2014-06-28, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Av ren nyfikenhet, vad brukar ni ligga på för hastighet/minut per km i snitt när ni löper era vanliga rundor?

4 km rundan över ett berg ca 4:50, höjdskillnad på 90 meter.

4,5 rundan med plan mark kring en sjö ca 4:30.

8 km rundan i kuperad elljusspår i skog 4:40 ungefär.

Rundorna som ligger mellan 11-17km ligger jag på strax under 5 på i nuläget.
Citera
2014-06-29, 11:24
Medlem
Skatteskolks avatar
Kan det här vara en bra tråd att fråga om pulsklocka? Joggar sporadiskt och använder då min cykeldator men känner att jag vill ha en riktig klocka som aven fungerar för vardagsbruk. En som sitter på armen - mobiltelefon är ej aktuellt.

Skrev i en tråd om Garmin Forerunner 110 att jag sett den till ett bra pris. För tusenlappen. 210:an kostar ca 1300 kr och har intervallmöjligheter som största skillnad.

Nackdelen med båda klockorna är förmågan att motstå väta. Jag är cyklist och kan träna i ösregn. Min Garmin Edge 800 har hittils klarat sig. Torkar av den direkt när jag kommer tillbaka. Fast vill ha en som på pappret tåler klart mer som kanske t.o.m. fungerar att simma med.

Kriterierna är att klockan ska fungera till vardagsbruk med.

Utan footpod kan jag lätt lägga tusenlapp Motvilligt 1500 kr. Fast det känns som jag måste upp mot 2000-2500 kr för att få det jag eftersöker. Footpod är inte inkluderat i detta.

En vardagsklocka där jag kan logga dagliga hundpromenader (för att se startid och längd) och sen joggingturer och uppvärmning på gymmet. T.ex. skidmaskin, roddmaskin, säckträning och löparband när snön och isen omöjliggör löpträning ute. Alltså i töväder då. Cyklar gör jag året om oavsett väder. Däremot tränar jag bara cykling när det är barmark.

Öppen för olika fabrikat. Dock besviken på min Polar RS300X vars armband spruckit två gånger (utbytt en gång).

Sammanfattningsvis: Pulsklocka för vardaggsbruk, klocka hundpromenader, löparrundor ute, fysträning inomhus (med footpod som tillvalsmöjlighet). Motvilligt betalar jag 1500 kr utan footpod. Behöver jag lägga 2000-2500 kr? Klockan måste klara en-två timmar ute i konstant ösregn.
Citera
2014-06-29, 12:35
Bannlyst
Hur snabbt ska man springa för att det ska kallas löpning?
Citera
2014-06-29, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Kan det här vara en bra tråd att fråga om pulsklocka? Joggar sporadiskt och använder då min cykeldator men känner att jag vill ha en riktig klocka som aven fungerar för vardagsbruk. En som sitter på armen - mobiltelefon är ej aktuellt.

Skrev i en tråd om Garmin Forerunner 110 att jag sett den till ett bra pris. För tusenlappen. 210:an kostar ca 1300 kr och har intervallmöjligheter som största skillnad.

Nackdelen med båda klockorna är förmågan att motstå väta. Jag är cyklist och kan träna i ösregn. Min Garmin Edge 800 har hittils klarat sig. Torkar av den direkt när jag kommer tillbaka. Fast vill ha en som på pappret tåler klart mer som kanske t.o.m. fungerar att simma med.

Kriterierna är att klockan ska fungera till vardagsbruk med.

Utan footpod kan jag lätt lägga tusenlapp Motvilligt 1500 kr. Fast det känns som jag måste upp mot 2000-2500 kr för att få det jag eftersöker. Footpod är inte inkluderat i detta.

En vardagsklocka där jag kan logga dagliga hundpromenader (för att se startid och längd) och sen joggingturer och uppvärmning på gymmet. T.ex. skidmaskin, roddmaskin, säckträning och löparband när snön och isen omöjliggör löpträning ute. Alltså i töväder då. Cyklar gör jag året om oavsett väder. Däremot tränar jag bara cykling när det är barmark.

Öppen för olika fabrikat. Dock besviken på min Polar RS300X vars armband spruckit två gånger (utbytt en gång).

Sammanfattningsvis: Pulsklocka för vardaggsbruk, klocka hundpromenader, löparrundor ute, fysträning inomhus (med footpod som tillvalsmöjlighet). Motvilligt betalar jag 1500 kr utan footpod. Behöver jag lägga 2000-2500 kr? Klockan måste klara en-två timmar ute i konstant ösregn.

Min Polar RCX5 har klarat av all min träning. Simmar med den, badat bastu, skidat i -30 på vintern osv. Vet inte vad priset ligger på för tillfället för köpte min strax de kom ut, kan hända den ligger över din budget. En klar fördel över de Garmin jag sett är Polarens storlek, så pass liten och behändig så använder den även som vardagsklocka.
Citera
2014-06-29, 15:07
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimgor
Min Polar RCX5 har klarat av all min träning. Simmar med den, badat bastu, skidat i -30 på vintern osv. Vet inte vad priset ligger på för tillfället för köpte min strax de kom ut, kan hända den ligger över din budget. En klar fördel över de Garmin jag sett är Polarens storlek, så pass liten och behändig så använder den även som vardagsklocka.

Suunto Ambit2 får mig att drömma. Oj vad jag vill ha den. Suunto Ambit2 S kan fungera med. Den har väldigt detaljerad pulsdata. T.o.m. RR-intervall som kan vara användbart om man mäter vilopulsen.

Om jag haft råd att lägga 3000 kr hade det här inte varit ett problem men nu budgeten begränsad. Skulle föredra en ANT-kompatibel enhet då det fungerar med t.ex. Concept2:s maskiner.

Dock har Suunton en halvdåligt armband vad jag läst. Vill helst ha ett utan stift då det hoppat ur på min gamla Casio. En sådan här klocka vill man så klart inte tappa.
Citera
2014-06-29, 21:31
Medlem
Norrin Radds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk

Om jag haft råd att lägga 3000 kr hade det här inte varit ett problem men nu budgeten begränsad. Skulle föredra en ANT-kompatibel enhet då det fungerar med t.ex. Concept2:s maskiner.

Finns för 2495kr med pulsbälte på svenska webshoppar.Tror den är ANT-kompatibel,åtminstone ANT+.
Armbandet verkar vara fastsatt med skruvar.
Citera
2014-06-29, 22:12
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrin Radd
Finns för 2495kr med pulsbälte på svenska webshoppar.Tror den är ANT-kompatibel,åtminstone ANT+.
Armbandet verkar vara fastsatt med skruvar.

Har jämfört Ambit2 och Ambit2 S och det är inte jätteskillnad. Förstnämnda har barometer och dubbelt så bra batterikapacitet. Nyligen har priset ökat några hundra vilket är större. Fast som en kompis sa. Den försvinner inte och försämras inte och när nya produkter kommer sjunker priset.

Var ute och joggade runt 15 km nu och det är lite störigt at inte ha koll alls på pulsen. Samt att det började regna. Fick vrida mitt armband inåt så den var på insidan av kroppen.

Inte så att jag har någon ambition att bli ultradistanslöpare men Ambit2 har 15 timmars batteritid med loggning varje sekund. Det är kungligt.
Citera
2014-06-29, 22:41
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Hur snabbt ska man springa för att det ska kallas löpning?
Som jag förstår det är löpning en följd av steg tagna på ett sånt sätt att båda fötterna regelbundet är ovanför marken (detta till skillnad från sporten gång). Någon lägsta hastighet finns vad jag vet inte.
Citera
2014-06-29, 22:52
Medlem
Norrin Radds avatar
Skatteskolk

Kolla denna sidan,han har nog testat alla gps/pulsklockor http://www.dcrainmaker.com/
Citera
2014-06-29, 23:20
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrin Radd
Skatteskolk

Kolla denna sidan,han har nog testat alla gps/pulsklockor http://www.dcrainmaker.com/

Tack för tipset. Har kollat ett par där tidigare idag. Killen ska cred för han tar sina recensioner på allvar. Alla andra jag sett filmar klockan, visar upp den. Sen inget mer. Kille på länken du hänvisar till verkar gå in för att det finns ett fel med varje produkt och att han gett sig fan på att hitta den.

Ska avvakta en månad och under tiden tiden kan jag läsa Ambit2/Ambit2 S samt kandidater i lugn och ro. Stör mig dock på att alla kommenterar är öppnade. Borde kunna fällas in. Tror hellre jag lägger lite mer och får en modell som jag vet att jag blir absolut nöjd med. Speciellt när jag överväger att börja simma. Har dessutom redan Garmin-pulsband som ska fungera med Suunto. Så kan köpa den utan pulsband och spara lite.

Är smått besatt av min träning. Loggar pulsdata på säckträning, skidmaskin, roddmaskin, sparkträning (kickboxning), hopprep, löparband, joggning, cykling (landsväg och MTB). All cykling kommer även i fortsättningen loggas med Garmin Edge men all annan underlättas med vanlig pulsklocka.

Tack för feedbacken.
Citera
2014-06-30, 14:53
Medlem
Var hittar man prisvärda löparskor (finns det bara på nätet)?
Finns det bra löparskor för runt 1000-lappen?
Citera
2014-06-30, 15:01
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Var hittar man prisvärda löparskor (finns det bara på nätet)?
Finns det bra löparskor för runt 1000-lappen?

Jag har köpt mina två senaste par på XXL. Fick bra hjälp där. Hopplöst för mig som både överpronerar och har ankfötter.

Första paret gick på 1100 kr och andra var något billigare. Dock slets de första skorna ut rätt fort då sulan var väldigt mjuk. Var rätt stor skillnad när man går på is. Rent terränglöpningsskor slits ännu snabbare. Fördelen med mina Salmon GTX är snörningen och att det är goretex. Nackdelen är då att de är något för små (en storlek större passade inte) och de slits fort som promenadskor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in