2013-02-12, 08:19
Medlem
Skattesmitarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Du kan uppenbarligen inte läsa och förstå meningen: "Kanske var det ett försök att mörda honom".

Edit: andra som driver den konspiratoriska tesen är vänsterbloggaren Ronny Åkerberg:

http://rodamalmo.blogspot.se/2013/02/mordforsok-mot-lars-hedegaard.html
Det är nog du som inte begriper, eller så vill du inte förstå. Innebörden i meningen är öppen.

Ska det inte vara tillåtet att spekulera i attentatsmännens respektive Hedegards motiv eller vad är det egentligen du vill åstadkomma med din indignation ?
Citera
2013-02-12, 08:32
Medlem
SummaSummarums avatar
Hela det här näthatsprojektet framstår som ett försök till att demoralisera motståndarsidan. Man försöker inbilla motståndarna att deras missnöje är "hat" och att motviljan till den drivna politiken beror på något slags mentalt och moraliskt tillkortakommande. Vi kan nog lugnt låta detta rinna av oss som vattnet på en gåsarygg.
Senast redigerad av SummaSummarum 2013-02-12 kl. 08:35.
Citera
2013-02-12, 08:33
Medlem
Observera att det näthat som kvinnliga journalister mfl klagar på
sägs innehålla könsord och våldtäktshot. Det är ett språkbruk
som i huvudsak kommer från vår mångkulturalisering.
Influenserna är tex USA (film- och musikkultur) och speciellt vissa invandrargrupper.
Muslimska förolämpningar flödar ofta av könsord och hot om våldtäkter.
Svennehora accepteras ibland av myndigheter och andra som tilltalsord.
Svenska journalister drabbas av det som de själva lagt grunden till.
Citera
2013-02-12, 08:47
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Publicistklubben har verkligen gått ner sig med Stina Lundberg som debattledare. Nu har det blivit en arena för välregisserade skådeprocesser mot politiska dissidenter istället för ett forum för pressfrågor.

Man ser skillnaden tydligt, är det en "vanlig" debatt så sköter paneldeltagaren retoriken och vem som helst i publiken kan ställa intressanta följdfrågor.

När det är en politisk dissident som Linus Bylund eller Mats Dagerlind som ska avrättas så har man bullat upp med extra paneldeltagare i publiken som släpps in på förutbestämda tider och läser upp sina i förväg avtalade och skrivna inlägg, så att det ska se ut som om folket på debattgolvet deltar på ett naturligt sätt. Stina Dabrowski som debattledare är hypernervös över att inte framstå som tillräckligt fördömande.
Till och med Nordkorea har friare debatter än vad som försiggår på Publicistklubben.

Jag gick in och kollade på debatten, trodde den skulle handla om "Hur stoppar vi näthatet?". Efter 35 minuter stängde jag av då ämnet inte diskuterats över huvud taget. Allt jag såg var en enad front som försökte demonisera en nätsida, deras läsare och skribenter.

Stina Dabrowski var bland det sämsta jag sett i moderatorväg. En moderator skall i mina ögon förhålla sig neutral och leda debatten åt önskat håll, något hon fullkomligt misslyckades med.
Citera
2013-02-12, 09:02
Medlem
Nyheter24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malacoda
Jag gick in och kollade på debatten, trodde den skulle handla om "Hur stoppar vi näthatet?". Efter 35 minuter stängde jag av då ämnet inte diskuterats över huvud taget. Allt jag såg var en enad front som försökte demonisera en nätsida, deras läsare och skribenter.

Stina Dabrowski var bland det sämsta jag sett i moderatorväg. En moderator skall i mina ögon förhålla sig neutral och leda debatten åt önskat håll, något hon fullkomligt misslyckades med.

Precis, nästan det första hon fick ur sig var att Avpixlat var en rasistisk sida? Innan debatten ens börjat. Mycket märklig reaktion från en moderator. Sen det hon sa flera ggr. "öga för öga, tand för tand" som att AP borde föregå med gott exempel medan utbildade och betalda journalister ska få hålla på hur de vill och spy galla på vilka de vill?
Citera
2013-02-12, 09:05
Medlem
Pandelumes avatar
Haha, den här Mazetti har helt klart underhållningsvärde. När hon blir trängd av SR-journalisten som läser högt Mazettis eget näthat byter hon desperat spår och börjar svamla om hur "nån annan" borde ifrågasätta om Hedegaard verkligen blivit utsatt för mordförsök. Det är ju så jättekonstigt att ingen ifrågasätter om det alls hänt. Däremot vore det ju jättekonstigt om nån ifrågasatte Mazetti. Här är klippet (missa inte Sakines min när Mazetti drar igång sin konspirationsteori):

http://snaphanen.dk/2013/02/12/hedegaard-attentatet-kan-vaere-en-avis-and/
Citera
2013-02-12, 09:16
Medlem
Mikojans avatar
Har sett om ”debatten” på morgonen och vill revidera min uppfattning om Dabrowski. Av det jag såg i går kväll, tyckte jag hon var dämpad och ovanligt objektiv.

Nu ser jag att hon som vanligt är regissör för ”rätta åsikter”. Men som ordförande för PK i Stockholm utser hon förstås sig själv till moderator.

De inrepeterade frågorna från publiken var i klass med skådespel från partikongresser i Kreml. Skådeprocessen med ”en mot resten” har också anor från den ideologi som ”yttrandefrihetens vänner” i PK så ofta kommer från.
Citera
2013-02-12, 10:13
Medlem
murbrukms avatar
Personligen tycker jag om Stinas inslag i debatten, om jag har förstått det rätt var det hon som bjöd in Avpixlat och sedan fick en massa skit för det på kultursidorna innan denna debatt tog vid?

Givetvis hade det varit önskvärt att hon varit 100% neutral, men det är inte många moderatorer som är det. För det krävs det att debattörerna dels själva är så rumsrena så att det inte uppstår några kontroverser innan debatten startar, men så ska även själva ämnet som diskuteras vara så okontroversiellt så att ingen av debattörerna orkar hetsa upp sig i talarstolen. I dom situationerna kan man finna en moderator som inte behöver ta någon sida.

Jag hävdar att så var inte fallet med denna debatt. Avhopp redan innan den startade, ett laddat ämne, nu var sagt att det skulle debatteras näthat, men undertonen hela tiden kom att vara SD, Avpixlat samt rödvinsvänstern (Läs, etablerade stormedia). Lägg därtill att om Stina vill ha några uppdrag för SvT i framtiden, så var hon redan ute på djupt vatten när hon bjöd in Avpixlat. Jag är således inte ett dugg förvånad över hennes agerande här.
Citera
2013-02-12, 11:28
Moderator
Siegfrids avatar
Skärpning. Fokus på debatten, onödigt trams om utseende ör OT i denna tråd. Inlägg raderade.
/Mod.
Citera
2013-02-12, 11:29
Medlem
JapanKinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopC4T
Inte för att förstöra ditt retoriska övertag.. Men du gör samma sak som du bannar honom för. Du antyder att han har en psykisk störning varpå hans argument skall ogiltigförklaras.

Såhär ska du säga: "Dina argument är osakliga personangrepp och därför ogiltiga." Eller så säger du inget alls och fortsätter diskutera sakfrågan med de som inte ägnar sig åt personangrepp.

Det är jag mycket medveten om, det var en medveten handling då han tog upp att personen skulle ha en psykisk personlighetsstörning. Det jag ville göra var att eventuellt påvisa att det kanske är han som lider av denna störning då han uppenbarligen har en fetisch för att angripa debattörer med personangrepp istället för konstruktiva argument.

Det var en nypa ironi. Jag tackar dig för ditt rättande. Hatten av.

On topic: Sakine höll sig förvånansvärt lite bakom kulisserna i debatten men när hon väl kunde komma till tals så försökte hon dels ge en nyanserad bild av läget och samtidigt så var hon, mycket viktigt, självkritisk till hur flera av hennes kollegor agerat i sina texter och artiklar.

Jag tycker det var synd att hon inte kunde tillägga mer i debatten. Jag både tycker och tror att hon kunde tillföra flera poänger främst gällande det större ansvaret som bör ligga på varje enskild journalist i frågan om att föregå med gott exempel. Något som många verkar ta väldigt lätt på.

Undrar om hon kände själv att debatten mer handlade om Avpixlat än om hur man ska hantera näthatet. Hoppas att hon nu i efterhand kan skriva ihop hennes tankar om debatten och eventuellt vad hon inte fick sagt.
Senast redigerad av JapanKina 2013-02-12 kl. 11:33.
Citera
2013-02-12, 11:59
Medlem
hockexs avatar
Det här var fan värre än vanligt, något idiot till moderator som spyr ut sina åsikter och kommer med kommentarer då och då istället för att hålla käften och spela sin roll som moderator. Blir så jävla less.
Dessutom kan det vara vilket debattprogram som helst, ämnet kan vara t.ex. heminredning, men om det är EN person som är kritisk mot invandring blir det 100% fokus mot den personen och alla ska försöka knäcka denne.

Hade ju varit kul om man såg motsatsen någon gång i debatt, men det är alltid exakt samma typer av åsikter som 90% av de medverkande har, behandlingen är alltid densamma. Debatt när det gäller invandring, och näthat uppenbarligen, är sällan debatt, mer olika typer av påhopp.

Tack media för din avsky mot oliktänkande.
Citera
2013-02-12, 12:06
Medlem
trickydicks avatar
Lustigt att Mazetti säger "Eftersom jag tidigare trodde att de flesta svenskar hade någon invandrare bak i släkten" Låter som hon gör en pudel. Ganska kul att se hennes reaktion också

54.20
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in