 tempo så jag känner att förra årets Göteborgsvarvstid på 1:45 kommer kunna putsas men frågan är vilken tid skulle kunna vara ett rimligt mål att sikta på? Sub 90 har varit målet men känns inte inom räckhåll längre

1:45 klarar du definitivt, 1:30 blir nog alltför tufft men jag tror nog du kan komma ganska nära ner mot 1:35 om du är stark nog att hålla uppe tempot hela sträckan. Har du kört 18 km i det tempot ens en gång skvallrar det om en viss uthållighet i alla fall. Man kan överraska sig själv när man springer med nummerlapp på bröstet.

Men kanske sikta på 1:40 sluttid, det motsvarar 4:44-tempo, och om det känns för lätt är det ju bara att öka och satsa hårdare. Du har ju sprungit Varvet förut så du vet hur det känns i olika delar av loppet kan jag tänka. Men jag vågar inte lova att mina råd är något att ha, jag är ingen löparcoach precis
Citera
2017-03-21, 14:36
  #3322
Medlem
JavalangIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JavalangII
Usch, jag hoppas inte det är så illa men visst har ni rätt i att det är bäst att ta det lugnt och känna efter. Hade tänkt köra ett mycket lugnt och inte alltför långt distanspass imorgon, men naturligtvis avbryts det direkt om kroppen inte känns 100 imorgon heller. Finns absolut ingen anledning att pressa på när man inte känner sig på topp, så nära inpå tävling.

Tänkte bara uppdatera statusen och berätta att jag inte blivit dödssjuk, lyckligtvis var det nog bara sömnbrist och stress som förstörde dagsformen. Idag är jag mycket piggare. Nu gäller det att ta det lugnt och ladda upp resten av veckan. Hoppas du också piggnar till, dödskniven.
Citera
2017-03-21, 17:55
  #3323
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JavalangII
Tänkte bara uppdatera statusen och berätta att jag inte blivit dödssjuk, lyckligtvis var det nog bara sömnbrist och stress som förstörde dagsformen. Idag är jag mycket piggare. Nu gäller det att ta det lugnt och ladda upp resten av veckan. Hoppas du också piggnar till, dödskniven.

Gött att höra. Själv är det nog influensa här... Risk för mitt livs första DNS på söndag. Lite bitter faktiskt
Citera
2017-03-21, 21:13
  #3324
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ytligidiot
Hur länge har du sprungit? Hur ofta springer du? Tränar du något annat? Längd/vikt?

Jag skulle prova följande:
-Sänka tempo/distans
-Byta skor
- Styrketräna. Detta kan orsakas av muskelobalans/svahet.
- Gå ner i vikt genom ändring av kost.
- Ta en vilodag mellan varje pass första 1-2 månaderna
- Eventuellt springa 2 minuter + gå 2 två minuter + springa 2 minuter osv.

Om du springer på fel sätt vet jag inte. Uppenbarligen skickar din kropp en signal om att något inte står rätt till. Försök ta små steg, landa med kroppsvikten ovanför foten, vara avslappnad i axlarna, pendla med armarna och ha blicken framåt.

Själv hade jag återkommande smärta de första månaderna. Lite i knäna, fotlederna, ryggen, och vaderna. Smärtan kom i omgångar och var en naturlig kroppslig reaktion på att man använder sin kropp på ett nytt sätt. Ibland struntade jag i smärtan och körde på ändå och det verkar ha gått bra iallafall såhär ett par år senare.

tack för svaret.

jag är ca 170 och väger runt 70.

jag springer uteslutande under den varmare årstiden av året. jag har problemfritt kutat under ett par år. min kondis är dålig när jag börjar kuta på våren och jag tränar inte så mycket annat. jag kör cykel ibland på gymmet.

jag erkänner att jag är otålig och springer alldeles för hårt fastän jag är otränad.

mina knäsmärtor började när jag började kuta på asfalt. när jag kutade på grus i skogen hade jag inga problem däremot. jag testade kuta i skogen här om dagen på grus och glädjande nog kände jag ingen smärta. jag sprang inte så hårt ska det tilläggas.

vad är det för skor och sorts styrketräning som du rekommenderar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback