2014-05-13, 13:07
Medlem
Ja alltid bäst att prova skor i butiken. Sen kanske gå online å beställa skorna där.
Citera
2014-05-13, 19:38
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VD.
Någon som har koll på hur bra löplabbets "skoväljare" är? Ger den en rättvis bild på vilken sorts sko man behöver? Bor nämligen inte nära någon av deras butiker.
http://www.loplabbet.se/store/skovaljaren.html
Vet inget om hur deras skoväljare är men deras personal i göteborg är fan inget att hurra för när det kommer till att ge hjälp och råd när man ska köpa skor. Deras priser är väldigt höga så jag hade nog gått till nån annan skoaffär.
Citera
2014-05-13, 19:44
Medlem
Frågan har säkert ställs så många gånger men hur mycket förstör man om man joggar samma dag som man springer när man vill bygga muskler? Är en del timmar imellan och en stor måltid.
Citera
2014-05-13, 19:45
Medlem
direktörns avatar
Sista passet i morgon sedan blir det vila fram till och med lördag.Vädret verkar bli helt okej.
Citera
2014-05-13, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av direktörn
Sista passet i morgon sedan blir det vila fram till och med lördag.Vädret verkar bli helt okej.

Själv har jag inte kunnat springa på 1.5 vecka pga skada men jag räknar med att kunna springa på lördag iaf
Får se det som sista långpasset inför maran istället...
Citera
2014-05-13, 22:53
Medlem
direktörns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillarmat
Själv har jag inte kunnat springa på 1.5 vecka pga skada men jag räknar med att kunna springa på lördag iaf
Får se det som sista långpasset inför maran istället...

Okej själv hade jag nog velat ha lite mer mil i benen totalt. Men lite småskador och förkylningar ställde till det i februari-mars.
Det ska väl gå att ta sig runt i alla fall, jag har ju inte tänkt att jaga några tider eftersom det är första gången för mig.
Citera
2014-05-14, 15:49
Medlem
jenny747s avatar
Har dragit av främre korsbandet i ett knä för ett par dagar sen. Precis kommit igång med rehabträning och ska köra stenhårt på det.
Men nu undrar jag förstås om nån av er löpare i denna tråd haft samma skada, och om ni då kommit tillbaka till löpningen?
Om ja, körde ni rehab eller fick ni opereras? Hur lång tid tog det tills ni var tillbaka i spåret? Kom ni tillbaka till samma nivå som tidigare?

(postar här och inte i skadeforumet då jag undrar just över löpares erfarenheter, inte rehabträningen i sig)
Citera
2014-05-14, 21:32
Medlem
chillarmests avatar
Har kommit igång med löpning nu, och kan för första gången i livet säga att jag verkligen tycker att det är kul och skönt. Men det är en detalj som stör mig. Det är att jag får kramp känningar efter bara någon km strax under ena vaden. Det håller i sig cirka 2 km, för att sedan lägga sig lite men det är känslan är kvar där i bakgrunden under hela löprundan ändå. Jag bröt benet för 10 år sedan och brottet var precis där krampen är. Jag har tränat såklart under dessa tio år, dock ingen löpning utav större skala. Förövrigt så är det högerbenet och jag är högerfotad.

Någon som haft liknande problem?
Citera
2014-05-15, 07:04
Moderator
Rassas avatar
Vadmuskeln kanske är lite svag på det benet? Har du kört specifik vadträning, tåhävningar med vikt och liknande för att stärka upp vaden?
Citera
2014-05-15, 08:15
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillarmest
Har kommit igång med löpning nu, och kan för första gången i livet säga att jag verkligen tycker att det är kul och skönt. Men det är en detalj som stör mig. Det är att jag får kramp känningar efter bara någon km strax under ena vaden. Det håller i sig cirka 2 km, för att sedan lägga sig lite men det är känslan är kvar där i bakgrunden under hela löprundan ändå. Jag bröt benet för 10 år sedan och brottet var precis där krampen är. Jag har tränat såklart under dessa tio år, dock ingen löpning utav större skala. Förövrigt så är det högerbenet och jag är högerfotad.

Någon som haft liknande problem?

Ignorera inte. Jag fick också krampkänningar men trampade på. Har nu en kronisk inflammation i en slemsäck i hälen. Går att springa men gör ont i efterhand. Sprang 3km på 10:58 igår och kan knappt gå idag.

Mitt tips är att stretcha vaderna dagligen och kör tåhäv i trappa. Gå så djupt du kan. Förmodligen kommer den strulande vaden Inte alls palla lika mycket som den andra men de e bara köra på

För er med strul med benhinnorna stretcha vaderna och triggerpunktsmassera musklerna på framsidan av vaden samt stretcha fotleden. Har hjälpt mig massor och då kunde jag vissa dagar inte gå mer än 200m utan kramp
Senast redigerad av arnold2k5 2014-05-15 kl. 08:18.
Citera
2014-05-15, 13:24
Medlem
Tjohoo72s avatar
springer på lördag, mitt första gbg-varv...
löptränar regelbundet 2-3 pass i veckan, milen på asfalt 2 ggr och ca 8 km i kuperad skogsslinga.. aldrig sprungit längre än kanske 12-13 km..
tacksam för tips om upplägg? lungt tempo fram till Hisingen, sedan bara öka och öka ? dricka vid varje stopp? salta fiskar i fickan? som sagt alla tips är välkomna
Citera
2014-05-15, 13:31
Medlem
paperfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohoo72
springer på lördag, mitt första gbg-varv...
löptränar regelbundet 2-3 pass i veckan, milen på asfalt 2 ggr och ca 8 km i kuperad skogsslinga.. aldrig sprungit längre än kanske 12-13 km..
tacksam för tips om upplägg? lungt tempo fram till Hisingen, sedan bara öka och öka ? dricka vid varje stopp? salta fiskar i fickan? som sagt alla tips är välkomna

Har inte sprungit just varvet än men sprang den distansen för 3 veckor sedan så det enda tipset jag kan ge är väl just vätskemässigt.

1. Personligen kommer jag satsa på en mugg vatten vid varje station, speciellt i början så jag undviker att bli törstig. Det är då det börjar gå skit för mig och antagligen för många andra.

2. Ta med resorb sport i pulverform, funkar bra när man springer, iaf för mig. bara att ösa in i käften när du fått en mugg med vatten. Tog det efter ungefär 1 mil senast och det gav mig energi (kanske placebo iof men skitsamma det funkade ju).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in