Citat:
Ursprungligen postat av
jenny747
Jag vet inte om jag hinner fler pass i veckan dock - 4 är nog max. Skulle möjligtvis hinna 5 pass, skulle det påverka mycket? Eller du kanske menar träna mer på mina 4 redan existerande pass?
Jag försöker variera underlaget och sträckorna, mellan 4 och 10 km blir det varje gång. Måste dock bli bättre på att träna intervaller och backar! tack för tipset!
Nepp, har inte anmält mig till något lopp. Min magiska gräns var ju 1 mil, men eftersom jag klarade det behövde jag ett nytt mål och då blev det 2,1 mil eftersom ett lopp i mina föräldrars stad är på den längden (nej, inte gbg

). Det loppet går på våren och det vore ju lite kul att kunna springa det nästa vår!
Måste skärpa mig med att inte springa i behaglighetstempo absolut! tänkte dra ett pass idag faktiskt där jag springer snabbare hela sträckan än vad jag gjort innan - borde kunna minska min tid med iaf 2-3 minuter (4,5 km)
Tänkte att nästa långa lopp får bli 1,2 mil, sen kanske öka 1-2 km varje gång jag kör långlopp. Måste vänja mig vid sträckan för tycker liksom att en mil är skittråkigt :/ Sista 3 km är bara psykiskt påfrestande för att det är så jävla tråkigt

För min del tog det nog två-tre månader innan det började kännas rikigt kul att springa. Det är en viss tröskel man ska över i början, men väl över den blir det mycket roligare.
Fyra pass i veckan räcker absolut för träning till halvmaraton-lopp. Nu är du ju precis i uppstarten och ska inte öka för mycket och för snabbt, kör ett par månader med lugn distansträning innan du lägger in intervaller och snabbdistans-träning. Med fyra pass i veckan kan du lägga upp det såhär, tex:
Måndag: Distans 7-8 km i behaglig fart, kör lite hårdare om det känns bra. Avsluta med lätt styrketräning: mage, rygg, allmän styrka.
Tisdag: Vila
Onsdag: Intervaller (tex. 4x1000m med 2 min vila mellan varje intervall. Eller stegintervaller, spring 3 min-2 min-1 min och upprepa tre gånger. Det ska gå fortare på den sista intervallen).
Torsdag: Vila, eventuellt en promenad eller annan "aktiv vila."
Fredag: Distans 10 km i sådan fart att det känns som att det finns mer att ge.
Lördag: Vila.
Söndag: Långpass, 14-18 km. Lugn fart, det är viktigare att vara ute längre tid (ca 1,5 timme) än att springa fort. Var tredje-fjärde vecka kan man lägga in ett längre långpass på 20-25 km om det känns bra.